• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Slipari -02 750äffään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loosah
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Loosah

New member
On ruvennu korpeamaan vähän toi mopedin sirinä ja ajattelin hommata jonkun uuden vaimentimen. En oikein itse noista mitään tiedä, mutta tehoa ilmeisesti saa uudella jokusen hepan, ku laittaa ( siis laitattaa) uuden suutisarjan jne. Mutta ennen kaikkea paremman saundin. Oon katellu ja täältäki lueskellu, mutta ei ilmeisesti tohon äffään oikein hirveesti vaihtoehtoja löydy?!? Onko mitään neuvoja/ kokemuksia?

Minä pistin omaani Laserin Prod'Orin (Carbon look). Liian kallis oli (490 euroa) mutta hankittu mikä hankittu. Kuulostaa nyt paljon paremmalta kuin vakiolla. Ei ole vielä säädetty kunnolla kohilleen, laitoin myös dynojetin suutinsarjan. Katotaan miten toimii, kunhan penkissä käytän.

Tuolla videota/ääninäytettä. (888kt)

Milloin ja missä penkissä ajattelit käyttää?
062802moto_prv.gif

Leon asentaminen kesti noin 1h. Tähän aikaan sain tehtyä vanhan putken poiston ja uuden asentamisen.
062802jumpie_prv.gif

Autoliikkeestä ostin pakoputken asennustahnaa. Maksoi vissiin jotain 4E huituvilla
062802moto_prv.gif

Kaksi pulttia piti poistaa ja yksi löysentää, sitten vanha putki pois, uusi tilalle ja pultit takaisin.

Nonniin,
nyt on sitten dynoajot ajeltu tältä päivältä.
Selvis seuraavaa:
- 5000 - 6000 kiekan kohdalla monttu ja rikkaalla ylhäältä.
- Hevosia takanakilta 86.8 (10389 rpm), vääntö 70nm (7885 rpm)

Korjauksia teen itte viikonlopun aikaan seuraavia:
- Neulojen lasku yhdelle alaspäin
- Pääsuuttimiksi Dynojetin 114 (nyt kiinni 118)

Jospa noilla menis paremmin kohilleen, testataan uudestaan ens viikolla. Pitäs tulla pari hevosta lisää kuulemma. Viime syksynähän olivat mitanneet vakiosta -04 mallista 94,1 hevosta takarenkaalta, eli mulla on hieman heikompi tehoinen kone. Mitä lie olis tullu vakiosilla ? Enemmän vai vähemmän...
Hyvältä kuitenkin kuulostaa ja sehän se on tärkeintä ;)

Kyllä sun arvot ovat ihan hyvät eli normaalit.
Bikessä -98 ollut F antoi noin 99 hv konetehoa vakiona, jää useimmalta harrastajalta suutinsarjan ja sliparin kanssa saavuttamatta, atlantin molemmin puolin.
Eli Biken ja Moton yksilöt ovat melkoisen pirteitä vakioina, tietäis vaan miksi ( ja miten ) ?
Oma jäi syksyllä tosi paksulle koko kierrosalueella Factoryn ja Vileycon jäljiltä, konetehoa 96 hv ( edellä biken yksilöä 9000 kiekkaan asti ) ja vääntöä 73 nm ( kautta linjan tasaisempi ja korkeampi vääntö kuin biken yksilössä ).
Nyt on kaasareita hiplattu ja 4-1 Yoshin pakosarja paikallaan, täytyy yrittää viikonlopun BikeWorldin puolenhinnan tehonmittaukseen !

Noloa tai ei, mutta nyt on olo ku keravan amispojulla... Tilauksessa on Leon slipari ja dynojetin suutinsarja. Asennuksineen + säätöineen helsingin mp-asennuksesta 630?. Onkohan hinta kohdallaan?!? Sama kai se, kunhan pärisee.........

nimim. Turhamaisuus kunniaan

Ei 630 € paha hinta ole ja pyörästä tulee paljon ajettavampi laajemman vetoalueen ansiosta.
Mulla ei ollut eilen "suuri kaunista", vaikka seokset olivat kautta linjan OK.
Korvasin talvella orkkis 32 mm juuriputkilla olevan pakosarjan 38 mm yoshimuran valmisteella ( vanhemman äffän ). 50 mm väliputkella varustettu Wileycon vaimennin vaihtui 60 mm putkella olevaan R1:sen vakiovaimentimeen.
Liitos on toteutettu 2 tuuman pakoputkimutkalla + porrasmuhvilla ala Motonet, kiinni kovajuotoksella.
Dynoajo päästiin suorittamaan vanhan, muistissa olleen ajon päälle. Viiteen tonniin asti edellä, sen jälkeen vetopyöräteho putosi tasaisesti 8 heppaa ( 88 vs 80 ).
Vetoja tehtiin hämmästellessä useampi, koska nyt säädöissään ollut pyörä jätätti edellistä paksulla seoksella ajettua vetoa reippaasti, ja toimi osakaasullakin hyvin.
Samoin voi todeta maantiellä, pyörän alavääntö ja kaasuunvastaavuus on parempi kuin aiemmin.
Nyt täytyy ryhtyä metallitöihin, eli muuttaa väliputki koko matkaltaan 50 milliseksi, kuten samassa hallissa ollut ZX 7 R Akran rännillä !

Eilen purin ja kasasin vekotinta taas ihan tarpeeksi vähäksi aikaa. Eipä tuo perstuntumalta hukkaankaan menny, paremmalta tuntuu kuin aikasemmin.
Aikasemmin kaasussa ollut n. vajaan sekunnin viive avattaessa täyskaasu isolla vaihteella n. 4500 - 6000 kieppeillä on muuttunut paljon lievemmäksi. Myös potkua yläkiekoilla tuntuu olevan aavistus enemmän, voi olla myös tsykologista tämä...  
tounge.gif

Käytän ens viikolla taas Ilpon mittauksessa, nähdään tuleeko paremmat käppyrät.

Niin ja se viime syksyn 94.1 hevosen vakio-äffä oli mitattu myös tuossa samassa penkissä Moto-lehteen. (Ellei se sitten ollut maksettu Suzukin mainos  
wink.gif
)

Viitsitkö laittaa nuo säätöjen asetukset sitten tänne kaikkien nähtäväksi
bowdown.gif
. Säästyisi itseltä paljon vaivaa ja aikaa
smile_org.gif

Lähinnä tietysti kiinnostaa neulojen asetukset ja suuttimien koko.

Vakioasetukset kaasuttimissa tuossa mun pyörässä olivat:

- Neulat (Mikunin) keskimmäisessä välikössä (kolmas rakonen), niissä oli kuitenkin yksi prikka, jota ei näy dynojetin ohjeessa eikä haynesin ohjekirjassa ollenkaan, yhden välin paksuinen.

- Suuttimet Mikunin 117.5

- Seosruuvit:
ykköskaasarissa: 3 kierrosta auki,
kakkosk. : 3 1/4
kolmosk. : 3 1/2
nelosk. : 3 1/4

Ja sitten viriosilla muuttelin nyt eilen seuraaviksi:

- Neulat (Dynojetin) pysyivät siinä kolmannessa välikössä, otin vain sen ylimääräisen metallisen prikan pois joka kaasuttimesta, sen "E"-klipin alle jäi vain se muovinen prikka. Eli neulat tippuivat yhden välin verran alaspäin.

- Suuttimiksi tuli Dynojetin 114 (ohjehan suosittelee laittamaan vapaammin virtaavalle sliparille 118, laserin pönttö ei vaan näköjään virtaa niin hyvin.)

- Seosruuvit on kaikissa kaasareissa 2 ja puolikierrosta auki.

Niin ja tottakai ne alkuperäiset jouset on vaihdettu Dynojetin jousiin.

Toivottavasti tuosta on jollekkin apuva, itse kun en ole mikään moottorimekaanikko. Nämä jutut opettelin viime talven aikaan. Vielä kaks vuotta sitten en tiennyt moottoreista oikeastaan mitään muutakuin mitä 15 vuotta sitten tunturi tigerin kanssa leikin ja yritin viritellä. Jostakinhan sitä on aloitettava ja sen verran insinörttiä minustakin löytyy, että mukavaa aina purkaa kaikkia teknisiä härveleitä ja kokeilla, saako takaisin kasaan
smile_org.gif

Eipä nuo taida moottoritkaan sen kummempia ihmeitä olla kuin tietokoneetkaan, sormet menee vaan paskasemmaks...

Toivottavasti tuosta on jollekkin apuva, itse kun en ole mikään moottorimekaanikko. Nämä jutut opettelin viime talven aikaan. Vielä kaks vuotta sitten en tiennyt moottoreista oikeastaan mitään muutakuin mitä 15 vuotta sitten tunturi tigerin kanssa leikin ja yritin viritellä.
bowdown.gif
Ihan mahtava meinki! Ite oon samassa tilanteessa ku sä näköjään viime talven aikana. Tekee ihan sikana mieli opetella kaikki mahdollinen moottorin toiminnasta jne. Muu osa sun viestistä menikin siksi aivan harakoille, ku en tajunnu paskaakaan... Vielä!
buttrock.gif

Kiitoksia, kiitoksia
bowdown.gif
bowdown.gif

Ilmoittelehan taas itsestäsi siinä vaiheessa kun olet käyttänyt pyörän uudestaan dynossa.
062802moto_prv.gif

Back