• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Suomesta Wieniin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bechipe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

bechipe

New member
Mikähän mahtaa olla nopein tapa päästä Suomesta Wieniin prätkällä? Itellä ei tuosta ulkomaanmatkailusta mopolla ole hirveesti kokemuksia, niin ei minkäänlaista käsitystä mihin suuntaan täältä keskisuomesta kannattaisi suunnistaa. Eli lyhyesti: oi te vanhat ja viisaat... Wieniin ja äkkiä. Miten?
biggrin.gif

Unohdetaan siis ne lentsikat eli mopo kulkuvälineen. Sit ei ole tarkoitus ajaa yhdenmiehen kanuunkuularallia vaan pääsääntöisesti rajoitusten mukaan.

Joku sunnuntaiaamu Hangosta Superfastiin, perillä Rostockissa aamulla klo 09.00, siitä raivokasta lentoa autobaanaa esim. Munchenin kautta Salzburgiin ja siitä Wieniin samalla meiningillä.

Perillä illalla 21-22 aikoihin, paxi huuleen ja baanalle bilettämään.
tounge.gif

Ei oo häpee olla nopee!

Motareita löytyy myös suorempi reitti, mistä haluatkaan sitten ajaa.

Joku sunnuntaiaamu Hangosta Superfastiin, perillä Rostockissa aamulla klo 09.00, siitä raivokasta lentoa autobaanaa esim. Munchenin kautta Salzburgiin ja siitä Wieniin samalla meiningillä.
Tuota reittiä minäkin menisin jos olisi hieman hoppu.
Hieman hitaampi mutta suoremipi olissi Tsekin läpi, jostain Dresdenin kohdilta Tsekkeihin ja siitä suoraan alas.

Rostokista Berliinin kautta ja Prahan oikealta puolelta näyttäs tulevan 842 km ja reitti menis jotenkin näin.

Ehkä Dresdenin ja Prahan kautta voi olla nopeampi, en tunne maisemia  
biggrin.gif

Viime kesänä huristeltiin vaimon kanssa Wienin kautta Kroatiaan. Sunnuntaiaamuna laivalla Tallinnaan ja siitä Via Balticaa eteenpäin. Illalla lähempänä Warsovaa otettiin motelli tien varresta. Aamulla Warsovan ohi ja kohti Tsekkiä ja Brnoa. Warsovan jälkeen sen länsipuolella oli uutta nelikaistaista moottoriliikennetietä ja eteenpäin pääsi ihan vauhdilla. Brnon jälkeen vain etelään ja illalla joskus 10:n aikaan Wienissä. Muutama hotelli oli katsottu valmiiksi ja ensimmäisessä oli tilaa, joten sinne yöksi.
Matka meni ihan sujuvasti, vaikka ajamista tuleekin päivää kohti reilusti.

Ilmeisesti ruotsinmaa on sitten täysin pois suljettu eli ajamalla ei päihitä laivaa?!?!

Jutun idea lähinnä siinä, että Wienistä löytyy kämppä ja jos säätiedotukset lupailee hyvää, niin vois tehdä työmailla ilmoituksen, että lomat alko än yy tee = nyt. Siinä vaiheessa sitä ollaan jo menossa. En tiedä esim. miten superfastilta löytys sit yksittäisiä paikkoja mopolle + kuskille. Mulle tuo loman suunnitteleminen on jotenkin vaan niin mahdoton juttu. Äkkilähdöt muutenkin olleet tähän mennessä parhaimpia, osa suorastaan legendaarisia :-D

Tuo Via Balticakin kuulostaa hyvältä, samallahan vois täräyttää eka Rauta
033102ass_1_prv.gif
pinssin.  
062802moto_prv.gif

Mutta kiitoksia kaikille osallistujille tähän mennessä!!!
bowdown.gif
Lisää ehdotuksia otetaan vastaan...

No, periaatteessa voisi olla jopa nopeampi kulkea Ruotsin kautta.

Tässä linkissä on juttua kätevistä siirtymisistä laivalla. Ja jopa siten, että matkustaa Ruotsiin päivälaivalla, joissa ainakin yleensä on tilaa. Sais tehtyä ainakin äkkilähdön.
buttrock.gif

Lähtö aamulaivalla Helsinki -Tallinna.
Ajo Augustowiin, pohjois-Puolaan. Yö hotelli Turmot.
Ajo läpi Puolan Krakowaan, tai ehkä hiukan pitemmälle lähelle vuoristoa.
Ajo läpi Slovakian ja Bratislavan kautta Wieniin.

Ps.ei kannata mennä iltapäiväruuhkaan keskustaan.

kaboom.gif

Tuo Via Balticakin kuulostaa hyvältä, samallahan vois täräyttää eka Rauta
033102ass_1_prv.gif
pinssin.  
062802moto_prv.gif
Tuo Via Baltica - Puola reitti ei ole helpoin rautaperseajoa varten. Eteneminen on niin epävarmaa. Ota mieluummin laiva Tukholmaan ja ajele Ruottin läpi. Itse kiersin Haaparannan kautta niin 1000 mailia tuli täyteen jo Jönköpingissä. Lähdin siis Kainuun tasolta, joten sinun ei kannattane kiertää ellet ole Moottoripyörämatkalla!

Ilmeisesti ruotsinmaa on sitten täysin pois suljettu eli ajamalla ei päihitä laivaa?!?!
Pyörällä en ole ajanut mutta autolla huikaisin yksin Slovenia-Itävalta-Saksa-Tanska-Ruotsi-Kemi etapin pysähdyksineen lauttoineen 32h, matkaa kertyi 3200km.

Ja ajoneuvona 1,6 Focus.

Itse menisin jos perse kestää niin lautalla tukholmaan ja siitä sitten ajamalla. Tanskasta Wieniin kesti kotilolla n. 15h ja mitäs sitten menis tukholmasta tanskaan...
nixweiss.gif

Mä en ymmärrä miten se voisi olla nopeampi. Pelkkään laivamatkaan menee yksi päivä. Ja ajamiseen kaksi päivää, yhteensä kolme päivää. Via Baltican kautta on ajettu kahdessä päivässä. Ja vaikka menis kolme päivää, ollaan vasta tasoissa. Jos Ruotsin kautta olis nopeampi, pitäs ajaa päivässä Tukholmasta Wieniin. Jos siihen pystyy niin kai sen voi tehdä Tallinnastakin?

Jälleen kerran pitää ihmetellä miksi ihmisillä on aina kiire jonnekin lomalla. Toki jos haluaa päästä pitemmälle ja lomaa on rajoitetusti pitää ajaa enemmän mutta joku roti pitäis olla. Kerran Kuusamossa aamulla katselin että on hieno ajoilma, aurinko paistoi ja linnut lauloi, sanoin emännälle jotta mennäänpäs tuohon konditorian kahvilaan, luettiin päivän lehtiä terassilla ja juotiin kolmatta kuppia sanstsikahvia ja lähdettiin matkaan vasta puolen päivän jälkeen.

Aika moni ajaa hullun lailla pari päivää ja viettää "kohteessa" sitten useampia päiviä koskematta pyörään kunnes taas kotimatkalla vedetään 1000km päivämatkoja. Itse mieluummin ajan hieman kohtuullisemmin mutta varsinkin olen valrmis joka hetki joustamaan tavoitteesta jos matkalla löytyy jotain katsottavaa. Tämmöistä matkailua helpottaa se ettei varaa etukäteen majoituksia. Toki riski ettei majoitusta löydy on otettava ja sitä varten on teltta matkassa. Mut toisaalta joskus on majoitusta etsiessä löytänyt sellaisia paikkoja joihin ei muuten varmasti olisi eksynyt.

Joskus saattais olla fiksumpaa lentää lomakohteeseen, vuokrata prätkä sieltä, ajella pari viikkoa ja lentää takaisin.

Mä en ymmärrä miten se voisi olla nopeampi.
No, älä ymmärrä sitten...
tounge.gif

Ei vaiskaan, annas kun koitan vähän selittää.
Eli, aamulaivalla Tukholmaan, siis siten, että on Tukholmassa illalla. Siitä hurjana eteläiseen Ruotsiin ja muistaakseni Trelleborgista yli Sassnitziin. Laiva on aamulla joskus kuuden jälkeen Saksassa. Eli nyt ollaan vuorokaudessa päästy Saksan pohjois osaan. Ja siitä sitten niin kovaa Wieniin, kuin XX:llä pääsee, niin varmasti on seuraavana aamuna perillä.
Ja kyllä vaan, on kova reissu, mutta niin on kahdessa päivässä Via Baltican kautta ajaminenkin...

tounge.gif

Eli, aamulaivalla Tukholmaan, siis siten, että on Tukholmassa illalla. Siitä hurjana eteläiseen Ruotsiin ja muistaakseni Trelleborgista yli Sassnitziin. Laiva on aamulla joskus kuuden jälkeen Saksassa. Eli nyt ollaan vuorokaudessa päästy Saksan pohjois osaan. Ja siitä sitten niin kovaa Wieniin, kuin XX:llä pääsee, niin varmasti on seuraavana aamuna perillä.
Ja kyllä vaan, on kova reissu, mutta niin on kahdessa päivässä Via Baltican kautta ajaminenkin...
Tosin itse varmaan menisin tanskan kautta. Kun vielä menee lautalla molemma päät taskansta niin siinä on kaksi n. 30min jaloittelu mahdollisuutta. Ja on nopeammin saksassa.

Tosin itse menisin kanssa päivälaivalla jolloin ruotsissa olisi yöaikaan ja taas saksa menisi päiväaikaan. Suurimmalti osin siitä syystä että ruotsissa saisi ajaa valoitetuilla teillä kun taas saksassa ei.
062802moto_prv.gif

tounge.gif

Tosin itse varmaan menisin tanskan kautta. Kun vielä menee lautalla molemma päät taskansta niin siinä on kaksi n. 30min jaloittelu mahdollisuutta. Ja on nopeammin saksassa.

Tosin itse menisin kanssa päivälaivalla jolloin ruotsissa olisi yöaikaan ja taas saksa menisi päiväaikaan. Suurimmalti osin siitä syystä että ruotsissa saisi ajaa valoitetuilla teillä kun taas saksassa ei.  
062802moto_prv.gif
Siis, jos itse menisin, niin ajaisin kyllä Via Baltican kautta ja huomattavasti hitaammin, kuin kahdessa päivässä...
biggrin.gif

tounge.gif

Godfather ja rantatuoli lähtee Stadista lauantaiaamulla reissuun. Rantatuoli ajaa Via Balticaa Varsovaan, nukkuu yönsä, ja ajaa sunnuntaina Wieniin ollen perillä klo 22.00

Godfather menee lautalla Tukholmaan ja on siellä lauantai-iltana. Sitten se ajaa yöllä 650km Trelleborgiin, menee pari tuntia lautalla Saksaan ja siitä Wieniin. Matkaa on n. 1200km.

Perillä Godfather ajattelee olevansa maanantaiaamuna. Onko hän nopeampi kuin rantatuoli, joka oli perillä sunnuntai-iltana? Ja on vielä nukkunutkin pari yötä.

Eli en edelleenkään ymmärrä matematiikkaasi, mutta eipä mun tarvitsekkaan. Olisishan toi hauska ottaa kisana, mä lähtisin kyllä via Balticalle.

Jälleen kerran pitää ihmetellä miksi ihmisillä on aina kiire jonnekin lomalla. Toki jos haluaa päästä pitemmälle ja lomaa on rajoitetusti pitää ajaa enemmän mutta joku roti pitäis olla. Kerran Kuusamossa aamulla katselin että on hieno ajoilma, aurinko paistoi ja linnut lauloi, sanoin emännälle jotta mennäänpäs tuohon konditorian kahvilaan, luettiin päivän lehtiä terassilla ja juotiin kolmatta kuppia sanstsikahvia ja lähdettiin matkaan vasta puolen päivän jälkeen.

Aika moni ajaa hullun lailla pari päivää ja viettää "kohteessa" sitten useampia päiviä koskematta pyörään kunnes taas kotimatkalla vedetään 1000km päivämatkoja. Itse mieluummin ajan hieman kohtuullisemmin mutta varsinkin olen valrmis joka hetki joustamaan tavoitteesta jos matkalla löytyy jotain katsottavaa. Tämmöistä matkailua helpottaa se ettei varaa etukäteen majoituksia. Toki riski ettei majoitusta löydy on otettava ja sitä varten on teltta matkassa. Mut toisaalta joskus on majoitusta etsiessä löytänyt sellaisia paikkoja joihin ei muuten varmasti olisi eksynyt.

Joskus saattais olla fiksumpaa lentää lomakohteeseen, vuokrata prätkä sieltä, ajella pari viikkoa ja lentää takaisin.
Olet oikeassa, että lomailu ja kiire eivät sovi yhteen. Mutta jokainen taaplaa tyylillään. Jutun pointti onkin siinä, että toinen koti on Wienissä. Sieltä sitten voisi tehdä reissuja mihin vaan... tai olla tekemättä. Unkariin ja Puolaan alta 100 kilsaa. Läntinen Itävalta on mitä kauneinta seutua ja sit kun sinne asti on päässyt, niin Italiassa ja Sveitsissä käyminen ei mikään ongelma. Ja ajamista vartehan tuo mopo on tehty, niin miksi lähteä lentämällä?!?!? Sit äkkilähtöihin tuo lentsikka ei muutenkaan ole kovin edukas.

tounge.gif

Godfather ja rantatuoli lähtee Stadista lauantaiaamulla reissuun. Rantatuoli ajaa Via Balticaa Varsovaan, nukkuu yönsä, ja ajaa sunnuntaina Wieniin ollen perillä klo 22.00

Godfather menee lautalla Tukholmaan ja on siellä lauantai-iltana. Sitten se ajaa yöllä 650km Trelleborgiin, menee pari tuntia lautalla Saksaan ja siitä Wieniin. Matkaa on n. 1200km.

Perillä Godfather ajattelee olevansa maanantaiaamuna. Onko hän nopeampi kuin rantatuoli, joka oli perillä sunnuntai-iltana? Ja on vielä nukkunutkin pari yötä.

Eli en edelleenkään ymmärrä matematiikkaasi, mutta eipä mun tarvitsekkaan. Olisishan toi hauska ottaa kisana, mä lähtisin kyllä via Balticalle.
Voipi olla noinkin, en enää vastaan käy väittämään...
biggrin.gif

Mutta joo, vois olla hauskaa kisata Baden-Baden tuolia vastaan...
wink.gif

Back