• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Speedmasterin soveltuvuus matkailuun

Arlington_Beech

New member
Terve! Muutaman vuoden pahkailun ja vatvomisen jälkeen olen vihdoin aikeissa hankkia elämäni ensimmäinen prätkän ja olen valinnassani päätynyt 2011 Triumph Speedmasteriin. Honda Monkeyta lukuun ottamatta en omaa aikaisempaa ajokokemusta kaksipyöräisistä joten valitsin pyörän pelkästään ulkoisten syiden ja lukemieni arvostelujen perusteella. En omista autoa tällä hetkellä joten pääkäyttö pyörälle tulee olemaan päivittäinen suhaaminen ja asioiden hoitelu. Ensi kesänä olisi kuitenkin mahdollisuus lähteä reissuun muutamaksi kuukaudeksi ja tarkoitus olisi ajella alppien ympäristössä ja rivieran alueella.

Miten oletatte Speedmasterin soveltuvan tälläiseen käyttöön, ja mitä asioita tulisi ottaa huomioon esim lisävarusteita hankkiessa? Sivulaukut näyttäisivät vetävän 36 litraa ja tämän lisäksi saan toki repun selkääni, joten kuljetuskapasiteetistä se soveltuus matkailukäyttöön ei varmaan ainakaan jää kiinni?

Oon ajanut Speedmasterillakin euroopassa eikä sen kanssa minkäänlaisia ongelmia ollut. Makuasioitahan nuo mutta ei muuta kuin matkaan vaan. Reppua en selkään laittaisi. Voi käydä aika raskaaksi. Laita sivulaukkujen päälle takaistuimen päälle matkakassi.

Kuten edellä jo mainittiin, jätä reppu kotiin, tai laita se pelkääjän paikalle hihnoilla kiinni. Varsinkin Speedmasterin tyylisessä pyörässä, jossa ajoasentoja ei ole kovin monta erilaista, ongelmaksi usein muodostuu hanurin puutuminen. Kaikki ylimääräinen paino siis takalistolta pois. Kyllä tuolla varmasti matkailee oikein mainosti kunhan pitää päivämatkat järkevinä. Pikatiellä tuo ei kovin mukava ole, joten suosittelen suunnittelemaan reitin pienempiä teitä pitkin.

Terve, onnittelut ! Itse hommasin viime kesänä america-mallin, enkä ole katunut! Itselläni aiemmin myös vain mopoajelu kokemusta. Ihan hyvin meni ja yllättävän nopeasti pääsin sinuiksi ajopelin kanssa. Pitkä kokemus autoilijana antoi kyllä hyvät lähtökohdat: tietää varoa autoilijoiden metkuja. Matka-ajossa huilitaukoja pidin noin 100km välein. Hommasin nyt talvella pienehkön plexin, jonka toivon matka-ajossa etenkin keventävän matkan tekoa. Kaupungissa sen saa pikalukituksella nopeasti pois häiritsemästä. Myös sivulaukut löytyy ja tankkireppu osoittautui aika hyväksi kuljetuskeinoksi. Raskaammalle kamalle varmaan voisi olla paikallaan taakkateline. Suunnittelen myös pikkupiknikkiä eurooppaan ensi kesäksi (pari viikkoa).

Sellaisen perussäännön kun pitää mielessä että käytännössä maksimi matkanopeus on n.100 km/h. Kelaa mittariin helposti enemmänkin, mutta ei enää ole yhtään kivaa.

Äläkä erehdy laittamaan mitään pleksiä siihen, näyttää ihan karmealta
biggrin.gif

Sellaisen perussäännön kun pitää mielessä että käytännössä maksimi matkanopeus on n.100 km/h. Kelaa mittariin helposti enemmänkin, mutta ei enää ole yhtään kivaa.

Äläkä erehdy laittamaan mitään pleksiä siihen, näyttää ihan karmealta
biggrin.gif
No onko se oikeesti niin väliä miltä se näyttää jonkun muun mielestä, eikös se mopo varustella itseä varten juuri niinkuin mikä hyvältä tuntuu, kyllä se pleksi vaan paljon helpottaa sitä matkantekoa.

Moi
Selkärepun kanssa olen pulaillut lähinnä lyhyitä matkoja, mutta pitemmällä pätkällä se on raskasta. Mulla oli ns, pikkurinkka, kun sen oikein asenti sai siitä kehnohkon "selkänojan", mutta asennon vaihto ei onnistu. En ota enää muualle kuin leipäkauppaan reppua selkään. Kädet väsyy jne.. Tarakalle ja takapenkille mahtuu tavaraa. Speedmasteriin käy käsittääkseni American mallin iso pleksi (kiinteä) ja siihen näkyvyyttä saa esim vaikka tuplalisävaloilla. Pleksillä ajaessa et väsy niin kun ilmavirta ei osu suoraa naamaan ja rintaan. Makuasioista en voi kiistellä, Speedmaster mielyttää silmääni pleksillä ja ilman. Itseasiassa olen kyllä tuollaista hieman kaavaillut itsellenikin, mutta....
crazy.gif

T eesau

Kyllä sillä matkaa voi tehdä, ei taatusti ole yhtä hyvä kuin oikeat matkapyörät, mutta silti ihan kohtuullinen. Olen itse ajellut pahimmillaan/parhaimmillaan 800 km päivässä omalla Americalla, ei se välttämättä ole kovin hauskaa mutta tehtävissä
smile_org.gif

Matka-ajoon kannattaa sitten aivan ehdottomasti hommata jonkinlainen pleksi. Jos ei halua pilata pyörän ulkonäköä isolla lasilla (kuten mä – ittelläni on Dartin flyscreen) niin mitättömänkin oloinen lippa helpottaa oloa moottoritienopeuksia lähestyttäessä aivan tolkuttomasti.

Jokatapauksessa kannattaa takalistoo hiukan "treenata" ajelun muodossa ennen pitempää reissua... Viime kesänä kävästiin Tridayssissa Itävallassa ja hyvin Spede-miehet matkassa pysyivät..
062802moto_prv.gif
Eikä mun mielestä pikkuteille tarvii siirtyä sen takia, ettei pyörä kulkis.. Esim. Saksan pikkutiet on tosiaankin pikkuteitä ja äkkiä huomaat sun keskinopeuden olevan 50-70 kilsaa tunnissa.
sport05.gif
Ja ne kylätkin alkaa sata nähtyään näyttää aika samanlaisilta...

Onnitteluni hyvästä valinnasta;) itsellä on ollu yksi Speedmaster(-04) ja ensi viikolla vaihtuu Triple taas Spedeen, eli voi sanoa että jäin koukkuun kun yhden omistin
062802jumpie_prv.gif

Spedellä pärjää todella hyvin niin kaupungissa kuin maantielläkin ja ainakin minun -04 Spede kulki aivan riittävästi, joskus kaipasin sitä RÄJÄHTÄVÄÄ kiihtyvyyttä mitä edelllisissä kyykyissäni oli mutta ensimmäinen kesä millloin todella nautin ajamisesta niin oli silloin kun hommasin speedmasterin
buttrock.gif

Takaa jalkatapit kannattaa siirtää eteenpäin eli ottamalla sen kolmio palan pois tappeta saa aika helposti siirrettyä eteenpäin 10-15cm. Sillä tavoin saa vähän enemmän ajo-asentoja
062802moto_prv.gif

Pitkä matka minulla ainakin taittui suht kivuttomasti jos kun ajelu spedellä on tosi letkeää ja helppoa.....

Back