Suzuki DL 1000 Strom

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veirta
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

veirta

New member
Suzuki DL 1000 V- Strom vm. 2003 käyntihäiriö, ajossa alkaa nykimään pitää pientä nykimistä, kun pysähtyy ei jää tyhjäkäynille vaan sammuu, kaasulla saa juuri ja juuri pidettyä käynissä, kerran tässä yhteydessä meni takamainen tulppa. Muutaman minutin päästä käynistää uudelleen käynistyy ja toimii niin kuin pitääkin. Vika voi olla kauankin poissa mutta tulee taas, aina tietenkin kuumana:boring:
 
Luultavasti kyseessä on viallinen Throttle Position Sensor eli TPS-sensori.

Kuvassa: http://www.mp-osat.fi/fi/varaosat/suzuki-mopo-mp/1000-cc/dl-1000-2010/11-kaasulapan-rungot

Osa numero 7.

Olethan säätänyt tyhjäkäynnin kun kone on lämpimänä niin alueelle 1200 RPM +- 100?

Kannattaa myös tarkistaa ruiskurungon synkat ja tietysti säätää tuo TPS-sensori.

EDIT: Ruiskurunkojen synkka tarkistetaan siis tuon TPS-sensorin vaihdon ja säädön jälkeen. Ja huomaa, että tuo TPS-sensori on nimenomaan tuo alempi. Ylempi on secondary throttle position sensor eli STPS-sensori ja tuo sinun vikasi viittaa juuri tuon alemman TPS-sensorin vikaantumiseen. Jos vika esiintyy vain ajoittain niin luultavasti se on merkki siitä, että tuo sensori on pian poksahtamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Luultavasti kyseessä on viallinen Throttle Position Sensor eli TPS-sensori.

Kuvassa: http://www.mp-osat.fi/fi/varaosat/suzuki-mopo-mp/1000-cc/dl-1000-2010/11-kaasulapan-rungot

Osa numero 7.

Olethan säätänyt tyhjäkäynnin kun kone on lämpimänä niin alueelle 1200 RPM +- 100?

Kannattaa myös tarkistaa ruiskurungon synkat ja tietysti säätää tuo TPS-sensori.

EDIT: Ruiskurunkojen synkka tarkistetaan siis tuon TPS-sensorin vaihdon ja säädön jälkeen. Ja huomaa, että tuo TPS-sensori on nimenomaan tuo alempi. Ylempi on secondary throttle position sensor eli STPS-sensori ja tuo sinun vikasi viittaa juuri tuon alemman TPS-sensorin vikaantumiseen. Jos vika esiintyy vain ajoittain niin luultavasti se on merkki siitä, että tuo sensori on pian poksahtamassa.

Kiitos tästä vinkistä selvitetään heti juhanuksen jälkeen.
 
Moro

Nojoo.. minä kysyin kerran Suistahuoltajalta, että mitä tyyppivikoja DL:issä on. Kaveri tuumas, että ei oikeastaan mitään. Noh.. jos tässä nyt muutaman luettelen:

-Kytkin päästää armotonta ääntä, koskee osaa pyöristä.
-Takahamppi ei keskity ketjun keskelle aiheuttaa ylimääräistä kulumista ketjuihin ja rasitetta voimansiirtoon.
-Vuotoa kytkimen työsylinteristä
-TP-Sensorit (TPS) menee rikki ja tuo tyhjäkäynti alkaa sitämyötä oikutteleen.

Ei nyt varsinainen vika, mutta vinkkinä: DL:n pyöränlaakerit on suojattu vain toiselta puolelta. Joten nuo laakerit menevät kohtuu herkästi rikki. Itselläni oli 40 000 km pyörässä ja laakerit aivan tohjona (ruosteessa, täynnä paskaa). Liekö olivat kauan jo olleet tuossa kunnossa edellisellä omistajalla, mutta itselläni menivät heti vaihtoon. Tilalle laadukkaammat molemminpuolin suojatut laakerit.

Siinä nyt muutama mitä tuli mieleen suorilta käsiltä.

En ole huolto/korjaushommissa, mutta sen jälkeen kun pyörän ostin viime vuoden keväällä olen plärännyt jokapaikan läpi ja käynyt omaa pyörääni läpi ja korjannut noita em. vikoja/"ominaisuuksia".

Tässä nyt muutama linkki liittyen ongelmaasi mitä tuossa pikaisella googlettelulla sattu silmään:

http://www.stromtrooper.com/dl650-2004-2011-[-wee-strom-]/76742-tps-question.html

"A TPS problem is most noticed as problem with idle, mostly dieing at idle after a long run. It does not show up as a power or vibration problem. That sounds more like a misfire or fuel injector problem. "

http://www.stromtrooper.com/dl-1000-[-vee]/16041-throttle-position-sensor-symptoms-solutions.html

http://www.vstrom.info/Smf/index.php?topic=12585.0

http://www.stromtrooper.com/dl-1000-[-vee]/73707-faulty-tps.html

Siitä vain lukemaan, ei kannata kuitenkaan tulla vainoharhaiseksi. Voi olla, että sinulla on useamman vian summa tai pyöräsi tarvitsee vain säätöä. Osaatko sanoa tapahtuuko tuo "nypytys" millä kierrosalueella vai tasaisesti kaikilla? Veikkaisin 3000-4000 rpm aluetta? Oletko vaihtanut tulpat, ilmanputsarin ym. milloin? Onko pyörässä powercommanderia, GiProa aterlla tms? Tankkihan tuosta pyörästä lähtee tosi helposti irti joten tsekkaa tankkiin onko siellä ruostetta tms. paskaa ja vaihda vaikka polttoaineet täysin uusiin. Vanhat voi heittää sitten taloyhtiön ruohonleikkuriin :right:

Tuo, että pyörä taistelee ajon jälkeen tyhjäkäynnillä on tosiaan yleinen sensoriongelma. Jos sinulla on hyvät tilat missä purkaa pyörä ja pyörän voi jättää vaikka auki niin silloin alottaisin ite kyllä tarkistelemalla noita säätöjä.

Korostan tosiaan vielä, että no ole ammattilainen vaan nöösipoika, mutta sen vähän tiedon mitä pyörästä löytyy jaan tietysti ilomielin ja tarjoan vinkkejä mahdolliseen korjaukseen.

Edittiä..vissiin poistit sen viestin tuosta välistä?!

Editin edittiä: Kokeile laittaa pyörä dealer modeen ja katso tuleeko vikakoodeja. Jokin metallinen esine esim. klemmari käy siihen projektiin. Pyörän LCD-näyttö näyttää mikäli pyörässä on vika päällä. Ohjeet tuohon katsomiseen: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=452388 Tuo anturi löytyy vasemman takakatteen alta. Otat penkin pois niin ainakin itselläni tuo liitin näkyi sieltä välistä ja sen sai ujuteltua pois sieltä. Vikakoodit tässä:

C00 No error
C11 Camshaft Position Sensor (CMPS) - 1000 Only
C12 Crankshaft Position Sensor (CKPS)
C13 Intake Air Pressure Sensor (IAPS)
C14 Throttle Position Sensor
C15 Engine Coolant Temp. Sensor (ECTS)
C17 Intake Air Pressure Sensor (IAPS) - 07 & Up 650 Only
C21 Intake Air Temp. Sensor (IATS)
C22 Atmospheric Pressure Sensor (APS) - 1000 Only
C23 Tip Over Sensor (TOS)
C24 Ignition Signal #1 (Front Coil)
C25 Ignition Signal #2 (Rear Coil)
C28 Secondary Throttle Valve Actuator (STVA)
C29 Secondary Throttle Position Sensor (STPS)
C31 Gear Position Sensor (GPS)
C32 Injector Signal #1 ( Front)
C33 Injector Signal #2 (Rear)
C40 ISC Valve - 07 & Up 650 Only
C41 Fuel Pump Control System (Fuel Pump Relay)
C42 Ignition Switch Signal (Anti-Theft)
C44 Heated Oxygen Sensor (HO2S)
C49 PAIR Control Solenoid Valve

Mikäli vikakoodeja on useampia niin ne näkyvät vuoronperään tuossa LCD-näytöllä. Hommaan menee 5 min ja siitä on hyvä aloittaa.

Samalla voit katsoa myös tuon TPS sensorisäädön. Siinä näytössä näkyy tuon C-kirjaimen vasemmalla puolella viiva. Viivalla on kolme asentoa: ala, keski ja yläasento. Tyhjäkäynnillä (pyörä ajettu lämpimäksi ja tyhjäkäynti säädetty 1200 RPM) viivan tulisi olla keskellä. Kun nostat kierroksia tasaisesti niin tuon viivan pitäisi nousta ylös kun kierrokset ovat n. 1600-1800 kierrosta. Mikäli näin käy niin TPS sensori on täsmälleen oikeassa säädössä. Mikäli ei niin sensori kaipaa säätöä tai voi olla mahdollisesti viallinen. Itselläni tuon sensorin säätö oli siten, että palkki nousi ylös vasta 2400 rpm kohdalla. Eli sensori kaipasi säätöä. Huomaa vain, että tuo näyttö on hidas reagoimaa, että kierroksia kannattaa pitää jonkin aikaa aina paikoillaan... näytölle tiedonhakuun menee n. 0.5-1sekuntia arviolta.
 
Viimeksi muokattu:
Vika löytyi loppuen lopuksi lamda anturista mikä ohitettiin ja kone säädettiin, salosta löytyi korjaamo MP-asennus missä asentaja tiesi mitä teki, hyvä palvelu suosittelen, eikä ollut edes kallis, kun vertaa esim. turun korjaamoihin.
 
Nyt olis TPS anturin vaihto aika, en ole vanhaa vielä irroittanut. Onko otettava jotain erityistä huomioon anturia vaihdettaessa, meneekö paikoilleen johonkin akseliin, pitääkö esijännittää jousta vastaan ym. säädetäänkö pitkissä reijissä kääntämällä ja tietenkin mittarista katsomalla viivojen paikkoja vai miten.
 
Back
Ylös