• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sekarengastus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Misha
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Misha

New member
Alkaa takarengas olemaan sen verran finaalissa, että ajattelin vaihtaa vielä renkaan tälle kaudelle niin ei liukastele sateessa. Pyörä on Honda CBR 600 RR ja alla alkuperäiset Bridgestonet. Uudeksi takanakiksi ajattelin Pirellin Diabloa. Miten eri merkkiset etu- ja takarenkaat tulevat keskenään "toimeen"? Omilla ajotaidoillani tuskin huomaan mitään eroa, mutta ajattelin kuitenkin varmistaa asian.

Kyllähän se niin on että etu- ja takarengas on suunniteltu toimimaan yhdessä. Näin siis valmistajat kertovat.

Käytännössä, ei mitäääään merkitystä jos ei satu itse olemaan mikään hifistelijä. Senkun vaihdat kumia taakse ja eiku
062802moto_prv.gif

Itse kyllä vaihdatan aina pareittain, mutta ihmettelen kyllä myyntipuheita kovasti mihin perustuu tieto, että etunen tietää mikä takasena on ja päinvastoin.
biggrin.gif

Kyllä ainakin erimerkkisten kumien kans kannattaa varautua yllätyksiin vaikka usein toimivatkin hyvin yhteen.

Thundercatissa Diablo takana+ BT014 edessä ei toiminut ollenkaan, hirveä yhdistelmä. Suoraan meni hyvin. Kallellaan tuntui et etu ja takapää kulkivat eri mutkaa. kallistus kulman pitäminen oli kans hankalaa, haki koko ajan ylös-alas ja sitä myöten linja vaihtui koko ajan.

Lopuillaan olevat diablot toimi hyvin, samaten puolet ajettu etu diablo+uusi taka diablo toimi hyvin edellisellä vaihtokerralla.
Sit kun etu BT014sen kaveriksi vaihtoi taakse myös BT-014sen toimi taas hyvin. erilailla mut hyvin yhtäkaikki.

BT014 oli tukevampi, vakaampi ja piti huonolla tiellä ja töyssyissä linjan paremmin- parempi maantie rengas.
Diablo ketterämpi, parempi "feedback" ,kallistui helpommin, luontevampi suurilla kallistuskulmilla- tuossa pyörässä.

Kawassa on alla nyt Bridgestonen BT:t. Takana toimii upeasti, lähtee nätisti ja arvattavasti luistoon, ei tee mitään yllättävää ja varoittaa aina ensin. Edessä sama rengas aiheuttaa niitä arvaamattomuustekijöitä. Koskaan en voi olla varma lukkiutuuko missä vaiheessa jarrutusta tai lipsuuko kuinka syvään kantatessa. Vaihtaisin koska vaan eteen sen tilalle kunnollisen Metzelerin. Harmi että ovat vielä lähes uudenveroisia kumeja.

Sekarengastus tai ei, toimivalla yhdistelmällä mä haluan ajaa. Joskus se vaatii erimerkin asentamisen eteen ja taakse.

piikissä ainakin toiminut ihan hyvin edessä batlaxi ja takana pirellin sport demon.... tosin voihan se olla etten osaa vaan ajaa...

Minulla oli kesällä edessä BT-020, takana uusi Diablo. Mopotin on CBR600F. Tuo BT-020 ei herättänyt luottamusta edessä. Diablokaan ei ollut parhaimmillaan tuon kanssa. Mutta kyllähän tuollakin yhdistelmällä ajeli kunnes etunen oli vaihtokunnossa. Yksi läheltä piti tilanne oli sateella kun kurvissa avasin kaasua liian aikaisin mut onneksi Diablo tarras vielä kiinni pidonmenetyksen jälkeen ja kaatumiselta vältyttiin.

Eteen tuli syyskuussa Diablo Corsa. Ihan eri meininki tällä yhdistelmällä
buttrock.gif

Noista sekarengastuksista voi löytyä hyviäkin.

Niitä vaan on huono tietää ennen kuin kokeilee, Samanmerkkisiä käytettäessä ollaan jo huomatavasti varmemmilla vesillä, ja vielä jos on samaa mallia niin paremman löytäminen seka rangastuksesta on tuurissaan tai sit pitää olla tietoa. (toisten tai omaa kokemusta ko yhdistelmästä.)

Ekassa pyörässä oli oikein toimiva yhdistelmä mezeler oliko m33 edessä ja BT45 takana. siis siihen ajoon. parempi mun mielestä kuin täys BT-45. Tosin dunlopin jotkut oli vielä paremmat siihen.

Tuolla aiemmmin Faitteri valitti BT eturengasta, mikähän malli oli? Mulla on kyllä samoja kokemuksia BT-45 ja BT020sta, ei nyt luisuja mut sen verran levottomia hetkiä et ei luottanut 020 lisäksi rupes uliseen ja ravistaan puolikuluneena. BT014 oli varmempi Ei tuntunnut hirveen liimaselta mut ei kyllä luistellut mihinkään mun ajossa, mut etunen kyllä lipsahti kerran dieselistä.
Nyt on 010:t ensiasennus kumit ja tuntuu ihan hyviltä vaikka en kovin oo kerenny vielä vääntään, Mitä nyt etunen ujeltaa vauhdissa ja omien ja muiden kokemuksen mukaan varmaan alkaa ravistaa pian.
confused_orig.gif

Vaikka edellä käy ilmi et Siltakiveä on kulutettu, niin täytyy sanoa et tuskin seuraavat renkaat on sellaiset. BT 014 vois vielä mennä, mut luulen silti taipuvani Diabloon tai Conti sportattackiin..

Ja molemat renkaat yhtä aikaa.

Tuolla aiemmmin Faitteri valitti BT eturengasta, mikähän malli oli?
Kawasakiin on saksanpoika jostain vielä tänä keväänä löytänyt vanhemman sukupolven BT-57:t, sekä eteen että taakse. Taisi olla uudehko malli silloin kun olen viimeksi katupyörällä enemmän ajellut, eli 99-00. Ja samaa muistelen jo niiltä ajoilta, BT-56 ja 57 eivät olleet edessä kovinkaan kehuttavia, takana 57 väffärissä ja 56 zx6r:ssä olivat mieleisiäni.

Nykyrenkaita en tunne vielä hirveän tarkkaan, mutta Metzin Sportec kuulopuheiden perusteella on se jonka tuohon tilaan ensi kesäksi.

Back