• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ss-cup pyörän hankinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jyri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jyri

New member
Otsikko kertoo kaiken.

Harkinnassa olisi Ducati-cuppiin osallistuminen, ja sitä silmällä pitäen pitäisi löytää sopiva pyörä.

Saksasta saa vakion 900SS -02 mallin noin 7000 € hinnalla vähän ajettuna. Siihen sitten hakukuluja noin 700 € ja ohjausiskari+katteet noin 1100 € niin kokonaiskulut ovat siellä 9000 € paikkeilla... Lisäksi tulee tietysti kaikki muu...

Vai olisko järkeä ostaa vanhempi 900SS, missä ei ole Öhlinsin takaiskaria, sellaisen siihen kuitenkin saa asennettua. Vanhempien hinta on siinä 5500 € paikkeilla...

Järkeä tässä ei taida ollakaa, mutta hauskaa.

Onko Partasella ne 3-puolaiset vanteet ja onko sillä väliä, kummat vanteet on?

Kommentteja?

3-puolaiset vanteet taitaa olla 750:seen, eli takavanne olisi kapeampi. Muistaakseni.

Mitä tossa viimisessä kisassa Motoparkissa kateltiin, niin taitaa olla fiksua hommata kilonen heti alusta alkaen, jos sillä aikoo pärjätä. Partasella oli vaikeuksia pysyä suorilla vauhdissa mukana, vaikka se kurveissa meni selkeesti kovempaa. Tai siltä se ainakin näytti.

saako SS-cuppiin osallistua muuta kuin maahantuojan pyörällä?? *tyhmä kysymys*

Itse kun tuota pyörää aikoinaan kyselin,uuden mopon ostajalle oli ehtona vähintään neljä kisaa kauden aikana...tämä vastaus siis BW:stä aikoinaan. Tiedä sitten nykytilanteesta.

3-puolaiset vanteet on 98-01 SS900:ssa vakiona, samoin karvalakki-sportissa. Vasta 02-malleihin tuli 5-puolaiset marchesinit + Öhlinsin takapamppu ja 03 kone muuttui 1000 Ds-versioksi.

750-SS:n takavanne on kapeampi, mutta silti kolmipuolainen. Vanhemman 900SS:n takavanne on siis leveämpi kolmipuolainen.

En välttämättä halua 1000DS:ää, sillä en näe sitä tarpeelliseksi harrasteajossa. Lisäksi käytetty 900SS on edullisempi.

Ducati Cuppiin saa osallistua millä tahansa SS-Ducatilla, ei välttämättä tarvitse olla Hailacista ostettu. Näin siis tietojeni mukaan.

BW:ssä ei sitten tiedetä juurikaan yhtään mitään SS-cupista. Hailac osaa varmasti vastata kysymyksiin...

Jep, jokunen kommentti on.

1000:nen ei ole pakollinen, ei missään nimessä! Ajettiinhan 900:lla aika-ajoissa paalupaikka samalla ajalla kuin mitä kilpailun nopein ajettiin 1000:lla (Virtasalmella), eli miehestä kiinni koko homma. 900:lla pärjää hyvin, mutta tarttee vaan opetella avaamaan aikasemmin ja jarruttamaan myöhemmin. Samoin se laite kannattaa pitää säädöissään ja tarkkailla remmien kireyttä. Äkkiä meinaan annat sen 5 hv tasotusta ja tuollaisissa laitteissa se ei ole kovin suotavaa.

3 vs. 5 -puolaisilla vanteilla ei ole kuin ulkomuodollinen ero. Joskus noita vaa'assa käyettiin kumien kanssa ja parhaimpaan tulokseen pääsi kun jätti vanteesta tasapainotuspuntit pois, eli ei suurta merkitystä noilla vanteilla.
smile_org.gif
Kunhan sulla on niitä vaan kahdet, muuten menee hirveäksi rumbaamiseksi, Suomen kesä kun on mitä on.

Tällä hetkelä Granlundin Okulla, Dammertin Markolla ja Virolaisen Severillä on laitteet myynnissä. Severillä on keulaan vaihdettu jouset (Öhlins) sekä takapamppu. Laite on erinomaisessa kunnossa ja joutuu myymään oman firmansa takia (aika ei riitä). Enemmän kannattaa kysellä ja katsella tuolta: http://www.mad.fi/severi/madracing.html

Okun kilpurista en nyt tarkkaan sanoen tiedä, mies kun on vissiin vaihtanut jo Sorolan kanssa laitteita ja jne. Tiedä enää missä menee mikin kilpuri.
smile_org.gif

Mun käsityksen mukaan Cup:iin saat osallistua vaikka kilvellisellä SS:llä, kunhan se täyttää muuten säännöt.

Ens kaudelle on jo 26 pyörää ilmoittautunut kuulemani mukaan, joten kovat on kapinat tulossa! Katsottavaa riittää varmasti! Minä ja Collinin Magnus siirrytään sivuun (ainakin) ja tilalle tulee nippu uusia ja kovempia kuskeja.

Palkinnotkin sitten paranee ens kaudelle, joten kannattaa miettiä tarkkaan mihin luokkaan lähtee ajamaan. Vikassa kisassahan voittaja sai Dainesen nahkarotsin! Ei siis huonoja palkintoja ollenkaan!

Ja sellainen vielä lisättävä että noiden laitteiden kunto on pääsääntöisesti loistava, varsinkin Severin laite. Sillä ei ole ajettu juuri ollenkaan, vaikka onkin ollut kolme kautta miehellä. Alan Bridgerin laite (mikä oli mulla ajossa kaks kautta) oli varmasti yksi eniten ajettu laite, ensimmäinen kausi Kärkkäisen Orvolla ja kaksi seuraavaa mulla. Kone avattiin viimeks (tietojeni mukaan) 2003-2004 talvella ja ainostaan sen vaihdelaatikko shimmattiin, venttiilinvälyksiä säädettiin (vain kaksi tarvitsi säätöä), remmit vaihdettiin ja laite säädettiin. Edelleenkin se on nopea laite radalla. Alustan säätöihin ja välityksiin kun viitsii hiukan perehtyä niin kyllä sillä ehtii.

Severin laite on varmasti kunnossa ja uskaltaisin väittää että saat edullisemmin tuosta valmiin kilpurin kuin Saksasta aihion... Suosittelen ainakin kysymään.

Onko Partasella ne 3-puolaiset vanteet ja onko sillä väliä, kummat vanteet on?

Kommentteja?
Siihen pyörään jolla Partanen on ajanut kaksi kautta on sekä alkuperäiset pyörän mukana tulleet kolmipuolaiset vanteet että toisiksi vanteiksi hankitut viisipuolaiset. Tai oli ainakin v.2002 kun jeesailin samalla pyörällä ensimmäisen Ducati-cupin voittanutta Orvo Kärkkäistä.

Sinällään noissa vanteissa ei ole muuta käytännön eroa kuin ulkonäkö, mitään merkittävää painoeroa niissä ei ole. Jos en nyt ihan väärin muista niin viisipuolaiset taisivat olla jopa jonkun gramman painavammat kun niitä aikoinaan tallilla punnittiin. Molemmat vanteet ovat muuten Brembon tekemiä.

Kierrosajan puolesta on ihan sama onko pyörä 900 vai 1000 kuutioinen. Erot syntyy muista asioista kuten mm. kuski, alusta ja sen säädöt sekä välitykset.

Jyrille tiedoksi:

Niin kuin Jani tossa kertoikin, myytäviä pyöriä on markkinoilla muutama. Severin pyörä on varmasti täydellisin paketti, mutta Dammertin Marko ilmoitti minulle juuri oman pyöränsä myyntiehdot, joten tässä niistä vähän enemmän.

Markon pyörä on S900 vm. -02, pyörään on vaihdettu Öhlinsin takapamppu. S mallissa keulaa ei voi säätää ns. pikasäädöillä, vaan jos muutoksia haluaa on se purettava ja sisuskaluja rukattava, tietysti sääntöjen sallimissa rajoissa. Muita oleellisia eroja SS malliin ei ole.

Ko. pyörä on ollut meillä maahantuojalla käytössä kauden 2003 ja viimekaudella pyörällä ajoi siis Marko. Pyörä on todistettu nopeaksi, sillä -03 Stefan Collin voitti pyörällä yhden osakilpailun, sekä viime Virtasalmen kisassa Palmi ajoi pyörällä paalu ajan.

Pyörän hinta on 6.800 € sis. ainakin pukit, ehkä jopa tuplavanteetkin, eli todella sopivan hintainen peli. Lisätietoja saa marko.dammert@netti.fi

Niin ja Cuppiin voi tulla mukaan ihan vaan tulemalla, mutta suositeltavaa on ilmoittautua minulle, niin kerron lisää. Ensikauden kuvioita käydään läpi laivalla 15.1. ja jos mukaan haluat niin ilmoittaudu minulle mahd. pian!

Ei muuta kuin peli ostoon ja mukaan joukkoon letkeään!

Terveisin
Niko Kantola
Oy Hailac Ab
09-2766 5757

PS. Collinin Mankalla on myöskin Cupin voittajapyörä myytävänä. Peli on tosin kilvellinen, joten hinta on hieman kovempi, mutta pakettiin tulee mukaan osia todellapaljon mm. varatankki ja -eturunko. Myöskin vakio katteet on täysin virheettömät! Minulta saa Mankan tiedot kysymällä.

Kiitos vastauksista, etenkin Janille ja Kantolan Nikolle!

Ajaminen Cupissa kiinnostaa todella, itseasiassa tuollainen valmis kilpuri taitaa olla järkevin ratkaisu, etenkin tuplavanteiden tähden. Iskarit on kuitenkin suhteellisen helppo huoltaa uudenveroiseksi ja ilmeisesti nuo SS:t ovat aika kestäviä.

Toivottavasti saan sponsorikassani kasaan, jotta pääsen mukaan
cool.gif

Saanhan sanoa kantani Ducati SS-cuppiin... saanhan ?

Vaikka olenkin "ainakin vähän" Ducati-fani, niin yhden merkin ja varsinkin yhden mallisarjan sisäinen cup on mielestäni vähintäänkin puuduttavan ikävä ja armottoman sisäänlämpiävä kilvanajoluokka !!

Parempi olisi vanha Battle of the Twins uudelleen lämmitetynä ...esim "Finnish Thunder Twins", mihin saisivat osallistua max. 1000 kuutioiset, ilmajäähdytteiset, kaksiventtiiliset V-twinit valmistusmaahan katsomatta... muuten säännöt kuin Ducati-cupissa...

Itse olin mukana 80-luvun lopun ja 90-luvun alun BOT-kisoissa lähinnä varikon puolella ja se oli aikansa mahtavin luokka...ei vähiten "äänitasolla" ..sen tappoi 851/888, joka silloin ei ollut vesijäähdytteisenä ja ruiskukoneena poissuljettu ja ruletti lopuksi koko luokkaa !!

Saanhan sanoa kantani Ducati SS-cuppiin... saanhan ?

Vaikka olenkin "ainakin vähän" Ducati-fani, niin yhden merkin ja varsinkin yhden mallisarjan sisäinen cup on mielestäni vähintäänkin puuduttavan ikävä ja armottoman sisäänlämpiävä kilvanajoluokka !!

Parempi olisi vanha Battle of the Twins uudelleen lämmitetynä ...esim "Finnish Thunder Twins", mihin saisivat osallistua max. 1000 kuutioiset, ilmajäähdytteiset, kaksiventtiiliset V-twinit valmistusmaahan katsomatta... muuten säännöt kuin Ducati-cupissa...
Herää kysymys montako Ducati-cuppi kisaa olet käynyt katsomassa paikan päällä? Ko. luokka tarjosi viime kesänä useammankin kerran kisaviikonlopun parasta kilvanajoa ja viihdettä katsojille.

Merkkiluokan ideahan on nimenomaan siinä että kuski ratkaisee kun kaikki ovat kaluston puolesta samalla viivalla. Samalla kustannuksetkin pysyvät inhimillisellä tasolla kun pyörää ei tarvitse eikä saantöjen puitteissa edes voi virittää ja rakennella mielin määrin.

Sitäpaitsi mikä SS Ducatin kanssa edes jossain määrin samalla viivalla oleva pyörä täyttää nuo asettamasi rajat? Alle 1000cc ilmajäähdytteinen kaksiventtiilitwini. Itselle ei tule mieleen kuin Buell XB9R. Loput ko. spekseihin menevät laitteet onkin sitten enemmän tai vähemmän customiosastoa.

Herää kysymys montako Ducati-cuppi kisaa olet käynyt katsomassa paikan päällä? Ko. luokka tarjosi viime kesänä useammankin kerran kisaviikonlopun parasta kilvanajoa ja viihdettä katsojille.

Merkkiluokan ideahan on nimenomaan siinä että kuski ratkaisee kun kaikki ovat kaluston puolesta samalla viivalla. Samalla kustannuksetkin pysyvät inhimillisellä tasolla kun pyörää ei tarvitse eikä saantöjen puitteissa edes voi virittää ja rakennella mielin määrin.

Sitäpaitsi mikä SS Ducatin kanssa edes jossain määrin samalla viivalla oleva pyörä täyttää nuo asettamasi rajat? Alle 1000cc ilmajäähdytteinen kaksiventtiilitwini. Itselle ei tule mieleen kuin Buell XB9R. Loput ko. spekseihin menevät laitteet onkin sitten enemmän tai vähemmän customiosastoa.
En ole käynyt katsomassa yhtään... ja tuskin käynkään.

Merkkiluokka ei ole ainut tie "ONNEEN"... kustannuksia voidaan säännöin pitää kurissa..ja jos toinen merkki on teknisesti parempi asettaen kuskit eri arvoiseen asemaan, niin sehän vaan antaa pontta oman ajokkinsa kehittämiseen sääntöjen puitteissa... moottoriurheilun tarkoituksena ei nimenomaan ole ajatuttaa kaikkia samoilla laitteilla vaan kilpailla kokonaisuudella - man/machine !!!

Mopoja joita voisi ajaa kuvittelemassani Finnish Thunder Twineissä olisivat Ducati, Moto-Guzzi, Buell, BMW (jolla on oma merkkiluokka Sakssa) ...ainakin kaksiventtiiliset mallit, Triumph...kyllä näistä laitteista löytyy riitävästi vastusta toisilleen !!

Minusta on "köyhää" pyöriä yhden merkin ympärillä... oli se merkki mikä tahansa !! ... lähinnä lasken ao. toiminnan maahantuojan markkinointikikaksi...mutten pidä sitä oikeutettuna luokkana SM kilpailujen osana ...

Nyt on pakko puuttua peliin.

Fabio. Sun jutussa on ihan perää, tietyllä tavalla. Eli muitakin merkkejä mukaan ja jne.

MUTTA! Kukaan muu ei ole ollut lähdössä eikä ole ollut valmis panostamaan sarjaan, kuten Kantolan Niko on tehnyt! Valmiseen löytyy aina muuttajia ja arvostelijoita, mutta koitapa itse väsätä moinen luokka pystyyn. Väitän että jää tekemättä!

Ducati SS Cup aloitti varsin pienellä ja vaatimattomalla, mutta nyt homma on paisunut jokseenkin isoksi. On meinaan tällä hetkellä toiseksi suurin SM -kilpailujen yhteydessä ajettava luokka. Isoin on B600 -luokka (mikäli osallistuja määriä katsotaan). Tällä hetkellä nuo kaksi luokkaa tarjoavat myös eniten katsottavaa. Kummallakaan sarjallahan ei ole SM -arvoa ja B600:llakin vain Suomen Cup -arvo. Ducatilla oma Cup -arvo.

Moni haukkui ja arvosteli tuota toimintaa heti alusta alkaen (näköjään vieläkin), mutta äänet ovat vähentyneet ja ihan syystäkin.

Pakko sanoa että kateellisuus puskee taas esille, jos väitetään että tuo on markkinointia. No onhan se omalla tavallaan, mutta pirun fiksua sellaista! Suomi on vapaa maa tehdä ja yrittää. Nostan Nikolle ja Hailac Oy:lle hommasta hattua ja kiitän näistä kahdesta kuluneesta vuodesta joina olen mukana saanut touhuta! Ja uskallan väittää (en tiedä varmaksi) että noilla hinnoilla tuo ei voi enää kunnolla bisnekseksi kutsua.

Ja mitä tulee sisäänpäin lämpiämiseen... No kaikki ovat ystävällistä ja erittäin asiallista porukkaa, mukaan sinne sopii varmasti! Kukaan sua ei sieltä pois potki ja kaikki jeesaa toisiaan ihan varmasti! Näin on käynyt ja uskon sekä toivon että jatkossakin toimii noin. Kaikki uudet kuskit otetaan varmasti vastaan ja ketään ei hyljitä, se on varma!

Ihmetyttää että miksi aina valmiille riittää arvostelijoita ja varsinkin sellaisia, jotka eivät ole paikalle edes vaivautuneet katsomaan touhua ja eivät välttämättä omaa aiheesta juuri sitä viimeistä infoa?!?! Ihmetyttää kovasti.

Ja tarkoitus ei ollut vedättää kenelläkään poroja nokkaan! PIIS!

EDIT: Tämä oli sitten puhtaasti mun oma henkilökohtainen mielipide!

Mopoja joita voisi ajaa kuvittelemassani Finnish Thunder Twineissä olisivat Ducati, Moto-Guzzi, Buell, BMW (jolla on oma merkkiluokka Sakssa) ...ainakin kaksiventtiiliset mallit, Triumph...kyllä näistä laitteista löytyy riitävästi vastusta toisilleen !!

Minusta on "köyhää" pyöriä yhden merkin ympärillä... oli se merkki mikä tahansa !! ... lähinnä lasken ao. toiminnan maahantuojan markkinointikikaksi...mutten pidä sitä oikeutettuna luokkana SM kilpailujen osana ...
Ei kovin tasaväkistä kalustoa, ja Trumpalla ei taida olla radoille sopivaa kalustoa kahdella venttiilillä...

Kyllähän noita sarjoja riittää joka makuun, SS-Cup ei ole ainoas.

Mikäs ihmeen mielipide tuo oli Fabiolta? Tietysti siinä on tavallaan perää, mutta Ducati Cup on erityisen onnistunut luokka kuitenkin, ainakin useimpien mielestä.

Itse ajattelin lähteä mukaan ihan puhtaasta ajamisen ilosta, ainakin minulle eniten antaa ajosuoritus itsessään, ja vasta toissijaisena tulee se, millä kalustolla ajan.

Ducati SS-luokka on mitä sopivin harrastelijalle, ainakin minun mielestäni. Kun nautin ajamisesta ja toteutan kilpailuviettiäni, ei minulle merkitse mitään, jos kaikilla on lähes samanlainen kalusto...

Eikä minua haittaa sekään, että Ducati SS on hyvin mielenkiintoinen ja kiva laite. Äänet ovat erittäin hauskat ja ko. pyörä on mitä hauskin ajaa, pelkästään kadullakin. Ennemmin SS kuin esim BMW R850R-cup.

Jos maahantuoja ei rajoita pyörän hankintaa, eli SS:n saa hankkia sieltä mistä haluaa, voisin kutsua maahantuojan toimintaa erittäin urheiluhenkiseksi. Jos ostan laitteen käytettynä suomesta/saksasta/italiasta ja saan ajaa sillä cupissa, se riittää minulle. Toki harkitsen maahantuojaltakin ostettua uutta.

Varaosat ja tarvikkeet myydään käsittääkseni kuljettajille sopuhintaan, eli homma toimii kaikinpuolin. Kuinkas moni saa tukkuhintaan Yamahan/Suzukin/Kawasakin osia aloittaessaan harrastuksen, veikkaan, että ei moni!

Nyt pitäisi muistaa, että moottoripyöräilyssä suurimman ilon saa juuri ajamisesta. Kaluston merkitys unohtuu kyllä, kun ajat polvi maassa 150 km/h nopeaa mutkaa... Silloin kuljettaja nauttii...

Toki Ducati SS antaa iloa ihan positiivisella erilaisuudellaankin. kaksi sylinteriä, ilmajäähdytys, putkirunko, ääni.

cool.gif

En ole kateellinen, enkä aio itse mukaan, enkä tule katsomaan ao. kisoja... esitän kritiikkiä vain merkki/malliluokkaa kohtaan yleisesti, noin filosofisella tasolla... sanoakseni, enkä helposti vaihda mielipidettäni tässä asiassa!

Hernettä en vedä nenään, enkä suinkaan mitenkään "aliarvosta" henkilöitä jotka homman ovat pystyyn pistäneet ja kavereita, jotka sarjaa ajavat... olen ainoastaan ja tulen aina olemaan merkki/malliluokkia vastaan oli ne sitten Ducateja, Bemareita, Suzukeita tai mitä tahansa !!!
wink.gif

Moottoriurheilu on mielestäni mielekkäintä silloin, kun radalla on samaan aikaan eri merkkisiä laitteita eri tasoisten kuljettajien ajamina...

.. moottoriurheilun tarkoituksena ei nimenomaan ole ajatuttaa kaikkia samoilla laitteilla vaan kilpailla kokonaisuudella - man/machine !!!
Sen verran vielä lisään että tuon luokan tarkoitus (Ducati SS Cup) on että pääset helpolla kilvanajoon mukaan sekä kehittää kuskia. Ennen kaikkea luokan on tarkoitus pysyä edullisena ja kustannukset ERITTÄIN kurissa!

Siis tarkoituksena oli aloittaa luokka, johon on helppo ja edullista tulla mukaan sekä nauttia kilvanajosta. Mielestäni tuossa on onnistuttu hyvin.

Sen verran vielä lisään että tuon luokan tarkoitus (Ducati SS Cup) on että pääset helpolla kilvanajoon mukaan sekä kehittää kuskia. Ennen kaikkea luokan on tarkoitus pysyä edullisena ja kustannukset ERITTÄIN kurissa!

Siis tarkoituksena oli aloittaa luokka, johon on helppo ja edullista tulla mukaan sekä nauttia kilvanajosta. Mielestäni tuossa on onnistuttu hyvin.
Ymmärrän ajatuksen, mutten voi moottoriurhelilufilosisella tasolla hyväksyä merkkiluokka-asiaa...

Kustannukset saa pidettyä kurissa, siten että "tasavertaisista" katupeleistä vaan valot, vilkut ja peilit pois.... ei muita muutoksia sallittu ...mikä muu olisi kurinalaisempaa ja kustannusorientoitunutta toimintaa?

Ducati voi minun mielestäni "loistaa" silloin, kun se lyö tasaväkisessä kilpailussa vastustajansa ja tunkee henkisellä tasolla Termignonin syvälle ao. kilpaveikkojen ...rsläpeen!!
tounge.gif

Minua hyvin vähän kiinostaa jos Virtanen voittaa Lahtisen jossain Hyosung 125-luokassa....
biggrin.gif

Back