Sivulaukuista, nopeudesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jskanerva
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jskanerva

New member
Valmistajan? Triumphin mukaan ei noilla Tigerin originaali-laukuilla saa ajaa kuin 130km/h.
Mites nuo esim peltilaukku bemarin muovilaukut??
Ja muutkin alumiini laukut?
Mites esim Goldwingessä LT:ssä ja muissa vastaavissa.
JK Tämähän kuuluisi oikiastaan tuonne turvallisuuteen vaan kun tässä ei poliiseja moitita, eikä oteta kantaa yleisiin nopeusrajoituksiin niin laitoin tänne
cool.gif
 
Ainakin jäätelökauppiaan laukut kestävät 274 km/h. Laita sellaiset
062802moto_prv.gif

Kaikissahan noissa taitaa joku nopeussuositus olla. Enemmän ehkä tuotevastuukysymysten, kuin todellisen irtoamisvaaran vuoksi. Vaikuttavathan ne ajovakauteenkin, mutta kukapa meistä ajaisikaan kovempaa kuin suurin sallittu nopeus.
 
melko yleinenhän se tuntuu olevan tuo 130kmh suositus laukkujen kanssa. Aika alhaiset muuten on niiden lastauspainorajatkin.

Ei sillä että noita kumpaakaan kovin yleisesti noudatettaisiin. Mutta jos pyörä lähtee woblaamaan, kun ajat ylipainavilla laukuilla reippaasti päälle tuon suosituksen, niin siinä tapauksessa syypää löytyy peilistä.
 
GSA:n aluboksien suositus on muistaakseni 180 km/h tonnikaksisataseen ja 160 km/h kasisataseen kytkettyinä. Vaikka aerodynamiikka on mitä on niin kyllä ne tuntuu kulkevan sen mitä pyöräkin.
 
Tavallisen gessun muoviset vario-laukutkin kestää kyydissä vaikka lasettaa täpöllä.
 
Ducatissa niiden olemassaolon kyllä huomasi jo 130-140kmh vauhdeissa ja parin markan tienoilla oli aika hutera olo. Ilman laukkuja ja laukkurautoja pyörä meni reilussa parissa markassa kuin juna. Liikaa painoa ei laukuissa ollut, sillä lähinnä vaatteita niissä kuljettelin saksanreissulla.

Muiden pyörien laukkusarjoista ei ole kokemusta ja ducatissa oli sen oma laukkusetti. 130kmh taisi niissäkin olla "rajoitus".
 
Ei kannata ihan mahdottomasti ylittää noita rajanopeuksia: Noron kaato
Huh huh, varmasti aika raju kokemus...! Mikähän mahtoi olla kyseisellä FJR:llä maksiminopeussuositus laukkujen kanssa?

(.........WTF, baanalla vähän päälle kahtamarkkaa ilman hanskoja??)
130 lukee omissani. 200 jalkeen menee epavakaaksi. Takalaukulla 170 jalkeen epavarman tuntuinen.

Hanskojen puutetta hammastyin myos. Onneksi heppu selvisi ilman vakavia vammoja. Yli 200 ja nurin ei aina paaty hyvin.
 
Muistelen, että Yamaha ei suosittele kaikkien kolmen laukun yhdistelmää lainkaan...vaikka orkkislaukkuja ovatkin.
 
Ducatissa niiden olemassaolon kyllä huomasi jo 130-140kmh vauhdeissa ja parin markan tienoilla oli aika hutera olo.
Muiden pyörien laukkusarjoista ei ole kokemusta ja ducatissa oli sen oma laukkusetti. 130kmh taisi niissäkin olla "rajoitus".

Ainakin Kappan ja Givin laukuissa on 130 km/h rajoitus/suositus. Bemun peltilaukuissa on 180 km/h isolle GS:lle ja olikohan 160 pienelle.

Itsellä oli kilo-cebarissa Kappan 3 laukun setti ja XX:ssä Givin. Pystyi tuolla varustuksella jonkun 200 ajamaan kun sitä kokeilin, mutta tärinä ja ravistelu oli melkoista. Ei voi sanoa että olisi ollut mukavaa kyytiä. Sivutuuli myös otti ihan erilailla kuin ilman laukkuja. 150-160 vielä meni vielä suht. vakaasti eli oli käyttökelpoinen matkanopeus.
Ilman laukkujahan nuo pyörät menevät kuin juna, joten laukkujen asennuksella ajo-ominaisuudet tulee pilattua kokolailla täydellisesti.

GSA:n menoon laukut eivät näytä vaikuttavan vaikka ajaisi urku auki, mutta se nyt on jo lähtöjäänkin melko epä-aerodynaaminen, niin ettei laukkujen tuomaa lisätärinää ja heiluntaa sieltä seasta huomaa ;)

Laukkujen nopeusrajoitus lienee tuotevastuun rajaukseen liittyvä juttu. Kestävät kyllä ainakin oman kokemuksen mukaan kyydissä kovemmissakin vauhdeissa.

Harkintaa toki sopii käyttää nopeuden valinnassa.
 
Onneksi heppu selvisi ilman vakavia vammoja.
no ihan kunnon lasarettikeikalle näytti joutuneen, ja reissu jäi siihen. Ei noita varmaan ihan ´vähäisiksi´ loukkaantumisiksi voine luonnehtia. Mutta ottaen huomioon, minkälainen kaato kyseessä, niin sikäli oli kyllä erittäin onnekas, että selvisi hengissä, taatusti ollut ihan hiuskarvan varassa.

Eräs tuttuni möi kerran R6:nsa vakuutusyhtiölle kiihdyttäen moottoritien alussa valoista oman kertomuksensa mukaan n.170 vauhtiin, jonka jälkeen tapahtui jotain mitä ei ole osannut selittää, (todennäköisesti jonkinlainen tänksläpperi siinä tuli) mutta siitä sitten turvalleen, ja motaria pitkin liukumaan. Kävi vaan erittäin onnekkaasti, nimittäin joku sata metriä lippaamispaikan jälkeen sattui olemaan teräskaitein varustettu silta, ja niihin kaiteisiin meni R6 aivan *llun päreiksi (olin hiukan myöhemmin paikalla keräilemässä niitä pyörän palasia sieltä)... oli se vaan äärettömän paljon mukavampaa puuhaa, kuin olla keräämässä kaverin kappaleita!

Kaverille itse asiassa ei käynyt tuossa juuri kuinkaan, vähän oli nuppi sen illan sekaisin tärskystä, mutta päällään oli kunnon racing-nahkapuku, ja mm. asialliset hanskat, oikeastaan ainoa näkyvä vamma oli yhdessä sormenpäässä, mistä oli hansikkaan nahka ehtinyt liukuessa kulua puhki. Kommentoi myöhemmin, että tuntui kuin se liukuminen ei olisi loppunut ikinä! Ja se oli toki muutenkin ihan korkeamman kädessä, että asiat menivät tuolleen "paremmin" päin (siis kuski vain liukui, ja pyörä törmäsi kaiteisiin).
 
Muistelen, että Yamaha ei suosittele kaikkien kolmen laukun yhdistelmää lainkaan...vaikka orkkislaukkuja ovatkin.
Saattaa olla. Takalaukulla ei ongelmia jos matkustaja mutta yksin ajaessa tekee jonkun pyorteen joka alkaa lepattamaan bikea.

Olen joskus koyttanyt repun takaistuimelle, jos pelkka takalaukku matkassa ja toimii hyvin.
 
Mulla on myös Trumpan asettama 130km/h kattonopeussuositus laukkujen kanssa ja laukkujen 2kg/laukku laukkujen valmistajan kattokuormaussuositus. Oisko molemmat yhtä hatusta??

Toisaalta kun pyörä painaa sen 340kg ajokunnossa ja minä sen 140kg ajokunnossa, eipä parit kilot laukuissa heittele raskasta yhdistelmään suuntaan eikä toiseen. Eli huoletta 
062802moto_prv.gif
!!
 
Tässäkin pehmeässä laukussa luki joku 130km/h tyylinen rajoitus, mutta todettu että kestää 262km/h gps-vauhteja kyydissä. Alkoi kyllä vatkaamaan 250km/h paikkeilla mutta en osaa sanoa johtuiko juuri tuosta laukusta
 
Bemun peltilaukuissa on 180 km/h isolle GS:lle
jotenkin aika rohkea lukema, jos kyseessä todella on maksimiSUOSITUS. Tuommoisten aluboksien ilmanvastuskerroin nimittäin lienee samaa luokkaa kuin Turun tuomiokirkolla! Ei silti, iso Gessu on varmasti monia muita pyöriä vakaampi peli, geometrialtaan ja muutenkin. Saattaa alkaa kyllä soppaa menemään, jos boksien kanssa tuollaista vauhtia pitää pidempään!
 
XX oli kiinni Givin keyless-sivulaukut a' 44ltr sekä Givi Maxxia takalaukku 52ltr, en ikinä havainnut niiden vaikutusta ajo-ominaisuuksiin ja korkein nopeus täysillä laukuilla(kahden äijän kamat, kaverin busassa ei ollut laukkuja) navin mukaan 254km/h. Nyt on Gessussa alumiinilaukut enkä siinäkään ole huomannut mitään vaaputusta, maks. vauhti tähän mennessä 185km/h. FJR:n koeajossa jossain suomalaisessa mp-lehdessä toimittaja mainitsi erityisesti että yksin ajaessa on jätettävä takalaukku pois.
 
Bemun peltilaukuissa on 180 km/h isolle GS:lle
jotenkin aika rohkea lukema, jos kyseessä todella on maksimiSUOSITUS. Tuommoisten aluboksien ilmanvastuskerroin nimittäin lienee samaa luokkaa kuin Turun tuomiokirkolla! Ei silti, iso Gessu on varmasti monia muita pyöriä vakaampi peli, geometrialtaan ja muutenkin. Saattaa alkaa kyllä soppaa menemään, jos boksien kanssa tuollaista vauhtia pitää pidempään!
Pitipä oikein käydä katsomassa. Laukun kannen sisäpuolella on tarra jossa rajat on kerrottu: 1200GS = 180 ja 800GS = 160. Alla teksti "Recommended speed limit when loaded".

Jotenka suosituksesta näyttäisi olevan kyse.

Ruoka tosiaan kelpaa kovemmilla nopeuksilla. Ranskan alpeilta tullessa tuossa juhannuksen korvilla ajelin Saksan läpi vähän reippaammin, enimmän osan matkaa 160-170 km/h, ja kulutusmittari näytti 8.7 - 8.9 l/100 -lukemia. Vähän väliä (~300 km välein) sai olla tankkaamassa, kun suomalaiskansallisilla maantienopeuksilla ajaa 500 km:kin.

Tuon kovempaa en oo pidempiä matkoja ajanut, mutta taitaisi parinsadan nopeus nostaa kulutuksen jo alun toiselle kymmenelle.
 
Kiitos vastauksista.
En ole päässyt pitempiä matkoja kokeilemaan, koska jo 160 km/h (Ruotsissa)alkaa kortti olemaan löyhässä, niin tulee se, ainoa, huomaamani, epävarmuus siitä.
Vaan koville tuntuu nuo BMW:n suositukset, mitenkähän nuo
"tarvike peltiboxit"
 
Muistelen, että Yamaha ei suosittele kaikkien kolmen laukun yhdistelmää lainkaan...vaikka orkkislaukkuja ovatkin.
Saattaa olla. Takalaukulla ei ongelmia jos matkustaja mutta yksin ajaessa tekee jonkun pyorteen joka alkaa lepattamaan bikea.

Olen joskus koyttanyt repun takaistuimelle, jos pelkka takalaukku matkassa ja toimii hyvin.
Näin se menee. Reilu sivutuuli pöllyttää myös vielä normaalia enemmän jos kuskin takana on "tyhjää" ennen pakaaseja.

Lieneekö joku myös huomannut sen, että hyvä reppu, tai
tarakkaharakka "vähentää" nakussa tuulenpaineen tunnetta
julkisivun puolella.
 
Back
Ylös