Sähkömotoja ja ilmansaasteita

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vzv
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

vzv

New member
Juttua uusista kehityksen alla olevista sähkömoottoripyöristä täältä.

40-60 mailin toimintasäteitä, ainakin jos Iron Butteista haaveilee on syytä vetää ajoissa bensakoneella että voi vanhana ukkona sitten muistella. Sähkömotolla vastaava suoritus voisi olla 160 km/24h
tounge.gif



Mielenkiintoista jutussa oli se, että kuinka moni meistä tiesi että keskiverto amerikkalainen kaupunkimaasturi 2,5 tonnin elopainollaan tuottaa 95%
crazy.gif
vähemmän ilmansaasteita kuin moottoripyörä vaikka prätkän polttoaineenkulutus on 1/3 autosta?

Jos mietitään harrastuksen lainsäädännöllisiä uhkia, niin ne saattavat löytyä tältä rintamalta. Eli vaikka pyöriin laitetaan katteja tehtaalla, ne kokevat saman kohtalon kuin äänenvaimentajat. Tosi vetomiehet repivät ne heti pois ja vaihtavat ylpeinä ja onnellisina tilalle "Not for highway use"-kisaputken.

Kun joku valopää vetäisee ikkunani alla 40 km/h alueella kyykyn kakkosvaihteella kierroslukualueen loppuun asti ilman kummempaa äänenvaimennusta, käy joskus mielessä että melumittaukset ja vuosikatsastus eivät sittenkään ole kaikilta osin ihan toivoton idea...
 
Akustot kehittyy ja vetyä tullaan salettiin jossain vaiheessa hyödyntämään. Sitten aletaankin olla siinä tilanteessa, että saasteita ei ole, ääntä ei ole (osa fiilistä kuolee kuin seinään) ja sitä rataa. Toisaalta sähkömoottoreiden kanssa tuskin päästään enää vetämään tätä twini vs. r4 "alavääntökiistaa" kehiin, kun sähkömoottori hönkii aikalailla tasaisesti koko ajan. Ja olishan se sähkömoottorillinen pyörä todellinen sleeperi, jos semmoisen piakkoin sais
tounge.gif


Nuo saastehommat on kyllä hauskoja. Enkä yhtään ihmettele, että joku 2500-kiloinen suv tuottaa vähemmän päästöjä kuin katiton mopo. Aika outoa olisi, jos hommat menis toisinpäin.
 
Vastahan tuossa pyöri linkki kun kaveri oli tehnyt R1:stä sähkökäyttöisen.. Sähkömoottorin vääntö ja tärinättömyys vois kyllä olla aika mielenkiintoinen setti.. Ratamopo aina varikolla lataukseen
biggrin.gif


edit: Electric R1 <- tossa se linkki

Video <- Löyty liikkuvaa kuvaa tuosta R1:stä..
 
Mut mitenkähän rataluokissa sit eri ryhmät. Jaettaisko porukka akun antaman potkun mukaan eri luokkiin (supersport, -bike)
wink.gif
 
Mielenkiintoista jutussa oli se, että kuinka moni meistä tiesi että keskiverto amerikkalainen kaupunkimaasturi 2,5 tonnin elopainollaan tuottaa 95%  
crazy.gif
vähemmän ilmansaasteita kuin moottoripyörä vaikka prätkän polttoaineenkulutus on 1/3 autosta?
Mun mielestä siinä lukee, että "Perinteisissä moottoripyörissä ei ole nykyaikaisia vähäpäästöisiä järjestelmiä ja että uusien päästövaatimusten mukaisten citymaastureiden päästöt ovat 95% puhtaammat kuin näiden moottoripyörien." (vapaa käännös)

*Although conventional motorcycles get extraordinary gas mileage--with many getting more than 50 miles per gallon--they emit more pollution than even large SUVs because they aren't equipped with equivalent emissions-control technology. Indeed, with new emissions standards, SUVs are 95 percent cleaner than motorcycles*

Haiskahtaa vastaavalta kuin erään suomalaisen roskalehden jutut... "Ike vei blondin vessaan".

Lisäksi edellä mainitussa jutussa ei ole tietoa onko kyseessä päästöt ajettua matkaa vai polttoainemäärää kohti. Aika perseestä verrata uutta autoa wanhaan moottoripyörään varsinkin, kun eivät itse ole edes sitoutuneet Kioton sopimukseen.
veryangry.gif
 
Aika "mielenkiintoinen" välityssuhde tuossa R1:ssä. Mahtaa sähkömoottori hieman kiertää jos peli sen 100mph:kin mittariinsa kerran kerää
tounge.gif

electricr1b.jpg


Entäs napamoottorisena niin ei tarttisi edes (meluavia) ketjuja? Tai jopa 2-vetoisena AWD-versiona
idea3.gif
 
Aika "mielenkiintoinen" välityssuhde tuossa R1:ssä. Mahtaa sähkömoottori hieman kiertää jos peli sen 100mph:kin mittariinsa kerran kerää
tounge.gif
Ihan hatusta vetäen veikkaisin moottorin kiertävän jonkin verran vähemmän kuin rykkösen vakiokone. Tuostahan on vaihteisto poistettu ja rykkönen ottaa sen 100mph normaalisti jo ykkösellä missä välityssuhde on aika iso...

Mielenkiintoinen peli kyllä. Jos akut ei ois niin syötävän kalliita, niin harkitsisin vakavasti tommosen rakentamista
smile_org.gif
 
Helppo hymyilä nyt, mutta miettikääs jos sähkömoottori laitteisiin pantais 5v. ajan kaikkien auto ja moottoripyörä valmistajien 100% tuotekehitys kapasiteetti. Alettas olla lähellä nykysiä bensakone lukemia; jos aatellaan että tommonen R1 noilla arvoilla(!) saadaan harrastelijavoimin hyllytavarasta kasaan.

Niin, ja tietenkin jos verrataan 1980 -uvun jenkkimaastureita ja uusimpia euro 3 motskareita, saadaan tulos että motskarit saastuttaa 95% vähemmän.
nixweiss.gif
Joskus jenkit on niin läpinäkyvän yksinkertasia että lähinnä haukotuttaa.
 
Mun mielestä siinä lukee, että "Perinteisissä moottoripyörissä ei ole nykyaikaisia vähäpäästöisiä järjestelmiä ja että uusien päästövaatimusten mukaisten citymaastureiden päästöt ovat 95% puhtaammat kuin näiden moottoripyörien." (vapaa käännös)
"Conventional" tarkoittaa tuossa yhteydessä ylipäätänsä polttomoottorilla varustettua moottoripyörää, ei 1980-luvun ilmajäähdytteistä Suizaa.

Se, että ovatko päästöt per ajokilometri vai per polttoainemäärä on hyvä kysymys. Oletin että kyse on ajokilometristä, mutta toinenkaan tulkinta ei ole mahdoton.
 
Back
Ylös