Mä ostin vuonna 2006 Speedmasterin vm. -04 "kuin sikaa säkissä" eli en koeajanut, diggasin vaan ulkonäöstä. Ajoin sillä melkein 40tkm eikä harmittanut, mitä nyt perse puutui pidemmillä matkoilla. Mitään ei tarttenut korjata tolla matkalla, normihuollot, öljyt ja kerran kuluneet kaasuvaijerit vaihdatin.
America on sama laite pienillä ulkonäkö eroavaisuuksilla, kuten aiemmin mainittiin. Mulla oli 790cc, 2007-> (muistaakseni) 865cc ja kaasarit muuttui ruiskuksi vähän tuon jälkeen. Siitä sitten pieniä ulkonäkömuutoksia vuosimalleittain, mutta peruskaura on pysynyt samana.
Osien ja lisävarusteiden saanti kusi ennen ainakin pk-seudulla, kiitos edesmenneen HD-Centerin, mutta mitä olen asioinut Biketeamin kanssa, homma toimii jo paremmin. Noita vaihdettuja kaasuvaijereita jouduin odottamaan 7 viikkoa (en tosin Biketeamista vaan eräästä Turkulaisesta pyöräliikkeestä) kesän kynnyksellä ja turha kai kysyä vituttiko!
Spede vaihtui neljän vuoden jälkeen Thunderbirdiksi, jolla ajoin vajaassa 1 1/2 kesässä karvan alle 12tkm, eikä sekään harmittanut. Kaksi vuotias Thunderbird vaihtui 22 vuotta vanhaan Harrikkaan ja nyt olen siellä mihin halusin päästä.
HD:lle löytyy osia, uusia ja käytettyjä pilvin pimein. EVO -koneen lotkotusta ja saundeja ei peittoa mikään. Mun pyörä on 50tkm ajettu vm. -90, jossa kaikki toimii kuin uudessa. Viherpiperotkin tykkää, kun HD vie bensaa vähemmän kuin kumpikaan edellisistä Trumpista. Kaasari vs. ruisku, valitsen kaasarin. Ruisku tekee pyörästä tusinatuotteen ja itselleni riittää moinen peltikuorilla. Trumppa vs. HD vakuutusmaksuissa -> HD on puolet halvempi vakuuttaa, jos tällä nyt on merkitystä. Aivan sama jos kaikki tunnistaa pyörän, niinhän käy jo äänienkin puolesta ja jos vanhemmat herrasmiehet tulevat toteamaan, että onpa sulla hieno uusi pyörä, ei taida 22 vuotias uutta hävetä juurikaan, vai? HD:lla ajaessa ei edes perse puudu eli pyörä passaa senkin puolesta.
Mieti siis tarkkaan mitä lopulta haluat. Minä vaeltelin varjojen mailla kunnes sain lopulta sen, minkä olin alunperinkin halunnut, en vain tiennyt/tiedostanut sitä siinä vaiheessa.
Kaikki kolme siis hienoja pyöriä, mutta kovin äkkiä en vaihda HD:sta takaisin Trumppaan, ehkä jo senkin takia, että joku individualismi, oman profiilin nosto tai muu homostelu ei kiinnosta mua pätkääkään. Haluan vaan ajaa sillä, mikä tuntuu itselle oikealta. Tiedä sitten jos mieli joskus muuttuu???
P.S. HD:n myötä vaimokin totesi; "Nythän sä olet ihan oikeasti alkanut harrastamaan", kun kaikki huollot sun muut kiristelyt tulee vanhukseen tehtyä itse, kun ei tartte takuista sun muista olla huolissaan. Täytyy myöntää, että ropaaminen on terapeuttista toimintaa.