Slovenian alpit

AndersReisen

New member
Slovenian luoteiskulmassa sijaitsevan Triglavin kansallispuiston maisemaa leimaavat Juliset Alpit ja maan korkein vuori Triglav (2864 m). Seudun verrattain vähäiset tiet ovat aikamoista herkkua kurvien ystävälle ja luonnontilaiset maisemat epätavallisen jylhiä, joten alueella vierailulle kannattaa varata muutama päivä.

Triglavin kansallispuiston alueelle pääsee vaivattomasti esim. Itävallan Villachista Wurzenpass-solan kautta tai Koillis-Italiasta Tarvision läheltä (tie 54) Passo di Predil -solan vähäliikenteistä maisema- ja mutkatietä pitkin.

Tultaessa Itävallasta Sloveniaan melko vilkasta tietä B109 pitkin Wurzenpass tarjoaa mukavasti pikkukivaa kiemuraa, vaikka solan korkein kohta on ”vain” 1071 m. Sloveniaan saavuttua tie laskeutuu tasamaalle. Podkorenissa käännytään kohti itää ja siirrytään Jeseniceen E652-tietä käyttäen. Niin niin, alppinisteille tutusta Kranjska Gorasta pääsisi tietenkin välittömästi Vrsic-solan upeille serpentiineille, mutta kannattaa malttaa mielensä. Vrsicin solareitti kannattaa ajaa etelästä pohjoiseen, sillä pohjoispuolen tien neulansilmät on motoristia ajattelematta päällystetty mukulakivin, kun taas etelärinteen noin kolmenkymmenen (numeroituja!) äkkimutkan asfaltti on unelmakunnossa tarjoten silkkaa nautintoa!

Jesenicestä suunnataan pittoreskin Bledin lievään turistirysään. Bledin lisäksi läheisen kristallinkirkkaan Bohinjsko jezero -järven alue on tutustumisen väärti. Makeita maisemia ja mainioita pikkuteitä piisaa ns. lajin verran.

Bledistä pyörä ohjataan Zeleznikin kautta ikivanhaan Skofja Lokan kaupunkiin. Jos historiallinen kaupunki ei kiinnosta, reissua jatketaan jokilaaksojen loivakaarteisia baanoja pitkin Gorenja vasin sekä Cerknon kautta Tolminiin ja sieltä epätodellisen turkoosinväristä Soca-jokea seuraten Boveciin. Bovecin jälkeen päästään taas kansallispuiston alueelle. Trentan kyläsen jälkeen alkaa sitten nousu käsittämättömän kauniiden maisemien keskellä ylös Vrsic-solaan, joka sijaitsee korkeimmillaan 1611 metriä merenpinnan yläpuolella.

Sloveniassakin pätee tuttu sääntö: mitä pienempi tie, sitä hauskempi. Joten pistoretkiä sivistyksen ulkopuolelle kannattaa suosia. Tosin kimurantti asfalttipolku saattaa muuttua yllättäen sateen runtelemaksi soraränniksi, jota vain enskakuskille voi suositella. Hyvä kartta on siis ehdoton hankinta.

Majoitusta on kansallispuiston tienoilla joka lähtöön. Sloveniassa hotellit ovat jostain syystä ylihintaisia, kannattaa siis suosia kohtuuhintaista yksityismajoitusta (sobe), jota on tarjolla runsaasti esim. Bohinjsko jezeron ympäristön kylissä. Turisti-infot auttavat kulkijaa yksityishuoneiden etsinnässä. Telttailijoille löytyy leirintäalueita etenkin Soca-joen varrelta, eikä näköaloissa ole varmasti valittamista.

Entisen Jugoslavian luoteiskolkka sopii erinomaisesti sellaiselle, joka ei viihdy menomestoissa, tykkää katsella maisemiakin ja on kallellaan myös luontomatkailuun. Melonnan, koskenlaskun ja perhokalastuksen harrastaja lienee Triglavin alueella elementissään, jos raaskii prätkän selästä laskeutua. Kaikkea ei lyhyessä ajassa kuitenkaan ennätä, tämän kirjoittajaltakin jäi tsekkaamatta mm. Mangart-vuori, alueelle tyypilliset tippukiviluolastot ja Vrata-laakso.
 
Jonkin kerran olen noilla paikoilla ajellut ja ovat todella hienoja, mutta jos sinne päin on menossa kannattaa myös poiketa Kroatian puolella. Esim. pohjois osan saarilla, maisemat ja tiet todella upeita.
 
Tuli tänä kesänä noissa maisemissa ajeltua. Jos on sattumoisin ajamassa etelästä päin pohjoiseen niin Logatec - Idrija - Zelin osuus on vähintäin yhtä nautinnollinen ajaa kuin Zelinistä Tolminiin ja eteenpäin. Jopa omalla yhdistelmällä matkavarusteissa (CBR600, 2 päällä ja 4 laukkua) pystyi päästelemään todella reippaasti.

Yöpymispaikaksi voi suositella Kobaridia. Jalkautumalla voi käydä kattelemassa mm. paria putousta ja Napoleonin sillan.

http://www.burger.si/Kobarid/KobaridENG.htm

Blediä kuvaisin "lievää" suuremmaksi rysäksi. Ei mene mun kaaliin, että jengi menee viikoiksi kohtalaisen kuppasen kokoisen järven ympärille itseään grillaamaan. Rauhallisempaa majoituspaikka hakevan kannattaa suunnata Bohinjkan alueelle.

Meillä reitin varrelle etelämpänä osui Skojan cavesit, mikä oli ihan käymisen arvoinen paikka.

http://www.burger.si/Skocjan/Skocjan.htm

Skojanin lähellä yöpyminen asiallisessa **hotellissa kustansi 23e kahdelta hengeltä aamiaisen kanssa. Kobaridissä yöpyminen erittäin hyvätasoisessa Sobessa kustansi jo lähes tuplat edellisestä. Hintataso Sloveniassa oli n. 60% Suomen hintatasosta.

Sloveniasta jäi erittäin hyvä maku suuhun. Palvelu oli huomattavasti ystävällisempää kuin Kroatiassa ja hintataso halvempi.

Ihan kivoja oli Kroatiankin tiet. Eikä ne niin liukkaita ollut kuin ennakkoon oli varoiteltu, ainakaan kuivalla kelillä...

Alla vielä pari linkkiä

http://www.burger.si/SLOIndex.htm
http://www.slovenia-tourism.si/castles/vstopna-ang.htm
 
Sloveniasta jäi erittäin hyvä maku suuhun. Palvelu oli huomattavasti ystävällisempää kuin Kroatiassa ja hintataso halvempi.
Juu. Vanhempi väki puhuu aika hyvin saksaa ja nuoremmat lontoota.

Silmiinpistävää oli, että Sloveniassa on paljon siistimpää ja rakennukset paremmassa kunnossa kuin esim. Tsekissä tai entisen Derkkulan alueella.
 
No joo. Ehkä ei tullut tutustuttua kaikkein syrjäisimpiin tuppukyliin. Ehkä sieltä olisi jotain epäkohtiakin löytynyt...
 
smile_org.gif
Suosittelen Kroatiaa: mutkateitä, mäkiä, upeita maisemia niin paljon kuin vain ehtii katselemaan. Tiet hyviä ajaa.
Hintataso edullinen: majoitus esim. Adrianmeren rannalla noin 20 € vrk. Ruoka hyvää ja viini myös...
 
Back
Ylös