STM luistokytkin > RC8

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ruoste
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ruoste

New member
Kannattaisiko ensikesän ratailua ja cruisailuakin silmällä pitäen investoida RC8:iin STM luistokytkin? Liki tonnin tuosta joutuu ilmeisesti kärsimään. Edellinen pyörä (Fireblade) nakkeli perää alasvaihtaessa jo riittävästi ja pelkään tämän olevan vielä pahempi tuon suhteen. Kokemuksia ei ehtinyt vielä kertyä radalta tältä kesää, joten mielipiteet asian suhteen kiinnostavat. Nyt olisi talvi aikaa puuhata tuo paikalleen...
 
Kannattaisiko ensikesän ratailua ja cruisailuakin silmällä pitäen investoida RC8:iin STM luistokytkin? Liki tonnin tuosta joutuu ilmeisesti kärsimään. Edellinen pyörä (Fireblade) nakkeli perää alasvaihtaessa jo riittävästi ja pelkään tämän olevan vielä pahempi tuon suhteen. Kokemuksia ei ehtinyt vielä kertyä radalta tältä kesää, joten mielipiteet asian suhteen kiinnostavat. Nyt olisi talvi aikaa puuhata tuo paikalleen...

Seuraavat kommentit on pelkkään rata-ajoon, kadulla tuskin ongelmia on.
Jos perän nakkelu jarruissa aiheuttaa ongelmaa on käytännössä kaksi vaihtoehtoa:

1 ) Opettelee viemään mopoa jarruissa tarkoituksella sladissa mutkiin. (On muuten perkeleen hauskaa kun sattuu onnistumaan) Tässä Veskun esimerkki: http://www.youtube.com/watch?v=Au4pN83mJTE siinä n. 1:45 eteenpäin on mallisuoritus. :)
2) Hankkii luistokytkimen.

Tuosta pyörästä sen verran kommenttia, että KTM:n moottorijarru verrattuna Hondaan on aika lähellä samaa kuin seisoisit koko painolla jarrupolkimen päällä. Toisaalta pahin tilanne jarruissa on se, että perä lähtee pompottamaan ja tähän taas reilu moottorijarru auttaa, koska takanen pysyy varmasti luistossa niin pitkään kuin tarvis on. Jos itsellä olisi sama päätös tehtävänä, pitäisin vakiokytkimen ja pitäisin hauskaa jarrusladeissa.
 
Hondassa oli tympeintä juuri tuo kuvaamasi pompotus jarruissa. Hauskaahan tuo sladissa ajaminen voi olla, mutta vaatii ehkä hieman enemmän taitoa. Vesku nyt ajaa kuitenkin 10 sekuntia per kierros kovempaa :)

Tiedä sitten tykkääkö tuo vakiokytkin pitkällä tähtäimellä paskaa jatkuvasta vastakarvaan vetelystä. Muistaakseni joku kertoi räjäyttäneensä SD:n kytkimen tuolla tapaa ja vaihtaneensa sen jälkeen STM:n.
 
Kaikki ne antautuu aikanaan... Ja meinaatteko että tuossa pätkässäkin olisi ollut vakio ktm LUISTAMATON :)-kykä käytössä?:)-
 
Riippuu tietysti ihan siitä, miten ajaa, mutta kyllähän nuo STM luistokytkimet on ihan kivoja kadullakin. Voi tiputella vaihteita pienemmälle huolettomammin, ilman että ajaminen muuttuu nykiväksi. Avainsanana mukavuus.

Varsinkin Superduke ja RC8 on senverran pahoja moottorijarrulla, että mutkassa jos pudottelet pari kolmekin vaihdetta alas, ei kykäkättä kovin huolettomasti kannata avata ennen pyörän suoristamista.
 
Silläkin uhalla että osoitan taas vain oman tyhmyyteni täytyy kysyä että millä ajotyylillä mennään kurviin sillai että kesken kurvin tarttee pudottaa äkkiväkkiä pari kolmekin pykälää pienempää? Huono ulosanti anti taas, siis ajattelin vaan ääneen että ajaako joku oikeasti noin?
 
Sama ajatus kävi mielessä...

Itse en tonnia pistäisi kiinni kytkimeen, se kahva on siinä vakiona ja kun siitä painaa loppuu luisto. (tai alkaa kytkimen luisto :O ymmärtänette pointin) yhtälailla, kun vähän kaasua näpäyttää niin kummasti löytyy pitoa taas.

Noh, en ole Dukeen luistokytkintä, ohjausiskaria tai muitakaan herkkuja kaivannut. Rauhaton se mopo hieman on, muttei arvaamaton. Oma on vielä sillä vanhalla "oikealla" keulakulmalla.

Ennemmin rahat vaikka renkaisiin, tai alustaan. niillä se mopotin loppupeleissä pystyssä pysyy.
 
Oikaistaan nyt sen verran, ettei tuota luistokytkintä ole tarkoitus satunnaiseen sunnuntaikurvailuun hankkia ja siihen se tuskin olisi tarpeenkaan. Ajatuksena on ajaa nopeassa ryhmässä radalla ja välttää mahdolliset kaadot, jotka johtuvat jarrussa lukkiutuvasta takapyörästä. Kokemukset kiinnostavat erityisesti ratakäytöstä, mutta pyörän ollessa kilvissä kiinnostaa myös miten se vaikuttaa katuajoon.

Seosrenkaisiin sekä lämppäreihin on jo investoitu eli kommentit niistä ovat tarpeettomia...
 
Ei ole Kottarainen eikä edes V2, mutta omaan GSXR K1 seiskapätkään ostin aikanaan STM luitokytkimen kun halvalla sai. Täytyy sanoa, että se on kyllä yksi parhaista päivityksistä rata-ajoa varten.
 
Riippuu tietysti ihan siitä, miten ajaa, mutta kyllähän nuo STM luistokytkimet on ihan kivoja kadullakin. Voi tiputella vaihteita pienemmälle huolettomammin, ilman että ajaminen muuttuu nykiväksi. Avainsanana mukavuus.

Varsinkin Superduke ja RC8 on senverran pahoja moottorijarrulla, että mutkassa jos pudottelet pari kolmekin vaihdetta alas, ei kykäkättä kovin huolettomasti kannata avata ennen pyörän suoristamista.

Jos noilla pyörillä potkii kesken mutkan kolme vaihdetta pienemmälle, sietääkin päätyä lepikkoon muiden Darwin-awards ehdokkaiden seuraksi. Ajamisen ihan perusjuttuja on, että kaarteessa ei tulisi vaihtaa vaan oikea vaihde valitaan ennen mutkaa. Radalla tässä tulee siellä täällä poikkeuksia, mutta ei silloinkaan montaa pykälää hypitä kerralla.
 
Joululomalla tuli laitettua luistokytkin paikalleen. Alla muutama kuva ja kommentit prosessista.


Öljyä ei tarvinnut laskea pois, kun kallisti pyörää riittävästi.

Ynidx.jpg



Bilteman mutterimylly oli tarpeen.

nYmLH.jpg



STM asennetaan alkuperäisen korin sisään.

UjRRa.jpg



Osien sopivuus oli kiitettävää toisin kuin joidenkin muiden valmistajien tapauksissa.

53X6Z.jpg



Alkuperäiset levyt sisään.

LtqYl.jpg



Lautasjousi ja loput hilut paikalleen.

w7YSm.jpg



Kaikenkaikkiaan reilun tunnin homma rauhallisesti tehden, joten ei mikään iso urakka.
 
Back
Ylös