• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sportster -86 laatikkoöljyt?

Silver Bride

New member
Sporasta on laatikko auki heti näin mun ensimmäisen kortillisen kauden alkuun.
sad_orig.gif
Kytkin luisti, uudet osat on tilattu ja alkuviikosta tulossa. Laatikkoöljyt tietysti piti heittää pihalle ja nyt ei sitten oikein ole varmuutta mitä sinne pitäisi kasausvaiheessa laittaa. Jotain kevlarjuttuja nuo kytkinlevyt ilmeisesti on eli vaikuttaako se öljyn valintaan? Mitä sinne kannattaisi laittaa?

(Juu, nainen kyselee. Vastatkaa siis suomeksi eikä tekniikaksi.)
lookaround_orig.gif
 
Vaihteistoon muistaakseni ihan normi 75W90 GL5 vaihteistoöljy tai vaikka Mobil 1 75W90.

Jos Motonet on lähellä niin niiltä löytyy Redlinen öljyjä jos haluaa hifistellä: Sporaan Lightweight ShockProof lootaan ja 20w50 koneeseen. Maksavat tosin jonkun 20€/litra, lootaan mennee sen vajaan litran verran (1 quart tms = 0,95 litr.)

Noissa on ideana se että kestävät lämpöä lujasti, ei se lootassa niinkään ole iloksi mutta ilmajäähdytteinen kone voi käydä kokolailla kuumana lämpöisinä kesäpäivinä ruuhkissa ajellessa.

Kannattaa rekisteröityä H-DCF:n "Juttutupaan", sieltä saa jeesiä kiperiinkin kysymyksiin:
Linkki
 
Olihan nopea vastaus, kiitos.
smile_org.gif


Moottorin puolella on juuri tuota Redlineä ollutkin. Ja maanantaina pitäisi Motonetissä poiketa joka tapauksessa (vilkun rele paskana ja Motonet duunipaikan vieressä) eli jospa sitä sitten hifistellään.

Pyörä parka on meinaan kovassa rääkissä lähiviikot. Mä sain A-korttini vasta viime viikolla ja pitäisi ajaa niin maan perkeleesti että saa tuntuman hommaan. Kokematon kuski 159 cm/49kg + Spora=kaatoja ja sohlausta.
withstupid.gif


Muoks: ot, mun nikin alaotsikko on muuttunut polkupyöräilijästä PV:een.  
buttrock.gif
Honda Monkey oli kyllä aikanaan että vähän meni huti...

Muoks again: mies heilutteli jotain 85/140 purkkia mun edessä. Olisikohan se ok?
 
Sinne vaan, menee se syksyllä kuitenkin taas vaihtoon... (hyvä tapa).
Viimekädessä sinne kelpaa hätätilassa vaikka 20W moottoriöljykin, ei ne niin tarkkoja ole.
 
Ei shockproofia tai Mobilin lootaöljyä Sportsterin lootaan. Sportsterin lootaöljy kun on myös enskaöljy ja muuten voisi todeta että ATF mutta kun saattaa laturin magneetit irtoilla mokomalla. Mikä tahansa 15W-40 tai 20W-50 märälle kytkimelle soveltuva moottoriöljy on ok, esmes se monille hurmoshenkeä aikaansaava Delvac käy Sportyn lootaan mainiosti. Älä ylitäytä.


edit: typojen korjailua
 
red linestä

sanoi:
MTL is the correct product for Big-Twin primary chaincase. Big-Twin transmissions should use Red Line Heavy Shockproof, while Sportster and Buell Tranmission should use Red Line 75W90 GL-5 gear oil.

eli SPORTSTERIN vaihdelootaan allaolevan kuvan vasemmanpuoleisinta tököttiä

Gearoilsweb.jpg
 
Toimii paremmin moottoriöljyllä, mutta kunhan ei heavy shockia tai 75-140:stä muutenkaan. Osa myöls 75W-90 lootaöljyistä ei toimi, tai siis kytkin ei toimi.
 
Mä luulin että kyselen ihan tyhmiä mutta ei tuo kysymys tainnut niin tyhmä ollakaan. Sen verran on vastauksissa hajontaa ettei ihan itsestäänselvyys ollutkaan tuon liemen valinta.
biggrin.gif


Hmm. Jos sitä ois fiksu ja kävisi vaikka Mr Moorelta hakemassa aineet. Ei tarvisi itse miettiä.
 
Nelivaihteiseen sporttiin en kyllä laittais mitään muuta kuin harrikan omaa lootaöljyä. Uskomaton Redline oli viimekesänä kokeilussa 900km ja päätyi laatikkoremppaan, 2- ja 3 -vaihteiden ratasparit paskana ja vaihdeakselin päässä oleva siirtäjätappi irtipoikki. Laskin laatikosta öljyt pois, juurikin tätä "sportsteriin tarkoitettua" Redlinen luirua, niin se oli semmosta palaneenhajuista mustaa kuravettä. Magneeteista puuttu paloja ja oli siinä ja tässä että olis lähteneet seuraavaksi irti. Magneetit oli myös semmosen paskan peitossa että lataus ei pelannu pienillä kierroksilla ja lyhyillä välimatkoilla. Että silleen. Sano markkinamiehet vaikka mitä noiden öljyjen erinomaisuuksista ja muista ominaisuuksista niin tästä lähtien käytän vaan sinne laatikkoon tarkotettua öljyä.
 
Nelivaihteiseen sporttiin en kyllä laittais mitään muuta kuin harrikan omaa lootaöljyä. Uskomaton Redline oli viimekesänä kokeilussa 900km ja päätyi laatikkoremppaan, 2- ja 3 -vaihteiden ratasparit paskana ja vaihdeakselin päässä oleva siirtäjätappi irtipoikki. Laskin laatikosta öljyt pois, juurikin tätä "sportsteriin tarkoitettua" Redlinen luirua, niin se oli semmosta palaneenhajuista mustaa kuravettä. Magneeteista puuttu paloja ja oli siinä ja tässä että olis lähteneet seuraavaksi irti. Magneetit oli myös semmosen paskan peitossa että lataus ei pelannu pienillä kierroksilla ja lyhyillä välimatkoilla. Että silleen. Sano markkinamiehet vaikka mitä noiden öljyjen erinomaisuuksista ja muista ominaisuuksista niin tästä lähtien käytän vaan sinne laatikkoon tarkotettua öljyä.
Juu, ei huvita magneetteja rikkoa. Laatikkoa avatessa nimittäin todettiin että niitä oli rikki. Uudet saatiin eikä heti kiinnostaisi alkaa uudestaan uusia etsimään. Eikä muutenkaan laatikkoa paskomaan.
mad.gif


Juups, eiköhän se ole parempi pelata varman päälle ja ostaa H-D:n omat aineet. Mistä muuten ostat sitä öljyä? Näyttäisi paikkakunta olevan lähellä omaa. Moorelta varmaan löytyisi ainakin?
 
Moorelta löytyy liukasteet hyllystä ja tiivisteet ja kaikki, Ensiövetokopan tiivisten kantsii laittaa uus tuon asennuksen yhteydessä, mutta mikäli vanha ei ole kauheen rikki niin luulisi pitävän liemet sisällä vielä, jos jollain tiivisteliimalla laittaa. Yleensä ne kyllä vuotaa
biggrin.gif
. Moore lie tällähetkellä lähin josta pirkanmaalla saa öljyä ja sieltä olen ostanut ja mikäli sitten spesiaalimpaa osaa moottoriin niin Loimaalta, V-twin citystä. Se on näiltä nurkilta vielä kohtuullisen ajomatkan päässä ja sieltä löytyy lähes kaikki mahdollinen moottorin toimintaan liittyvä osa näihin rakkineisiin.
 
No niin, samoissa putiikeissa asioidaan.
smile_org.gif
Tiivisteitä, kytkimen osaa ja jarrulevyä on löytynyt Moorelta, lisää kytkimen osaa V-Twiniltä.

Eli nokka kohti Lempäälää töiden jälkeen. Isot kiitokset porukalle avusta!
bowdown.gif


Muoks: tiiviste ostoslistalle. Sitä ei ollut ollenkaan.
omg.gif
 
Kaveril on taloudessa kaksi nelivaihteista EVO-sporttoa ja ne on olleet sen taloudessa yli 20v, 1200:n osti uutena ja 1100:n vähän käytettynä. Vannoo Delvacin nimeen Sportyn laatikossa. ATF on muuten kuulemma erittäin hyvä, mut laturi hajoaa. Ajaa Teboilin raskaankaluston 50:t koneessa ja Delvacit laatikossa ku Teboilil kuulemma luistaa kytkin. ATF:llä rikkonut yhden laturin. Toinen Sportto on ajettu yli neljännesmiljuunan toinen vaan vajaa kakssatkua.
 
Back
Ylös