• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Splittailu ja autot...

*cebarimimmi*

New member
Tapahtui tänä aamuna kehä 3:lla.
Ajoin kotilolla vasenta kaistaa, jono mateli ennen HML:n tien valoja. Takaalta tuli mopo jonon välistä. Heti kun sen huomasin, ajoin aivan tien vasempaan laitaan lähelle keskikaistaa. Mopoilija kiitti reilusti hanska pystyssä, vaan mitäpä tekikään edelläni ajava farmari volkkari. Veti oitis keskiviivan viereen, hyvä ettei viivan päälle.
Niimpä joutui isolla mopolla ajava kaveri tekemään äkkijarrut ja katteli siihen malliin autoa, jotta ihme kun ei fingeri noussu.
Ajattelin, jotta vahingossa tais tuo edellä ajava sen tehdä.
Ja paskat..meni hetki, niin toinen mopo tuli myös jonon välistä ja taas tämä "teiden ritari" teki saman tempun!
Kyllä hirvitti perästä katella, varsinkin kun oikeella kaistalla oli vaan rekkoja.
Oli ihan pakko ajaa äijän ohi kun tie aukeni ja sääli kun ei kattonu, ni mä oisin näyttäny kyllä kaunista keskisormeani sille-ihan niitten mopojen puolesta!
veryangry.gif

Mitä tollasten päässä liikkuu? Vissiin et kun "mä en pääse nopeempaa eteenpäin, niin ei mee noi mopotkaan..p..kele..."

Kyllä on tosi sarvikuonojen maa vielä tämä suomi ja paljon on opittavaa..näköjään!

Sen opin, jotta mopolla kun olen matkassa (olen tota välissä ajoakin moneasti harkinnu) ,unohdan sen kyl nyt ihan suosiolla. Meinaan jos tollasia pissipäitä on enempikin
mad.gif

Vähän väärä mesta kirjottaa tätä, tuskin ne pissipäät tääl on lukemas,  mut varokaa nyt "splittailijat" ihan oikeesti.

Ei ole kovin fiksua splitata liikkuvassa jonossa, siinä pääsee pian hengestään. Jos jonot pysähdyksissä niin hiipien ohi.

Jos jonot pysähdyksissä niin hiipien ohi.
Ei sekään aina riitä. Tuossa puoltoista vuotta sitten yks bussi yritti oikeasti torpata meikäläisen, kun meinasin hiipiä valoissa ohi. Jouduin pysähtymään auton ja sen väliin, ja kun se sankari sitten lähti valojen vaihduttua liikkeelle, sillä olikin vielä renkaat linkussa ja aina vaan ahtaampaa tuli siinä välissä. Hiukan alkoi jo oikeasti jännittää että mitenköhän tiukkaa tässä tulee.

Nojoo, ite meinasin tänään olla tilanteessa, taas. Kaksi kaistaa jotka kääntyvät vasemmalle ja mä oon mopolla siinä vasemmanpuoleisella. Edessä on bussi (tukkimassa risteystä) ja oikealla kotilo (volvo). Noh bussi menee kun ehtii ja huomaan että se kotilo siitä oikealta lähtee liikkeelle (toki kun risteyksessä on tilaa) ja itse perään kun bussi on ohittanut minutkin. Vasemmalle kääntyville on kaks kaistaa mutta mitä tekeekään kotilo? Kuka arvaa? Jep, se oikeanpuoleinen kaista on täynnä joten se ajaa kylkeen (miltein). Räikkä soimaan niin eikös sieltä kotilosta tule jos jonkinmoista käsimerkkiä. Noh, pienempi väistää ei kai siinä mutta sitten se jäi vielä siihen eteen osoittamaan mieltään ja hidastelemaan ja jarruttelemaan, perkele että teki mieli potkia peili siitä s*tanan kiposta NIIIN v**tuun... Ja miksen sitä tehnyt...

Kummastuttaa vaan toi eräiden asenne. Mopoilija ei ole ihminen vaan mopoilija joka on kaikkien kunnollisten autoilijoiden riesana ja tämä alalaji täytyy hävittää keinolla millä hyvänsä. Tekisi mieli kostaa jollekkin.
angryfire.gif

Ei ole kovin fiksua splitata liikkuvassa jonossa, siinä pääsee pian hengestään. Jos jonot pysähdyksissä niin hiipien ohi.
Onkohan tilanne jotenkin muuttunut viime kesästä, kun ainakin Vallikallion jonoissa tuntui toimivan oikein hyvin. Ehkä yksi 300:sta oli tuollainen, mutta pääseehän siitä ajastaan sitten ohi.

Kummaa sarvikuonomenttaliteettia kuitekin, eihän se mopoilijan vika ole ettei kyseisellä kotilokuskilla ole pyörää. Itsehän tuo on auton alleen valinnut ja sen kunniaksi kenekään liikkuminen ei saa sujua ainakaan paremmin.

Kävisi joskus euroopassa ajelemassa. Ei ehtisi muuta kuin heilua laidasta laitaan blokkaamassa kaksipyöräisiä. Tosin siellä saattaisi seuraavissa valoissa joku tulla kysymään että kuinkas paljon sitä onkaan otettu vinoa ennen ajoon lähtöä kun noin huojuu.

Tänään keskellä päivää ajelin Tuusulantietä Kehä 3:sen ja Kehä 1:sen välillä Helsinkiin päin, kun liikenne alkoi jonoutua. Siinä jono kulki ehkä 20km/h ja päätin splitata keskeltä ohi. Yksi Mersu antoi selvästi tilaa ja kiittelin käden heilautuksella. Sitten edessä näkyikin jonon syy, kun poliisiauto oli sulkenut vasemman kaistan ja ambulanssi paikalla. Ajelin hissukseen keskellä ja katselin hyvää kohtaa jossa vaihtaa oikealle kaistalle. Siellä oikealla selkeesti vieressä oleva auto piti mahdollisimman pienen välin edellä ajavaan jotta en siihen tule. Edessä ajavista vasemman kaistan autoista ei oikeen tietoa mitä tekee, niin ei viitsinyt enempää splitata. Minulla noin kahden auton mitta väliä edellä ajavaan vasemman kaistan autoon, niin päätti sitten takanani vasemmalla kaistalla oleva valkoinen jenkkimaasturi vetäistä vasemmalta rinnalleni. Ei se siinä mitään voittanut vaan jäi rinnalleni ajeleen kunnes pääsin oikealle kaistalle. Taisi näitä paria kuskia ketuttaa minun splittailu.

Oli muuten jo hetkeä aikaisemmin Tuusulaan päin ajaessani samassa kohtaa keskialueen nurmikolla vanha Mersu, jonka vieressä joku tiehallinnon tms. rekka pysäköitynä. Työmiehiä seisoskeli siinä nurmikolla. Katselin, että varmaan jotain työjuttuja niillä, kun seisoskeli porukka tuttuun tyyliin "tekemättä mitään" rauhallisesti. Vasta takas tullessa tajusin, että varmaan oli siinä Mersussa joku saanut sairaskohtausken tms. kun nyt oli ambulanssi paikalla. Ei tainnut olla kiire, kun jo silloin menomatkallani, niin rauhallisesti siinä seisoskelivat  
sad_orig.gif

Kummaa sarvikuonomenttaliteettia kuitekin, eihän se mopoilijan vika ole ettei kyseisellä kotilokuskilla ole pyörää. Itsehän tuo on auton alleen valinnut ja sen kunniaksi kenekään liikkuminen ei saa sujua ainakaan paremmin.
Jos onkin naimisissa oleva mies eikä ole saanut itse valita ajavansa autolla vaan vaimo päättänyt "ystävällisesti" miehen puolesta ettei mp:llä ajella. Sitten voi vi*tuksen jollain tapaa ymmärtää
tounge.gif

Samallaisia pönttöjä niitä on Hyrylässäkin. Neljän nurkilla liikenne mataa aina kävelyvauhtia Hämeentiellä niiden kahden liikenneympyrän välissä. Tänään kun ohitin ruuhkaa ja olin palaamassa takaisin jonoon, niin autokuski kun näki yrityksen niin veti välin ihan kiinni edellä menevään, että tähän rakoon et ainakaan tule. Siinä mentiin sitten pieni matka kahta rinnan kunnes pääsin seuraavan auton ohi joka laski takaisin jonoon.

Autoilijat eivät tunnu tajuavan, että tuollaisella kyykyllä on ihan tuskaa ajella kävelyvauhtia varsinkin ylämäkeen. Kytkinhän siinä kuluu loppuun kun koko ajan pitää luistattaa. Autoissa sentään sen verta lyhyet välitykset, että voivat ajaa tyhjäkäynnillä ykkösellä.

Ai jai, mina splittaan varmaan 75% tyomatkasta. Autot, pakut, taksit ja dosat antavat kivasti tieta, valilla peruuttavatkin kun huomaavat tukkineen vahingossa liikennejakajan kohdalla tien.

Niin, siis asun taalla suuressa maailmassa!
tounge.gif

Minäkin splittaan lähes koko työmatkan.

Jo pari kertaa kotilokuski on joutunut kädellään viittoilemaan avoimesta ikkunasta että menes jo, kun en ole heti tajunnut...

Ei ole ikävä Suomen liikennettä ei.
tounge.gif

Stadissa kyl alkaa saada tilaa jo ihan hyvin, viimeistään siinä vaihees ku koputtaa kuskin ikkunaan.

Ohan noita satunnaisia blokkareita muttei niillä yleensä kestä kantti vetää reikää tarpeeks pieneks, pahimmat blokkarit on yleensä Kehä 3 länteenpäin.

Mut noin yleensä on toi splittaaminen nykyään paljo helpompaa verrattuna mitä se oli pari vuotta sitten.

Kyllä vähintään 95% kotilokuskeista antaa tilaa / ei puutu asiaan mitenkään (=ei  muuta ajolinjaansa).
Toisaalta, kuskeilta jotka ajaa tämän topicin aloittajan mainitsemalla tavalla on yleensä rikkoontunut keskimääräistä enemmän peilejä
omg.gif

Ps. se kotilon peili on melko sopivalla korkeudella, kun vähän oikaisee koipea...

Nojoo, ite meinasin tänään olla tilanteessa, taas. Kaksi kaistaa jotka kääntyvät vasemmalle ja mä oon mopolla siinä vasemmanpuoleisella. Edessä on bussi (tukkimassa risteystä) ja oikealla kotilo (volvo). Noh bussi menee kun ehtii ja huomaan että se kotilo siitä oikealta lähtee liikkeelle (toki kun risteyksessä on tilaa) ja itse perään kun bussi on ohittanut minutkin. Vasemmalle kääntyville on kaks kaistaa mutta mitä tekeekään kotilo? Kuka arvaa? Jep, se oikeanpuoleinen kaista on täynnä joten se ajaa kylkeen (miltein). Räikkä soimaan niin eikös sieltä kotilosta tule jos jonkinmoista käsimerkkiä. Noh, pienempi väistää ei kai siinä mutta sitten se jäi vielä siihen eteen osoittamaan mieltään ja hidastelemaan ja jarruttelemaan, perkele että teki mieli potkia peili siitä s*tanan kiposta NIIIN v**tuun... Ja miksen sitä tehnyt...

Kummastuttaa vaan toi eräiden asenne. Mopoilija ei ole ihminen vaan mopoilija joka on kaikkien kunnollisten autoilijoiden riesana ja tämä alalaji täytyy hävittää keinolla millä hyvänsä. Tekisi mieli kostaa jollekkin.
angryfire.gif
Itselle meinasi käydä samalla tavalla. Oli kaksi kaistaa, jotka menivät suoraan tosin. Olin vasemmalla kaistalla, joku BMW (yllättäen) siinä oikealla. Jonot lähtevät liikkeelle ja tämä bemmu-kuski kai tajusi, että on väärällä kaistalla. Vilkaisee vasemmalle, näkee minut ja vilkku päälle ja alkaa tulla päälle. Ihmettelen, että mitäköhän vittua se tekee ja kun bemari ylitti viivan minun kaistalle, potkaisin bemun kylkeen. Kyllä oli kuskin ilme näkemisen arvoinen, ei tainnut arvata että ihan noin vain en tahdo alle jäädäkään. Harmi ettei ollut saappaita vaan normikengät, ei tullut lommoa baijerilaiseen.
veryangry.gif

Joo.
En splittaa itse. Johtuuko sitten siitä, että vasta 5 viikkoa ollut isompi mopo alla, niin on vielä vähän epävarma tunne, ängetä ahtaaseen väliin.
sad_orig.gif

Kotiloa ajellessa olen pannut merkille, että näitä splittaajia ei oikeasti huomaa välttämättä, ennen kuin ne on siinä rinnalla.
Kannattaa ottaa tämä huomioon kun tätä harrastaa. Jokainen luukkua kiinni vetävä ei tee sitä tahalleen.
Löytyyhän näitä kusipäitäkin sitten jotka vitutustaan purkaakseen tulee pahimmassa tapauksessa melkein päälle. Näiltä ei muuta kuin peilit matkaan vaan.
tounge.gif

Itse splittaan aika usein, pitää sanoa autoilijoiden asenne on menossa parempaan suuntaan kumminkin, kolme vuotta sitten ei kukaan antanut tilaa, nykyään sitä tapahtuu useammin kuin sitä että joku hyppää eteen. Volvokuskeja tulee aina olemaan
tounge.gif
niille ei voi mitään, sen takia ei kannatakkaan splitata ellei jono ole paikallaan tai liiku hitaasti.

Ja mitä peilin potkasemiseen tulee niin sitä ei kannata tehdä kovinkaan uudelle autolle
biggrin.gif
on nimittäin peilit aika tiukassa niissä. eiköhän auton kyljen lyöminen saa jo tarpeeksi suurta vitutusta aikaan.

Noita moottorpyöräilijöitä oppii onneksi kyllä spottaamaankin liikenteessä, kun vähän opettelee (ja ajaa sellaista itse). Tässä taannoin yksi piikkikuski splittaili 60 rajoitusalueella, jossa molemmat kaistat ajoivat n. 70 km/h ja minä siinä vasemmalla kaistalla. Onneksi näin sen piikkikuskin, sillä se ei kyllä yhtään katsonut minua kun mulla oli vasemmalla kaistalla vilkku oikealle ja olin vaihtamassa kaistaa. Ois voinu käydä pahasti muuten.

Toi on muuten autoilijanakin vähän paha huomata taustapeileistä ihan sitä auton sivulinjaa tulevaa moottoripyörää, varsinkin kun samaan aikaan pitäisi huomioida aika monta muutakin asiaa...

Ja tähän taas se kommentti, että ylläoleva ei varsinaisesti liity kenenkään aikaisempaan postaukseen, no herneitä please
smile_org.gif

Tosin kyllä itsellekin tuli splittailu mieleen kun viime viikon ekoissa helteissä (!) joku oli täräyttänyt Treen rantatiellä (!) toisen auton perään parhaaseen ruuhka-aikaan (!). Silloisen splittailuhalun ehkäisi se, että olin nähnyt polliisiauton tulevan tielle n. 50m ennen mua. No, meni siitä sitten yksi pärrä keskiviivaa pitkin ohi, mutta oli sekin näköjään siirtynyt kiltisti jonoon sen polliisin huomattuaan...

Tänä aamuna tapahtunutta: (ei kyllä liity mopoihin, vaan ihmisten asenteeseen liikenteessä)

Ajoin Kehä I:llä n. 20 km/h liikkuvaa ohituskaistaa jonossa. Toinenkin kaista oli tukossa. Sillä kohdalla oli juuri liittymä, joten oikeapuoleiselle kaistalle oli rampista jonoa. Kuten 99 % prosentissa tapauksista, liittyminen toimi vetoketjutyyliin, eli jokaiseen väliin pääsi yksi rampista tuleva auto. Vaan tämäpä ei käynyt yhdelle herralle. Katselin jo pitkältä että tuossa autossa on mulkku kuski ja kun pääsin kohdalle oman jononi kulkiessa hieman kovempaa, niin kaveri istuu autossaan nenä kiinni tuulilasissa tuojottaen edellisen auton takapuskuria kuin kyse olisi ollut ajamahdollisimmanperseessäkiinni-lajin MM-kisoista. Pakko oli revetä sinne äijälle, niin tosissaan se piti kiinni omasta paikastaan jonossa.

Kun itse olen siinä tilanteesssa että joku ei anna tilaa ruuhkassa vetoketjuperiaatteella, niin tungen aivan väkisin siihen väliin. Sen verran vituttaa ihmisten itsekäs toiminta liikenteessä. Yleensä noiden vänkyröiden itsekkyyden voittaa vain saituus ja huoli omasta omaisuudesta, eivätkä he halua vaarantaa rakkaan autonsa hipiää ja antavat tilaa.

Valitettavasti meidän pienessä maailmassa on ahdasmieleisiä ihmisiä, kaikille pitäisi pitää pieni kyyditys tilaisuus jotta näkevät kuinka voi splitata, ja toinen melkein samaa voisi jokaisen kotilokuskin laittaa rekan tai kuorma-auton kyyttin päväksi. Helpottaisi kaikkien tiellä liikkujien asennetta.

Jåå, splittailtua tulee ainakun tarvetta ilmenee, kerran on tarkoituksella ajettu eteen, joitakin nuoria möllejä.
Volvot ja Saabit antaa tilaa yhtähyvin kuin muutkin
biggrin.gif

Itsesuojeluvaisto asettaa hieman rajoja tuossa liikkuvien jonojen välissä ajamiseen.
Kuten jo aiemminkin on todettu on se autoilijoidenkin etu kun en ota auton paikkaa siellä jonossa, vaan se OHITUS, tuntuu olevan Soåmessa kuoleman synti.

Melkoisen hyvin saa PK seudulla tietä ja jopa vähitellen muuallakin mutta täytyy muistaa että kun jonossa mennään ei koko ajan pysty taustapeiliä seuraamaan. Itsellekin tuli eilen aamulla ykkösellä pari splittaajaa aivan "puskista" vaikka mopoilijana yritän seurata ketä takaa on tulossa. Siinä sitten voi helposti se vahinko sattua varsinkin jos vauhdilla tullaan.
062802moto_prv.gif

Back