• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Suomalaisten mutkateiden ankea todellisuus

jyrki.pesula

New member
Ostin pari vuotta sitten vähän käytetyn (vm. 2010) Triumph-Rocket Tourerin. Otin siitä ne valtavat sivulaukut ja selkänojan pois ja laitoin tilalle Intruderista minulle jääneet nahkalaukut. Pyörä on voittamaton gustomi suomalaisilla huonokuntoisilla teillä. Viimi vuosina on tullut uusia merkkejä gustom-markkinoille. Kaikkien ongelmana on suomalaisille mutkateille riittämätön jousitus. Minäkin jouduin myymään Intruderin pois selkävaivojen takia. Rocketin jousitus on ehdottomasti gustom-pyörien paras, sen paino on etu-ja takapyörälle todella hyvä. Tutuilla teillä huomaa, että sillä pystyy ajamaan tuttuja mutkia 10-20 kilsaa nopeammin kuin gustomeilla yleensä ja kallistusvaraa riittää. Pyörä on painostaan huolimatta kevyt ja vakaa ajettava. Siinä on lisävalot, kaatumaraudat, matala tuulen ohjain, riitävästi kromia niin, että pyörässä on näköä. Moottorin teho ja vääntö on ihan omaa luokkaansa, hyvässä gustomissa ei tosiaankaan tarvita V-moottoria. Ilman tätä löytöä olisin joutunut lievien selkävaivojeni takia ajelemaan vain 1400:lla ZZR:llä, Ihmettelen, että lähes kaikki luulevat kyykkypyörä olevan selkävaivaiselle mahdoton, vaikka se on huomattavasti parempi, koska ylävartalo on paljolti käsien varassa. Bike-lehden ja Mp-lehden testien lukeminen on todella turhauttavaa, koska pyöriä ei testata suomalaisessa mutkatie-todellisuudessa, joiden kunto heikkenee vuosi vuodelta.

Pitkälti yksilöllistä, mulla ei selkä kestänyt customia, eikä kyykkyä, nyt ajelen varaderolla jossa minulle sopiva pysty asento.

Varmasti myös customeista ja kyykyistä olis löytynyt mulle sopiva ergonomia, kokemusta molemmista vain yhdestä pyörästä.

-T

Suomalainen mutkatie on aikansa legenda..... legenda joka eli vielä 70-luvulla.

Nyt siellä mennään kuin "vanha salakuljettaja Laitinen merimiinojen seassa".

Asvaltit tuhannen paskana, urilla, on routapattia ja kuoppaa jotka muuttuu
kelien mukana..... naurettavat rajoitukset joita virkavalta vahtaa herkeämättä.

"Aika entinen ei koskaan enää palaa..... nyt täytyy mutkateitä vedellä vain salaa....." :D

Rocketti on hieno peli ja olomuotoonsa nähden uskomattoman "ketterä" kääntymään.

Sen premium-jousituksen kääntöpuoli yhdistettynä rajallisiin maavaroihin tekee hiemankin
livakamman liikkumisen pattisilla ja kunnon heittoja omaavilla mutkilla suht nopeasti
ns. hiuksia nostattavaksi kokemukseksi......

Tukka nousee pystyyn samaan tahtiin kun raudat lyö tonttiin ja pyörän pystyyn
kesken mutkan :kääk:.

"Kylmät tyypit Esson pihalla" kallistusvarojen suhteen ei välttämättä kerro juuri mitään
jonkun laitteen käytännön kallistusvaroista..... joihin vaikuttaa ihan ratkaisevasti se,
paljonko laite(jousitus) "painuu kontilleen" pelkästään kunnon kanttauksesta..... plus
tähän raskaan laitteen alustan reagointi heittoihin ja patteihin.

Ihan helvetin äkkiä lyö pelit pystyyn kun raudat iskee tonttiin.

Back