Sprintin sivulaukut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tiikeri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tiikeri

New member
Onko kellään kokemusta sprintin sivulaukuista?
Lueskelin TM:ää ja siinä oli Honda CBF 1000F kestotesti. Jutussa moitittiin sitä, että kun yksin ajaa yli 130 km/h laukkujen kanssa pyörä alkaa woblaamaan. Ilman laukkuja ko ongelmaa ei esiinny.

Mitenkäs trumpan insinöörit on onnistunu laukkujen muotoilun kanssa? Kyllähän se tietty keväällä kun mopo tulee selviää, mutta mukava olisi tietää etukäteenkin.

Eiköhän nuo laukut lisää ihan joka pyörässä ilmanvastusta aikas paljon... Eli keventävät keulaa, ja ainakin suuremmissa vauhdeissa moisia woblauksia voipi esiintyä.

Varsinki jos laukuissa on vielä reilusti tavaraa, niin ainakin eturengas kuluu huomattavasti nopeammin, vaikka mitään muista ongelmia ei olisikaan...

Ainakin omassa trumpassa keula kevenee huomattavasti kun laittaa esim. teltan ja makuupussin takapenkille kiinni... En edes varmaan uskaltaisi ajella laukun kanssa muutakuin suoraa ja hiljaa... Ohjekirjakin muistaakseni varoittaa jopa tankkilaukun tuovan moisia ongelmia, ja asettaa jonkun nopeusrajoituksen.
sad_orig.gif

Uudemman mallin Sprintissä (-05) mulla oli niin sivu- kuin takalaukkukin. En erityistä woblaamista havainnut vielä 235 km/h mittarivauhdissa, mielestäni edellisessä -04 mallissa se oli pahempi.

Sivulaukut itsessään ei noin yleisesti ole pahan aiheuttaja, kyllä se on takalaukku kun ongelmia aiheuttaa, etenkin kun ajeleepi yksin. Kaksin ajellessa tilanne on paljon parempi.

Kyllä CBR 1000F ja CBR 1100 XX esiintyi voplaamista Givin sivu ja takalaukuilla (sivulaukut 34 litraiset ja takalaukku oli 38 litrainen). Aina kun lähti reissulle pyörä tuntui huteralta ja erilaiselta ajaa, mutta pian siihen tottui. Perälaukku ehkä eniten vaikuttaa ajettavuuteen. Sprinttiä en ole vielä päässyt kokeilemaan laukkujen kanssa (kuormattuna). Perälaukkua en malttanut ostaa. Ainakin Trumpan oma maksaa aivan liikaa...
confused_orig.gif

Tuo on hyvä tietää, ettei kuitenkaan ihan pikku ylinopeudesta mopo lennä metsään...tottakai laukut vaikuttaa ominaisuuksiin, muuta onneksi ei ihan yhtä radikaalisti kun testin hondassa...

BTW oliko Köpillä sprintissa navigaattoria kiinni?
itsella aikomuksena Zumo laitella kiinni, ja oon mietiskelly mihin sen ruuvaisi.

Yksi vaihtoehto, joka on ollut vakavasti mielessä, jos porais ohjainputken yläpään mutteriin reiän, ja tekisin tämän tyylisen telineen... "]http://www.moottoripyora.org/kuva-albumit/displayimage.php?pos=-11447]
Mitä mieltä olisiko reiästä haittaa ko mutterissa? ainakaan triumphin esittelijä ei keksinyt mitään pahaa siittä messuilla. Monella merkillä siinä on "valmiinakin" reikä.

Noin yleensä ottaen nämä perälaukut ovat järkyttävän näköisiä. Ja lisäksi niin huonossa paikassa ajatellen ajo-ominaisuuksia, kuin suinkin mahdollista. Kuvitelkaa nyt reilusti taka-akselin takapuolella ( keventä keulaa) ja korkealla ( ottaa tuuli) Vähän niinkuin yrittäisi heittää vasaraa varsi edellä. Sivulaukkuja koskee samat ajatukset.

Ainakin Sprintin ST 955 sivulaukut ovat niin rumat, että silmään sattuu, jotenkin roikkuvat kuin räkä. Siitä johtuen äänenvaimennin törröttää luonnottomassa asennossa.

Kuten ehkä joku huomaa en ole perälaukkujen ystävä. Aika paljon on tullut ajeltua myös eräällä amerikkaismerkillä, jossa on nahkalaukut. Nahkalaukkuihin sopii tavaraa ja ovat tarpeeksi alhaalla, ettei pyörän painopiste muutu liian paljon.

Lisä roipetta olen laitellut matkasäkkiin, joka on köytetty tavaratelineelle, taka-akselin kohdalle. Samaan kötökseen menee teltta, jakkara ja joku muovin palanen.

Tiikeri, ei mulla ollut Sprintissä navigaattoria...mutta tuohon mainitsemaasi keskipaikkaan monet on niitä laitellut (moposta tai navigaattorista riippumatta).

OffTopic, mutta kiinnitti huomiotani...57pannu, miksi tavaratelineelle pantu takalaukku sijoittuu taka-akselin takapuolelle (ja korkealle), kun taas matkasäkki sijoittuu samalle tavaratelineelle taka-akselin kohdalle (eikä vissiin edes taida olla korkealla)?

wink.gif
tounge.gif
biggrin.gif

Tiikeri, ei mulla ollut Sprintissä navigaattoria...mutta tuohon mainitsemaasi keskipaikkaan monet on niitä laitellut (moposta tai navigaattorista riippumatta).

OffTopic, mutta kiinnitti huomiotani...57pannu, miksi tavaratelineelle pantu takalaukku sijoittuu taka-akselin takapuolelle (ja korkealle), kun taas matkasäkki sijoittuu samalle tavaratelineelle taka-akselin kohdalle (eikä vissiin edes taida olla korkealla)?

wink.gif
tounge.gif
biggrin.gif
No otetaahan ihan rauhallisesti,Tere Köpi saattaapa olla kyseessä eri pyörä. Tämähän lähti siitä kun kun olen ajellut muutamia aikoja erityyppisillä harrikoilla ( pannu, evo heritage, lätyskä) ja myöskin TR T 120R trumpalla. No sitten innostuin hankkimaan Sprintin vanhoilla päivillä. Hyvä pyörä ajaa, tykkään kovasti, ajo-ominaisuudet menee ohi harrikoista oikealta ja vasemmalta. Harreilla kun ajelin oli aina sama stuukki, sivulaukut ja rulla tavaratelineellä, se toimi hyvin.

Sprintissä se oikein toiminut. Sprintissä oli Hepco Beckerin sivulaukut, ne levitti pyörää liikaa (ylileveäkuljetus).

Laitoin toisen sivulaukun valmiiseen takatelineeseen, tuli kauhea ajettava. Siispä tein itse perätelineen, ja siirsin laukkua eteenpäin niin että laukun ja kuskin väliin mahtuu tavararulla, matkustajaa siihen ei mahdu. Tuntuu toimivan hyvin.

Tarkoitus ei tietenkään ole tökkiä ketään, vuodattelin vain kun tuo ajokausi ei tunne tulevan.
biggrin.gif

Ajokautta odotellen -hanski-

Tuo on hyvä tietää, ettei kuitenkaan ihan pikku ylinopeudesta mopo lennä metsään...tottakai laukut vaikuttaa ominaisuuksiin, muuta onneksi ei ihan yhtä radikaalisti kun testin hondassa...

BTW oliko Köpillä sprintissa navigaattoria kiinni?
itsella aikomuksena Zumo laitella kiinni, ja oon mietiskelly mihin sen ruuvaisi.

Yksi vaihtoehto, joka on ollut vakavasti mielessä, jos porais ohjainputken yläpään mutteriin reiän, ja tekisin tämän tyylisen telineen... ]http://www.moottoripyora.org/kuva-al....-11447]
Mitä mieltä olisiko reiästä haittaa ko mutterissa? ainakaan triumphin esittelijä ei keksinyt mitään pahaa siittä messuilla. Monella merkillä siinä on "valmiinakin" reikä.
Ei siitä mitään haitaa ole se on kyllä ihan varma! mittaa se pultin sisähalkaisia niin katon onko uudessa daytonassa yhtä paksu kolmiopalojen akseli. Siitä saisit maahantuojalta suoraan käyvän pultin.

http://www.baehr.fi/    täältä löytyy navigaattoreihin telineitä ajattelin ostaa itellekin ois ehkä siistimpi kuin itse tekemä. ja niistä sprintin laukuista hyvin ne passaa ja on ihan hyvän näköiset takalaukku mulla on givin v46 jota en laita paikoilleen kun reissaan yksin.

Pitääpäs mittailla se mutterin sisähalkaisija, kunhan vaan se pyörä tulis kotiin asti. Sitten voin alkaa kyseleen löytyisikö valmista mutteria, niin ei tarvitsisi siihen alkuperäiseen koskea.

http://www.baehr.fi/    täältä löytyy navigaattoreihin telineitä ajattelin ostaa itellekin ois ehkä siistimpi kuin itse tekemä. ja niistä sprintin laukuista hyvin ne passaa ja on ihan hyvän näköiset takalaukku mulla on givin v46 jota en laita paikoilleen kun reissaan yksin.
Onko sulla Trumpassa alkuperäinen takalaukun kiinnitysrauta vai kuinka sait tuon Givin takalaukun kiinni....
nixweiss.gif
ne tulee givin omilla raudoilla on senverran nätti asentaa ettei viitsi pitää paikallaan kun ei tartte sillä ainakin minun mielestä rumentaa vähän perää. (makuasia)

Onkos ne raudat sellaiset, joissa on pienet tuet matkustajan kahvaan ja itse pitkä tuki menee jonnekin takajalkatappitelineen tietämille kiinni?
Onko sinulla Trumpan omat laukut samaan aikaan käytössä? Askarruttaa käykö Givin takalaukkuteline ST:n omien sivutelineiden kanssa...

Saksalaiset ovat tykänneet ST:stä:

Klik

Onkos ne raudat sellaiset, joissa on pienet tuet matkustajan kahvaan ja itse pitkä tuki menee jonnekin takajalkatappitelineen tietämille kiinni?
Onko sinulla Trumpan omat laukut samaan aikaan käytössä? Askarruttaa käykö Givin teline ST:n sivutelineiden kanssa...

Saksalaiset ovat tykänneet ST:stä:

Klik
Samaa mietin minä
nixweiss.gif

kyllä käy sivulaukkujen kanssa givin raudat tulee takajalkatapin pultin alle ja toinenpää st:n oman telineen ja kyytiläisen kahvan väliin.

Minulla on mielessä nämä telineet:
Kuva Givistä ilman St:n omia telineitä

Klik

Näkyy mualimalla istutetun Givin levyä ST:n perätelineeseenkin minun silmääni aivan kelvollisesti.

Onko tuo peräteline helppo ottaa pois, jos ei tartte kuin sivulaukut. Eipä tuolla perälaukulla ole käyttöä vastakuin jos vyöruusu hyppää kyytiin...

Back