• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sopiva pyörä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jjnnaa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jjnnaa

New member
Sopiva pyörä?

Saisko täältä kokeneilta neuvoa, olen siis 154cm nainen ja ensi kesäksi ois tarkotus laittaa ensimmäinen pyörä. Minkälaisella pyörällä olisi hyvä alkaa harjoittelemaan? Ja saako niitä miten hyvin madallettua, että yltäisi jalatkin maahan? :)

Millainen ajokortti sinulla on,eli mitä pyörää olet oikeutettu ajamaan?
Sehän on eka ratkaiseva asia.Sitten tulee budjetti ja millaisilla teillä aiot ajella?
Ja tänä päivänä aika hyvin saa madallussatseja pyöriin.
Itse suosittelisin BMW F650/700 gessua,sitä 800cc koneella olevaa siis.
Saa madallussarjaa,matalaa penkkiä,vaikka mitä lisävarustetta.Rento ajoasento,helppo ajaa.

Eli käyn A2, ajan pari kautta ainakin pienempää pyörää ennenkuin korotan A:han ja ostan isomman. Enimmäkseen pitkiä matkoja varmaan tulee ajettua. Joku halpa pyörä varmaan ensipyöräksi, jos sattuu kaatuilemaan ym. Kun tosiaan en oo koskaan edes mopoa omistanut 😄

Jos pari kautta aijot vain ajaasillä niin hakisin hintaluokassa 800-1500e olevia 500-kuutioisia peruspyöriä. :)

Eli käyn A2, ajan pari kautta ainakin pienempää pyörää ennenkuin korotan A:han ja ostan isomman. Enimmäkseen pitkiä matkoja varmaan tulee ajettua. Joku halpa pyörä varmaan ensipyöräksi, jos sattuu kaatuilemaan ym. Kun tosiaan en oo koskaan edes mopoa omistanut 

Nää on taas vähän makuasioita, mutta jos vaan ikä riittää kannattaa ehkä kuitenkin ajaa suoraan se A. Vähän turhaa rahanmenoa muuten kun ei sillä tehorajoituksella oikeasti mitään tee, se paras tehorajoitin kun on siellä omien korvien välissä. Itse ajoin suoraan A:n (ok, autokortti oli ollut yli 10 vuotta ja joskus teiniä joku moposkootteri, mutta ei niiden ajamisesta paljon apua ollut, enemmän auttoi yleinen kokemus moottoripyöristä ja kyydissä istumisesta) ja 600cc 40kW pyörä alle heti ekaksi pyöräksi. Eikä ole ollut ongelmia, alkuun vaan ajeli varovaisemmin kunnes tuntui että alkaa olla homma edes jotenkin hallussa :) . On ollut ihan mukavaa, ettei ole heti tarvinnut vaihtaa pyörää isompaan vaan on voinut ihan rauhassa opetella miten oma pyörä käyttäytyy ja vähitellen oppinut ottamaan siitä tehot irti. Tietysti jos tuntee itsensä niin hyvin ettätietää ettei kykene rajoittamaan sitä pyörää ilman tehorajoitusta, niin sitten on ehkä vähän väärän harrastuksen parissa...

Ei riitä vielä ens kesänäkään ikä A:han, siksi käynki A2. Ja sillä ostan vähän pienemmän pyörän jolla sitten ajan ainakin sen pari kautta.

ER6 on kai ollut melko suosittu maanläheisesti rakennettujen ihmisten keskuudessa. Ja sen saa käsittääkseni näppärästi A2-luokkaan. Jos taas mieli tekee custom-mallista mukavaa matkantaittajaa, voin omasta kokemuksesta suositella VT750 Shadowta. Oma exäni, 07 vuoden versio, on tosin täysitehoisenakin "alamittainen" A2-kerhossa 33 kiloWattinsa kanssa :P Mutta oli hyvä ensipyöräksi, siis omasta pikkuisen kierosta mielestäni...

Saisko täältä kokeneilta neuvoa, olen siis 154cm nainen ja ensi kesäksi ois tarkotus laittaa ensimmäinen pyörä. Minkälaisella pyörällä olisi hyvä alkaa harjoittelemaan? Ja saako niitä miten hyvin madallettua, että yltäisi jalatkin maahan? :)

Ostat pois ens keväänä mun MT-07:n (joka on jo "kuristettu" A2:seen), helpompi käsitellä kuin ER6 koska huomattavasti kevyempi ja löytyy vähän mielenkiintoisempikin kone. :thumbup:

On jo nyt matala istuin korkeus jo vakiona ja tällä putoo pois vielä 5cm

Pyörästä tietoa jos englanti taittuu: http://www.motorcycle.com/2015+Yamaha+FZ-07+First+Ride+Review

putki.jpg

Kawasaki ER-6 tai ER-5 näyttää olevan aika suosittuja ns. "pikkupyöriä". Samoin Suzuki GS 500 on aika matala, kuten myös Suzuki SV 650. Honda CB 500 taitaa olla jopa pari senttiä matalampi kuin aiemmat vaihtoehdot, kun oikein numeroita tuijottaa. Oma Honda on myös yhtä matala kuin CB 500, mutta vaatii isomman kortin.

Tuohon jalkojen maahan yltämiseen vaikuttaa tietysti myös satulan leveys, eli pelkkiä numeroita ei kannata tuijottaa. Rohkeesti vaan kokeilemaan erilaisia pyöriä niin sieltä se omaa mieltymystä vastaava löytyy:) Ja jos se on vielä liian korkea niin madallettuahan saa melkein mitä vaan, kuten jo todettiin.

Kadulla jos sattuu näkemään omaa silmää miellyttävän pyörän nii (varsinkin naisena:jpstyle:) voi aina mennä rohkeesti kysymään omistajalta lupaa koeistumiseen. Ainakii minä oon aina luvan antanu kun on nätisti kysytty:)

Miten olis Honda CBR 250 R.
Itse sain harjoitella tuommoisella. Siinä on moottoripyörää aloittelijalla ihan riittävästi.
Kevyt, kestävä ja erittäin helppo käsitellä. Edullinen, kuluttaa vähän ja satulakorkeus muistaakseni jotain 770 mm.
Erittäin hyvä harjoittelupyörä. Tehoa ja vauhtia riittävästi 120 km/h asti. Siitä eteenpäin puhti loppuu, mutta ei kai sitä Suomessa enempää tarvikaan :blink:

Osta kevyt, helposti käsiteltävä peruspyörä, jossa on ABS-jarrut.

Mutta jos ostat ekaksi pyöräksi pyörän jossa on ABS, niin osaatko sen jälkeen ajaa pyörää jossa ei ole ABS:ää? :paikallatuulee:

Sitä vaa että moni on siihen tottunu et kuhan vaan vetäsee kahvan pohjaan = pyörä pysähtyy.

Re: Sopiva pyörä?

Eli aloittelijalle ei turvallisia ABS-jarruja, koska jos seuraavassa pyörässä ei ole ABS niin voi olla, ettei osaa jarruttaa... En tiedä muista, mutta minusta tässä on aivan takaperoinen logiikka. Etenkin aloittelijoille ABS on todella iso juttu ja kokeneemmille myös. Jos ekan pyörän etsinnässä tulee vastaan tulee ABS pyörä niin itse kyllä antaisin monta pluspistettä sille vaihtoehdolle. Omaankin ottaisin ABS heti, mutta kun ei ole niin ei ole.

Emäntä on 155cm sulka päässä..hänelle valikoitui ekaksi mopoksi honda cbf 600n -11 siinä on kätevästi penkki säädettävissä 3 eri korkeuteen..

Siis ABS on hyvä lisä turvallisuuteen, ja auttaa niissä paniikki tilanteissa. Mutta itse ainakin lähen siitä liikkeelle että pitäisi ajaa niin ettei joudu paniikki tilanteisiin.

Mutta jos haluaa omaa ajotaitoaan kehittää niin pyörä jossa ei ole ABS:ää is the way to go.

Mutta jos ostat ekaksi pyöräksi pyörän jossa on ABS, niin osaatko sen jälkeen ajaa pyörää jossa ei ole ABS:ää? :paikallatuulee:

Sitä vaa että moni on siihen tottunu et kuhan vaan vetäsee kahvan pohjaan = pyörä pysähtyy.

Jos nyt miettii ihan riskienhallinnan kautta, niin kumpiko todennäköisemmin vetää absittoman pyörän nutulleen etujarrulla, se aloittelija vai jo kohtuullisen kokemuksen omaava? Ainakin oman käsitykseni mukaan absit ovat tärkeämpi turvavaruste nimenomaan aloittelijalle, jolla oikeat toimintatavat äkkitilanteissa eivät vielä ole "selkärangassa".

Onkohan ABS-jarruja kritisoiva ajanut sellaisilla varustetulla pyörällä? 99,9% jarrutuksista tehdään muulla kuin maksimivoimalla, ja merkitystä on ennakoivalla ajolla, kaarreharjoittelulla ja jarrutuksen harjoittamisella.

ABS:stä on iloa niissä tilanteissa, joihin ei yritetä joutua. Ihan yhtä lailla pitää harjoitella jarrujen hallinta myös lukkiutuvilla, vaikkei stoppieta samalla lailla saakaan aikaan.

Ajatus, ettei osaisi ajaa normijarruilla sen jälkeen on vähän sama kuin että 35kw kokemuksella ei voisi ajaa 70kw pyörää. Totta kai muutos vaatii opettelua aina.

Jos nyt miettii ihan riskienhallinnan kautta, niin kumpiko todennäköisemmin vetää absittoman pyörän nutulleen etujarrulla, se aloittelija vai jo kohtuullisen kokemuksen omaava? Ainakin oman käsitykseni mukaan absit ovat tärkeämpi turvavaruste nimenomaan aloittelijalle, jolla oikeat toimintatavat äkkitilanteissa eivät vielä ole "selkärangassa".

Mutta jos se kohtuullisen kokemuksen omaava ei ole opetellut oikeaan jarruttamis tapaa, saatikka väistöä. Vaan on tottunu siihen että etujarru pohjaan aina kun tulee vähänkään äkkinäinen tilanne.

Siis sanottakoon vielä, en kommentoinut että kumpi olisi turvallisempi aloittelijalle (absillinen tottakai). Lähinnä sitä että jos haluaa omaa ajotaitoaan kehittää. Jos nyt totta puhutaan niin on niillä moottopyörillä ajettu se 100 vuotta ilman ABS:ää, ei se ole välttämätön varuste.

Onkohan ABS-jarruja kritisoiva ajanut sellaisilla varustetulla pyörällä? 99,9% jarrutuksista tehdään muulla kuin maksimivoimalla, ja merkitystä on ennakoivalla ajolla, kaarreharjoittelulla ja jarrutuksen harjoittamisella.

ABS:stä on iloa niissä tilanteissa, joihin ei yritetä joutua. Ihan yhtä lailla pitää harjoitella jarrujen hallinta myös lukkiutuvilla, vaikkei stoppieta samalla lailla saakaan aikaan.

Ajatus, ettei osaisi ajaa normijarruilla sen jälkeen on vähän sama kuin että 35kw kokemuksella ei voisi ajaa 70kw pyörää. Totta kai muutos vaatii opettelua aina.

Olen autokoulussa. Ja siellä tuli etunen/takanen vedettyä aina siihen pisteeseen että abs hakkas.

Back