Suosituksia pyörän valinnan suhteen

Nakke Nickerton

New member
Moi

Ei ole ollut pyörää muutamaan vuosikymmeneen. Aiemmin ollut kaikennäköistä kalustoa, mutta ei voi verrata näihin nykypyöriin. Ducati kuitenkin kiinnostaa ja Monsterin meinasin ostaa. 2-venttiili koneella.

Ainoa, missä kaipaisin näkökulmia on se, että pitäisikö ostaa suoraan joku käytetty 1000 DS vai esimerkiksi 696? En välttämättä lähde matkaa ajamaan, vaan päiväretkiä maksimissaan. Luotettavuus tärkeää, sillä sen verran on noita tullut aikanaan työnnettyä käyntiin.
 
Budjetti ja mahdollisuus omiin huoltoihin esimerkiksi Ducatien hihnojen vaihdot?

Ja sitten pakollinen: Aprilia Tuono Factory, joka on Rinta-Joupilla muistaakseni Oulussa :D
 
Niin halpa kuin mahdollista, mutta viisi tonnia voisin sijoittaa plus miinus jotain. Aprilia turhan kyykky ajoasento, käy niskaan. Ei ole oikein praktiikkaa noihin remppahommiin, joten liike voisi hoitaa.
 
Niin halpa kuin mahdollista, mutta viisi tonnia voisin sijoittaa plus miinus jotain. Aprilia turhan kyykky ajoasento, käy niskaan. Ei ole oikein praktiikkaa noihin remppahommiin, joten liike voisi hoitaa.

Tuonossa ollaan ihan pystyssä.

Viiden tonnin pyörä ja liikkeen remppahommat… oisko jokin vanhempi japsinaku?
 
En tunne tuota ds moottoria, mutta multa löytyy tuommonen vanhempi 900 2v. Ei nuo pyörät nyt minusta sen enempää vaadi huomiota kun samanikäiset japsitkaan. Ehkä ainoa poikkeus siinä on tuo venttiilien välysten säätö/tarkastus 12tkm välein. Jakohihnat 2v välein.
Monsterissa kannattaa kiinnittää huomiota tankin kuntoon, tuppaa olemaan tyypilliseen tapaa lommoilla jos on kipattu. Uuden tankin hinta tähtitieteellinen.
 
Ducati on päivittänyt jälkikäteen vanhoihinkin hihnan vaihtoväliksi 5v, kuten autoissakin. Tuo 2v karkoitti jo asiakkaitakin, koska hinta marmorilla oli melkosen suolainen. Hihnan vaihto ei ole kovinkaan kummoinen operaatio.
 
Jos haluat huoletta ajaa niin osta joko Yamaha XJR tai Suzuki Bandit. Viidellä tonnilla saa jo tosi hyviä ja ei tartte miettiä mitään venajuttuja tai jakohihnoja ikinä. Sitten jos haluat harrastaa muutakin kuin ajamista niin ostat sen Ducatin.
 
^Tuota meinasin jo itsekin tässä ehdotella, uudempi ruisku iso 1250 Bandit irtoaa tuolla 5k€ budjetilla vallan mainiosti ja vielä jää taskun pohjallekin. Rungoltaan pyörä on ihan oikeasti jo miehen kokoinen, kaikenlaista nippeliä löytyy vaikka kuinka, huolto on sieltä edullisimmasta päästä, varaosat löytyy ihan Motonetistäkin, eikä vak.yhtiön täti riistä sun lompakkoa kuivaksi muhkeilla vak.maksuillakaan, väittäisiin että on jopa edullisin yli litranen pyörä vakuuttaa esim. IF:ssä tai POP:ssa. Pata on todella luotettava matalan viritysasteensa vuoksi ja siten kestää isältä ei ainoastaan pojalle vaan jopa pojan pojalle. Eli mikään tehohirmuhan tuo 100hv ei ole tuon kokoiseksi, mutta se käyttökelpoinen yli 100Nm vääntö tulee jo hyvin alhaalla ja siksi pyörä on todella lupsakka matkakaveri, josta kyllä tarvittaessa löytyy vähän sitä ylärekisteriäkin jos alkaa leikittämään tuonne 10k punarajalle wingutellen.

Se mitä tuossa ei ole niin munaa. Pyörä tekee vain kiltin nöyrästi sen mitä siltä pyydetään, se ei revittele, murise tahi papattele turhia, sillä ei kerätä pikkuperseisten tissitelineiden respectiä kahvilan edustalla... Siksikin tuota uskalsin ehdottaa kun ihan junnu et taida enää olla itsekään, niin tässä on varsin passeli yleispyörä hiukka aikuisempaan makuun.
 
Kannattaa ostaa sellainen pyörä joka oikeasti säväyttää (itseäsi) niin sillä tulee sitten ajettuakin. Uskoisin että Ducati on siihen hyvä.

Varmaan tiedätkin että ostaessa tyypillisiä kulueriä hihnat, venttiilien säätö, ketjut/rattaat, renkaat. Ostaa sitten huolletun ja kunnossa olevan, tai sitten varaa luokkaa tonnin perushuoltoon. Sitten vaan baanalle. Ei se sen vaikeampaa ole.
 
Ducati jos kiehtoo ja hyviä fiiliksiä hakee, niin Ducati niitä kyllä tarjoaa. Yhden Ducatin kokemuksella ei ole mitään syytä, miksi en voisi ostaa toista. Monstereista olen joskus vähän katsellut 1200-malleja sillä silmällä. Ainakin tuo Streetfighter 1098 oli luotettava, laadukkaan oloinen ja ihan helppo huoltaakin. Normiajoon turhan race, mutta Monster voisi olla parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluat huoletta ajaa niin osta joko Yamaha XJR tai Suzuki Bandit. Viidellä tonnilla saa jo tosi hyviä ja ei tartte miettiä mitään venajuttuja tai jakohihnoja ikinä. Sitten jos haluat harrastaa muutakin kuin ajamista niin ostat sen Ducatin.

Ääni tälle :thumbup:
 
Ei Suzuki hirveästi säväytä, mutta tutkin nyt kuitenkin senkin vaihtoehdon.

Jos palataan tuohon Ducatien keskinäiseen vertailuun, niin mitenkähän esimerkiksi nuo kaksi keskenään asemoituvat? Voiko niitä jotenkin pistää paremmuusjärjestykseen? Molemmat 2-venttiili koneita ja itse asiassa isommassa oli halvemmat vakuutusmaksut🤔
 
Jos haluaa päästä tunnelmaan halvalla ja voimaa aika mukavasti niin tästä: https://www.nettimoto.com/moto-morini/corsaro/2718893
Tässä yksi lievästi kipattu ja en tod. maksaisi tuota pyydettyä hintaa, ETENKIN kun tuossa on nokkaketju jonka vaihtoväli muistaakseni 35 tkm eikä ole ihan pala kakkua tavis diy miehelle tehdä ja osatkin on satasia eikä kymppejä. Mutta se mitä itse tuollaisella ajoin niin olihan tuo aika munakas peli. Osiahan tähän ei joka kioskilta saa mutta ... elämä on.
 
Jos haluat Ducatin, niin osta Ducati.

Olen ajellut 8 vuotta 696:lla, se on kevyt ja ketterä pyörä. 1000DS:ssä on näköjään enemmän vääntöä, mutta huipputehot ovat suunnilleen samat. 696:n satula on aika alhaalla, eikä pyörä siten ehkä ole hyvä valinta pitkälle kuskille. Ja päin vastoin.

696 on myös ollut erittäin luotettava, ainoa laatuvika oli yksi puoliksi katkennut piuha johtosarjassa, joka aiheutti mittariston pätkimistä. Asia korjaantui juottamalla.

Nuo ovat yksinkertaisia vehkeitä huoltaa. Eikä se myyttinen ja kammoksuttu venttiilien säätökään mitään rakettikirurgiaa ole, kunhan tietää mitä tekee ja on vähän kokemusta mopojen ronkkimisesta.

Muut ehdotetut pyörät ovat aika erilaisia, esim. Yamaha XJR on huomattavasti painavampi laitos ja ajokokemus on ihan erilainen (testasin viime kesänä). Käy koeajamassa eri vaihtoehtoja ja valitse pyörä joka miellyttää eniten, oli se sitten Ducati tai joku muu peli.
 
Back
Ylös