Speed Triple 2006, 200mm leveä takarengas?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja koistve
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

koistve

New member
Speed Triple 2006, 200mm leveä takarengas?

Hello!


Onko joku kokeillut tätä? Mahtuuko vanteelle ja toimiiko ajossa?

Parantaisi kivasti ukonäköä.

t. VKo
 
Kysyit myös toimiiko ajossa. Toimii varmasti. Se, että onko parempi kuin vanhasi riippuu täysin siitä mihin vertaat.

Todennäköisesti sulla on ollut siellä 190-50-17 tai ehkä 190-55-17 rengas alla. Näissäkin on himpun eroja valmistajien välillä, että minkä muotoinen rengas on oikeasti.

Mutta 200-55-17 on inan pyöreämpi, kuin 190-leveät. On siis ketterämpi ajaa.
Jos on ollut 50-profiilinen aikaisemmin, niin se on suuntavakaampi kun ajellaan suoraan. Mutta mutkissa kampeaa vähän vastaan.

Tässä vielä vertailuja. Nuo muodot muuttuu inan, kun kumit vielä pyöräytetään vanteelle. Yleensä korostean miten korkea 200-55-17 on verrattuna 190-50-17.

118728831_3082743235187826_5119416727914653803_o.jpg

cb75ebcc4d4783ad7a9e501749b0
 
Viimeksi muokattu:
Pyörän kiihtyvyys hieman heikkenee 200 leveällä takarenkaalla vs. 190, koska leveämpi rengas on painavampi.
Renkaan massan suhteen ero on melko pieni mutta... Kyse on pyörivän massan kasvusta ja ennen kaikkea siitä, että massan kasvu tapahtuu vanteen ulkokehällä eli massan kasvu ikään kuin kertautuu. Lisäksi korkeampi renkaan profiili harventaa pyörän kokonaisvälitystä kiihtyvyyttä heikentäen, jos ei tehdä samalla muutoksia pyörän ratastukseen.

Melko marginaalisia asioita kuitenkin.
 
Piti oikein googlaa :)

190-50-17 m7rr painaa 6,10 kg
200-55-17 m7rr painaa 7,01 kg

Edellinen kommentoija siis täysin oikeassa.

Tässä kun googlettelin, niin näyttää siltä että speed tripleen on vaihtunut kapeampi vanne 2005. Eli 6 tuumaisesta ollaan menty 5,5 tuumaiseen. Kyllä se iso kumi siinäkin pyörii, mutta henkilökohtaisesti ajelisin 180-levyisellä. Jos se johki ottaa kiinni, niin todennäköisesti ketjuihin. Ulkonäköähän tässä haettiin, joten sen puolesta pistä kiinni vaan. Ei ne renkaat niin kalliita ole.
Vaikka täältä (ja löytyy niitä muitankin merkkejä ja malleja :grin: )
https://www.gp503.de/index.php/metzeler-sportec-m7-rr-sportreifen.html
 
180/55 on normirengastus näissä vanhemmissa tripleissä ja todennäköisesti ketterin/kevein....
 
Heips!

Kiitos hyvistä kommenteista ja tiedosta. Foorumi toimii hyvin :thumbup:

180 leveä tossa nyt on. Täytyy fundeerata jatkanko sillä vai laitetaanko kokeeksi leveämpää alle.

t. Vesa
 
Kautta aikain täällä on useammastakin suusta todettu, että
halvin tapa hankkia parempi mopo on laittaa siihen "hyvät ja sopivat" kumit alle.
Näin tietysti silloin, kun tuota ei ole vielä tapahtunut.

Kyse ei todellakaan ole mistään nylppäämisestä tai nysväämisestä.
Renkaiden merkitys on aivan ratkaiseva vehkeessä kuin vehkeessä jos
se vaan muuten on alustaltaan jotenkin tontillaan.

Toki.... kuten aina.... toiset mopot ovat herkempiä rengastuksen muutoksille kuin toiset.

Joka tapauksessa esim. 200-250 kiloisessa "pystypyörässä" voi lähteä siitä, että
pelkästään takasen muuttuminen puitteissa 190/55 - 210/50 tarkoittaa....
lähes ilman lapinlisää seuraavaa:

210/50:llä voi ruuvata mahdollisen keskiseisontatuen irti, koska mopo ei "kaadu" tuolla oikein edes paikoiltaan

Kun tuon em. tilalle vaihtaa 180-190/55:n, saa olla tarkkana, ettei oikaise ensimmäisessä mutkassa
suoraan sisäpuolen ojaan niin että heilahtaa :D.

200/60 race- profiililla voi toisaalta olla ratastuksella korjattuna ihan mielenkiintoinen kokeilu.
Ainahan sen /renkaan) voi laukaista lepikkoon jos meno ei sitten maistukaan toivotusti.

Rengas/vanneasioissa tahtoo katulaitteissa, oli niitä kiekkoja alla pyörimässä millainen määrä tahansa,
olla hieman se tilanne, että "kauneudesta" joutuu maksamaan muutakin kuin rahaa.
 
näitä syksy talven ongelmia nämä ulkonäkösyyt. kesällähän sitä ei ajaessa näe.
 
Back
Ylös