• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Supermoto fighterin tilalle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RJM
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

RJM

New member
Terve!

Nyt on kova hinku saada kunnon supermoto alle! Pyörä tulisi lähinnä kaupunki ajoon ja cruisailuun toki välillä pitäs päästä hiekka/soratielle ehkä jopa metsäänkin.

Vaihtoehtoja on kolme ja kysynkin siksi teiltä jotka tietäisitte kertoa näistä pyöristä hyvät ja huonot puolet. (huoltovälit, ajettavuus, tehot, kestävyys ja vara/viriosien saatavuus ja hinta)

Husqvarna SM 630
Husqvarna SM 510
KTM SMC (R) 690
 
Terve!

Nyt on kova hinku saada kunnon supermoto alle! Pyörä tulisi lähinnä kaupunki ajoon ja cruisailuun toki välillä pitäs päästä hiekka/soratielle ehkä jopa metsäänkin.

Vaihtoehtoja on kolme ja kysynkin siksi teiltä jotka tietäisitte kertoa näistä pyöristä hyvät ja huonot puolet. (huoltovälit, ajettavuus, tehot, kestävyys ja vara/viriosien saatavuus ja hinta)

Husqvarna SM 630
Husqvarna SM 510
KTM SMC (R) 690

Kokeilin joskus tuota hussen 630 hemmopäivillä ja se tuntu aika tuhnulta. Alhaalla ihan kivasti vääntöä mut yläkierroksilla ei mitään. Sliparit siinä oli. Muista modeista en tiiä.

510:llä ajelin 10300 kilsaa kilsaa johon mahtui yks vaihdelaatikon rikkoutuminen mut muuten aivan loistava peli kunhan jaksaa öljyt vaihtaa :) Modeina sliparit , pcv+autotune , ja myöhemmin 530kit. Orggispenkki ehkä vähän epämukava.

690:stä en oo ikinä kokeillu mut siinähän on hyvät tehot ja kivemmat huoltovälit kuin 510:ssä
 
Itsekin tässä pyörää vaihtamassa ja supermotoakin miettinyt. Olen pari kertaa koittanut tuon 630 hussen, todella hyvä pyörä ajaa pikkumutkia, mutta tehonpuute vaivaa ja pahasti. KTM tuntui paljon tehokkaammalta vakionakin kuin putkiviritteinen husse, ero oli yllättävän suuri.
 
DeltaFuncenterissä myynnissä KTM 690, BMW 650Xmoto ja 630i Husse. Käyppä siellä, niin saat kattavan testin, millä olisi muka rundailla.
 
Kokeilin joskus tuota hussen 630 hemmopäivillä ja se tuntu aika tuhnulta. Alhaalla ihan kivasti vääntöä mut yläkierroksilla ei mitään. Sliparit siinä oli. Muista modeista en tiiä.

510:llä ajelin 10300 kilsaa kilsaa johon mahtui yks vaihdelaatikon rikkoutuminen mut muuten aivan loistava peli kunhan jaksaa öljyt vaihtaa :) Modeina sliparit , pcv+autotune , ja myöhemmin 530kit. Orggispenkki ehkä vähän epämukava.

690:stä en oo ikinä kokeillu mut siinähän on hyvät tehot ja kivemmat huoltovälit kuin 510:ssä

Jep 510 varmasti tehopaino suhde kohillaan! Huolto välit ei inspais kuinka itse huolsit pyörää liikkeissä vai itse? Käytitkö konetta koskaan auki muuta, kuin vaihdelaatikko rempan aikana? Onhan noilla toki hinnassakin eroa 690:sen kanssa. Husku n. 8990€ ja kotari (SMCR) 11670. Pitää käydä koeajaa tuo 510, mutta vaikeeta on löytää koeajoa..

Kävin ajamassa Huskun Nuda 900 tavallisen ja r-mallin on kyllä hieno pyörä sora ominaisuudet tuli kokeiltua etc
Nuda on vaan liian lähellä omaa FZ1N. Pitää päästä kunnolla mettää ja soralle :D
 
DeltaFuncenterissä myynnissä KTM 690, BMW 650Xmoto ja 630i Husse. Käyppä siellä, niin saat kattavan testin, millä olisi muka rundailla.

Kävin deltassa siellä ei oo SMC kotaria SMR joka ei kiinnosta. Husku mikä siellä oli on ylihintanen ja päältäpäin ojasta nostettu..
 
Jos ihan rehellisiä, niin unohda noi italiaanot. Osat kalliimpia mitä esim kotarin/japskeihin. Eli yhdeksi vaihtoehdoksi ottaisin HM 450. 450 Honda crf valovehkeillä. Eikä Husq taida olla kuin yksi maahantuoja? KTM:ään kun löytyy suomesta kaikki suoraan hyllystä, ja huomattavasti halvempaan hintaan.

Kisapelin huollot pystyy hyvin tekemään itse. Uutena jos ostaa niin 150h-200h kohdilla tulee alapään remppa(kadulla). Mäntä siinä 100h.
Venttiilit olen 113h aikana joutunut 2x säätämään(1h homma). Öljyt 5h-10h (30min homma vaikka tekisi päällä seisten).

Mulla on nyt 113h ajettu 450 exc -12, johon tarkoitus rakentaa ns koko moottori uusiksi. Eli siis lisää tehoa ollaan hakemassa. Mutta itsehän ajan tällä pääosin radalla, kun ei kestä kortti/henkikulta kadulla ajamista. Huippuja tämä nykyinen laite kerää sen 175km/h ja 120km/h:sta saa keulaakin kevennettyä, eli oman elinkaaren lyhentyminen on hyvinkin mahdollista.


690smc ja 630husq on aina kompromisseja. Aika huoltovapaita, mutta se tietty hauskuus puuttuu mikä kisapelistä löytyy. 30-40kg vaan tuntuu yllättävän paljon siinä pyörän painossa.

Mihinkään ns järkevään ajoon en tälläistä pyörää ostaisi, vaikka olen "huimia" 300km kertasiirtymiäkin tällä harrastanut.
 
Nonniinno. Ehkä mie näin 510:n omistajana suosittelisin tuota 690SMC:tä. Lähinnä siksi että se oli sillon omissa haaveissakin muttei ihan budjetti riittänyt :)


Ite oon 500km välein vaihdellut öljyt ja 1000km välein venttiilin välykset. Kyllä tämmösen mopon omistajalla pitää olla joko oma talli missä ropailla tai paksu lompakko.
Perushuollot eivät sinänsä paljoa aikaa vie(mm. venttiilit säätää alle tunnissa suht helposti, tarkastaa 30min)
Pisin päiväreissu "katumopojen" mukana 350km, ja ei ollut kivaa(yllätysyllätys)
Kulutus siinä 7l/100km ja tankin tilavuus 7,5L

Tuon 10tkm meinasin ajella ennenkun avaan, jos ei porsi ennen sitä. Nyt 5500km mittarissa ja ei oireita toistaiseksi.
 
Jep 510 varmasti tehopaino suhde kohillaan! Huolto välit ei inspais kuinka itse huolsit pyörää liikkeissä vai itse? Käytitkö konetta koskaan auki muuta, kuin vaihdelaatikko rempan aikana? Onhan noilla toki hinnassakin eroa 690:sen kanssa. Husku n. 8990€ ja kotari (SMCR) 11670. Pitää käydä koeajaa tuo 510, mutta vaikeeta on löytää koeajoa..

Kävin ajamassa Huskun Nuda 900 tavallisen ja r-mallin on kyllä hieno pyörä sora ominaisuudet tuli kokeiltua etc
Nuda on vaan liian lähellä omaa FZ1N. Pitää päästä kunnolla mettää ja soralle :D

Eli öljyt ja venan välykset tein itse. 1000km , 5000km takuuhuollot liikkeessä ja 10 000km koneremontin teki mp-racing vaihdelaatikon korjauksen yhteydessä. Konetta ei avattu aikasemmin mut uskoisin että se olisi kestänyt 10 000+ avaamattakin jos laatikko olisi pysynyt ehjänä :p Kyllähän noita kotarin ei-ärrä malleja saa suht halvalla jos sellanen kelpaa ?
 
Enska nyt ei sovi sellaisenaan kadulle ollenkaan. Monihan pitää näissä kaksia vanteita. Pyörätyypin etu joka tapauksessa on se, että mielen muuttuessa konvertointi metsään tai kadulle on aika helppoa.

Kyllähän tuon 690 pitäminen on helppoa. Pistin itse merkkihuoltojatkumon poikki ja tein itse nuo vähäisetkin huollot, mitä tuohon 15tkm kohdalla tehdään. Seuraava venttiilien tarkistus 20tkm kohdalla. Enempi ajamista kuin huoltoa. Uudemmissa on jopa 7500km huoltoväli.

Eihän tuo mikään kevein tai äkäisin supermoto ole, ärräkin korjaa vain sitä voimaa - edelleen ajopaino on siellä 140kg tasossa. Kyllä tuota varsinkin katumopojen ja vielä painavamman moton jäliltä mielellään käsittelee, mutta ymmärrän että 100kg raivokoneella on vielä jotain aivan muuta, varsinkin siellä vitikossa. Kadulla isolohkot on mukavia.
 
Enska nyt ei sovi sellaisenaan kadulle ollenkaan. Monihan pitää näissä kaksia vanteita. Pyörätyypin etu joka tapauksessa on se, että mielen muuttuessa konvertointi metsään tai kadulle on aika helppoa.

Kyllähän tuon 690 pitäminen on helppoa. Pistin itse merkkihuoltojatkumon poikki ja tein itse nuo vähäisetkin huollot, mitä tuohon 15tkm kohdalla tehdään. Seuraava venttiilien tarkistus 20tkm kohdalla. Enempi ajamista kuin huoltoa. Uudemmissa on jopa 7500km huoltoväli.

Eihän tuo mikään kevein tai äkäisin supermoto ole, ärräkin korjaa vain sitä voimaa - edelleen ajopaino on siellä 140kg tasossa. Kyllä tuota varsinkin katumopojen ja vielä painavamman moton jäliltä mielellään käsittelee, mutta ymmärrän että 100kg raivokoneella on vielä jotain aivan muuta, varsinkin siellä vitikossa. Kadulla isolohkot on mukavia.

Miksei tuo enduro-malli sovi ollenkaan kadulle? Itsekin olen miettinyt SMC tai enduroa...
 
Miksei tuo enduro-malli sovi ollenkaan kadulle? Itsekin olen miettinyt SMC tai enduroa...

Jep, kummasti noillakin reissuja ajetaan, eikä ne aina ole 100% päällysteen ulkopuolella iloittelua.
Jos siis näistä 690 koneisista ja karkeampi renkaisista puhutaan.
 
Miksei tuo enduro-malli sovi ollenkaan kadulle? Itsekin olen miettinyt SMC tai enduroa...
Jep, kummasti noillakin reissuja ajetaan, eikä ne aina ole 100% päällysteen ulkopuolella iloittelua.
Jos siis näistä 690 koneisista ja karkeampi renkaisista puhutaan.

Niin en minä väitä, etteikö ne pienet jutut vaativa enduro konvertoituisi nätisti katupeliksi vaan sitä, että kaikki endurot eivät sellaisenaan sovi kadulle siinä määrin mitä oikea supermoto as it is. Jos otetaan vaikka paremmin tuntemani kotari esimerkiksi, niin enskassa on heikompi etujarru ja pehmeämpi alusta. SMC:ssä on pintakovempi alusta, jotta tuntuma asfaltilla on parempi ja etujarru on järeä. Vastaavasti SMC on metsässä ikävämpi, VAIKKA pyöriin vaihdettaisiin renkaat ristiin. Kadulle katukumit ja metsään nappulat ja pyörä mahd paljon sen mukaan.

http://www.youtube.com/watch?v=Oo-3CTagRIs&hd=1

edit: Puhumattakaan siis niistä renkaista. Ajakaas joku nappuloilla Oulusta kemoraan, rataa 40-50 kierrosta ja takaisin. Siis semmosilla nappuloilla millä on hyvä ajaa hiekassa ja pa$ka lentää.
 
Kyllähän toi alkaa kallistuu kovasti kotariin päin. Pitää kyllä koe ajaa huskun 510 on se vaan niin kiinnostavan olonen pyörä.
 
Jos kerran tulee katucruisailuun, niin yksi vaihtoehto on vielä Husqvarnan TR650 (strada tai terra). En ole päässyt testaamaan laitetta, mutta teknisten tietojen perusteella se on Yamaha XT:n ja BMW G650GS:n parempi painos (10 kg painoa pois, 10 hp lisää tehoja). Siis pitäisi olla luotettavaa patarautaa, hyvin alhainen bensankulutus ja pitkät huoltovälit.
Jos tuosta pitää kiristää, niin sitten melkein KTM, eli Husaberg? (siis jo noiden esitettyjen vaihtoehtojen lisäksi).
 
Kyllähän toi alkaa kallistuu kovasti kotariin päin. Pitää kyllä koe ajaa huskun 510 on se vaan niin kiinnostavan olonen pyörä.

Suosittelen.

Kyllä nuo oikeasti keveät mopot on asiaa. Nuo 690 kotarit on sellaisia pulskeita matkalehmiä kun oikeaan kilpaenskaan/motoon vertaa. Hyvässä ja pahassa...
 
Suosittelen.

Kyllä nuo oikeasti keveät mopot on asiaa. Nuo 690 kotarit on sellaisia pulskeita matkalehmiä kun oikeaan kilpaenskaan/motoon vertaa. Hyvässä ja pahassa...

Jaa'a, kyllä mielestäni täytyy olla aikamoista syheröä jos meinaa saada asvalttipinnalla syntymään valtavan edun kisamotolla SMC:tä vastaan. Supermotoradalla (tai mikroautoradalla) varmasti (varsinkin jos on maasto-osuuttakin mukana), mutta tuskinpa maantiellä sentään jos on ajomiehen vikaa.

Jos nimenomaan sumorata-ajoa / enskaa / krossirataa ei ole kiikarissa, SMC olisi minun valinta any day :right:
 
Toivottavasti en sekoita nyt tässä ketjua. Itse olen tullut valinnassani milteipä KTM SM-R 990 ja 690 Smc väliltä arpomiseen. SMC tuntuu kokeiltuna esimerkiksi superduken jälkeen kyllä kevyeltä ja ketterältä, ihan kevyessä maastossakin. Ei vaan osaa päättää isomman ja pienemmän väliltä :)
 
Toivottavasti en sekoita nyt tässä ketjua. Itse olen tullut valinnassani milteipä KTM SM-R 990 ja 690 Smc väliltä arpomiseen. SMC tuntuu kokeiltuna esimerkiksi superduken jälkeen kyllä kevyeltä ja ketterältä, ihan kevyessä maastossakin. Ei vaan osaa päättää isomman ja pienemmän väliltä :)

Eiköhän tämä liity oikeinkin hyvin alkuperäiseen aiheeseen :)

SMR:n ja parikin SMC:tä omistaneena (terveisiä konnille :rant: ) laittaisin tällaisia kommentteja näihin ylläoleviin peleihin aiheesta:

SMR990:
+ omassa luokassaan kevyt ja hauska, riittävän ruudikaskin
+ todella hyvä alusta ja säädettävä kaikin puolin
+ toimii myös kuin mikä tahansa naku normikatukäytössä, jos ei aina halua pelleillä (pl. +150km range)
+ ajonesto löytyy, lisäksi konnalle kova pala nostaa pakun kyytiin painonsa vuoksi
+ omaan silmään erityisen miellyttävä katsella ja ihastella
+/- ABS löytyy - hmm, en ole aivan varma onko ollut hyvä vai huono ominaisuus? :)
- ei uskalla vaurioiden pelossa "viedä linkussa" vaikka varmaan pelimiehen käsissä taipuisikin - korjauskustannukset varmasti ihan katetun katupelin luokkaa kun vahinko sattuu vaikkapa hiekkatiellä
- kaikenmoiseen kikkailuun ehkä tosiaan pikkusen liian hienostunut peli?

SMC690:
+ kevyt ja selkeästi tehokkain omassa luokassaan
+ kestää rääkkiä menemättä osiin välittömästi, uutta muovia vaan tilalle ja matka jatkuu (=kohtuu halpaakin)
+ virtalukko löytyy vs kisamotot (ei tarvitse miettiä papattaako yksinään parkkiksella pikkupoikien jäljiltä)
+ monikäyttöinen eri rengassarjoilla (ei omaa kokemusta)
- aftermarket- putki on mielestäni aivan pakollinen hankinta
- ei ajonestoa, kelpaa varkaille poikkeuksellisen hyvin - vaatii järeät lukitukset parkkipaikalle
- maantiesiirtymät puuduttavia, penkki ei miellytä arsea ellei pääse ajamaan aktiivista mutka-ajoa (siinä toimii hyvin!)

Tosiaan vielä noista SMC:n eduista oikeaan kisamotoon verrattuna mielestäni tärkeitä ovat pitkät huoltovälit vs. kohtuullisen kevyt paino ja teho (jälleen, jos katu- ja maantiekäyttö on se juttu), virtalukko, ohjauslukko (= lelu, mutta vakuutusyhtiötä varten hyvä).
Lisäksi, jos vaikkapa Kotarin enskakuosisen EXC:n haluaa ottaa totiseen supermotokäyttöön ja rahasta on pulaa, kannattaa muistaa myös, että edessä on usein lisähankintoina ainakin mm. sumovanteet ja kumit, pienempi takaratas ja ketjut, etujarrulevy tai ainakin sovitin jarrusatulaan, jousituksen ja iskareiden jäykennystyöt, rekisteröinti...

Toivottavasti antaa edes jotain apua valintaan!
(Todennäköisesti ei, mutta molemmista varmastikin pidät kunnes pitää kohta taas jotain muuta saada) :)
 
Back
Ylös