• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Saksa 2008

varustelija

New member
Moi.
Heinäkuun alussa olisi suunnitelmissa saksan reissu. Olen yrittänyt kalastella tarvitsemiani tietoa reissua varten. Jotkut asiat eivät ole selvinneet niin ajattelin tiedustella teiltä jotka ovat hommaan enemmän perehtyneet. Tarkoitus olisi suorittaa reissu näin.

Maanantaina lähtö turkuun iltalaivalle. Pyörä laivaan ja siitä tukholmaan. Laiva tukholmassa Tiistai aamuna noin KLO 06.00-07.00. Tarkoitus olisi ajella tiistai päivänä tukholmasta--> malmöhön eli noin 600 KM ja majottua johonkin sinne.. onko ideoita?. Keskiviikko aamuna sitten lähdettäisi Malmöstä E47 tietä kohti rodbyhavn:ta ja lossilla yli fehmarniin. Onko ylitys lossilla vai millä? kuinka usein se kulkee tota väliä? pitääkö varata etukäteen ja mikä on hinta arvio ylitykselle?. Seuraava ongelma onkin seuraavanlainen. Tarkoitus olisi kovasti saksan puolella päästä auto baanalle ajamaan ja alpeille. Tästä lautalla ylityksen jälkeen puuttuu matkasuunnitelma kun en tiedä mistä alpit alkavat ja missä autobaanat kulkevat järkevästi kohti alppeja. Jos ajattelisi että päivässä ajaisimme sen 400-700 km riippuu tietenkin jos saksan puolella matka taittuu joutuisasti niin pidemmätkin siivut käyvät. Missä olisi järkevää saksan puolella yöpyä?. Mielellään en kovin kauaksi lähtisi saksan perukoita kiertämään kun tarkoitus on palata rostokkiin ja siitä laivalla helsinkiin vaikka se ylitys onkin mielestäni aika hinnakas yli 500e. Eli kaipaisin hieman reittisuunnitelmaa alppiteille, yöpymiselle ja baanalle? Kiitos.
 
Heh, kaipa olet tuon maantiedon kanssa tosissasi..
biggrin.gif
biggrin.gif
..Alpit alkavat noin 70 km Munchenin eteläpuolelta, eli kyllä sä joudut KOKO SAKSAN LÄPI AJAMAAN
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
..päästäksesi alppiteille ajamaan.
ghostface.gif


Noin kolmesataa km Travemundesta alaspäin A7:aa pitkin on Harzin alue, "Harz-vuoristo" joka kyllä käy sulle köyhän miehen alpeista hyvinkin. Tiet menevät noin kilsan korkeuteen parhaimmillaan..
sport05.gif


Jyystä vaan autobaanaa etelään sinkkitiukalla aamu 8:sta iltapäivän viiteen niin alkaa pian alpit siintämään silmissä horisontissa. Se näky ensimmäisen kerran on sen kaiken vaivan arvoista.
033102beer_1_prv.gif


Jos englanti yhtään taipuu, katsele www.alpineroads.com
sivuilta tarkemmin eri alppien alueita niin näet missä kulkevat minkäkinlaiset alppitiet. Ota tavoitteeksi Itävallan korkein alppitie Grossglockner Hochalpen strasse, senkun olet ajanut, olet jo jyvällä siitä mitä mopolla ajaminen alppiteillä parhaimmillaan/pahimmillaan on..
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
smile_org.gif
 
Itse on tullut yövyttyä Simrishamnissa, muutaman kymmenen kilometrin päässä Malmöstä, Ruotsin eteläkärjen itäpuolella. Sopivan päivämatkan päässä Tukholmasta ja ei tarvitse koko matkaa paahtaa E4:sta. Toinen vaihtoehto on mennä laivalla Trelleborgista esim. Rostockiin, illalla laivaan ja aamulla suoraan satamasta autobahnalle.

Jos Tanskan kautta haluaa ajaa niin ensin pitää valita meneekö lautalla helsingborgista helsingöriin vai siltaa malmöstä. Hinta suunnilleen sama mutta kannattaa huomioida, että lautalla mentäessä joutuu ajamaan kööpenhaminan ohitustien joka on ilmeisesti vielä tämän kesän remontissa.

Tanskasta Saksaan pääsee laivalla Rödbystä Puttgardeniin, kestää n. 30 min ja lauttoja menee 30-45 min välein. Pyörät otetaan jonon ohi jolloin jonotusta tuskin tarvitsee kauan kestää. Hinta taitaa olla jotain 30 euroa.

Alpit löytyy kun ottaa karttakirjan käteen ja etsii vaikkapa Garmisch-Partenkirchenin. Siitäpä ne alkavat Saksan puolella, voi niitä tietysti lähestyä monestakin suunnasta mutta siinä ainakin yksi kiintopiste.

Jos autobahnaa haluaa päästää niin nopein reitti Puttgardenista lienee Lubeck-Hampuri-Hannover-Kassel-Nurnberg-Munchen-G-P, Rostockista taas ensin nokka kohti Berliiniä ja sieltä Nurnbergiin. Molemmat reitit n. 900 km.

Se on sitten ihan makuasia haluaako ajaa motaria vai kierteleekö pienempiä teitä. Helposti käy niin, että jos lähtee sivuun motarilta niin viikon päästä huomaa etten pääsytkään alpeille asti mutta silti on hienoja paikkoja kolunnut ja mutkapätkiäkin löytynyt. Tutustumisen arvoisia paikkoja tuolla Saksassakin riittää. Ja ehtiihän sinne alpeille ensi kesänä...
 
Maantiedon opetteluun ja reittisuunnitteluun löytyy apua täältä ja täältäkin.

Liekö sitten hankalaa reissata, ellei tiedä missä on, vaikka voihan se olla hauskempaakin, jos ei tiedä edes minne on menossa?  
baaa.gif
 
withstupid.gif


Ja sitten sinne Etelä-Ruotsiin ei kannata mennä E-4-tietä pitkin...
sport05.gif
 
Eihän ne kartat vuorten löytämisessä auta. Ja jos varustelija ei koskaan ole Alppeja nähnyt, niin kysymykset olivat ihan kohtuullisia.

Ensimmäiselle Saksan turneelle läksin ilman turhia(?) paperikarttoja. Piti mennä Luxemburgiin - siihen maahan - mutta päädyinkin sitten Pisaan - sinne Italiaan. Siellä kaukana oli kaikki ihan outoa - talotkin vinossa - joten käännyin takaisin ja päädyin Rostockiin.
Mennessä luulin ettei minun 600 Diversion jaksa viedä Alpeille asti, ja että vuoriston ylittämiseen menisi ainakin kolme päivää.
No, nyt en enää luule.

- Tanskan lautat kulkee 20/7, eli aina.
- Tukholmasta kun lähtee aamulla, on mahdollista ajaa samana päivänä Hampurin eteläpuolelle. Moottoriteitä, tauot vain tankatessa ja lautoilla.
- Saksassa mootoritiet on ruuhkaisia.
- Saksassa majataloja on jokaisessa(!) kylässä.
- Alpeille ajamalla sopii vain jos pitää ajamisesta _tosi paljon_. Pelkkää ajoaikaa tulee hyvinkin parikymmentä tuntia per suunta. Ja tuo _ei_ pidä sisällään taukoja, kuten tankkaukset tai ruuhkissa seisomiset (kyllä moottoriteilläkin ruuhkat kasvavat niin pahoiksi ettei edes mopolla pääse ohi).
- Hienoja kohteita on myös matkalla. Esim. Reinin laakso Koblensista Mainziin. Ja Moselin laakso. Ja Lahnin laakso. Ja Saarin laakso. Tuolla alueella niitä riittää.
- Heinäkuun alkuviikoilla ei ole tungosta. Saksalaisten lomat ei vielä ole alkaneet, ja on jo niin kuuma ettei kukaan viitsi turhaan lähteä ajoon...
 
Laita Navigaattoriin pikku kylä nimeltä Tegernsee .. noin 40km Muenchenistä Etelään, alpit näkyy ja todella mukava pikkukylä, jos vielä saavut pe tai la niin siinä ravintolassa kivoja hippajaisia..siel tuli muutama tuoppi kumottua ja tankattua voimia.
062802moto_prv.gif
 
noista baanoista...se on ihan tuurista kii onko ruuhkaa vai ei...koskaan ei voi tietää..ja loppujen lopux...mopotille niistä ei silleen ole vaivaa kuin autoille..
niin kuuma ei tuukkaa etteikö sakemanni pakkais autoaan pe iltapäivänä ja lähtis kattoon mummoa muncheniin tai vaaria hampuriin...

kattokaappa saksas ajaessanne...liki jokaisessa ulosajossa, siis rampissa on viimeisessaä lähestymismerkissä U-ja jokin numero...ne ovat kivoja..voi poiketa välillä poies baanalta, ilman karttaakin ja ajaa hetki pikkutietä ja jos vain seuraa samaa u-numeroa tulee takas samalle baanalle ja matka jatkuu...
 
Itse en hirveästi baanalla prätkiä tavannut....lähinnä pienemmillä etapeilla pyörivät.

Samalla kun uusi maa tutkailtavana niin kyllä muutaman päivän voi aina uhrata pikku kiertoajeluille
biggrin.gif


Esim
Hamburg->Bremen->Köln->Stutgard->Augsburg-Muenchen->Alpit ->

p.s : knödel + schweinebraten on aika ässää
033102beer_1_prv.gif
 
Et tainnut mainita montako päivää aiot reissuun käyttää, ihan parissa päivässä se ei onnistu kuten moni tuossa jo mainitsikin, ajamista riittää mutta sehän se mopoilun suola onkin, kait?

Tässä meitin viime syksyn reissu mistä näet hieman reittejäkin sekä ajomatkoja mitä käytimme. Menimme Ranskan merialppien kautta ja paluu Itävallan kautta. Todettakoon jo tässä kohden että tuon tyyppinen reissaaminen ei sovi kaikille, minun käyttämä tyyli kun on muutama tehokas ajopäivä ja sitten huilia; tosin samalla tavalla on tarkoitus kesäkuussa lähteä jälleen etelää kohden eli eka päivänä Tukholma - Lyypekki, toisena Lyypekki - Ranskan rajalle, kolmantena Espanjan rajalle ja jää vielä päivä aikaa ennen kuin eukot lentää perässä "häirittemään"...

on myös hyvää taustalukemista. Ja kannattaa vain rohkeasti kysellä täällä foorumilla, itse ainakin olen saanut aina apua siinä kohden kun sitä on tarvittu
 
Ja täältä pikku vinkki paluumatkalle. Finnlines on edullisempi vaihtoehto lautaksi ja saat vielä pyörän ilmaiseksi, jos olet jonkin mopokerhon jäsen. Lautta lähteen Travemündesta ja päätyy Helsinkiin. Sapuskat kuuluvat matkan hintaa ja ovat todella hyvät. Suosittelen.
 
Saksan läpi ajettaessa joutunee yöpymään jossain, miksei sitten yöpyisi vaikkapa autojunassa jolloin "kuivasta läpiajosta" jää monta kilometriä pois...
 
Ja täältä pikku vinkki paluumatkalle. Finnlines on edullisempi vaihtoehto lautaksi ja saat vielä pyörän ilmaiseksi, jos olet jonkin mopokerhon jäsen. Lautta lähteen Travemündesta ja päätyy Helsinkiin. Sapuskat kuuluvat matkan hintaa ja ovat todella hyvät. Suosittelen.
Kannattaisi kertoa hintalapun numerot ennen kuin suosittelee mitään.
wink.gif
Mopon kanssa noin 500e/henki yhteen suuntaan. Noo.. eihän hinta koske kuin köyhään.
 
Tere

joo hyvinhän täällä on juttu lentänyt
biggrin.gif
kiitos vain kaikille. Reissuun ajateltiin varata noin viikon verran. Onko kellään tietoo mitä maksaa laivalla Rödbystä Puttgardeniin, kestää n. 30 min? pitääkös noi etukäteen varata travemunde-helsinki tai rostockista helsinkiin laivamatkat?
 
Tere

joo hyvinhän täällä on juttu lentänyt
biggrin.gif
kiitos vain kaikille. Reissuun ajateltiin varata noin viikon verran. Onko kellään tietoo mitä maksaa laivalla Rödbystä Puttgardeniin, kestää n. 30 min? pitääkös noi etukäteen varata travemunde-helsinki tai rostockista helsinkiin laivamatkat?
viikko tohon retkeen on kyllä aika vähän...

alpit ehtii kyllä nähä, mut aika kaukaa
wink.gif
 
Tere

joo hyvinhän täällä on juttu lentänyt
biggrin.gif
kiitos vain kaikille. Reissuun ajateltiin varata noin viikon verran. Onko kellään tietoo mitä maksaa laivalla Rödbystä Puttgardeniin, kestää n. 30 min? pitääkös noi etukäteen varata travemunde-helsinki tai rostockista helsinkiin laivamatkat?
Rödby-Puttgarden 37-43 eur (riippuu päivästä, vkl kalliimpi).

Kysyit pitääkö varata ennakkoon saksa-suomi, vastaan että pitää. Nyt on jo osa lähdöistä loppuunmyytyjä.

Viikko kuulostaa kyllä melko lyhyeltä ajalta, kannattaisi ehkä unohtaa ne alpit tuolla reissulla... Tutkipa Reinin ja Moselin alueita (eli Koblenz, Cochem, Trier jne), sieltä löytyy myös tosi upeita paikkoja. Ja Nürburgring löytyy ihan vierestä.

Oma mielipiteeni on, ettei alpeille asti kannata täältä lähteä alle 2 viikon reissulle. Mutta huom. Se on minun mielipiteeni, jokainen
062802moto_prv.gif
niinkuin haluaa. Reissussa on vaan kiva välillä tehdä muutakin kuin ajaaaaaaaa... Jotkut
033102beer_1_prv.gif
, jotkut taas
inlove.gif
 
"reilu viikko" mullakin suunniteltuna, tai siis perjantai-iltana lähtö ja takasin stadissa taas seuraavaan viikon sunnuntai-aamuna. Yksi lomaviikko palaa.
Alpeilla useampi päivä...niin ja oli mulla siihen budjettikin, mutta siitä nousi "häly" viimeksi jossain topikissa kun sen kirjoitin...
tounge.gif
 
Ja täältä pikku vinkki paluumatkalle. Finnlines on edullisempi vaihtoehto lautaksi ja saat vielä pyörän ilmaiseksi, jos olet jonkin mopokerhon jäsen. Lautta lähteen Travemündesta ja päätyy Helsinkiin. Sapuskat kuuluvat matkan hintaa ja ovat todella hyvät. Suosittelen.
Kannattaisi kertoa hintalapun numerot ennen kuin suosittelee mitään.  
wink.gif
Mopon kanssa noin 500e/henki yhteen suuntaan. Noo..  eihän hinta koske kuin köyhään.
Meitä rokotettiin Finnlinesillä seuraavasti: Lähtö 17.05.08 paluu 15.06.08 2 aikuista ja 1 pyörä. Siis edestakainen matka kahdelle hengelle yhtensä 856,00€. Autoliiton alennuksella pyörän olisi saanut 50 % alennuksella. Sain aikaisemmin varatun matkan muutettua Smoton alennuksella jolloin pyörä kulkee edestakaisin Finnlinesillä ilmaiseksi. Ei mielestäni mahdoton hinta, koska sapuskat todella kuuluvat matkan hintaan.
 
Back
Ylös