• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sufuki gsx600f -99 päivitys

Pärräukko

New member
Sufuki gsx600f -99 päivitys

Mites tommosen otsikon mukaisen pyörän ajo-ominaisuuksien ja moottorin tehon lisäys onnistuu?
Kone varmaan auki täytyy raapasta mut mitäs vaihtoehtoja siitä eteenpäin. Jousitus ja jarrut sekä ohjaus olisi kanssa tarkoitus päivittää.
 
Mulla on tuollainen samanmoinen vm. 2002.

Moottori on kuitenkin senverran kireäksi jo tehtaalla laitettu, että tehoa ei helposti lisää saa.
Kannattaa kuitenkin säätää venttiilit, synkronoida kaasarit ja LAITTAA UUSI ILMANPUHDISTIN. Se kun on tuossa nopeasti tukkoon menevää sorttia. Ztormilta saat uuden noin 30 eurolla, joten ei kannata edes yrittää putsata sitä.
Jos säädät venttiilit, niin varo venttiilikopan pulttien liiallista kiristämistä. Niitä on tuhottu lukemattomia liialla voimalla näissä I/Ö -jäähyissä.

Ainoa edes taloudellisesti jotenkin kannattava virityskeino on mielestäni se, että haet purkaamosta kolaripyörän täydellisen 750-kuutioisen moottorin ja asennat sen runkoosi. Pitäis mennä heittämällä.
Haasteellisempaa on koettaa asentaa 1200-kuutioinen moottori --- en tiedä mahtuuko korkeutensa puolesta.

Jarrut on noissa jo valmiiksi hyvät. Uutta laadukasta takaiskunvaimenninta oli Stormilla tarjouksessa noin 450 eurolla. Eipä taida kannattaa senkään vaihtaminen..
 
Käyköhän saman ikäluokan gixxerin moottorin osat tohon?

Ohuempi kansipahvi tai kannesta siivu pois (saa suoristettua samalla, joten ehkä sillä menisin. Vakio kansipahvikin löytyy varmaan helpommin kuin viri).

Nokka-akseleita jos löytyy suuremmilla ja korkeemmilla avauksilla. Niiden ajoitus sitten sen mukaan, minkälaisen moottorin haluaa. Kävisikös tässä swappaa esim gixxerin nokat tai jonkun toisen vuosimallin? Tai 750cc?

Isompaa kaasaria ja joka tapauksessa penkissä käy säätämässä seokset kuntoon.
Putkistosta mahdolliset tukkeet pois. Riippuen minkälaisen moottorin haluaa (en tiiä millanen on vakio) niin 4-2-1 tai 4-1 putkisto. Tää ei oo helppo, jos ei oo jotain valmista olemassa.

Empi tiiä millanen imupuoli siinä on. Yleensä mopoissa se on aika jouhea jo vakiona.

Näihin modeihin ei taida löytyä mitään ohjetta suoraan sun pyörälle, joten opetteluksi menee. Suosittelen Motonetistä hakea Alfamerin Nelitahtimoottorin virittäminen -kirjan. Se on mielenkiintoinen.

Helppoa ja halpaa virittämistä on pyörän keventäminen ja rattaiden välitysten (koon) muuttaminen halutttuun suuntaan. Yksi on vaihtaa 520-koon ketjut ja rattaat, jos ei oo jo. Tällä saa jousittamatonta massaa pienennettyä ja kiihtyy nopeemmin. Mutta tarkoitusperäisyys kannattaa pitää mielessä.

Nuo on sen verran edullisia pyöriä, että virittäminen on suhteessa kallista. Mutta laittaa homman harrastamisen piikkiin :)
 
Keulan päivityksestä sen verta, että jonkin gikserin keula saattaa sopia tuohon.

Monesti noi Suzukin osat menevät sekaisin.
 
Re: Sufuki gsx600f -99 päivitys

Jos ei ihan omaksi huvikseen tee, niin kannattaa miettiä mikä pyörän arvo on ja montako euroa menee virittelyyn. Niiden summa mielessä kun menee nettimotoa selailemaan, niin saa rahalleen parhaan vastineen.
 
Tähän maailman aikaan moottoripyörän virittäminen on huonosti kannattavaa touhua. Etenkin pienemmän ja vanhemman pyörän, jolla on isompia rinnakkaismalleja.

Melkein fiksuin ratkaisu on myydä ja ostaa mallisarjan isompi, jos malli muuten miellyttää. Moottori, keula ja takaiskari maksaa purkamolla vähintään saman kuin koko pyörä. Sitten jos aletaan race-osia laittamaan vanhaan, hintä nousee entisestään.
 
Tähän maailman aikaan moottoripyörän virittäminen on huonosti kannattavaa touhua. Etenkin pienemmän ja vanhemman pyörän, jolla on isompia rinnakkaismalleja.

Melkein fiksuin ratkaisu on myydä ja ostaa mallisarjan isompi, jos malli muuten miellyttää. Moottori, keula ja takaiskari maksaa purkamolla vähintään saman kuin koko pyörä. Sitten jos aletaan race-osia laittamaan vanhaan, hintä nousee entisestään.

Arvaa tiedänkö tämän kokemuksesta?

Mutta jos aloittaja haluaa, niin neuvotaan. Tehdään tiukka Suzuki.


Gikserin keulalla, ja aftermarket iskarilla on alusta ja jarrut aika lailla päivitetty. Teräspunosletkut vielä.
 
Saikos 99-malliseen tungettua turbon mitenkin luvallisesti?

Sillähän poistuisi teho-ongelmat.
Varaa 4000-5000€uroo rahaa, niin kyllä sinne turbon saa paikoilleen ja konekkin ehkä kestää maltilliset paineet.
 
Tämmönen löyty

http://www.dragtimes.com/Suzuki-GSX-Timeslip-19203.html

Oisko siitä nokka-akselit? Rapiat satkun maksaa, kun tulee vielä tullit päälle.
https://www.ebay.com/itm/Suzuki-750...ash=item5d72981b0f:g:lPEAAOSwr81UNbhy&vxp=mtr

Noiden lisäksi siivu pois kannesta, kattoo pakoputkesta mahdolliset tukkeet pois. Välitykset kuntoon ja uus ilmafilsu.
Ehkä vielä pikakaasu, jos nykyinen on liian pitkä.

Sittenhän se jo hymyilyttä sen verran, mitä pikkurahalla viittii virittää :jpstyle:

Sit enää alusta ja jarrut kondikseen. Sekä tietysti renkaat.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä koskee varsinaisesti kuussatkun isoveljeä eli GSX 750 F:ää:

Huonoin ominaisuus on jousituksen herkkyyden puute. Käytetyt jousituksen osat kun ovat halvinta mallia. Mutta niilläkin on saatu hyvät ajo-ominaisuudet käyttämällä kovia jousia. No ajomukavuus tietty on siinä valinnassa kärsinyt...

Mulla on vieläkin tallessa saksalainen Motorrad vuodelta 2001 tai sinne päin.
Siinä vietiin silloinen Suzuki GSX-R 750 Nurnburgringille yhdessä GSX 750 F:n kanssa. Hämmästys oli testaajienkin joukossa suuri, kun Äffä osoittautui melkein yhtä nopeaksi kierrosajaltaan kuin Ärräkin! Vaikka tehoa oli melkein 30 heposta vähemmän.
Äffä oli rungoltaan vakaa ja kapeiden renkaiden ansioista ketteräkin, joten siinä selitys asialle.
 
Arvaa tiedänkö tämän kokemuksesta?

Mutta jos aloittaja haluaa, niin neuvotaan. Tehdään tiukka Suzuki.


Gikserin keulalla, ja aftermarket iskarilla on alusta ja jarrut aika lailla päivitetty. Teräspunosletkut vielä.

Jostain RR-kirppikseltä voi myös joskus löytyä jonkun uudemman mallin vakiotakaiskaria hyvinkin edullisesti.
 
Jostain RR-kirppikseltä voi myös joskus löytyä jonkun uudemman mallin vakiotakaiskaria hyvinkin edullisesti.

Totta. Varmasti tarkoituksenmukaisempi tässä rakentelussa. Huollattamalla/ huoltamalla tuollaiset käytetyt gikserin osat tulee jämäkkä peli.
 
Tämmönen löyty

http://www.dragtimes.com/Suzuki-GSX-Timeslip-19203.html

Oisko siitä nokka-akselit? Rapiat satkun maksaa, kun tulee vielä tullit päälle.
https://www.ebay.com/itm/Suzuki-750...ash=item5d72981b0f:g:lPEAAOSwr81UNbhy&vxp=mtr

Noiden lisäksi siivu pois kannesta, kattoo pakoputkesta mahdolliset tukkeet pois. Välitykset kuntoon ja uus ilmafilsu.
Ehkä vielä pikakaasu, jos nykyinen on liian pitkä.

Sittenhän se jo hymyilyttä sen verran, mitä pikkurahalla viittii virittää :jpstyle:

Sit enää alusta ja jarrut kondikseen. Sekä tietysti renkaat.

Harrastepohjalta jos siistii kannesta kanavat, niin ei sinällään maksa mitään.

Jos en vallan väärin muista, niin 750 ärrän 89-90 nokat ovat kireimmät iö vakionokat. Bandiittiaikoina tuli perehdyttyä asiaan.
 
Kiitoksia vastauksista. Harrastepohjalta ens talveks tekemistä aattelin. Niin ja budjetti luokkaa halvalla, ei toki laadusta tinkien, mutta löytöjä tehden..
Osien metsästelyä siis edessä. Voihan se toki olla et pärrä vaihtuu JOS sattuu sopivampi löytymään. Epäilen kyllä...
 
Taloudellisesti hommassa ei tosiaan ole mitään järkeä, mutta jos haluaa harrastella, niin eipä siinä mitään vikaa ole.

Jos nyt en ihan väärin muista, niin noissa 600 ja 750 versiot on samalla iskulla, eli tilavuutta saa kasvatettua ihan vaan sylinteriryhmän ja männät vaihtamalla. Osien pitäisi käydä f- ja r-malleista. Sitten jos vielä ottaa kannen, nokat ja kaasarit 750 ärrästä, niin pitäisi tehojen kasvaa ihan kivasti kohtuuvaivalla.

Jos koneswappiin haluaa lähteä, niin öljyjäähdytteiset 750 koneet menee heittämällä kiinni. 1100/1200 koneet käy myös kiinnikkeisiin, mutta sylinteriryhmällä on vähän enemmän korkeutta, mistä voi tulla ehkä ongelmaa. Ja tietty nuo isommat koneet liikkuu ihan eri hinnoissakin, jos kerran budjetti on kriittinen juttu.
 
Ajo-ominaisuudet sain omassa 750f:ssä paranemaan ihan uudelle tasolle, kun huolsin ja säädin jousituksen. Samalla eteen kyllä vaihdoin wilbersin progressiiviset jouset. Samaa voin lämpimästi suositella sinullekin. Samoin paljon vaikuttaa se, että ostaa uudet ja hyvät renkaat. Tarkasta myös ohjauslaakerin kunto.

Halvin tapa saada suorituskykyä voisi olla ratastuksen muuttaminen. Mutta aivan kuten alustankin suhteen, kannattaa ensin säätää kaikki koneessa kuntoon. Venttiilit, seos ja kaasarien synkkaus vaikuttavat yllättävän paljon ajotuntumaan ja koneen käyttäytymiseen.

Jarruja voi parantaa halvalla hommaamalla hyvät jarrupalat ja vaikka ne teräspunosletkut. Samalla sitten putsaat jarrusatulat ja vaihdat jarrunesteet. Jarrutusteho paranee varmasti

Koska noissa vanhoissa ja halvoissa pyörissä ei kaikkia omistajia kiinnosta mopon kunnossa pitäminen, niin ne voivat olla todella huonoja verrattuna siihen, että mitä ne voisivat olla. Ihan perustoimenpitein saat todennäköisesti käytännössä valtavasti lisää ominaisuuksia.
 
Back
Ylös