Ajatus kaatumisesta repun kanssa ei kuulosta kovin mukavalta, selkäranka saa aika helposti kipeää jos siellä on repussa olevat tavarat aiheuttamassa lisävahinkoa selälle. Myöskin reppu tuntui rasittavan hartioita ja niskoja.
Toi on tietenkin riskinä...
Itse olen kokeillut lippausta reppu selässä, eikä aiheuttanut minulle mitään ihmeellisyyksiä... tosin säkki ei ollutkaan täys kaljaa tms. vaarallista vaan sisällä oli vähän vaatteita ja läppäri. Kaikki pysyivät kylkiosumassa ehjänä, sekä reppu, mies että sisältö, mutta vauhtihan oli vain kaupunkinopeuksia.
Suosin lasketteluun tarkoitettuja reppuja, hyvät sellaiset on tarkoitettu pysymään kiinni ja remminpäät olemaan pieksemättä omistajaansa reilun satasen vauhdissa, ja joissain on selkää vasten kovikekin (tarkoitettu etteivät tavarat satuttaisi selkää laskettelussa sattuneissa lippaamisissa). Offariin tai lautailuun tarkoitetut reput ovat myös usein suunniteltu käytettäväksi selkäsuojien kanssa, eli olkaviillekkeiden mitat riittävät vaikka takin alla olisi panssaria. Laatu noissakin maksaa, mutta ei ihan yhtä paljon kuin jos repun päällä lukisi Dainese tms mp-käyttöön tarkoitettu merkki
Yleensä mulla on käytössä Blizzardin n. 20v vanha reppu on edelleen tikissään huolimatta siitä että sitä on käytetty ihan eläimellisiä määriä ja sen kanssa on lipattu noin tuhat kertaa rinteessä ja nyt siis kerran asvaltillakin. Väri on vähintäänkin rivo neonkeltainen, mutta huomiovärinä menee tuolla liikenteen joukossa ihan ok.
Hartioita tuo ei itselläni rasita ainakaan alle 160km/h vauhdeissa, repussa on leveät ja hyvinmuotoillut viilekkeet joiden alle jää nahkatakki suojineen joten kassi ei käytännössä tunnu selässä ollenkaan.