• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sammutetaanko

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikatossa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mikatossa

New member
mites on, kovaa väittelyä käyty kaverin kans miten pyörä sammutetaan...  
confused_orig.gif
Kaveri väittää että jos tappokytkimellä sammuttaa niin se ei välttämättä ole terveellistä, hajottaa puolia jne.  
omg.gif
mut eikös virta-avain katkaise virrat samallatavalla vai miten....  
withstupid.gif
 
Itsekin olen ihmetellyt noita väitteitä. En kyllä usko, että virta tietää tai välittää, mistä kohtaa se piiri katkeaa.
Itse sammuttelen sivujalalla, virta-avaimella ja tappokatkaisijalla, miten milloinkin, eikä koskaan ole puolat hajonneet.
 
Sitä minäkin, ei kai se virta niin fiksu ole että tajuaa mistä sitä katkotaan....  
idea3.gif
taidan olla pulla kahvit rikkaampi...  
bowdown.gif
 
mites on, kovaa väittelyä käyty kaverin kans miten pyörä sammutetaan...
confused_orig.gif
Kaveri väittää että jos tappokytkimellä sammuttaa niin se ei välttämättä ole terveellistä, hajottaa puolia jne.
omg.gif
mut eikös virta-avain katkaise virrat samallatavalla vai miten....
withstupid.gif
Välillä tulee kuultua mitä ihmeellisimpiä urbaanilegendoja ja uskomuksia. Yhteistä näillä kaikilla on se, ettei niitä osaa kukaan perustella, ne on vaan kuultu kaverilta.
baaa.gif


Oma veikkaukseni on se, että jos tappokatkaisijan väri olisi muiden kytkimien tapaan musta, eikä varoittavan näköinen punainen, ei tätäkään legendaa varmaan olisi.
 
Heh, sammuttelen kummallakin tavalla tasapuolisesti...eikä ongelmia ole ilmennyt.Joskus tulee sammutettua pyörä vaihde silmässä, kytkin (miltei) alhaalla ja kun lykkää seisontajalan alas, niin sammuu...
Noi on kyllä jo tosi hienosäätöö....
 
Minkä helvatan takia ne laittais siihen pyörään tappokytkimen jollei sitä vois käyttää. Eiköhän tää ole niitä Esson baarin juttuja.
 
Paha sanoa kyllä onko sillä mitään väliä, en kyllä itekään usko että on, sammuttelen yleensä avaimesta mutta paikassa missä vapaalla lähtis valuun suuntaan/toiseen vaihdesilmässä jalka-alas, on se vaan niin kätevää
wink.gif
 
Virtalukosta kääntäessä sytytysvirta katkeaa ja moottori sammuu. Tappokatkaisijasta tapahtuu sama asia. Virtalukossa katkeaa sytytysvirran lisäksi startin heräte, joten startti ei pyöritä ilman avainta. Sivujalan kytkin tekee saman kuin tappokatkaisija. Uudemmissa pyörissä tappo- ja sivujalankytkin katkaisee lisäksi sähköisen bensapumpun ohjauksen.

Eli se on ihan sama mistä sen sammuttaa.
 
Virtalukosta kääntäessä sytytysvirta katkeaa ja moottori sammuu. Tappokatkaisijasta tapahtuu sama asia. Virtalukossa katkeaa sytytysvirran lisäksi startin heräte, joten startti ei pyöritä ilman avainta. Sivujalan kytkin tekee saman kuin tappokatkaisija. Uudemmissa pyörissä tappo- ja sivujalankytkin katkaisee lisäksi sähköisen bensapumpun ohjauksen.

Eli se on ihan sama mistä sen sammuttaa.
Ja kawassa ei starttikaan pyöri kun tappokatkaisijasta painaa offille.

Muuten jos pelottaa että sähköosat hajoo kun katkaisee virtapiirejä, niin sitten yks tapa on kierrättää rajotinta vasten niin kauan jotta sammuu...
idea3.gif


Mutta eipä taida olla sähköteknisessä mielessä mitään väliä kummasta sammuttaa.

btw mullalähti tappokatkaisijat ja startinnappulat sun muut turhat kilkkeet pois radiaalipääsylinterin+välitetymmän kaasukahvan tieltä.

Jake
 
Allekirjoittaneen mopossa jää bensapumppu pyörimään jos tappokatkasijasta sammuttaa
crazy.gif
On tainnut vinosilmäinsinöörillä mennä bensapumpun releen toimintaa suunnitellessa väri väriin ja loput maihin...
 
no onhan se tappokatkaisijakin tosi kiva vaihtaa kun se kuluu niin paljon ettei päästä virtaa ollenkaan läpi. ite ainankin aina sammutan avaimesta.
buttrock.gif
 
Ite tulee sammutettua virtalukosta, niin eipähän jää valot turhaan killottamaan, vaikkei pitkäksi aikaa pysähtyisikään. Loppupeleissä aivan yksi lysti, mistä sen sammuttaa.
 
Vesijäähdytteisissä mopoissa olisi hyvä pyörittää vesipumppua ja flektiä kovan ajon jälkeen jonkin aikaa, jottei lämmöt nouse liikaa. Virrankatkaisussa on siis ylikuumenemisen ja kiehauttamisen vaara. Itse olen jonkin aikaa pitänyt tyhjäkäynnillä tai sitten sammuttamisen jälkeen pistänyt taas virrat päälle. Jälkimmäinen vaihtoehto syö tietysti hieman akkua.
 
Back
Ylös