• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sakkorengas

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cllint
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla ei ole kokemusta, mutta luulisin, että saman kuin autoilijallekin.

Ero on siinä, että MP:ssä pitää olla vähintään 1 mm, kun auton
kesäkumissa 1.6 mm ja talvikumissa oli vissiin 3 mm.
 
Mutta hei tyypit -
Ei kai sakko ole pääasia, vaan että säilyt hengissä kesän.

Mieti kuinka pieni osa renkaasta osuu asvalttiin.

Terkuin nimimerkki
"ikinä en enää säästä renkaissa"
 
Vakuutusyhtiöiden suhtautuminen sakkorenkaisiin kannattaa muistaa myös!! Vakuutus korvaa 50% vahingosta jos ajoit sakkorenkailla vahingon sattuessa.
 
Mutta hei tyypit -
Ei kai sakko ole pääasia, vaan että säilyt hengissä kesän.
Niinpä - Elämä on täynnä valintoja.
Saadulla säästöllä voisi ostaa vaikkapa ajovarusteita,parin kk:n bensat tai vakuutukset.
Kyllä slikseilläkin ajaa pystyy,kun vain sovittaa ajotyylinsä pidon mukaan.
sport05.gif

-Mutta tosiasiassa en omaa kokemusta rengasratsiasta - tosin kaiman siskon kaveri oli autolla selvinnyt rikesakoilla...kuulemma...
 
Sakko tulee rikesakkona 35 euroa, tai sitten rankkarina, 5-15 päiväsakkoa, kunnosta riippuen.
 
Ja jos ei viitsi hirveästi laittaa rahaa uusiin renkaisiin niin itse säästän pitkän pennosen tällä tavalla:

Ostan käytettynä ratarenkaita jotka on kuluneet vaan ihan laidalta, ja keskellä vielä melkein täys kuvio, hintaa ~60€ ja tähän mennessä olen saanut huippukumeja. Siirryin tähän viime kesänä kun uuteen renkaaseen upposi ruuvi kuukauden ajon jälkeen, eikä lompakko oikein kestä ostella uutukaisia renkaita jos sattuu useampi menemään kesässä.

Edit:useat typot
biggrin.gif
 
Ei kehtais enää ostaa uutta rengasta muutaman sadan kilometrin takia. Pyörä menee vaihtoon kunhan uusi saapuu keväämmällä. Sit on pintaa renkaissa. Takakummi on tällä hetkellä rajamailla.
wink.gif
 
Ei kehtais enää ostaa uutta rengasta muutaman sadan kilometrin takia. Pyörä menee vaihtoon kunhan uusi saapuu keväämmällä. Sit on pintaa renkaissa. Takakummi on tällä hetkellä rajamailla.  
wink.gif
Parempi kai sitten jättää ajamatta ne muutama sata kilometriä ? Ei se vahinko kello kaulassa tule.
Niinhän se on. Rengashan kärsii joka tavalla kun kuluu, ainoa seikka ei ole vesiliirtoon joutumisen kasvaminen, vaan pito kärsii myös kuivalla tienpinnalla. Sain oppia sen viime syksynä. Onneksi en ihan rankemman kautta, vaan ihan kunnon adrenaliinikikin ja sydämmentykytyksen kautta. Moottoripyörällä kun ajaa niin on niin pieniä mahdollisuuksia itse vaikuttaa omaan turvallisuuteen (tuotahan voi tietysti kyseenalaista), joten siihen kannattaisi sitten mielestäni myös vähän panostaa.
 
prätkärenkaan "sakkorenkaan" määritelmä löytyy mistä?

Jos on tielainsäädännöstä, niin ei kovin montaa motskarigummia koske IRL.
sanoi:
Ajoneuvoasetus (233/82) 21§:
Moottoripyörän renkaat ja liukuesteet
19 a §
1. Moottoripyörässä tulee olla ilmarenkaat, joiden kantavuus moottoripyöräkäyttöön tarkoitettuina vastaa kuormitetusta moottoripyörästä kyseiseen pyörään kohdistuvaa painoa. Renkaita, joissa kudos on näkyvissä tai jotka ilmeisesti ovat vaarassa räjähtää, ei saa käyttää. Renkaan kulutuspinnassa on koko sen leveydellä oltava tarkoituksenmukainen kuviointi, jonka urien «syvyys» on vähintään 1,0 mm.
 
Vaarallista touhuahan se on vedellä kunnon sliksillä.
Itsellä puski viimekauden lopulla punokset vähän jo läpi, tosin ajoinkin helvetin varovaisesti enkä ottanut ketään kyytiin. (helvetin hyvä tekosyy muuten, kun ei vaan jaksa sitä ylimäärästä painoa heilumassa ja valumassa niskaan
biggrin.gif
)

Poliisikin itseasiassa kävi kovistelemassa tuosta, bussipysäkillä odoteltiin kaverille bussia ja poliisi tuli helvetin lujaa kävelytieltä vierelle. Pyysi ajokorttia ja rekisteriotetta. Nostin pyörän penkin takarenkaan eteen kun otin rekisteriotteen sen alta, toivoin ettei konsta huomaisi ihan sliksiä rengasta.

Se siinä käppäili aika kauan pyörän ympärillä, kun toinen poliisi selvitteli ties mitä juttua. (oli ilmeisesti joku kaahaillut sinisellä pyörällä jossain lähistöllä, ja olivat saaneet siitä ilmoituksen)

Lopulta huomas takarenkaan ja alkoi kovistelemaan että eikös toi ala jo aika finaalissa olemaan. Sanoin että pyörä on myynnissä ja on varattu huomiseksi/ylihuomiseksi aika renkaanvaihtoon. Tyyppi oli hetken hiljaa ja vähän vihaisesti sanoi että "sen ois kyllä parasta mennä vaihtoon, toihan voi puhjeta minä hetkenä tahansa". Sanoin takaisin että kyllä se menee kun pyöräkin on myynnissä, ja kunnon takarenkaalla menee pyöräkin paremmin kaupaksi.

Katteli hetken vihaisesti ja oli taas hiljaa.
"Pitäisikö mun kirjoittaa tosta sulle muistutus, että menee varmasti vaihtoon?"
Totesin kylmänrauhallisesti että:
"Kirjoita vaan, muistuupahan paremmin mieleen sitten"
...
"No eiköhän se mene vaihtoon.."

Jätti muistutuksen kirjoittamatta.
cool.gif
 
Renkaan kulutuspinnassa on koko sen leveydellä oltava tarkoituksenmukainen kuviointi, jonka urien «syvyys» on vähintään 1,0 mm.
Tämän mä arvasinkin. Eli sakkorenkaalla ajetaan sitten tämä kausi. Urasyvyys keskellä 0,0 mm. Kilometrejä noin tuhat.
11500237_Roadtec_Z6.gif


Mun pointti on (älkää ajako huonoilla renkailla, please): nykyaikaisiin prätkänrenkaisiin tuo urasyvyyden määritelmä ei ole kovin osuva. Sakkorengas on IRL arvioitava muillakin kriteereillä kuin pelkkää urasyvyyttä tuijottaen.
 
Ei kehtais enää ostaa uutta rengasta muutaman sadan kilometrin takia. Pyörä menee vaihtoon kunhan uusi saapuu keväämmällä. Sit on pintaa renkaissa. Takakummi on tällä hetkellä rajamailla.  
wink.gif
Parempi kai sitten jättää ajamatta ne muutama sata kilometriä ? Ei se vahinko kello kaulassa tule.
Niin ja jos ajamaan lähtee niin kannattaa ottaa huomioon tosi paskanen tienpinta ja kylmä alusta. Hyväkin rengas menettää helposti pitonsa näissä olosuhteissa.
 
mulle koppalakki ratsiassa tuumas renkaasta joka keskeltä aika silee, jotta löytyy se milli tosta reunoilta ja toivotti hyvää matkaa..
nixweiss.gif
 
Mun pointti on (älkää ajako huonoilla renkailla, please): nykyaikaisiin prätkänrenkaisiin tuo urasyvyyden määritelmä ei ole kovin osuva. Sakkorengas on IRL arvioitava muillakin kriteereillä kuin pelkkää urasyvyyttä tuijottaen.
Juuri näin.
thumbs-up.gif


Ja itseasiassa tuohon kuviopykälään on tullut muutos ainakin Bajahilliä lainaten:

sanoi:
Uusimmat urapykälät mp:lle löytyy asetuksesta 291/1998 (18§). Kulutuspinnan PÄÄURIEN syvyyden tulee olla vähintään 1,0 mm. Pääurien määritelmässä direktiivissä 97/24/EY puhutaan "kulutuspinnan keskiosalla" olevista urista. Tästä voi siis päätellä, että urasyvyyden ei tarvitse olla vähintään 1,0 mm KOKO renkaan leveydeltä vaan nakin sivulla saa olla vähemmän pintaa jäljellä.

AKE ja miliisit saattavat tulkita noita "pääuria" siten, että kyseessä on koko kulutuspinnan osa. Tämä ei kuitenkaan ole ollut lainsäätäjän tarkoitus sillä on mahdollista, että tyyppihyväksytyssä ja korkkaamattomassa renkaassa reuna-alueiden urasyvyys ei uutenakaan riittäisi.

Tämähän on kaikki sitten vain akateemista pohdiskelua, jokainen EMPY:n jäsenkirjaa arvostava motoristi hoitaa allensa uudet kumit jo kauan ennen tuota 1mm rajaa...
 
Jep, mutta mistä tuo urasyvyys oikein mitataan? Mullakin ollut useampia malleja, joissa tuossa keskellä rengasta ei ole mitään kuviota, vaan kaikki kuviot siellä sivulla (siis uutenakin). Eli, mikä se kulutuspinnan "keskiosa" oikein on??
 
sanoi:
Ajoneuvoasetus (233/82) 21§:
Moottoripyörän renkaat ja liukuesteet
19 a §
1. Moottoripyörässä tulee olla ilmarenkaat, joiden kantavuus moottoripyöräkäyttöön tarkoitettuina vastaa kuormitetusta moottoripyörästä kyseiseen pyörään kohdistuvaa painoa. Renkaita, joissa kudos on näkyvissä tai jotka ilmeisesti ovat vaarassa räjähtää, ei saa käyttää. Renkaan kulutuspinnassa on koko sen leveydellä oltava tarkoituksenmukainen kuviointi, jonka urien «syvyys» on vähintään 1,0 mm.
Mä en löydä tota Finlexistä. Tämä löytyy ajantasaisesta lainsäädännöstä:
18 § (19.12.2002/1243)
L-luokan ajoneuvon ja sen perävaunun renkaat ja liukuesteet

1. «Kulutuspinnan» pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,0 mm. Moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) ja kolmipyörän (L5e-luokka) etupyörässä ei saa käyttää rengasta, jonka puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta.


Eli keskiosasta ei enää puhuta mitään.
 
Back
Ylös