Toivottavasti en sekoita nyt tässä ketjua. Itse olen tullut valinnassani milteipä KTM SM-R 990 ja 690 Smc väliltä arpomiseen. SMC tuntuu kokeiltuna esimerkiksi superduken jälkeen kyllä kevyeltä ja ketterältä, ihan kevyessä maastossakin. Ei vaan osaa päättää isomman ja pienemmän väliltä
Eiköhän tämä liity oikeinkin hyvin alkuperäiseen aiheeseen
SMR:n ja parikin SMC:tä omistaneena (terveisiä konnille

) laittaisin tällaisia kommentteja näihin ylläoleviin peleihin aiheesta:
SMR990:
+ omassa luokassaan kevyt ja hauska, riittävän ruudikaskin
+ todella hyvä alusta ja säädettävä kaikin puolin
+ toimii myös kuin mikä tahansa naku normikatukäytössä, jos ei aina halua pelleillä (pl. +150km range)
+ ajonesto löytyy, lisäksi konnalle kova pala nostaa pakun kyytiin painonsa vuoksi
+ omaan silmään erityisen miellyttävä katsella ja ihastella
+/- ABS löytyy - hmm, en ole aivan varma onko ollut hyvä vai huono ominaisuus?

- ei uskalla vaurioiden pelossa "viedä linkussa" vaikka varmaan pelimiehen käsissä taipuisikin - korjauskustannukset varmasti ihan katetun katupelin luokkaa kun vahinko sattuu vaikkapa hiekkatiellä
- kaikenmoiseen kikkailuun ehkä tosiaan pikkusen liian hienostunut peli?
SMC690:
+ kevyt ja selkeästi tehokkain omassa luokassaan
+ kestää rääkkiä menemättä osiin välittömästi, uutta muovia vaan tilalle ja matka jatkuu (=kohtuu halpaakin)
+ virtalukko löytyy vs kisamotot (ei tarvitse miettiä papattaako yksinään parkkiksella pikkupoikien jäljiltä)
+ monikäyttöinen eri rengassarjoilla (ei omaa kokemusta)
- aftermarket- putki on mielestäni aivan pakollinen hankinta
- ei ajonestoa, kelpaa varkaille poikkeuksellisen hyvin - vaatii järeät lukitukset parkkipaikalle
- maantiesiirtymät puuduttavia, penkki ei miellytä arsea ellei pääse ajamaan aktiivista mutka-ajoa (siinä toimii hyvin!)
Tosiaan vielä noista SMC:n eduista oikeaan kisamotoon verrattuna mielestäni tärkeitä ovat pitkät huoltovälit vs. kohtuullisen kevyt paino ja teho (jälleen, jos katu- ja maantiekäyttö on se juttu), virtalukko, ohjauslukko (= lelu, mutta vakuutusyhtiötä varten hyvä).
Lisäksi, jos vaikkapa Kotarin enskakuosisen EXC:n haluaa ottaa totiseen supermotokäyttöön ja rahasta on pulaa, kannattaa muistaa myös, että edessä on usein lisähankintoina ainakin mm. sumovanteet ja kumit, pienempi takaratas ja ketjut, etujarrulevy tai ainakin sovitin jarrusatulaan, jousituksen ja iskareiden jäykennystyöt, rekisteröinti...
Toivottavasti antaa edes jotain apua valintaan!
(Todennäköisesti ei, mutta molemmista varmastikin pidät kunnes pitää kohta taas jotain muuta saada)
