• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Soralla ajon lyhyt ABC

niklasbackman

New member
Ekat kilsat soratiellä ajettuani (Noutajaa pilkaten..), tuli mieleen, että miten sillä soratiellä oikein ajetaan varttitonnin painavalla pyörällä?

Onko jossain aiheesta keskusteltu tai kenelläkään muuta hyvää linkkiä?

Pari alkeellista kysymystä:
- sopivalla vaihteella vai vähän isommalla vai pienemmällä
- kurvit sladissa? miten?
- pitääkö se pyörä pitää hallitusti "leijailemassa" koko ajan, jotta mies vie pyörää eikä toisinpäin
- työntöohjauksella vai "tavallisesti"
- jalat pysyy tapeilla kurveissa, eikö? Ei motocross-tyyliin tueta toisella jalalla, eihän?
- meneekö se pyörä minne sen haluaa menevän? :) Miten?
- mutka tasaisella kaasulla? Kaarteessa aina veto pyörissä?
- miten sen tien keskellä olevan irtosora(kasan) kanssa ajetaan?
- istuen vai tapeilla seisten?

Kuukauden ajeltuani alkaa valkenemaan, että kuinka paljon tässä on vielä harjoiteltavaa.. Ja pari läheltä-piti-tilanettakin välillä muistuttelee ikävästi.

(pahoittelen, jos foorumi on väärä. En löytänyt vanhemmista ketjuista aihetta)
 
Kova on Sinulla kiire.

Itelläni on tuollainen GSA ollut kolme vuotta enkä ole ehtinyt unta nähdä "hallitusta leijailusta". Vaan enpä ole päätäni moisella vaivannutkaan.

Haastavin allroad tour on toistaiseksi ollut liikenteenjakajan ylitys Tsekinmaalla. Sienireisulla saalis on niin hidas, että sen perään ehtii ilman enempiä "sladejakin". Asfaltilla on sitten eri metkut, siellä en pruukaa jäädä jalkoihin.

1150GSA:n tapit on juuri sillai, että niillä seisten ei ajeta mihinkään. Muutenkin on syytä epäillä, että BMW:n varttitonnari ei ole se peli, millä mennään endurospoorissa.

Todettakoon nyt kuitenkin kuriositeettina, että Mr. BMW Reijo Myllymaa on vetänyt yli viisikymppisenä Päitsin R100GS:llä. Mutta jos sitä ei lasketa...
 
Kiitos Länskäri, olenkin tuolla jo seurannut keskustelua.

Ja hra1150, tarkoitus ei suinkaan ole päästä hengestä vaan saada tietoa siitä miten homma toimii. Metsässä rymyäminen ei sinänsä kiinnosta, vaan ihan vain se yleistieto ja kokemus jota olen hakemassa ja etsimässä. On mielenkiintoista lukea, miten vaikka radalla tai soralla ajetaan, siitä voi hyvin olla hyötyä jossain vaiheessa.

Mutta kaikki aikanaan ja omaan tahtiin, kiirettä ei ole. Tai yritän ainakin muistaa sen
smile_org.gif
 
Minullakin olisi paljon opittavaa soratieajosta. Harmi, kun en päässyt osaajien mukaan GS tapaamiseen ja viime kesänä peruivat koko homman (tosin eri järjestäjät). Kerran olen meenyt nurin ruohikkoista keskilinjaa ylittäessä. Muuten aika hyvin pysynyt pystyssä.
Itse ainakin olen opetellut kiihdyttelemällä aina suoran alkaessa. Kurvit rauhassa ja sitten hanaa, niin kyllä se Gessukin vähän sutii puolelta toiselle. On se mahtava tunne - mitä lieneekään oikea sivuluisu kaarteessa?
Pikku hiljaa kaarteet kovemmin. Olisi vain kiva oppia jo keksittyjä asioita ilman kantapään kautta oppimista.
Joskus BMW ajokoulussa opetettiin, että vaihteen pitää olla soralla pykälää normaalia pienempi ja kierrokset siis korkealla.
Joten kertokaapa kokenemmat vähän raskaan pyörän ulkoiluttamisesta.
 
Ei oikein soratieajokki ole tämä mun K 1200 RS ole.. Enpä kuitenkaan noita sorateitä säikähdäkään ja joskus niille hakeudunkin. Ollaan menty pitkiäkin matkoja soralla vaimo takana ja kaikki laukut + tavarat mukana, eli kokonaispaino pyörällä on helposti > 500 kg.
Esim. viime kesänä Vantaa-Savonlinna sellasia pikkuteitä pitkin, joita en tiennyt olevan olemassakaan. Navigaattorin kanssa moisia löytää.. Aikaa meni, mutta mukavaa oli, kun ei ollut kiire minnekään.

- sopivalla vaihteella vai vähän isommalla vai pienemmällä
* mielestäni sopivalla

- kurvit sladissa? miten?
* se nyt riippuu kuskista ja pyörästä. Matkaenskalla ammattimies varmaan sladissakin, omallani en kokeilisi

- pitääkö se pyörä pitää hallitusti "leijailemassa" koko ajan, jotta mies vie pyörää eikä toisinpäin
* leijailusta en tiedä, mutta kyllä se ohjaus saa vaellella sen
soranappulan mukana. Tangosta ei pidä puristaa rystyset valkoisina.

- työntöohjauksella vai "tavallisesti"
* riippuu nopeudesta. Mielestäni tavallinen ohjaus on työntöohjausta

- jalat pysyy tapeilla kurveissa, eikö? Ei motocross-tyyliin tueta toisella jalalla, eihän?
* pysyy ja ei jalkaa maahan

- meneekö se pyörä minne sen haluaa menevän?
smile_org.gif
Miten?
* menee yleensä. Märkä savisoratie on aika ikävä ja saattaa aiheuttaa yllättävääkin pidon katoamista. Menee siten, että pyörä menee sinne minne kuski katsoo

- mutka tasaisella kaasulla? Kaarteessa aina veto pyörissä?
* joo-o

- miten sen tien keskellä olevan irtosora(kasan) kanssa ajetaan?
* sitä kannattaa hieman vältellä, mutta kyllä isokin pyörä soralla menee, kun vaan antaa mennä. Rennosti ja katse sinne suunnattuna minne haluaa mennä. Koskaan ei pidä ajaessa tuijottaa siihen keulan eteen, vaikka kuin mieli tekisi - menee tasapaino..

- istuen vai tapeilla seisten?
* istuen
 
Autokoulussa pyöräkorttia ajaessa ope kertoi vinkkinä, että soralla (ainakin vähän pehmeällä) kannattaa pikkasen laahata takajarrulla. Vakauttaa vaeltelua kuulemma huomattavasti. Itse en ole kokeillut, mutta ihan kuulopuhevinkkinä...
sport05.gif
 
No jaa,

Mulla Weekendissä oli pakko pudottaa nappiksien katupaineita noin kolmannes, sitä ennen meni pehmeellä kuin känninen kameli, aivan riskirajoilla.

Sen jälkeen meno tasoittui, ei yhtään "läheltäpititilannetta" tullut vastaan, tosin hirveesti sorakokemusta ole mullakaan ole taustalla.
 
Terve

Olen itse aika huono kuski, mutta soralla ajan kuitenkin aika rennosti ja vauhdit pikkuhiljaa nousee.

Seuraavia huomioita:
Jousitus kannattaa pitää aika pehmeänä, elikkä vaimennukset soralla reippaasti pehmeämmäksi kuin asfaltilla. 1200GS:ssä pyöräytän takavaimennusta kierroksen pehmeämmälle hiekalla.
Jos haluaa mennä kurvin sujuvasti, niin pienellä vedolla mennään, yleensä hiukan kiristäen kurvin edetessä.
Tangosta EI saa pitää kovaa kiinni, vaan etupyörä saa vaellella. Ohjaus kuitenkin vastaohjauksella.
Munat tankkiin mutkassa.
Pehmeällä kiihdyttäen. Elikkä pehmeän paikan edellä hiljennetään ja sitten reippaasti yli.
Todella hitaasti on vaikea ajaa pehmeällä ja soralla, joten kannattaa ajaa hiukan kovempaa. Vauhti stabiloi etupyörää ja menemistä muutenkin.
Takajarulla ei oikein kannata laahata, mutta jarrulla voi kurvissa tehdä saman kuin kaasulla, elikkä tarjota perää vähän sivuun ja helpottaa kääntymistä.
Itse olen opetellut laakerisoralla. Se on nykyisin aivan loistavan mukava materiaali, koska se pelaa arvattavasti, pito ja vellominen on vakiota.
Jalat olen pitänyt vauhdissa tapeilla, jos 200kg alkaa kallistua, niin siinä ei ripakintulla paljoa tueta, parempi pelata kropalla balanssia.
Jne...
Ajamaan oppii ajamalla, mitä enemmän, sitä nopeammin
smile_org.gif


FIN_GSer
 
Munat tankissa,,,,, no ei ainakaan kuski pääse tippumaan kyydistä, tai se ainakin on kivuliasta ;-)

Jonkinverran (vähän) on tullu mökkiteitä ajeltua r1100s:llä ja välillä ihan hauskaa vetää kovapintaista soratietä pikku sladissa. Välillä taas upottavalla pehmeellä tiellä kaksi päällä tavaroiden kanssa takki tyhjenee aika nopeesti ja tuntuu siltä että ei enää koskaan hiekkatielle.

Mut omakohtaisista kokemuksista ainakin s:llä ja katurenkailla soralla ajamisesta sanoisin että aika varovasti kannattaa ottaa, ja mahdollisimman vähän kallistaa pyörää eli kehon painopistettä säätelemällä vaan. Jos pyörä alkaa menee "spoorissa" niin ohjaaminen tankoa kääntämällä ei yleensä ole hyvä, vaan yläruumiilla nopee painopisteen muutos. Lisäksi varovasti etujarrun kanssa.

Pienillä vaihteilla ja suuremmilla kierroksilla kannattaa varoo moottorijarrutusta, joka ainakin s:llä saattaa aiheuttaa mutkassa ylimääräistä sladitusta, eli mutkissa ennemmin pientä vetoo kun moottorijarrutusta. Toi GS saattaa olla helpompi hiekalla kun se on korkeempi, eli sen liikkeet on paljon rauhallisempia kun s:ssä.

Ja kannattaa senverran tukevasti pitää tangosta kiinni että mikään kivi tai muu monttu ei pääse heiluttaa etupyörää, ohjaus saattaa tuntuu aika "kummalliselta" välillä, eli yllättävää yliohjaamista ja taas äkkiä muuttuu aliohjaamiseksi.

Mut enhän mä koskaan mitään enskaa oo ajanu, eli tietäjät kertokoot tarkemmin.
 
Seuraavia huomioita:
Jousitus kannattaa pitää aika pehmeänä, elikkä vaimennukset soralla reippaasti pehmeämmäksi kuin asfaltilla. 1200GS:ssä pyöräytän takavaimennusta kierroksen pehmeämmälle hiekalla.
Oletan, että tuossa edellä tarkoitettiin vaimennuksella jousen esijännitystä. Se on aivan eri asia kuin vaimennus. R1150GS:n etupään vaimennusta ei voi säätää ja takapään vaimennusta säädetään ruuvarilla iskarin päästä S-H.

Esijännityksen säädöistä R1150GS:n Rider's Manual kertoo, että mentäessä off road etupää kiristetään niin ylös kuin saa (asento 5) ja myös takapää kierretään ylös eli reippaasti "kovemmaksi" kuin asfaltilla.

Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään "pehmeä/kova" -akselilla tapahtuva säätäminen vaan em. toimenpiteillä nostetaan runkoa ylemmäksi ts. lisätään maavaraa ja saadaan samalla jousitus toimimaan paremmin koko matkaltaan.

Olen taipuvainen uskomaan valmistajan suositukseen. Ajatus GSA:sta puistossa Varaderojouset alla on kauhistuttava.

Sori Niklas, jos aiemmin kuulostin ylimieliseltä, ei ollut tarkoitus.
 
Terve

Tarkoitin vaimennuksella vaimennusta, enkä pyörän korkeudensäätöä esijännitystä muuttamalla.

Ruuvarilla sieltä takajousen alapäästä vaan ruuvailemaan, niin meno muuttuu.

FIN_GSer
 
No nyt on asia sitten aivan klari. Markka vetoa, että äkkinäisemmällä olisi käsi käynyt siinä korkeudensäätöknupilla...
 
Täälläpä yksi kokenut R1200GS-kuski. Pyörä on ollut mulla kokonaista 1,5 viikkoa ja soratietä olen päästellyt yhtenä iltana, noin 100 km.

Mutta fiilikset oli mahtavat. Vauhdit nousi ensi kauhistelun jälkeen aika lailla koska se on niin kivaa. Kun lakkasin ajattelemasta järjellä, että kuljetan yli 200-kiloista ja 1200-kuutioista pyörää kuulalaakerisoralla, havaitsin seuraavaa:

Mutkaa tultaessa takajarrupainoitteisesti vauhtia pois, ABSit tekee kivasti sen että kone ei stumppaa vaikka polkee takajarrua kuinka. Mutkiin ajoin yhtä pienemmällä vaihteella kuin asvaltilla, pieni veto päällä niin ohjattavuus rauhoittui kummasti. Mutkan loppua kohden kaasua avaten niin, että lopputuloksena piitkä lievä sladi. Jousituksen pidin aika pehmeänä koska kuoppia oli näillä teillä ja minähän tykkään että pyörä menee kuin kaasunestejousilla varustettu sitikka.

Metzin Tourance -rengastuksella oli kyllä paikoitellen aika liukasta. Kun kaasua avaa kunnolla, työtövoima on aika lievä ja sladi kaamea. Mitä se sitten olisikaan kunnon nappuloilla, vauhdit varman kasvais vielä.

Kyllä odotan innolla että pääsen lomareissuille koto-Suomen sorateille...!!!!
sport05.gif
 
Nythän päästiin asiaan, palasin GS-kantaan justiinsa sen takia, että pääsee sorateille katsastamaan maisemia ilman tienvarsimainoksia - ellei sellaisiksi lueta kauppa-auton aikatauluja maitolavan kyljessä. Tuo rengaskysymys vain on askarruttanut, alla on nyt Tourancet, ovat olevinaan jonkinlainen kompromissirengas asfaltin ja soran välimaastossa. Käytäntö vain on osoittanut, että kyseessä on loppujen lopuksi melko puhtaasti cityrengas. Onko kokemuksia ja ehdotuksia soratien renkaaksi, toivottavaa olisi että kestäisi myös pakollista pikitieajoa edes kohtuullisesti.
 
Sorateillä ajokokemuksen hankkineena voin sanoa että samat
lait pätevät soralla kuin asfaltillakin,,
pitää antaa etupyörän hakea opimaali linja
jalat tapeilla tietenkin . etujarrun kanssa pitää olla varovainen
hartiat rentoina,,(ei se kaadu vaikka joskus niin tuntuukin)
Hyrrävoimathan ne pitää pyörän pystyssä.
Kaasulla voi perää heittää tarvittaessa sivuun.
Etupyörän pito on tärkeintä , muu on kosmetiikkaa
(customilla ei ollut hauskaa soralla) kyykyllä oli. ja on
 
Autokoulussa pyöräkorttia ajaessa ope kertoi vinkkinä, että soralla (ainakin vähän pehmeällä) kannattaa pikkasen laahata takajarrulla. Vakauttaa vaeltelua kuulemma huomattavasti. Itse en ole kokeillut, mutta ihan kuulopuhevinkkinä...
sport05.gif
Saattaa muuten kyseinen temppu aiheuttaa mielenkiintoisen efektin mikäli esim. mutkassa on monttuja......
En tosin tiedä miten bemu taipuu hiekkatiellä kun on noita sorarännejä varten enska tallissa
062802jumpie_prv.gif
 
Nythän päästiin asiaan, palasin GS-kantaan justiinsa sen takia, että pääsee sorateille katsastamaan maisemia ilman tienvarsimainoksia -   ellei sellaisiksi lueta kauppa-auton aikatauluja maitolavan kyljessä.  Tuo rengaskysymys vain on askarruttanut, alla on nyt Tourancet, ovat olevinaan jonkinlainen kompromissirengas asfaltin ja soran välimaastossa.  Käytäntö vain on osoittanut, että kyseessä on loppujen lopuksi melko puhtaasti cityrengas.  Onko kokemuksia ja ehdotuksia soratien renkaaksi, toivottavaa olisi että kestäisi myös pakollista pikitieajoa edes kohtuullisesti.
Viime kesänä ajoin yhdet Karoot sileäksi. Harmittavasti ajoin paljon asfalttia juuri niillä renkailla. Rengasmelu oli aivan kamala. Soralla ajo tosin oli hauskaa. Pitäisi olla kahdet vanteet, niin vaihtaminen ei olisi niin vaivalloista ja kallista...
Karoo T:tä ei saanut oikean kokoisena - joko nyt saisi?
 
KarooT:tä saa kyllä ns. oikeeta kokoa, mutta nappiksien melu ja vaatimattomat ajo-ominaisuudet kestopäällysteellä vaativat todellakin käytännössä tuplavanteet, niitä on tullut edestakaisin vaihdettua, nopee homma.

Itse löysään keulaa nappiksien asennuksen yhteydessä, eli 70 kiloisella kuskilla se on löysimmässä hahlossa ( 06-mallissa niitä on viisi ).
 
Back
Ylös