• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Saako enduroon laittaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarkko
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jarkko

New member
Tämmönen idea on pyörinyt mielessä parisen vuotta.
Tarkoitus olis tehdä ns. omatekoinen supermoto.
Eli ottaisin jostain (vaikka huolella kaadetusta) 600:sta kyykystä renkaat vanteineen, jarrut ja moottorin ja tunkisin ne esim. 650 Dominaattorin runkoon.
Kyllähän siinä hommaa riittäis vapaailloille, mutta ajaminenkin varmaan maistuis..  
biggrin.gif
biggrin.gif


Mutta onkohan tällainen ajatuskin rikollinen tässä mahdollisuuksien maassa?
Tai onko joku tehnyt jo moisen?
 
Jopa lupa-asioita enemmän kiinnostaisi nähdä fyysisenä suorituksena nestejäähtyväisen rivinelosen kenkälusikoiminen ykspyttytömärirunkoon. Tilaa ei nimittäin ole kovinkaan paljoa...  
wink.gif


Edit: Verneri ehti ensin...
biggrin.gif
 
Mikäänhän ei estä kokeilemasta , mutta ehkä Suomalaisen tieliikenne lakikirjan ja ymmärtämättömän katsastusmiehen asenteesta johtuen voi olla että ei onnistuisi.

Suosittelen käymään katsastuskonttorilla ja kysymään miten siihen pyörän katsastukseen suhtauduttaisiin.

"Ehkä kaikki voisi olla mahdollista"
smile_org.gif
 
Onhan tuolla isommissa ympyröissä tukittu V8:kin mopon runkoon, sehän vaatiin vain sopivan kenkälusikan..  
tounge.gif

Lähinnä tuo laki tai sen soveltaminen kiinnostaa.
Kait täällä joku katsastusmieskin näitä viestejä lukee..
Sanokaa toki tietonne muutkin.
 
Asiaa! Miksi enduron "pitää" olla vain 1sylinterinen?
No joo, onhan Triumpin Tiger...
Tuntuisi että se r4 mahtuu paikalleen, eli fyysistä tilaa on mutta se pyörän kroppa on vaan aika kapea? Eli miten eturatas tulis linjaan.
Siis aivan ensiluokkainen projekti


wink.gif
 
Tilaahan on vaikka kuinka mutta ei kuitenkaan dominaattorin runkoputkien välissä, eli helpoimmalla pääset rakentamalla siihen motin ympärille uuden rungon.
biggrin.gif

Kukaan ei ole varmaan koskaan tehnyt mitään vastaavaa, ja hyvästä syystä.
wink.gif
 
Saa.

Mikään sitä ei suoranaisesti estä, mutta kuten muutkin ovat todenneet, niin projektin "mahdottomuus" sen estää.
Elikkäs hyöty/menetetty vapaa-aika/raha/taistelut tuulimyllyjä vastaan -suhde. Eli helpommalla pääset kuin ostat trumppatigerin.
Mutta jos intoa riittää , niin seuraavia asioita ainakin kannattaa ottaa huomioon.

Tehon nousu ei saa olla yli 20% alkuperäisestä, joudut hakemaan siihen AKE:lta poikkeusluvan, joka todennäköisesti kaata jutun jo alkutekijöihinsä. Erityyppiset mallisarjat.

Muutosprossat ja mahdollinen kanta-ajoneuvokatsastus.

Rakenteelliset muutokset täytynee esittää ja hyväksyttää AKElle, siis jos saat luvan "ylitehokkaaseen" moottoriin.
Esim. jos tarvii rakentaa uusi alakehto runkoon, niin siitä hiukan lujuuslaskelmia. Alkuperäiseen runkoonhan ei saa tehdä ylimääräisiä moottorinkiinnityskohtia "tosta vaan", vaan aina aken kautta.

Oikeastaan tilannehan on ihan sama kuin vaihtaisi kyykkyyn taikka HD:hen isompaa ja tehokkaampaa konetta, samat ongelmat on niissäkin noiden lupien kanssa.
Joten lisätietoa esim: täältä.
 
Tuohan on hieno idea! Mitä jos käyttäis sitä kaadettua kuussatku kyykkyä kanta-ajoneuvona? Ei ainakaan tulis noita 20%:n tehon lisäys ongelmia...kait...tai tulisko?? En tiiä. Taitaa tämä pää täällä käydä tänään(kin) vajaalla...
ghostface.gif
 
Asiaa! Miksi enduron "pitää" olla vain 1sylinterinen?
No joo, onhan Triumpin Tiger...
Ja Super Tenere, Cagiva Elefant, Capo Nord, Bemun Gs jne. Itse aikoinaan pohdin samaa, mutta jäi idea-asteelle. Kyllä ne katsastuskonttorilla kertoo, millä edellytyksillä vois yrittää. Jos moista rupeat vääntämään, niin pistele tietoa projektista tänne.
 
nixweiss.gif
Jees, tiedän jokusen näitä 2-sylkkäsiä. Meinasin että olis tehdas enduro jossa olis ihan käheesti heppoja kuten katupyörissä.

Se taitaa olla paras ja varmin tehonlisäys, lisää mäntiä ja kuutiotilavuutta.

Tuossa on muuten LOISTAVA pointti se SV:n modaus. Rakennus katupyörästä enduron suuntaan. Välierissä kyllä parempi idis kun enduroon katupöyrän moottorin ymppääminen. Tai mistä minä tiedän, tuntus vaan siltä
wink.gif
. Tuon luulis saavan jopa rekisteröityä?
 
Eikai se teknisesti aivan mahdotonta ole. Yamaha teki joskus parikytä vuotta sitten Paris-Dagar ralliin aavikkoenska kilpurin jossa oli FZ750 nelipytty kone
buttrock.gif
käytänön toimivuus ei vaan tainnut olla paras mahdollinen kun super teneressä palasivat kaks mukiseen. voi tietysti yksityishenkilöllä tieliikennekäyttöön olla luvat kiven alla
tounge.gif
mutta hyvä idea, jos hommaan ryhdyt niin laittele sit kuvia tännekin kuinka etenee
062802moto_prv.gif
 
eikös se ole vaan noiden lupien kanssa että kuutiotilavuudeltaan isompaa konetta ei saa laittaa eri runkoon...samankokoisen ja pienemmän kyllä...ainakin näin muistelisin kuulleeni kun joskus oli ideana laittaa konevikaisen 125cc Hamaja DT:n runkoon tuolta korjaamon nurkasta 125cc Honda CB:n kone....
 
pikku googletuksella löytyi pari versiota
smile_org.gif

umbau.jpg

Funduro_036_thumb.jpg


Näillä tosin ei taida olla mitään asiaa katsastusasemalle
tounge.gif
 
Sattumoisin tiedän pohjoisessa valmistetun Hypermoton...
Ensiesiintyminen laitteella ilmeisimmin AmericanCar Showssa.
Tulee taatusti olemaan tehokkain moto suomessa. Ahdettu rivinelonen, motovanteet, Usd-keulaa ymym. Ja katsastettu!
 
Hondalinjalla =) TransLappiin VTR:n pata - luulis V2:sen istuvan toisen tilalle helpommin kun rivinelosen yks'mukisen paikalle. Vaikkei tuosta nyt ei taida hääviä supermotoa tulla...
 
Back
Ylös