Sakkorenkaalla ajaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Seven
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Seven

New member
Henkilö ajaa renkaalla, joka on erittäin kulunut, jopa jostain kohtaa kankaat näkyy, eikä saa uutta alle koska on esimerkiksi reissussa ja pitäisi päästä perille. Pieneneekö puhkeamisvaara jos rengaspainetta laskee (tai nostaa?!) ja ajaa "hissukseen" perille, vai onko sama pitää paineet normaaleina?

Vaikee sanoo, mut ite oon kyllä antanu paineiden olla ihan normaalissa tasossa kun vastaava tilanne on sattunut vastaan. Tuntuis et paineiden pienentäminen nopeuttais kulumista ja lämpeemistä. Ja varovaista ajoa, se voi räjähtää minä hetkenä hyvänsä!!! Vaikka yleensä ne kyllä kestää ajaa uskomattoman pitkään.

Pahimmillaan mulla on ollu ensimmäinen kudoskerros jo kokonaan kulunut pois ja toinen kudoskerros näkyvissä ja silti vaan ilmat pysyy sisällä... en sitten tiedä montako noita kudoskerroksia yleensä renkaissa on, mutta tuosta ko. renkaasta näkyi jo kajastus läpi kun valoa vasten katseli.

Ei se puhkeamisvaara olennaisesti pienene painetta reilusti suurentamalla tai pienentämällä. Sen renkaan rikkoo todennäköisesti sitten joku terävä esine, jos ei tosiaan ihan läpiloppuun sitä rengasta saa ajettua, ja näinollen se terävä esine menee siitä ohuimmasta kohdasta läpi joka tapauksessa.

Eli jos olet hakemassa huonorenkaista mopoa talvisäilöstä, niin eikun normaalipaineet alle vaan ja ajelet hissukseen mutta suorinta tietä paikkaan, missä saat renkaan vaihdettua. Varo niitä sepelimuruja ja metallinsiruja kevätteillä, voivat olla joskus teräviä, siis tuommoselle renkaalle. Parempi ois varmaan viedä tuoreempi rengas mukana ja vaihtaa ennen ajoon lähtöä. Eihän siinä kangasrenkaassa ole enää kunnon pitoakaan, jota varsinkin keväällä tarvitaan.

Kiitos näkemyksistä.

Voisin esittää jatkokysymyksen rengasrikon kokemuksista, onko sattunut, missä vauhdissa, mitä kävi ja miksi?

sanoi:
Voisin esittää jatkokysymyksen rengasrikon kokemuksista, onko sattunut, missä vauhdissa, mitä kävi ja miksi?

Kesällä 2004 olin menossa Kokkolaan asiolle ja vein samalla pyörän sinne renkaan vaihtoon. 120km ajanut renkaalla joka oli kauttaaltaan siinä kunnossa että kankaat paisto. Viimeisissä valoissa ennen määränpäätä takakumi poksahti n. 50km/h vaihdista. Pamaus oli aika kovahko ja vähän aikaa mentiin lievää sladia. Pystyssä pysyin. Soitin rengasliikkeeseen että pääsevätkö hakemaan mua millään ja kyllähän ne pääsivät.
Että semmosta. Tuon jälkeen en ole renkaita aivan niin loppuun ajanut. En sitä riskiä ota enää että se pukeaakin kovammasta vauhdista ensi kerralla.

crazy.gif

Kiitos näkemyksistä.

Tosta oli oikein äänestyskin ja paljon hyvää infoa miten kullekin on renkaan puhjetessa käynyt, mutta en nyt valitettavasti löytänyt sitä haulla. Mulla on renkaita kyllä puhjennu aikalailla useastikin, enkä kertaakaan oo kaatunu. Ikävää se ajaminen kyllä on ku rengas on tyjä ja aivan varmasti lipat tulee jos pahasti mutkassa puhkeaa...

Eli en kyllä tahallaan ottaisi sitä riskiä ajamalla aivan loppuunajetulla renkaalla.

Kiitos näkemyksistä.

Samoten kesällä 2004 ajelin nelostietä etelään kohti Jyskälää, kun takanakin lävisti pieni naula reippaan satasen vauhdissa. Rengas ei räjähtänyt, vaan rupesi onneksi tyhjenemään tasaisesti ja melko hitaasti. TS. ensin huomasin sen, kuinka pyörän perä alkoi vikuroimaan ja tuntumaan veltolta. Sitten ihan loppumatka lähimmälle huoltsikalle olikin mennyt koko renkaan leveyttä kuluttaen ja rengas vikisten, tosin hitaasti.

Itse rengas kesti sitten vielä ajaa kotiin renkaanpaikkavaahdon avulla, mutta se rengas meni kyllä samantien vaihtoon, kun keskiosan lisäksi myös reunat ehtivät ottaa siipeensä renkaan tyhjetessä. Enpä olisi moisella uskaltanut lähteä enää mutkateille kurvailemaan saati huippuja kokeilemaan.

Eli ei mitään kovin dramaattista. Takanakin posauksestakin voi vielä selvitä lippaamatta ainakin tuurilla, mutta etunakin kanssa on hiukka hankalampaa, joten ei kannata 'säästää' ajamalla rengas liian loppuun.

Back