• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Startti kadoksissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mopomies70
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mopomies70

New member
Moi, Kurvailen k 1200 S:llä. Nyt iski mystinen vika: startti katosi kuin pieru saharaan. Mopo tarkistaa kaiken ihan normaalisti mutta kun painaa starttia ei tapahdu mitään? Ennakkovaroituksena taisi olla kun ei heti näyttänyt mikä vaihde on päällä, josta en huolestunut. Nyt pääsee työntämällä liikenteeseen. Jos olet törmännyt samaan ongelmaa niin olisin kovin kiitollinen vinkeistä, joilla kyseisen vian saisi korjattua.
 
Asiasta mitään tietämättä villi arvaus: Kuulostaa a) starttinapin tai b) startin estovirtapiirin vialta. Tuo vaihdenäyttökin saattaisi liittyä jälkimmäiseen. Starttihan ei kait tuossakaan onnistu kuin vaihde vapaalla tai kytkin pohjassa? Oletko jo kokeillut kytkimen vaikutuksen? Ilman kytkentäkaaviota ei tule oikeen muuta mieleen...
 
Monissa pyörissä (omassakin)   kytkin pitää olla pohjassa että käynnistäminen onnistuisi vaihde kytkettynä.  Jos vaihdenäytön anturissa/vaihdenäytössä on vikaa eli vapaallakin näyttää että vaihde olisi päällä , pitäisi kytkin olla pohjassa vapaallakin että starttaa. Jos kytkinkahvan asentoa tunnistava  mikrokytkin  onkin   viallinen  niin tällöin pyörä ei starttaa  kytkin pohjassa edes vapaalla .

Ainakin omassa pyörässäni kyseinen vika olisi (todennäköisesti ?) mahdollinen jos vaihdeanturi sekä kytkinkahvan asentoa tunnistava anturi olisi molemmat viallisia .

Sivuseisontatuessakin on monesti mikrokytkin. Ainakaan minun pyörä ei starttaa vaihde päällä sivutuki alhaalla kytkin pohjassa.
Eli vaihde päällä käynnistyy kyllä kytkin pohjassa mutta sivuseisontatuki pitää olla ylhäällä . Vapaalla tietenkin käynnistyy sivutuki alhaalla mutta jos kytkee vaihteen päälle niin pyörä sammuu.

Eli sivuseisontatuen mikrokytkinvika + vaihdeanturin vika saattaa myös aiheuttaa sen että ei starttaa .

Mutta voi vika olla tosiaan esim. starttinapissakin kuten C-A-D ehdottikin.
 
1200 GS:ssä tuntui lisäksi olevan niin että jos ei ole vapaalla niin kytkin pohjassa saa ykkösellä startattua, mutta jos vaihdenäyttö ei näytä mitään niin ei saa startattua edes kytkin pohjassa. Ihmettelin tätä kun vaihdenäytön potikka oli rikki.

Eli vaihdenäyttöön pitää saada vapaa tai ykkönen.
 
1200 GS:ssä tuntui lisäksi olevan niin että jos ei ole vapaalla niin kytkin pohjassa saa ykkösellä startattua, mutta jos vaihdenäyttö ei näytä mitään niin ei saa startattua edes kytkin pohjassa. Ihmettelin tätä kun vaihdenäytön potikka oli rikki.

Eli vaihdenäyttöön pitää saada vapaa tai ykkönen.
No eikös tuo vaihdeilmaisimen potikka tunnu sitten todennäköisimmältä vaihtoehdolta tässä K1200S:nkin tapauksessa. Tuskin tuo Helmut BMW kovin monenlaista toimintalogiikkaa noihin rakkineisiinsa koodannut...
 
Back
Ylös