• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sponsoreista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MRi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MRi

ex-YCC #149
Ei löytynyt haulla täältä tai interwebin ihmeellisestä maailmasta eli...

Noita sponssisopimuksia voi kaiketi tehdä yksittäinen henkilökin siten että on saajapuolena. Mutta mikäs ois järkevin toimintatapa jos pyöräyttää parin kaverin kanssa tiimin pystyyn. Yhdistys toiminnan taustalle ja toiminnan pyöritys sitä kautta? Ja onko jotain kiemuroita jota tässä tulee mahdollisesti vastaan. Monessa on tullut oltua mukana mutta yhdistystoiminnassa ei. Ei tuo varmaan rakettitiedettä ole ja kaivamisella selvitettävissä. Mutta kaivetaan nyt täältä ensin kun vastauksia on aiemminkin poikkeuksetta löytynyt.

Niin ja kisaakaan ei ole takana mutta toiminnan tavoitteet korkealla  
tounge.gif


Ja puulaakitasolla tuo rahan saanti taitaa olla muutoinkin kiinni enemmän suhteista...
 
En ole varma löytyykö tietoa mutta kokeileppa hakea ralli.netistä . siellä on jonkun verran sponssien saajia ym...
 
Jos isommassa mittakaavassa aiot hankkia sponsorituloja niin kannattaa huomioida ainakin seuraavat asiat:

-Jos teet henkilökohtaisia sopimuksia niin helposti olet tilanteessa jossa se tulkitaan henkilökohtaiseksi tuloksi.
-Monet sponsorit toivovat/vaativat ALV:llista laskua.

Helpointa on jos sinulla on yritys jonka kautta voit hoitaa laskutuksen. Toisaalta sinut saatetaan tulkita yrittäjäksi ja se taas saattaa aiheuttaa yllättäviä tilanteita jos sinut esim lomautetaan palkkatyöstä tai jopa irtisanotaan.
 
Toisaalta sinut saatetaan tulkita yrittäjäksi ja se taas saattaa aiheuttaa yllättäviä tilanteita jos sinut esim lomautetaan palkkatyöstä tai jopa irtisanotaan.
Mitäs tämä voi aiheuttaa, erityisesti jos yrityksen tulos pysyy päätoimen ansiotuloja pienempänä? Eiköhän noita sivutoimisia yrittäjiä ole tämäkin valtakunta puolillaan (itse päätoiminen sellainen). Yrityksen perustaminen ei ole temppu eikä mikään ja jos liikevaihto on alle 20k eur/v niin alv-ilmoituksiakaan ei nykyään tarvitse tehdä kuin kerran vuodessa.
 
Toisaalta sinut saatetaan tulkita yrittäjäksi ja se taas saattaa aiheuttaa yllättäviä tilanteita jos sinut esim lomautetaan palkkatyöstä tai jopa irtisanotaan.
Mitäs tämä voi aiheuttaa, erityisesti jos yrityksen tulos pysyy päätoimen ansiotuloja pienempänä? Eiköhän noita sivutoimisia yrittäjiä ole tämäkin valtakunta puolillaan (itse päätoiminen sellainen). Yrityksen perustaminen ei ole temppu eikä mikään ja jos liikevaihto on alle 20k eur/v niin alv-ilmoituksiakaan ei nykyään tarvitse tehdä kuin kerran vuodessa.
Tämä on vaan huhupuheisiin perustuvaa, mutta joillakin on ollut ongelmia saada lomautusajalta korvauksia tai työsuhteen päättyessä työttömyysturvaa kun heidän on tulkittu olevan yrittäjiä eikä lomautettuja tai työttömiä.
 
Toisaalta sinut saatetaan tulkita yrittäjäksi ja se taas saattaa aiheuttaa yllättäviä tilanteita jos sinut esim lomautetaan palkkatyöstä tai jopa irtisanotaan.
Mitäs tämä voi aiheuttaa, erityisesti jos yrityksen tulos pysyy päätoimen ansiotuloja pienempänä? Eiköhän noita sivutoimisia yrittäjiä ole tämäkin valtakunta puolillaan (itse päätoiminen sellainen). Yrityksen perustaminen ei ole temppu eikä mikään ja jos liikevaihto on alle 20k eur/v niin alv-ilmoituksiakaan ei nykyään tarvitse tehdä kuin kerran vuodessa.
Tämä on vaan huhupuheisiin perustuvaa, mutta joillakin on ollut ongelmia saada lomautusajalta korvauksia tai työsuhteen päättyessä työttömyysturvaa kun heidän on tulkittu olevan yrittäjiä eikä lomautettuja tai työttömiä.
Pitää kai perustaa yhdistys, tai useamman osakkaan osakeyhtiö? Sivutoiminenkin tmi:n tai ky:n omistaja tulkitaan hyvin mielellään palkkatöiden loppuessa päätoimiseksi yrittäjäksi, koska hän omistaa yrityksestä yli puolet.
Helpotusta voi saada lähinnä yrittäjäeläkemaksuihin, jos voi todistaa olevansa päätoimisessa palkkatyössä muualla, josta palkasta maksetaan eläkkeet. Töiden loppuessa tulkinta päätoimiseksi yrittäjäksi siirtymisestä on hyvin todenäköinen, vaikkei yritys tuottaisi mitään.
 
Toisaalta sinut saatetaan tulkita yrittäjäksi ja se taas saattaa aiheuttaa yllättäviä tilanteita jos sinut esim lomautetaan palkkatyöstä tai jopa irtisanotaan.
Mitäs tämä voi aiheuttaa, erityisesti jos yrityksen tulos pysyy päätoimen ansiotuloja pienempänä? Eiköhän noita sivutoimisia yrittäjiä ole tämäkin valtakunta puolillaan (itse päätoiminen sellainen). Yrityksen perustaminen ei ole temppu eikä mikään ja jos liikevaihto on alle 20k eur/v niin alv-ilmoituksiakaan ei nykyään tarvitse tehdä kuin kerran vuodessa.
Itse rustaan rakennesuunnittelua omalla toiminimellä omasta mielestäni sivutoimisena yrittäjänä. Päätoimeni on samaa hommaa vieraan palveluksessa, kohteet ei toki ole pientaloja.

Itse maksan sivutoimisen yrittäjänä mielestäni olemattomista tuloista (n.8000€) 43% veroa. Lisäksi pitää muistaa että YEL-maksut astuvat kuvaan kun ansiotulot menevät ~6900 € yli, joka on rajana vuodelle 2010. YEL-maksut ovat toki täysin verovähennyskelpoisia. Niin ja näihin maksuihin ei saa mitään helpotuksia, muuta kuin pitämällä tulorajan mistä YEL-lasketaan miniminä, mikä on mun milestä ihan järkevää jos on todellakin sivutoiminen yrittäjä. Päätoimisena ei missään tapauksessa pidä menetellä näin. Lisäksi YEL:istä myönnetään 25% alennus yrittäjyyden alkutaipaleelle, 4 vuodeksi siitä kun YEL-vakuutuksen ensimmäisen kerran ottaa.

Oma toimialani on vaan siitä huono että siinä on aika hankala kerätä vähennyksiä. Vuoden aikana kun ei oikein montaa läppäriä tai ohjelmaa viitsi ostaa. Senpä takia tulen melko varmasti päivittämään toimialaani vuoden vaihteessa, jotta voi sitten vaikka suorittaa myös pienkoneiden ym. päristimien korjausta. Tällöin on mahdollista suorittaa hankintoja jotka palvelevat myös omaa harrastustoimintaa.  
wink.gif


Itse rahoitan moottoripyörä harrastamiseni tämän toiminimen kautta tulevilla tuloilla, niin ei pääse vaimokaan napisemaan juuri ollenkaan.
 
Jep, itsellä on kokemusta just tuosta irtisanomis/lomautus kuvioista. Mitään ei tullu kun oli/on oma firma tässä päätoimen ohella. Vaikka kuinka piti olla asiat ok, niin liitto ilmoitti että ei tipu ei lirise.

Sponsseihin. Mulla on pari sponssia itselläni, yksi rahasponssi ja toinen tavarana. Toinen haluaa tarrat näkyviin, toinen taas ei. Rahasponssi kolahtaa suoraan lapaan käteisellä ja se siitä. Tavarasponssi menee sillä tavalla, että mitä tarviin niin käyn hakemassa.

Tuntuu olevan sponssien saanti melko kiven alla, vaikka SM-tasolla mennäänkin. On luvattu tarrat pyörään, autoon ja kärryyn. Ja tietty kuulutuksissa ja nettisivuilla ja jokapaikassa missä melkein voi sponssia mainostaa, niin se on tehty. Helpompaa melkein on tehdä sivuduunia omalla firmalla ja pistää siitä syntynyt tuotto suoraan omaan kilvanajoon liittyviin varusteisiin ja tarvikkeisiin sponsorointina.

Niin ja se pakollinen mainos... Backstage tattoo Järvenpää
 
Tuntuu olevan sponssien saanti melko kiven alla, vaikka SM-tasolla mennäänkin. On luvattu tarrat pyörään, autoon ja kärryyn. Ja tietty kuulutuksissa ja nettisivuilla ja jokapaikassa missä melkein voi sponssia mainostaa, niin se on tehty.
Nykyisin pelkkä tarrojen liimaaminen pyörään tai kuljetuskalustoon harvoin riittää (oikeastaan vain silloin kun joku moottoripyöräilystä innostunut firman omistaja haluaa kannatuksen vuoksi tukea). Kannattaa tehdä kotiläksyt kunnolla ja miettiä millaisia yrityksiä kannattaa kosiskella, mitä heille voi tarjota ja mitä toivoo vastineeksi. Tämän kaiken kun laittaa paperille niin on helpompi lähestyä tulevia yhteistyökumppaneita. Kannattaa olla ennakkoluuloton ja luova kun ideoi, sekä käyttää ammattilaisia apuna ideoiden visualisoimisessa.
 
Vieläkö nykyään lahjukset ovat mukana sponsoroinnissa? Ainakin rallipiireissä on menneinä vuosina ollut melko yleistä, että kun saat rahaa joltakin yritykseltä, niin maksat tästä osan takaisin kyseisen firman sponsoroinnista päättävälle henkilölle.

Samaa periaatetta käytetään nykyään, kun firma ostaa esimerkiksi kiinasta ison kasan jotain tuotetta. Yhden tuotteen hinnaksi sovitaankin muutama euro enemmän ja tuotteen valmistaja maksaa tästä ylimääräisestä hinnasta puolet ostopäätöksen tehneelle henkilölle.
 
Toisaalta sinut saatetaan tulkita yrittäjäksi ja se taas saattaa aiheuttaa yllättäviä tilanteita jos sinut esim lomautetaan palkkatyöstä tai jopa irtisanotaan.
Mitäs tämä voi aiheuttaa, erityisesti jos yrityksen tulos pysyy päätoimen ansiotuloja pienempänä? Eiköhän noita sivutoimisia yrittäjiä ole tämäkin valtakunta puolillaan (itse päätoiminen sellainen). Yrityksen perustaminen ei ole temppu eikä mikään ja jos liikevaihto on alle 20k eur/v niin alv-ilmoituksiakaan ei nykyään tarvitse tehdä kuin kerran vuodessa.
Tämä on vaan huhupuheisiin perustuvaa, mutta joillakin on ollut ongelmia saada lomautusajalta korvauksia tai työsuhteen päättyessä työttömyysturvaa kun heidän on tulkittu olevan yrittäjiä eikä lomautettuja tai työttömiä.
Aivan, tokihan tuo käy järkeen erityisesti jos olet ansiotyöstä työttömänä - silloinhan aiemmin sivutoiminen yrittäjätoimintasi onkin päätoimi. Taas jotta toiminimiyrittäjä pystyy hakeutumaan yritystoiminnastaan työttömäksi, pitää tehdä yritystoiminnan keskeytysilmoitus (tai lakkauttaa tmi kokonaan) ja prosessi on tiettävästi suht pitkä ennen kuin työttömän status lahjoitetaan.

Joka tapauksessa tuosta firman nimissä operoinnista näissä mopedihommissa olisi hankintapuolella aika oleellinen hyöty. Toki yrityksellä pitäisi olla vähän liikevaihtoakin tai verottaja kiinnostuu aika nopeasti.

Jaskalle vielä vinkiksi että jos toimialojaan joutuu päivittämään (maksullista) niin sinne listan loppuun kannattaa tuikata "muu laillinen liiketoiminta".
 
Oma toimialani on vaan siitä huono että siinä on aika hankala kerätä vähennyksiä. Vuoden aikana kun ei oikein montaa läppäriä tai ohjelmaa viitsi ostaa. Senpä takia tulen melko varmasti päivittämään toimialaani vuoden vaihteessa, jotta voi sitten vaikka suorittaa myös pienkoneiden ym. päristimien korjausta. Tällöin on mahdollista suorittaa hankintoja jotka palvelevat myös omaa harrastustoimintaa.  
wink.gif
Jos vähennysten kerääminen on ongelma niin otappa yhteyttä niin saadaan vaikka tälle vuodelle/tilikaudelle niitä ihan niin paljon kuin haluat.  
wink.gif
 
Killalle kiitokset vinkistä. Uskon että ensivuonna aloitettava pienkonekorjaamo toiminta tulee olemaan kannattavaa toimintaa.  
wink.gif

Kelvottoman kanssahan meillä onkin aivan omat diilit.  
tounge.gif
 
sanoi:
En ole varma löytyykö tietoa mutta kokeileppa hakea ralli.netistä  . siellä on jonkun verran sponssien saajia ym...

Ihan hyvä vinkki, srra sivuilla olikin jo tullut käytyä. Muutama järkevänoloinen keskustelu löytyi. Valitettavasti ei tietenkään mitään lopullista totuutta.

Noista summauksena (yhtenä totuutena monista) ehkä: pienessä mittakaavassa yksinään => toiminta yksityishenkilönä, porukalla pienessä mittakaavassa => yhdistyksenä, liiketoimintana => yritys.

sanoi:
-Jos teet henkilökohtaisia sopimuksia niin helposti olet tilanteessa jossa se tulkitaan henkilökohtaiseksi tuloksi.

Pieni porukka tässäkin mielessä parempi.

sanoi:
-Monet sponsorit toivovat/vaativat ALV:llista laskua.

Alviton lasku tuskin on mikään ongelma, siinä vaan ei ole vähennettävää alvia. Tässä suhteessa tilanne kaiketi se, että sponsorille taloudellisesti sama että antaa esim. renkaina tai muuna aineellisena vastikkeena 1230 € tukea tai maksaa 1000 € alvittoman laskun? Jotain selviä potteja ois kohtuu helppo hanskata materianakin mutta pienempien erien osalta turhan työllistävä vaikutus kaikille.

sanoi:
Tuntuu olevan sponssien saanti melko kiven alla, vaikka SM-tasolla mennäänkin. On luvattu tarrat pyörään, autoon ja kärryyn. Ja tietty kuulutuksissa ja nettisivuilla ja jokapaikassa missä melkein voi sponssia mainostaa, niin se on tehty.

Tässä omassa casessa realismi on sillä tasolla että umpimetsästä mainostusmielessä on aivan turha mitään sponsseja hakea. Kyllä ne mahdolliset sponssit liittyvät olemassa oleviin suhteisiin ja verkostoihin.

Yhdistysvaihtoehdon osalta tuolta keskusteluissa mainittu "yhdistyksen kautta kerätyt rahat eivät saa kohdistua suppean joukon eduksi" on mielenkiintoinen. Mikä lukumäärä ei ole enää suppea?
 
Joo, kyllä noi omatkin sponssit on tuttuja. Pystymettästä on vaikea keksiä ketään kuka lähtisi sponssaamaan. Toki ainahan kaikki on mahdollista, eikä kysyminen maksa mitään...
 
Nykyisin pelkkä tarrojen liimaaminen pyörään tai kuljetuskalustoon harvoin riittää (oikeastaan vain silloin kun joku moottoripyöräilystä innostunut firman omistaja haluaa kannatuksen vuoksi tukea). Kannattaa tehdä kotiläksyt kunnolla ja miettiä millaisia yrityksiä kannattaa kosiskella, mitä heille voi tarjota ja mitä toivoo vastineeksi. Tämän kaiken kun laittaa paperille niin on helpompi lähestyä tulevia yhteistyökumppaneita. Kannattaa olla ennakkoluuloton ja luova kun ideoi, sekä käyttää ammattilaisia apuna ideoiden visualisoimisessa.
Paljonko tuollainen tarra pyörän kyljessä tai kuskin lippiksessä maksaa SM-tasolla?
 
Nykyisin pelkkä tarrojen liimaaminen pyörään tai kuljetuskalustoon harvoin riittää (oikeastaan vain silloin kun joku moottoripyöräilystä innostunut firman omistaja haluaa kannatuksen vuoksi tukea). Kannattaa tehdä kotiläksyt kunnolla ja miettiä millaisia yrityksiä kannattaa kosiskella, mitä heille voi tarjota ja mitä toivoo vastineeksi. Tämän kaiken kun laittaa paperille niin on helpompi lähestyä tulevia yhteistyökumppaneita. Kannattaa olla ennakkoluuloton ja luova kun ideoi, sekä käyttää ammattilaisia apuna ideoiden visualisoimisessa.
Paljonko tuollainen tarra pyörän kyljessä tai kuskin lippiksessä maksaa SM-tasolla?
Omista kokemuksista Ruotsin SM-tasolta voin todeta, että ainoa mistä en ole mitään maksanut on katsastustarra.
 
Nykyisin pelkkä tarrojen liimaaminen pyörään tai kuljetuskalustoon harvoin riittää (oikeastaan vain silloin kun joku moottoripyöräilystä innostunut firman omistaja haluaa kannatuksen vuoksi tukea). Kannattaa tehdä kotiläksyt kunnolla ja miettiä millaisia yrityksiä kannattaa kosiskella, mitä heille voi tarjota ja mitä toivoo vastineeksi. Tämän kaiken kun laittaa paperille niin on helpompi lähestyä tulevia yhteistyökumppaneita. Kannattaa olla ennakkoluuloton ja luova kun ideoi, sekä käyttää ammattilaisia apuna ideoiden visualisoimisessa.
Paljonko tuollainen tarra pyörän kyljessä tai kuskin lippiksessä maksaa SM-tasolla?
SM:stä en tiedä mutta Jokkiksessa eräässä tiimissä 200-1600e... Nämähän ovat aina tapauskohtaisia sopimuskysymyksiä ja käsittääkseni tuki voi olla muutakin kuin suoraa rahallista.

Omalla kohdallani yhteistyökumppaneista hieman yli puolet on suoralla rahalla mukana. Loput jotenkin muuten. Toisaalta ainakin minulle tuo muukin on ihan yhtä arvokasta ja on aika vaikea arvioda rahassa minkä arvoinen on esim jos saa kuljetuskaluston koko kesäksi käyttöön treenipäiville ja kisoihin. Itse koen sen erittäin isona tukena kun voi käyttää rahat ajamiseen eikä paketti- tai asuntoautoon...
 
Viimekaudella tippui tollasesta rööki askin kokoisesta tarrasta 100€/kisa. Ei älyttömiä, mutta kaikki kotiin päin kuitenkin. Tavarasponssi on ollut mulle paljon arvokkaampi. Varikkoteltta kisoihin, agrekaatti, peräkärryä käytöön, yms.

Ensi kaudelle on neuvotteluissa uudet kuviot ja sponssit, saa nähdä kuin siinä käy. Toistaiseksi vanhatkin on lähdössä mukaan ja matkaan, mutta tarkempia kuvioita ei ole vielä sovittu. Aikä näyttää... Toivottavasti sais nyt edes osallistumis maksut kuitattua sponssirahalla, niin sit ei jäis enää kun kaiken muun maksaminen... =) Niin ja selvennyksenä lajihan on drag racing ja viimekauden luokka oli street bike. Ensi kaudella sitten mennäänkin isoon luokkaan, eli pro street bikeen.

Mielenkiinnosta, minkälaisella budjetilla porukka täällä ajelee kilpaa, ei väliä onko puulaakissa, jokkiksessa tai mm tasolla. Suunnilleen heitot kiinnostaa. Itsellä menee kalustoa lukuunottamatta varmaan about 4-5k€ seljälleen tuossa harrastuksessa.
 
Omista kokemuksista Ruotsin SM-tasolta voin todeta, että ainoa mistä en ole mitään maksanut on katsastustarra.
Ruotsin SM? Tästä tulee kyllä jotain ihan muuta jo mieleen  
tounge.gif


Mielenkiinnosta, minkälaisella budjetilla porukka täällä ajelee kilpaa, ei väliä onko puulaakissa, jokkiksessa tai mm tasolla. Suunnilleen heitot kiinnostaa. Itsellä menee kalustoa lukuunottamatta varmaan about 4-5k€ seljälleen tuossa harrastuksessa.

Jokkista. Kauden kisat (6kpl) kiertää n. 3ke. Kaiken kaikkiaan treenien, huoltojen ja ratamukaavuuteen panostamisen kanssa menee kauteen yhteensä 6-7ke. Pyörän arvo mielestäni n. 4ke.
 
Back
Ylös