• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sähköt Gepsiin Bemarista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mrPete
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mrPete

New member
Tulipa hommattua Zumo 660. Nyt pitäisi viritellä se kiinni pyörään. Gepsin pyöräsarjassa on valmiina virtapiuhat, mutta niiden päässä on pelkät suorat johdot...Joten mitäpä alan miehet suosittavat:

1 Ota virta suoraan akulta (ei hyvä)
2 Ryöstäjällä jostain sopivasta piuhasta, kuten ajovalo (ei hyvä)
3 Valmiista virtaliittimestä x, löytyy paikasta y
4 joku muu ratkaisu

Pyörä ei ole nyt kotona, joten en pääse rakenteita tutkimaan, joten jos joku on löytänyt kätevän paikan mistä virta kannattaa Gepsille ottaa, niin heitäppä vinkki.

En nyt asiantuntija näistä eri malleista ole, mutta mun f800s:ssä on oma liitin mistä saa virrat ja on sitten hyvässä paikassa, noin sulakkeiden, sirransyötön jne.. suhteen. Aika monessa muussakin on moinen liitin paikka. Heinolta saa niitä liittimiäkin.

Itse nykäisin virran suoraan akulta sulakkeen kautta. 660:ssä on niin pitkä tuo piuha että meni paremmin kun veti sen sillä suoraan penkin alle.

K1200S:ssä mulla löytyi valmis pistoke akun alta. Edellytti erillisen liittimen ostamista. Heinolta tilasin ja maksoi muistaakseni 14 euroa. Nän navissa virrat kun pyörässäkin virta ja kun avain veke niin virtaa ei syöty turhaan naville. Luulisi, että muistakin malleista löytyy vastaava pistoke vakiona?

1 Ota virta suoraan akulta (ei hyvä)
Miksi ei hyvä (sulakkeen kanssa)?

Niin minä olen kaikissa pyörissä tehnyt ilman mitään ongelmia.
eek.gif

Aivan.

Lisäksi itselle tämä perustelin myös siten, että ei tarvitse erikseen kuitata virtojen päällä oloa kun pyörä sammuu, Zumo kun hävittää reitin sen siliän tien kun virrat katkeaa.

Eli virta vaan suoraan akulta sulakkeen kautta.

Lisäksi itselle tämä perustelin myös siten, että ei tarvitse erikseen kuitata virtojen päällä oloa kun pyörä sammuu, Zumo kun hävittää reitin sen siliän tien kun virrat katkeaa.

Kiitos K ja F miehille vinkeistä, jäi sanomatta että mulla on R-vm 2002. Mieluiten löytäisin valmiin liitoksen tms liittimen johon voisi virtapiuhat tuupata. Periaatteena viehättää että voisi virta-avaimella määrätä onko virrat päällä vai ei - suoraan akusta vetäminen lisää mahdollisuutta päätyä epäluotettavampiin sähköjärjestelmiin ja maavuotoja voi olla enemmän. (Veneasennuksissa minulla on tästä huonoja kokemuksia :-)

R:n Käyttöohjekirjassa ei puhuta mitään virtatökkeleistä, mutta jos sellainen pyörästä löytyisi niin varmasti sitä käytäisin. Enkä tarkoita nyt kyljessä olevaa "tupakansytytin" pistoketta.

Löytyiskö vielä ideoita?
(sporttipyörä-sivustolta löytyi juttua K-sarjaan asennuksesta
http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?topic=176.30)

Ja pienenä vinkkinä mrPetelle, tuolla sporttipuolella on mukana myös R-pyöriä.
wink.gif

R:n Käyttöohjekirjassa ei puhuta mitään virtatökkeleistä, mutta jos sellainen pyörästä löytyisi niin varmasti sitä käytäisin. Enkä tarkoita nyt kyljessä olevaa "tupakansytytin" pistoketta.
GSA:sa on tuollainen "tupakansytytytin" myös katteessa ylhäällä. Siitä olen ottanut Tomtomiin virrat. Johdon nokkaan ruuvataan ½ tuuman vakiotöpsykkä ja hyvin pelittää. Jos ihan kauheasti sataa, laitteen akussa on virtaa siksi aikaa, kun viitisii ajaa.

edit. siis 2002 R1150GSA:ssa

Aivan.

Mä rakentelin mun R pyörään suoraan akulta piuhan, samasta syystä kuin iaj:kin. Edellisissä on vaatinut joko valojen päälläolon tai virrat päällä.

Jos teet syötön navigaattorille (tai tietysti mille vaan lisälaitteelle) siten, että siinä on koko ajan jännite, varmistu liittimien kunnollisesta suojauksesta esim. sadevettä vastaan. Esim. Zumo 550 telineen nastat ovat hyvin lähellä toisiaan, eikä siinä tarvita paljoakaan vettä kun oikosulku on jo valmis.

Suosittelisin kuitenkin virta-avaimella ohjattavaa katkeavaa syöttöä, ainahan voi halutessaan jatkaa navin sisäisellä akulla (ainakin MP naveissa on) ja navin sammuessa reitti säilyy navin muistissa, ei se mihinkään häviä.

Kyllä saa olla melkoinen vesipatsas jotta 12V systeemissä hyppii sähkö nastasta toiseen siten että aiheuttaa *oikosulun*.

Ei ole oikeasti huolta tuosta. Urbaania legendaa.

Lisäksi ruiskaus CRC:tä aika ajoin noihin nastoihin pitää niistä muutenkin huolta, liikkuvat paremmin ja estävät veden siellä makaamista.

Niin, nappaat yleimittarin, piuhan päät vesilasiin ja katsot paljonko siellä vastusta oikeasti on niin saattaa tuokin asia selventyä.

Toki siellä jonkin verran pääsee virtaa hyppimään, mutta ei sitä parhaalla tahdollakaan oikosuluksi pääse kutsumaan.

No olet varmaan kuullut, että oikosulkuja on eri tyyppisiä, matala ohmisista suuri ohmisiin.
Samaten olet varmaan tietoinen veden puhtauden vaikutuksesta sen johtavuuteen.
Pitkään jatkuva vuotovirta aiheuttaa ihan mukavan näköistä jälkeä navin telineessä.
Jokainen ottakoon sähköt minun puolestani naviin haluamallaan tavalla.

Nimim. Melkein yhden Zumo 550 telineen kesän 2006 aikana tuhonnut.

Jaa-a, itsellä tuolla metodilla on roikkunut pyörässä mukana n. 70tkm / 3 vuotta ja hyvin pelittää edelleenkin. Ja kyllä, sateellakin on ajettu ja pyörää ulkona säilytetty.

Toiseen pyörään sain kaverilta telineen joka sanoi ettei enää toiminut, mutta tuon liittimien CRC käsittelyn jälkeen alkoi sekin toimia. Mitään ulkoisia vaurioita ei telineessä ollut.

Back