Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niinpä - Elämä on täynnä valintoja.Mutta hei tyypit -
Ei kai sakko ole pääasia, vaan että säilyt hengissä kesän.
Parempi kai sitten jättää ajamatta ne muutama sata kilometriä ? Ei se vahinko kello kaulassa tule.Ei kehtais enää ostaa uutta rengasta muutaman sadan kilometrin takia. Pyörä menee vaihtoon kunhan uusi saapuu keväämmällä. Sit on pintaa renkaissa. Takakummi on tällä hetkellä rajamailla.![]()
Niinhän se on. Rengashan kärsii joka tavalla kun kuluu, ainoa seikka ei ole vesiliirtoon joutumisen kasvaminen, vaan pito kärsii myös kuivalla tienpinnalla. Sain oppia sen viime syksynä. Onneksi en ihan rankemman kautta, vaan ihan kunnon adrenaliinikikin ja sydämmentykytyksen kautta. Moottoripyörällä kun ajaa niin on niin pieniä mahdollisuuksia itse vaikuttaa omaan turvallisuuteen (tuotahan voi tietysti kyseenalaista), joten siihen kannattaisi sitten mielestäni myös vähän panostaa.Parempi kai sitten jättää ajamatta ne muutama sata kilometriä ? Ei se vahinko kello kaulassa tule.Ei kehtais enää ostaa uutta rengasta muutaman sadan kilometrin takia. Pyörä menee vaihtoon kunhan uusi saapuu keväämmällä. Sit on pintaa renkaissa. Takakummi on tällä hetkellä rajamailla.![]()
Mistäs tämmönen "sääntö" löytyi?Vakuutusyhtiöiden suhtautuminen sakkorenkaisiin kannattaa muistaa myös!! Vakuutus korvaa 50% vahingosta jos ajoit sakkorenkailla vahingon sattuessa.
Ja tuo vakuutusehto löytyy mistä?Vakuutusyhtiöiden suhtautuminen sakkorenkaisiin kannattaa muistaa myös!! Vakuutus korvaa 50% vahingosta jos ajoit sakkorenkailla vahingon sattuessa.
prätkärenkaan "sakkorenkaan" määritelmä löytyy mistä?
Jos on tielainsäädännöstä, niin ei kovin montaa motskarigummia koske IRL.
sanoi:Ajoneuvoasetus (233/82) 21§:
Moottoripyörän renkaat ja liukuesteet
19 a §
1. Moottoripyörässä tulee olla ilmarenkaat, joiden kantavuus moottoripyöräkäyttöön tarkoitettuina vastaa kuormitetusta moottoripyörästä kyseiseen pyörään kohdistuvaa painoa. Renkaita, joissa kudos on näkyvissä tai jotka ilmeisesti ovat vaarassa räjähtää, ei saa käyttää. Renkaan kulutuspinnassa on koko sen leveydellä oltava tarkoituksenmukainen kuviointi, jonka urien «syvyys» on vähintään 1,0 mm.
Tämän mä arvasinkin. Eli sakkorenkaalla ajetaan sitten tämä kausi. Urasyvyys keskellä 0,0 mm. Kilometrejä noin tuhat.Renkaan kulutuspinnassa on koko sen leveydellä oltava tarkoituksenmukainen kuviointi, jonka urien «syvyys» on vähintään 1,0 mm.
Niin ja jos ajamaan lähtee niin kannattaa ottaa huomioon tosi paskanen tienpinta ja kylmä alusta. Hyväkin rengas menettää helposti pitonsa näissä olosuhteissa.Parempi kai sitten jättää ajamatta ne muutama sata kilometriä ? Ei se vahinko kello kaulassa tule.Ei kehtais enää ostaa uutta rengasta muutaman sadan kilometrin takia. Pyörä menee vaihtoon kunhan uusi saapuu keväämmällä. Sit on pintaa renkaissa. Takakummi on tällä hetkellä rajamailla.![]()
Juuri näin.Mun pointti on (älkää ajako huonoilla renkailla, please): nykyaikaisiin prätkänrenkaisiin tuo urasyvyyden määritelmä ei ole kovin osuva. Sakkorengas on IRL arvioitava muillakin kriteereillä kuin pelkkää urasyvyyttä tuijottaen.
sanoi:Uusimmat urapykälät mp:lle löytyy asetuksesta 291/1998 (18§). Kulutuspinnan PÄÄURIEN syvyyden tulee olla vähintään 1,0 mm. Pääurien määritelmässä direktiivissä 97/24/EY puhutaan "kulutuspinnan keskiosalla" olevista urista. Tästä voi siis päätellä, että urasyvyyden ei tarvitse olla vähintään 1,0 mm KOKO renkaan leveydeltä vaan nakin sivulla saa olla vähemmän pintaa jäljellä.
AKE ja miliisit saattavat tulkita noita "pääuria" siten, että kyseessä on koko kulutuspinnan osa. Tämä ei kuitenkaan ole ollut lainsäätäjän tarkoitus sillä on mahdollista, että tyyppihyväksytyssä ja korkkaamattomassa renkaassa reuna-alueiden urasyvyys ei uutenakaan riittäisi.
Tämähän on kaikki sitten vain akateemista pohdiskelua, jokainen EMPY:n jäsenkirjaa arvostava motoristi hoitaa allensa uudet kumit jo kauan ennen tuota 1mm rajaa...
Mä en löydä tota Finlexistä. Tämä löytyy ajantasaisesta lainsäädännöstä:sanoi:Ajoneuvoasetus (233/82) 21§:
Moottoripyörän renkaat ja liukuesteet
19 a §
1. Moottoripyörässä tulee olla ilmarenkaat, joiden kantavuus moottoripyöräkäyttöön tarkoitettuina vastaa kuormitetusta moottoripyörästä kyseiseen pyörään kohdistuvaa painoa. Renkaita, joissa kudos on näkyvissä tai jotka ilmeisesti ovat vaarassa räjähtää, ei saa käyttää. Renkaan kulutuspinnassa on koko sen leveydellä oltava tarkoituksenmukainen kuviointi, jonka urien «syvyys» on vähintään 1,0 mm.