Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eli käyn A2, ajan pari kautta ainakin pienempää pyörää ennenkuin korotan A:han ja ostan isomman. Enimmäkseen pitkiä matkoja varmaan tulee ajettua. Joku halpa pyörä varmaan ensipyöräksi, jos sattuu kaatuilemaan ym. Kun tosiaan en oo koskaan edes mopoa omistanut
Ei riitä vielä ens kesänäkään ikä A:han, siksi käynki A2..
Saisko täältä kokeneilta neuvoa, olen siis 154cm nainen ja ensi kesäksi ois tarkotus laittaa ensimmäinen pyörä. Minkälaisella pyörällä olisi hyvä alkaa harjoittelemaan? Ja saako niitä miten hyvin madallettua, että yltäisi jalatkin maahan?![]()

) voi aina mennä rohkeesti kysymään omistajalta lupaa koeistumiseen. Ainakii minä oon aina luvan antanu kun on nätisti kysyttySuzuki GS 500

Osta kevyt, helposti käsiteltävä peruspyörä, jossa on ABS-jarrut.

Mutta jos ostat ekaksi pyöräksi pyörän jossa on ABS, niin osaatko sen jälkeen ajaa pyörää jossa ei ole ABS:ää?
Sitä vaa että moni on siihen tottunu et kuhan vaan vetäsee kahvan pohjaan = pyörä pysähtyy.
Jos nyt miettii ihan riskienhallinnan kautta, niin kumpiko todennäköisemmin vetää absittoman pyörän nutulleen etujarrulla, se aloittelija vai jo kohtuullisen kokemuksen omaava? Ainakin oman käsitykseni mukaan absit ovat tärkeämpi turvavaruste nimenomaan aloittelijalle, jolla oikeat toimintatavat äkkitilanteissa eivät vielä ole "selkärangassa".
Onkohan ABS-jarruja kritisoiva ajanut sellaisilla varustetulla pyörällä? 99,9% jarrutuksista tehdään muulla kuin maksimivoimalla, ja merkitystä on ennakoivalla ajolla, kaarreharjoittelulla ja jarrutuksen harjoittamisella.
ABS:stä on iloa niissä tilanteissa, joihin ei yritetä joutua. Ihan yhtä lailla pitää harjoitella jarrujen hallinta myös lukkiutuvilla, vaikkei stoppieta samalla lailla saakaan aikaan.
Ajatus, ettei osaisi ajaa normijarruilla sen jälkeen on vähän sama kuin että 35kw kokemuksella ei voisi ajaa 70kw pyörää. Totta kai muutos vaatii opettelua aina.