Sisäänajo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja barfly
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

barfly

Näillä mennään...
Moi!

Kuinka tarkasti olette noudattaneet valmistajan ohjetta sisäänajosta?

Eli ainaki sporassa se tarkoittaa 800 km:n ajoa vaihtelevalla kierrosluvulla siten, että 80 km:n jälkeen maksimikierrokset saa nostaa 4000 rpm:stä 5000 rpm:ään.

Se 80 km olis täys, mutta ku työmatka on Länsiväylää, niin tuntuu oudolta mennä sinne nykiväksi tientukkeeksi.

En toki tarkoita revittelyä, vaan lähinnä sitä, että miten haitallista se on pidemmän päälle, jos ajaa tasaisella kierrosluvulla pidempään?
 
Taitaa se riittää kun pudottaa välillä moottorijarrutukselle ja sitten taas kiihdyttää silleen että ei käännä kaasua kokonaan auki.. että saa männänrenkaille pikkuisen erilaista kuormitusta. Laakereissahan ei pintakosketusta pitäisi tapahtua ja tuo sisäänajohan koskee lähinnä männänrenkaita ja nokka-akselia. Eli tuon ajan kun malttaa ajella kohtuu fiksusti käyttämättä täyttä kaasua tai jurnuuttamatta liian pienellä vaihteella vedättäen niin ei sitä oikein voi mokata.

Kuplavolkkareissahan monesti suoritetaan ensin nokka-akselin sisäänajo käyttäen moottoria joku reilu vartti @2000rpm, tämän jälkeen moottori sisäänajetaan muuten käyttäen vaihtelevia kierroksia. Ei normi liikenteessä suomessa ole niin pitkiä suoria ilman muuta liikennettä että sisäänajo voisi niissä mokata vedättämällä liian pitkään tasakaasulla.

Itse ajelin viimeisen pyörän sisäänajot tuolla pikkuteillä työmatkaa ajellen.. moottorijarrutuksia, välillä kytkimellä keventäen tyhjäkäynnille ja vähä matkaa silleen rullaten että kone kävi tyhjäkäyntiä (tyyliin joku 5sek kerrallaan). Mahdollisimman vaihtelevaa käyttöä vaan tosiaan ilman niitä äärimmäisiä vedätyksiä tai kierrätyksiä.
 
^ei muuta ku, kiitos vastauksesta!

Kyllä VW mies osaa antaa oikean vastauksen.
 
Ja veikee ilmiö, pikkukossit tossa tien alla, toinen toiselle tohkeissaan jotain näyttää, ku ajoin ohi ja nosti lapasta.

Tottakai nostin takas, ajattelin itteni pikkukossien asemaan, ja broidi kerto sit mitä he puhu, "makee pyörä ja makeet äänet!"

Noin niitä HD faneja tehdään, ei munalla vaan asenteella.
 
Eli ainaki sporassa se tarkoittaa 800 km:n ajoa vaihtelevalla kierrosluvulla siten, että 80 km:n jälkeen maksimikierrokset saa nostaa 4000 rpm:stä 5000 rpm:ään.
Aika oudolta kuulostaa...

Minun Sportsteri kulkee noilla 4000 kierroksilla viitosvaihteella n. 140 km/h ja 5000 rpm:llä n. 175 km/h. Ei kai noilla kierroksilla sentään länsiväylällä tientukkeena ole?!
 
Eli ainaki sporassa se tarkoittaa 800 km:n ajoa vaihtelevalla kierrosluvulla siten, että 80 km:n jälkeen maksimikierrokset saa nostaa 4000 rpm:stä 5000 rpm:ään.
Aika oudolta kuulostaa...

Minun Sportsteri kulkee noilla 4000 kierroksilla viitosvaihteella n. 140 km/h ja 5000 rpm:llä n. 175 km/h. Ei kai noilla kierroksilla sentään länsiväylällä tientukkeena ole?!
Luvun toteaminen on hankalaa, koska kierroslukumittaria ei ole.
Toi perustuu puhtaasti HD manuaaliin. eli 4 vaihteelta 5 vaihteelle 70 kmh ja yli 5000 ei saa kierrättää.
 
Luvun toteaminen on hankalaa, koska kierroslukumittaria ei ole.
Toi perustuu puhtaasti HD manuaaliin. eli 4 vaihteelta 5 vaihteelle 70 kmh ja yli 5000 ei saa kierrättää.
No mulla on mittari ja ainakin mun pyörässä 70 km/h nelosella on n. 2500 rpm ja se 5000 rpm vitosella tosiaan sen 175 km/h.

Tuo 70 km/h 4 -> 5 kuulostaa loogiselta, koska monissa ohjeissa kehotetaan välttämään yli 2500 alkukilometreillä.

Jos muistan, niin katson huomenna oman mopon/mopojen manuaaleista, mitä niissä sanotaan.. En ainakaan usko välityksien muuttuneen noin paljon, enkä varsinkaan maksimikierrosten kasvaneen hurjasti.
 
Muista ensihuolto! Se on sporassa 1600 km (ainakin mun 1200 ccm). Ite en oo viel muistanu varata huoltoa, mut ei mittarissakaan oo viel edes sataa kilsaa.
 
^Joo, mennee tonne Toukokuun ekalle viikolle, jos ens viikosta saa ajaa (ei oo aamupakkasia).
 
Ja tuli käytyä tänään Vtwincityssä.
Otin samalla puheeksi ton keulan kolinan tossa Nighsterissani ja sanoivat, että yksi mahdollisuus siihen on se, että ohjauslaakeri on löysällä.

Kun ajoin siihen monttuun ja kerroin, että keula pohjas.
Luulin sitä pohjaamiseksi, kun kolisi.
Mutta se lieneenkin ohjauslaakeri.

No, kysäisin samalla sen keulaöljyjutun ja kertoivan maksavan noin 80€ sen vaihdon.
 
Se 80 km olis täys, mutta ku työmatka on Länsiväylää, niin tuntuu  oudolta mennä sinne nykiväksi tientukkeeksi.

En toki tarkoita revittelyä, vaan lähinnä sitä, että miten haitallista se on pidemmän päälle, jos ajaa tasaisella kierrosluvulla pidempään?
Jos sieltäpäin niin 1130 -tietä Virkkalaan ja takaisin 5-6 kertaa, niin puolet on sisäänajosta ajettu. Gasoa ja sumppiahan saa lisää aina Virkkalassa.

On sopivasti erilaista nopeutta ja kuormavaihtelua.

Ja tietysti löytyy noin 300 muutakin vastavaa pätkää..
 
Back
Ylös