Suositatko jälkikasvulle virimopoa ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Prestige
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Suositatko jälkikasvulle virimopoa ? - ..koska itselläkin oli...

  • 1 en

    Ääniä: 0 0,0%
  • 2 kyllä

    Ääniä: 1 100,0%

  • Ääniä yhteensä
    1

Prestige

New member
Vastasin en, vaikka lasta minulla ei vielä ole (onneksi, kait, vai onko?)

Jos vauhtia haluttaa niin sitten ostetaan vaikka crossi- tai enduropyörä ja ajetaan sielä mettässä lujaa. En näe mitään järkeä siirrättää korttia sillä että mopo kulkee hivenen lujempaa, toki jos omat rahat millä virittää niin siitä vaan antaa mennä.
 
Poika sai kolmisen viikkoa sitten kortin ja liikenne mopo tuli hommattua jo aikaisemmin. Hankalaa oli löytää sellainen mopo mitä ei olisi pahemmin viritetty.tuo jammu mikä nyt on kulkee sellaiset kuuskymmppiä oli kuulemma ed. omista viilannu kureja vähän pois. Mutta nyt on pojan kanssa vääntöä siitä että pitäis kulkea ememmän kun kaikki kaverit menee heittämällä ohi.minä pidän pääni että ei tule enää virityksiä. Onhan se raja johonkin vedettävä muuten se kilpajuoksu jatkuu kunnes kaikkien mopot kulkee sen 200
 
Vastasin kyllä. Tollanen neljääkymppiä kulkeva tientuke on hengen vaarallinen kaupungissa. Sellanen mopo mikä kulkee 60-70km/h on aika passeli. Jos joku päivä niitä lapsia tulee tähän perheeseen, niin aivan varmasti pidän huolen että mopon vauhti piisaa pysymään liikenteenvirran mukana.
 
Juuri kyseisestä syystä hommattiin juuri pojalle uusi mopo, jota ei siis ole viritetty, eikä viritetä!

Parempi että edes vähän hiljaisempi vauhti jos ja kun sen nutulleen joskus vetää. Se 10-15 km voi olla vahinkojen kannalta aika ratkaiseva. Tietenkin myös noissa 45-50 nopeuksissa voi käydä pahasti jos niikseen on sattuakseen. Kyllä tuossa aloittelijalle riittää ihan tarpeeksi hanskattavia ja seurattavia asioita ilman liiallista vauhtia.

Teknisestihän nykymopot on suht kehittyneitä oman nuoruuden vehkeisiin nähden.

Itse järjestin pojalle myös "pakollisen käsittelykokeen" vaikkei sitä vielä virallisesti vaaditakaan, vaan mopokortin saa kirjalliset läpisemällä.
 
Vuoden kuluttua tarttis hommata vanhemmalle pojalle mopo ja muutaman vuoden kuluttua nuoremmalle, enkä meinaa hommata viritettyä mopoa, vaikka itse aikoinaan sellaisella ajelinkin. Pojat pääsevät kaahaamaan metsätiellä vähän tehokkaammilla vehkeillä valvonnan alaisena, mutta yleisillä teillä mennään lakien mukaan. En aio ottaa riskiä, että lapset loukkaantuisivat pahasti tai kuolisivat sen takia, että olen hommannut viritetyn mopon, tai itse virittänyt sitä. Virittelyistä koituvat sanktiot vielä kestää, vaikka kovia ovatkin, mutta oman lapsen turvallisuus on tärkein asia. Tämä on minun ajatukseni asiasta, mutta jokainen taaplatkoon tyylillään.
 
Unohtaa suosiolla mopon ja odottaa vuoden. Niin mäkin tein. Tosin mulla oli krossi jolla leikkiä sekin aika.
 
Itsellä ei jälkikasvua ole mutta kyllä mopo saa mielestäni sen 60km/h kulkea. 15km/h lisää ei nykypeleistä tee mitenkään vaarallisia jos ajaa liikennesääntöjen mukaan ja pitää järjen päässä. Sen sijaan se jatkuva peilin kyttäys ja ohittelevien autojen väistely pistää vituttamaan ja on vaarallista.
 
Vastasin kyllä. Tollanen neljääkymppiä kulkeva tientuke on hengen vaarallinen kaupungissa.
Täällä samoilla linjoilla. Tuossa mitä onnettomuuksia olen nähnyt niin aika iso osa niistä ei ole johtunut virityksistä vaan mitä ihmeellisimmistä manoovereista liikennevirrassa.

Kuinka moni tätä lukevista on koittanut ajaa vakio skootterilla/mopolla 60-alueella? Ei muuten oikeasti ole kovin turvallisen tuntoista hommaa olla siellä vaikka kuinka ajaa tienlaidassa...
 
Itsellä ei jälkikasvua ole mutta kyllä mopo saa mielestäni sen 60km/h kulkea. 15km/h lisää ei nykypeleistä tee mitenkään vaarallisia jos ajaa liikennesääntöjen mukaan ja pitää järjen päässä. Sen sijaan se jatkuva peilin kyttäys ja ohittelevien autojen väistely pistää vituttamaan ja on vaarallista.
Tuo mainitsemasi vaatimaton 15km/h lisää on itse asiassa 4.2m/s jonka mopo kulkisi nopeammin. Eli jos se reaktioaika on sekuntti, niin mopo on kulkenut jo auton mitan jarrutustilanteen alkaessa enemmän eteenpäin versus se luvallinen nopeus + vielä se pidentynyt jarrutusmatka!!!

Elikkä törmäysnopeus mahdiolliseen osumistilanteeseen samalta havaintoetäisyydeltä 60:stä on vielä helkutin iso siihen nähden josta 45:stä saa vielä pysähtymään.
 
Vastasin kyllä. Tollanen neljääkymppiä kulkeva tientuke on hengen vaarallinen kaupungissa.
Täällä samoilla linjoilla. Tuossa mitä onnettomuuksia olen nähnyt niin aika iso osa niistä ei ole johtunut virityksistä vaan mitä ihmeellisimmistä manoovereista liikennevirrassa.

Kuinka moni tätä lukevista on koittanut ajaa vakio skootterilla/mopolla 60-alueella? Ei muuten oikeasti ole kovin turvallisen tuntoista hommaa olla siellä vaikka kuinka ajaa tienlaidassa...
Täysin samaa mieltä. Eikös tämä mopojen kuristus ole aikalailla käytössä ainoastaan Suomessa..? En näe tälle mitään järkevää perustelua. Ja mikäli lähdetään sille linjalle, että on turvallisempaa omistaa mopo, joka kulkee sen 45 tasaisella ja 22 ylämäkeen, niin millä järjellä sitten tätä kuristusta ei tehdä joka maassa? Näitä kuristettuja mopojahan ohitellaan mistä tahansa 10cm tien pientareelta, jos vaan sattuu eteen osumaan.. Eikös tämä nyt vähän vaarallisempaa ole, kuin se, että mopot kulkisivat sen ~60-70km/h, mitä "muuallakin"?
Joissain asioissa en vaan ymmärrä tätä meidän Suomea..
 
Jos haluan päästä skideistä eroon, niin suosin!

Moniko onnettomuus mopoilla tapahtuu siten, että takaa ajaa auto päälle??? Moniko onnettomuus tapahtuu siten, että kevyen liikenteen väylällä törmätään pyöräilijään tai jalankulkijaan???
 
Vastasin kyllä. Tollanen neljääkymppiä kulkeva tientuke on hengen vaarallinen kaupungissa.
Täällä samoilla linjoilla. Tuossa mitä onnettomuuksia olen nähnyt niin aika iso osa niistä ei ole johtunut virityksistä vaan mitä ihmeellisimmistä manoovereista liikennevirrassa.

Kuinka moni tätä lukevista on koittanut ajaa vakio skootterilla/mopolla 60-alueella? Ei muuten oikeasti ole kovin turvallisen tuntoista hommaa olla siellä vaikka kuinka ajaa tienlaidassa...
Täysin samaa mieltä. Eikös tämä mopojen kuristus ole aikalailla käytössä ainoastaan Suomessa..? En näe tälle mitään järkevää perustelua. Ja mikäli lähdetään sille linjalle, että on turvallisempaa omistaa mopo, joka kulkee sen 45 tasaisella ja 22 ylämäkeen, niin millä järjellä sitten tätä kuristusta ei tehdä joka maassa? Näitä kuristettuja mopojahan ohitellaan mistä tahansa 10cm tien pientareelta, jos vaan sattuu eteen osumaan.. Eikös tämä nyt vähän vaarallisempaa ole, kuin se, että mopot kulkisivat sen ~60-70km/h, mitä "muuallakin"?
Joissain asioissa en vaan ymmärrä tätä meidän Suomea..
Tämä olisi vielä jotenkin ymmärrettävää että niitä kuristellaan jos ajettaisiin vielä pitkin pyöräteitä kuten joitain vuosia sitten mutta jos niitä siirretään taajamassa ajoradalle niin minun mielestä siellä pitäisi pystyä ajamaan sen n.60km/h jos siellä pitää kerta selviytyäkkin.

Kysyn vielä kerran että jos joku komppaa tuota 45km/h rajoitusta niin kertoisiko samalla onko kokemusta liikenteestä sellaisella mopolla? Itse kävin ihan mielenkiinnosta kerran kokeileen serkun pojan mopolla ajella vakiomopolla taajamassa jossa oli rajoitus 60km/h ja voin sanoa että kaikki ei jätä hesaria enempää väliä kun pyhkästään ohi.
 
Vastasin kyllä. Tollanen neljääkymppiä kulkeva tientuke on hengen vaarallinen kaupungissa.
Täällä samoilla linjoilla. Tuossa mitä onnettomuuksia olen nähnyt niin aika iso osa niistä ei ole johtunut virityksistä vaan mitä ihmeellisimmistä manoovereista liikennevirrassa.

Kuinka moni tätä lukevista on koittanut ajaa vakio skootterilla/mopolla 60-alueella? Ei muuten oikeasti ole kovin turvallisen tuntoista hommaa olla siellä vaikka kuinka ajaa tienlaidassa...
Täysin samaa mieltä. Eikös tämä mopojen kuristus ole aikalailla käytössä ainoastaan Suomessa..? En näe tälle mitään järkevää perustelua. Ja mikäli lähdetään sille linjalle, että on turvallisempaa omistaa mopo, joka kulkee sen 45 tasaisella ja 22 ylämäkeen, niin millä järjellä sitten tätä kuristusta ei tehdä joka maassa? Näitä kuristettuja mopojahan ohitellaan mistä tahansa 10cm tien pientareelta, jos vaan sattuu eteen osumaan.. Eikös tämä nyt vähän vaarallisempaa ole, kuin se, että mopot kulkisivat sen ~60-70km/h, mitä "muuallakin"?
Joissain asioissa en vaan ymmärrä tätä meidän Suomea..
Eli 60-70km/h mittarissa mopolla pitkin pyöräteitä pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden seassa, siitä se ilo vasta irtoaakin.
 
Vastasin kyllä. Tollanen neljääkymppiä kulkeva tientuke on hengen vaarallinen kaupungissa.
Täällä samoilla linjoilla. Tuossa mitä onnettomuuksia olen nähnyt niin aika iso osa niistä ei ole johtunut virityksistä vaan mitä ihmeellisimmistä manoovereista liikennevirrassa.

Kuinka moni tätä lukevista on koittanut ajaa vakio skootterilla/mopolla 60-alueella? Ei muuten oikeasti ole kovin turvallisen tuntoista hommaa olla siellä vaikka kuinka ajaa tienlaidassa...
Samaa mieltä. Lisäksi hieman piristetyllä pääsee vähän paremmin liikkeellekin.
 
Ja sitten kun ne kulkee sen 60+ niin täysillä ajetaan joka helvetin paikassa. Pyöräteillä ym. Kun ei äly riitä ymmärtämään ettei aina voi ajaa täysillä tai että se tikkarin nokassa oleva 40 meinaa nopeusrajoitusta. Tai sitten ovat kotona oppineet ettei nopeusrajoituksia tarvitse noudattaa.
Mun puolesta kulkekoot vaan sen 60 jos vielä osaisivat ajaa niillä. Oikeasti.
Varsinkin tuntuu että ryhmässä idiotismi lisääntyy eksponentiaalisesti.
 
Ööh, mitens näissä viriviri jotka kulkee ton 60-70kmh kestää toi rakenne kasassa??Onko tuo runkojutska,ja muut palikat  kasattu  niin vahvaksi,että se kestää tuon "ylimääräisen" vauhdinlisäyksen?Ja jospa kestääkin hetkisen,niin kestäneekö hyvinkin pitemmän matkanteon??Niin mikähän on se valmistajan antama suositus huippunopeudesta vaikkapa Hondana mankille?Paljonko sen on laskettu kestävän rääkkiä?
sport05.gif
Kröhöm... Suomessa niissä mopoissa on ylimääräinen vauhdinalennus vakiona...
 
Vastasin kyllä. Tollanen neljääkymppiä kulkeva tientuke on hengen vaarallinen kaupungissa.
Täällä samoilla linjoilla. Tuossa mitä onnettomuuksia olen nähnyt niin aika iso osa niistä ei ole johtunut virityksistä vaan mitä ihmeellisimmistä manoovereista liikennevirrassa.

Kuinka moni tätä lukevista on koittanut ajaa vakio skootterilla/mopolla 60-alueella? Ei muuten oikeasti ole kovin turvallisen tuntoista hommaa olla siellä vaikka kuinka ajaa tienlaidassa...
Samaa mieltä. Lisäksi hieman piristetyllä pääsee vähän paremmin liikkeellekin.
Täytyy myöskin kompata tätä. Mopot kulkemaan 60km/h ja siirretään ne pois pyöräteiltä.
 
Ööh, mitens näissä viriviri jotka kulkee ton 60-70kmh kestää toi rakenne kasassa??Onko tuo runkojutska,ja muut palikat  kasattu  niin vahvaksi,että se kestää tuon "ylimääräisen" vauhdinlisäyksen?Ja jospa kestääkin hetkisen,niin kestäneekö hyvinkin pitemmän matkanteon??Niin mikähän on se valmistajan antama suositus huippunopeudesta vaikkapa Hondana mankille?Paljonko sen on laskettu kestävän rääkkiä?
sport05.gif
Kröhöm... Suomessa niissä mopoissa on ylimääräinen vauhdinalennus vakiona...
ja useissa malleissa on sama runko mopossa ja piikissä..
 
Back
Ylös