• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sisäänajo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja R104
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

R104

New member
Terve
Kun mistään löytänyt ja pyörääkään en ole vielä saanut niin mitä sanoo ohjekirja 1000 GSX-R:n sisäänajosta?
omg.gif


Kiitokset etukäyteen
bowdown.gif
 
Samaa kun muidenkin että aja alle sen ja sen kierrosluvun sen ja sen pituisen matkan plaa plaa plaa mut kas kummaa ni sanoin myyjä omaa mopoani gsx 1400sta kun kamun kilostakin kohtaan vaihtelevaa kaasua saa käskee kunhan ei sorvaa koko aikaa punasella ja välttää ihan tappiin kierrättämisen ensi alkuun mut vaihtelevaa kierrosaluetta....eli ne tykkää kun niitä käskee
buttrock.gif
 
Ohjekirja sanoo jotta:
800km asti max 6000rpm
1200km asti max 10000rpm
1200km eteenpäin max rajotin

Monet ajelee vaihtelevalla kierros nopudella ja ratamiehet radalla tuppinurin ite ajoin noin kuin ohjeet sanoo ja hyvin on toiminut tehojakin löytyy että tiedä sitte.
 
Ohjekirja sanoo jotta:
800km asti max 6000rpm
1200km asti max 10000rpm
1200km eteenpäin max rajotin

Monet ajelee vaihtelevalla kierros nopudella ja ratamiehet radalla tuppinurin ite ajoin noin kuin ohjeet sanoo ja hyvin on toiminut tehojakin löytyy että tiedä sitte.
Eiköhän ne vaihtelevat kierrokset ja kuormituksetkin lue siellä kirjassa, kun 750:n kirjassakin lukee.
 
Tästähän on käyty välillä kovaa debattia. Joidenkin mielestä koneestä tulee lälly tussu jos ajaa sisäänajon kovin nätisti.

Vaihtelevia kierroksia ilman punaiselle vetämistä ja välttää nimenomaan suurella vaihteella pienillä kierroksilla vedättämistä tai köröttelyä kaupungissa ==> hyvää tulee !
Nykyajan koneistustarkkuus ja öljyjen laatu on niin hyvää, että aika normaalisti voi ajella alusta saakka. Siis minun mielestä.
sport05.gif
 
mul on nyt sellanen tunne tost jutus et liian rankasti tuskin ajat
eli ajakaa sisään sillee ku uskallatte vaihteita tietty tulis käyttää/ vaihdella normaali ajoa enemmän...
 
Kiitti kommenteista, noin mä vähän meinasinkin.
Edellisen pyörän R1 ajelin sisään luvuista välittämättä vaihtelevilla kiekoilla ei vedätystä suurilla vaihteilla, mutten rajarillekkaan vetänyt. Säädin vaihtovalon silloin 9000 jos sitä sitten huomas tai ei. Korvalla kun ajelen muutenkin.
02 kisa R6 moottori ajettiin tarkasti Siukolan ohjeen mukaan radalla yhdenpäivän ja viiden setin aikana ja ruutia oli oikeasti paljon 600 cc:ksi.
 
Jossain netissä oli sen jonkun jenkki-inssin(kunnon mutua
biggrin.gif
) hienot tarinat, miten männän ja männänrenkaiden huokoset pitää ajaa kunnolla tasaseks ennenku aletaan "kiillottelemaan"(eli ajelemaan matalilla sylinteripaineilla)

Eli käytännössä luistit auki isookovaa täystehoilla, kunnes alkaa kortti jo karkaamaan ja sit körötellään vähän et pahimmat lämmöt tasaantuu ja samaa eestaas 60km.
Sit eka öljynvaihto ja ajellaan ohjekirjanmukaan et saadaan hiottua osat lopulliseen muotoon.
Jotain teho-eroja saivat noin aikaan
 
Vähän tuolla MotoTune linkin takana on faktatietoa. Moottorin toleranssien, etenkään puristuspaineiden mittaustuloksia ei löydy mistään. Dynokäppyröitä löytyy, mutta ne eivät kerro koko totuutta. Lisäksi, sivusto ei kerro miten moottorin muut osat (laakerointi, vaihteisto jne.) tähän 'kääntentekevään' sisäänajo tapaan suhtautuvat. Muitakin vastaavia, moottorien sisäänajon 'mekaanikkoperinteeseen' nojautuvia sivustoja on netissä lukuisia, joilla esitetään faktoina asioita tyyliin: "No se nyt vaan on niin". Ei kovin luotettavaa tietoa.

Ennemmin luottaisin sen ohjeisiin, joka on suunnitellut moottorin alusta saakka, ajanut moottoreita tuhansia tunteja penkissä, radalla jne., tutkinut testiajetut koneet ja mitannut ne, sekä kerännyt tietoa moottorien käyttäytymisestä jo vuosikymmenien ajan. Siis tehtaan ohjeisiin.
Mitä sisäänajossa käytettäviin öljyihin tulee, niin ainakin voiteluöljyjen valmistajien näkemyksten mukaan synteettistä öljyä voi käyttää myös sisäänajon aikana.

Mobil (Exxon): Myths
Quaker State ja Pennzoil (Shell): Myth #6, Pennzoil platinum
GITGO: Engine oil myths
 
Mototunen ohjeet eivät ole missään ristiriidassa ohjekirjan ohjeisiin nähden. Molemmissa kehoitetaan vaihtelevaan kuormitukseen ja kummassakaan ei vaadita korkeiden kierrosten käyttöä. Tämä ei tunnu uppoavan ihmisille.

Performance Bikesin mukaan ainakin edellinen R6 tuli uutena mineraaliöljyillä varustettuna. Rempan jälkeen Pennzoilkin suosittelee mineraaleja sisäänajoon.
 
Mototunen ohjeet eivät ole missään ristiriidassa ohjekirjan ohjeisiin nähden. Molemmissa kehoitetaan vaihtelevaan kuormitukseen ja kummassakaan ei vaadita korkeiden kierrosten käyttöä.
Manuska määrittelee ohjeellisen kilometrimäärän, jonka jälkeen konetta saa kiusata aina asteittain enemmän. Mototunen mallissa vedetään myös asteittain, mutta käytännössä ajamattomalla kamppeella aina tappiin saakka. Viimeistään 80% punarajasta menee yli suosituksen ja usein siihen riittää jo 60%.

...

Then, using 4th gear:

Do Three 1/2 Throttle dyno runs from
40% - 60% of your engine's max rpm
Let it Cool Down For About 15 Minutes

Do Three 3/4 Throttle dyno runs from
40% - 80% of your engine's max rpm
Let it Cool Down For About 15 Minutes

Do Three Full Throttle dyno runs from
30% - 100% of your engine's max rpm
Let it Cool Down For About 15 Minutes
Go For It !!

...
 
Mitenkäs, rosmo, voisiko tehtaiden suosituksilla olla jotakin tekemistä oikeussalin välttelyn kanssa. Kun jos ajatellaan että Pentti Perusinsinööri menee ostamaan ensimmäistä mopoansa.

Pentti normaalina suomalaisena miehenä valitsee luonnollisesti litraisen sporttipyörän. Pentti katsoo ohjekirjasta kierroslukurajat ja lähtee ajelemaan. Koska konetta ei saa kierrättää kuin n. puoleenväliin, niin Pentinkin on kohtalaisen helppo tottua pyörään. Pyörällä toki pysyy muun liikenteen rytmissä vaivatta, mutta mitään tajunnanräjäyttävää potku ei koneesta irtoa. Aina saavutettaessa ohjekirjasta uusi kilometriraja, on Pentti ehtinyt omaksumaan hieman paremmin pyörän käyttäytymistä. Ennen kuin Pentti saa ohjekirjan mukaan vääntää torven levälleen, on hän ajanut pyörällä ehkä noin kuukauden ajan. Tällöin se mopo ei niin yhtäkkiä hyökkääkään silmille, kuin mitä tapahtuisi vartin pyörään totuttelun jälkeen.

Jos taas ohjekirjassa sanottaisiin että luistit kattoon samantien, niin miten uskoisit Pentille, sekä tuhansille hänen kaltaisilleen käyvän? Itse uskaltaisin veikata, että tanner tömisisi ja aitaa kaatuisi. Joku saattaisi ehkä keksiä (ainakin Ameriikan mantereella) haastaa valmistajan/maahantuojan leivättömän pöydän ääreen. Kun on toimittu ohjekirjan mukaan, mutta pelit onkin lepikossa, luita rikki ja mieli maassa.

Ja kuten itsekin viittasit tuohon "mekaanikkoperinteeseen", niin minkäköhän takia suuri osaa kilpaa ajavista tuntuu ajavan moottorinsa sisään antamalla sille kunnolla runtua. Käsittääkseni kilvanajossa moottorin suorituskyky on kohtuullisen tärkeässä roolissa, jolloin suorituskyvyn parantamiseksi tehdään kaikki mahdollinen. Yksi asia on moottorin oikeaoppinen sisäänajo. Joka ei siis ole kaksituhattakilometriäpuolellakaasulla-tyyppinen.
 
Itse ajelin niin kuin ohjeet sanoo joitain lipsahduksia tuli ja ei se kone mikään lussu ainakaan ole yoshin putkella 163hp. Mielestäni ihan hyvin.
 
Mototunen mallissa vedetään myös asteittain, mutta käytännössä ajamattomalla kamppeella aina tappiin saakka. Viimeistään 80% punarajasta menee yli suosituksen ja usein siihen riittää jo 60%.
Dyno-ohjeissa (kilpakuskeille?) kehoitetaan noin, mutta kadulle sanotaan:

sanoi:
The main thing is to load the engine by opening the throttle hard in 2nd, 3rd and 4th gear.

Realistically, you won't be able to do full throttle runs even in 2nd gear on most bikes without exceeding 65 mph / 104 kph. The best method is to alternate between short bursts of hard acceleration and deceleration. You don't have to go over 65 mph / 104 kph to properly load the rings.

Täysi kaasu ei tarkoita täysiä kierroksia ja satasta nelosella tuskin ylittää mitään kierrossuosituksia.
 
Back
Ylös