• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

SS2000K Suomessa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hannu59
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Hannu59

New member
SS1600K ja pari SS1000 on takana ja selvä tietoisuus siitä, että minulle riittää vuorokausi kerrallaan, koska sen pystyn tekemään järjissäni ja zombiena en ala ajamaan.

Eli seuraava kokeilu olisi sitten SS2000K ja vieläpä Suomessa.

Aikataulu menee tiukalle, alustavan reitin suunnittelin seuraavasti: Ii - Kolari - Sodankylä - Kemijärvi - Kuusamo - Kajaani - Kuopio - Mikkeli - Mäntsälä - Tampere - Alavus - Ylivieska - Liminka.

Toisin kuin tonnisissa, tuossa ei näyttäisi ehtivän nukkumaan 1 - 2 tuntia jos siltä tuntuu, vaan se on sitten ajamista lyhyin tauoin.

Onkos vinkkejä siitä, mitä nuo 400 km lisää vuorokaudessa tuovat homman suunnittelemiseen ja toteuttamiseen?

Reittivihjeet ovat myös tervetulleita. Maisemia tässä ei voi enää hakea, vaan hyviä teitä ja suuria nopeusrajoituksia.

Vaihtoehtoinen reittikin tuli mieleen: jätetään kartta kotiin, cruiseen asetus 120 ja ajetaan Haaparanta - Tukholma - Haaparanta kahdella välitankkauksella.
 
Kuten tuossa jo itsekin totesit olennaista on LYHYET tauot, hiljaiset tiet (voi mennä sen +10% rajoituksista) ja ajoitus niin ettei aja vasta-aurinkoon. Tuossa reitissä on juuri hyvää nuo hiljaisemmat tiet tosin motarit jää vähälle, niillä sais hyvin kerättyä tuota aikareserviä. En muuten ollut huomannutkaan että tuollaisenkin ajon ovat keksineet
idea3.gif
 
Taktiikkana on ajaa lyhyin tauoin yhtäsoittoa, sillä parin tunnin nokoset kyllä tekee ajosta aika mielenkiintoisen loppupäästä ajan mennessä liian tiukoille. Jos rupeaa kovasti väsyttämään, vartin tai puolentunnin unitauko kyllä piristää mukavasti. Tasainen vauhti ja lyhyet tankkaukset on kaiken a ja o. Nautittavaa Suomen kiertämistä Sinulle.
062802moto_prv.gif
 
Ja tietysti auttaa jos matkalla on mahdollisimman paljon satasen teitä. Viime kesänä vetäistiin juuri tuo SS2000K ja Suomessa tällaista reittiä pitkin.

Mutta ylivoimaisesti paras ohje on, nuo tauot minimiin ja harvaan. Meidän piti ajaa 6 pysähdyksen taktiikalla, mutta olosuhteiden pakosta tuli muutama lisää. Ja jos tulee tarvis vaihtaa reittiä kesken matkan, on parasta pitää kirjaa ajetuista kilometreistä muutenkin kuin pyörän mittarin mukaan eli karttaohjelmalla... aina voi matkalla jotain sattua joka pakottaa muuttamaan suunniteltua reittiä. Meillä tämä oli jo toinen kerta kun näin pääsi käymään...
 
Jos tollasta matkaa alkaisin ajamaan niin ei tule muuta mieleen kuin että illan hämärtyessä menisin jonkun sopivan moottoritien alkuun josta aloitetaan ja ajetaan pimeä aika moottoritiellä edestakaisin kunnes aamu valkenee. Niin ja viimevuoden hyvä reitti voi olla tämän vuoden huono tietöiden takia. Tietyövapaat reitit pitää olla.
 
Jos tollasta matkaa alkaisin ajamaan niin ei tule muuta mieleen kuin että illan hämärtyessä menisin jonkun sopivan moottoritien alkuun josta aloitetaan ja ajetaan pimeä aika moottoritiellä edestakaisin kunnes aamu valkenee. Niin ja viimevuoden hyvä reitti voi olla tämän vuoden huono tietöiden takia. Tietyövapaat reitit pitää olla.
Yhtä tieosuutta ei tosin saa käyttää näissä ajoissa kuin kertaalleen edestakaiseen reissuun, joten tuon moneen kertaan edestakaisin ajamisen voi unohtaa... Noita pitkiä moottoritien pätkiä kun ei täältä taida juurikaan löytyä
cool.gif


Jos nyt siis ymmärsin ajatuksesi alkuunkaan oikein
smile_org.gif
 
Jos tollasta matkaa alkaisin ajamaan niin ei tule muuta mieleen kuin että illan hämärtyessä menisin jonkun sopivan moottoritien alkuun josta aloitetaan ja ajetaan pimeä aika moottoritiellä edestakaisin kunnes aamu valkenee. Niin ja viimevuoden hyvä reitti voi olla tämän vuoden huono tietöiden takia. Tietyövapaat reitit pitää olla.
Yhtä tieosuutta ei tosin saa käyttää näissä ajoissa kuin kertaalleen edestakaiseen reissuun, joten tuon moneen kertaan edestakaisin ajamisen voi unohtaa... Noita pitkiä moottoritien pätkiä kun ei täältä taida juurikaan löytyä
cool.gif


Jos nyt siis ymmärsin ajatuksesi alkuunkaan oikein
smile_org.gif
Juu ymmärsit ihan oikein ajatukseni ja tyrmäsit sen sitten mahdottomana. Sääntöjen vastaista eestakaisin ajelu, ehkä pitää lukea ne säännöt ennenkuin alkaa ehdotuksia tekemään.
blush.gif
 
Juu ymmärsit ihan oikein ajatukseni ja tyrmäsit sen sitten mahdottomana. Sääntöjen vastaista eestakaisin ajelu, ehkä pitää lukea ne säännöt ennenkuin alkaa ehdotuksia tekemään.
blush.gif
Rautaperseilemään lähtiessä kannattaa tosiaan tarkistaa säännöt ennen uusia "vetoja".

Ilman kaverin neuvoa olisi itse kämmännyt kolmannen SS:ni varmasti. Erinäisten säätämisien ja kuittisulkeisten jälkeen kävi nimittäin mielessä tankata aivan piripintaan puolilta öin ja tempaista takaisin kotimaahan aamuun mennessä.

Ei tietystikään zombiena, vaan useista Iron Butt Café tauoista ilman pöytäkirjaa kauniissa maisemissa nauttien.

Vaan eipäs käy. Hörhöilyjen varalta pitää olla kuittipysäkki vähintään 300 mailin välein, tarvitsipa mopo juomaa tai ei.
 
Back
Ylös