• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sadekelinrenkaat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja janne-ki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

janne-ki

New member
Nyt tässä on viime aikoina harrastettu rata-ajoa sateella kelien vuoksi ja uudet sadekelirenkaat pitäisi hommata. Tähän asti olen ajanut Michelinin läpsyttimillä jotka ostin kaverilta käytettynä ja ne alkavat oleen todella lopussa. Uusien hankinta edessä ja muutamia kysymyksiä siihen liittyen.

Sateelle olevia renkaita on erillaisilla kuvioilla samalla valmistajalla saatuvilla, niin pitäisikö kuvioo asvaltin kosteuden vai ajaako erikuviot saman asian?

Oleteko käyttäneet suomenoloissa minkälaisia kovuuksia? Metzeleri tarjoaa ainakin K1 ja K2 kovuutta.

Oletteko mieltyneet erityisesti jonkun rengasmerkin tai rengamerkkien yhdistelmän pitoon tai kestävyyteen?

Saatuvilla on välikelinrenkaita. Onko nuo ihan kilpakuskienjuttuja vai kannattaako harratekuskinkin pitää tuommosia matkassa?
 
Misukka on hyvä rengas. Itse vaihdoin siihen Pirellistä kun en oikein ikinä saanut tuntumaa Pirellin/Metukan takarenkaaseen. Minusta se tuntuu lipsuvan hiljaisessa(kin) vauhdissa. Silti Haarala ym gurut ajavat sillä todella kovaa. Ehkä ajoin sillä liian hiljaa. En tiedä.
nixweiss.gif


Muista ei ole omakohtaisia kokemuksia.
 
Nostetaas tätä, kun on niin paljon hyviä kysymyksiä joihin itsekin kaipaisin vastauksia.
Erityisesti tuo erilaisten kuviontien merkitys askarruttaa.
 
Itse olen Pitänyt Dunlopin sateisista. Noi välikelin kiekot on vähän hifistelyä, ainakin harrastelijalle. Ei niitä monella kisakuskillakaan näe.
 
Saatuvilla on välikelinrenkaita. Onko nuo ihan kilpakuskienjuttuja vai kannattaako harratekuskinkin pitää tuommosia matkassa?
Noi välikelin kiekot on vähän hifistelyä, ainakin harrastelijalle.

Harrastelijana en mihinkään ukkos-monsuuniin viitti mennä pyörimään, mutta pikku tinkusateeseen ja märälle radalle tekis jo mieli yleensä päästä - välikelin kumit vois olla siihen ihan riittävät.

Ainoa mikä keli-kumien käyttöä rajoittaa ollut toistaiseksi se että muutamat vanteet vähintään tulis laitella. Kaksilla varmaan pärjäis mutta optimi olis että on yhdet kuivankelin ratakumeille, toiset märille ja kolmannet katukäyttöön, muuten on joka tapauksessa rengas sulkeisia pyöritettävä ja sama vaihdella sitä mukaan rengasta alle kun niitä tarvitsee. /z

edit: tänkjuu infosta seuraaville..
 
Märkä rata = sadekelin kummi
kuivuva osittain märkä rata = välikelin kummi
Jos menet märälle radalle välikelin kumilla, ja et saa sitä riittävän lämpimäksi on tuloksena todennäköisesti kaatuminen...
pftroest.gif

Harrastajalle sadekelin rengas on paaalljon turvallisempi....
eli jos ei löydy syöttöä tarpeeksi niin välikelikalu ei lämpii eikä pitele...
 
Märkä rata = sadekelin kummi
kuivuva osittain märkä rata = välikelin kummi
Jos menet märälle radalle välikelin kumilla, ja et saa sitä riittävän lämpimäksi on tuloksena todennäköisesti kaatuminen...
pftroest.gif

Harrastajalle sadekelin rengas on paaalljon turvallisempi....
eli jos ei löydy syöttöä tarpeeksi niin välikelikalu ei lämpii eikä pitele...
Eikös se välikelin kumi ole suurinpiirtein samaa matskua kun sateinenkin. Eli lämpenee helpommin, eikä tarvii niin korkeita lämpötiloja toimiakseen.

Muutaman kerran olen nähnyt välikelinkummeja käytettävän. Tällöin kuskeilla on ollut sateinen edessä ja välikeli takana.
 
Nostetaas tätä, kun on niin paljon hyviä kysymyksiä joihin itsekin kaipaisin vastauksia.
Erityisesti tuo erilaisten kuviontien merkitys askarruttaa.
ns. nappulakumi on todella voimakkaassa sateessa hivenen parempi kuin ns. viiltokuvioinen.

Misukan eturengas on vieläkin nappula mallia ja kuivuvalla radalla kuluu silmissä ja siihen syntyvät "portaat" heikentävät pitoa entisestään.
Pirelli ja Dunlop taas ovat "viilto" kuviolla ja niissä ei pääse syntymään porrasta joka heikentää pitoa kallistuskulman tullessa portaan kohdalle.

Perinteinen "nappulakumi" on myös paljon eläväisempi ajossa. Kaikenlainen löllyminen on viiltokumeilla pienempää.

Tosin en tiedä saako joltain valmistajalta enää taakse nappulakumia? Itsellä olleet sellaiset viimeksi 2002. Sen jälkeen takakumit olleet jo viiltokuviolla.

Dunlopin poikittainen viilto eturengas taitaa olla kisamiehillä eniten käytössä. Takarenkaina sitten käytetäänkin ristiin erimerkkisiä.

ps. sadekeli on perseestä
mad.gif
 
Märkä rata = sadekelin kummi
kuivuva osittain märkä rata = välikelin kummi
Jos menet märälle radalle välikelin kumilla, ja et saa sitä riittävän lämpimäksi on tuloksena todennäköisesti kaatuminen...
pftroest.gif

Harrastajalle sadekelin rengas on paaalljon turvallisempi....
eli jos ei löydy syöttöä tarpeeksi niin välikelikalu ei lämpii eikä pitele...
Eikös se välikelin kumi ole suurinpiirtein samaa matskua kun sateinenkin. Eli lämpenee helpommin, eikä tarvii niin korkeita lämpötiloja toimiakseen.

Muutaman kerran olen nähnyt välikelinkummeja käytettävän. Tällöin kuskeilla on ollut sateinen edessä ja välikeli takana.
Sadekelin renkaassa on paljon vähemmän kumia asfaltissa verrattuna välikelikumiin, myös moninkertainen leikkausten määrä auttaa rengasta lämpenemään, siitä johtuu että välikelin kumi ei lämpiä jos vettä on kauttaaltaan radalla, vesi jäähdyttää kumin ja asfaltin.
välikelikumi sopii radalle ja tilanteeseen jolloin ajolinja kuivuu ajon jatkuessa osittain ja aiheuttaisi sateisen sulamisen ALLE!
 
Back
Ylös