Flyboy
New member
Pieni v...us nousi päälle Fredrikshavnin satamassa Tanskassa kun olimme lunastamassa varattuja lauttapaikkojamme Göteborgiin. Stena Linen nettisivut kertovat auliisti hinnat ja aikataulut ja puhelinnumerot eri maihin mistä varata laivapaikat, mutta unohtaa sanoa, että lippujen hinnat eri puhelinnumerosita on erit! Yritin eka yhteyttä Ruotsin numeroon, mutta 22 jonottajaa ennen minua ei innostanut, joten tein varaukseni ko virman Saksan numerosta, Saksassa kun olin
Yllätys tanskalaisessa satamassa olikin melkoinen kun laivamatkan hinta olikin lähes puolitoistakertainen julkaistuihin nähden, ja vain siksi että olin varannut ne paikat Saksasta, niitä hintoja taas ei kerrottu missään
No suomalaiseen tapaan pientä urvellusta ja juoksentelua ympäri satamaa kunnes lipunmyyjätäti hyvin tylysti kertoi, että koska teillä jo on varaus, ei teille myydä tanskalaisilla hinnoilla lippuja ja jos haluatte tälle laivalle, ainoa vaihtoehto on lunastaa se Saksasta tehty varaus
Eihän tuossa nyt kovin monesta kymmenestä eurosta ollut kyse mutta aika paska maku jäi moisesta firmasta, pitäköön tunkkinsa jatkossa, minä suosin muita liikennevälineitä!
Ja pari sanaa tanskalaisesta moottoritiekulttuurista: aika suuri oli helpotus kun pääsi pois siitä maasta, oli jotenkin tosi stressaavaa ajaa siellä Saksan jälkeen: kyttäystä, vasemmalla kaistalla matelua, takarenkaassa roikkumista... Varsinkin reilu kymmenen kilsan seisova jono oli kokemus: ajoimme rauhallisesti jonojen välistä ja reaktiot olivat esim eteen avattavia autonovia, ovia mitkä eivät menneet kiinni kun tulimme kohdalle, edessä jonojen välissä hievahtamatta seivovia ihmisiä, mutta taittoipa siellä joku yksittäinen autoilija sentään peilinsäkin sisään antaakseen meille tietä... Ja kun jono viimein lähti liikkeelle, autoilijat tekivät kaikkensa estääkseen meitä pääsemästä takaisin kaistalle - kaikenkaikkiaan varsin vihamielistä siis. Jonojen välissä ajaminen ei ilmeisestikään ole tanskalainen tapa koska pari paikallista jökötti kiltisti jonossa ja jos joku uskaltautuu kaistojen väliin, astuu kuvaan suomalaiskansallista kateuttakin pahempi ilmiö: tanskalainen kateus, noi ei saa päästä mun edelle
Luulenpa että Tanska saa jäädä jatkossa, ei se niin mielenkiintoinen ole, ensi kerralla suoraan poikki Itämeren jollain härvelillä!
Ja pari sanaa tanskalaisesta moottoritiekulttuurista: aika suuri oli helpotus kun pääsi pois siitä maasta, oli jotenkin tosi stressaavaa ajaa siellä Saksan jälkeen: kyttäystä, vasemmalla kaistalla matelua, takarenkaassa roikkumista... Varsinkin reilu kymmenen kilsan seisova jono oli kokemus: ajoimme rauhallisesti jonojen välistä ja reaktiot olivat esim eteen avattavia autonovia, ovia mitkä eivät menneet kiinni kun tulimme kohdalle, edessä jonojen välissä hievahtamatta seivovia ihmisiä, mutta taittoipa siellä joku yksittäinen autoilija sentään peilinsäkin sisään antaakseen meille tietä... Ja kun jono viimein lähti liikkeelle, autoilijat tekivät kaikkensa estääkseen meitä pääsemästä takaisin kaistalle - kaikenkaikkiaan varsin vihamielistä siis. Jonojen välissä ajaminen ei ilmeisestikään ole tanskalainen tapa koska pari paikallista jökötti kiltisti jonossa ja jos joku uskaltautuu kaistojen väliin, astuu kuvaan suomalaiskansallista kateuttakin pahempi ilmiö: tanskalainen kateus, noi ei saa päästä mun edelle
Luulenpa että Tanska saa jäädä jatkossa, ei se niin mielenkiintoinen ole, ensi kerralla suoraan poikki Itämeren jollain härvelillä!