• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Suzuki gn250 -06 huolto

jumpingstone

New member
Osaisiko joku kertoa mita huoltamista ko. moottoripyora kaipaa? Silla on nyt ajettu n. 8000km ja siihen on tahan mennessa tehty seuraavaa. 2000km:n ja 5000km:n kohdalla olen vaihtanut oljyt, ketjuja olen silloin talloin rasvannut ja pari kertaa kiristanyt.

Tarvitseeko se jotain muunlaista huoltoa pysyakseen hyvassa toimintakunnossa? Mitaan vikaa ei ole koskaan ilmennyt ja kaikkki toimii edelleen loistavasti. Onko siella joku oljynsuodatin ja olisiko se jarkevaa vaihtaa nyt 8000km oljynvaihdon yhteydessa? Mopon kaikki paperit ovat kiinan kielisia ja niista en mitaan ymmarra.

Jos tuo malli edelleen se yksipyttyinen niin ei siinä paljon huoltoa ole noilla kilometreillä. Mihin kiinnittää huomiota ovat koneen puolella venttiilit, öljy suodattimineen sekä ilmanputsari. Kytkimen vapaavälys kannattaa myös tarkastaa jottei se vain kanna. Lisäksi yleinen huolenpito jotta kaikki pelaa ja on kunnossa.

Kiva kun joku muukin älyää pienten pyörien päälle...

Ton pyörän kanssa kannattaa ottaa huomioon siinä vanhempana usein ilmenevä aika ikävä tyyppivika.

Elikkäs yksi generaattorin vaiheista kiertää ajovalokytkimen kautta tarkoituksena estää ylilataaminen valojen ollessa pois päältä. Vanhempana just ton kytkimen kontakti heikkenee ja aiheuttaa ilmeisesti jännitepiikkejä. Tosta johtuen pyörästä palaa ainakin CDI boksi (ennen 600e, nyttemmin oon kuullut ettei sais enää ollenkaan suomesta) ja ilmeisesti myös regulaattori.

Iteltä meni molemmat mutta laitoin että ilmeisesti myös regulaattori koska muiden tarinat tuntuu kertovan vaan CDI boksista. Ehkä koska regulaattori ei maksa mitään CDI boksiin verrattuna... Toisaalta luulis että regulaattori pysäyttäis piikit ennen CDI:tä ainakin ku on kunnossa... mutta en oo varma, en oo sähkömies
smile_org.gif

Ite poistin koko kierrätyksen ja laitoin kaikki vaiheet suoraan regulaattorille. Kaippa sekin riittää jos vaan pitää ajovalokytkimen kunnossa... varsinkin jos pyörä ei paljoa ulkona seiso.

Kiitoksia kommenteista. Oljyt tuli vaihdettuaja ketjut kiristettya ja kaikki vaijerit voideltua. Oljynsuodatinta en vaihtanut kun semmoista ei sattunut olemaan. Ilmanputsari vaikutti puhtaalle ja kytkimen ja kaasun valykset olivat myos ihan sopivan oloiset.

Nyt on 12000km mittarissa ja kaikki edelleen toimii normaalisti. Just vaihdoin oljyt ja suodattimen. Ketjut vaikuttaa venyneen jotenkin epatrasaisesti, silla niiden kiristaminen sopivaan kireyteen vaikuttaa mahdottomalle. Jossain asennossa kireys tuntuu sopivalle, mutta kun takapyoraa hieman kaantaa, niin jossain muussa asennossa ketjut on huomattavan kirealla tai loysalla.. Kuinka pitkaan ketjut yleensa tapaavat kestaa?

Seuraavassa huollossa pitas vissiin uusia jo ainakin ketju, rattaat ja takarengas.

Minulla on ollut GN 250 vm. -92 yksitoista vuotta. Ajan nykyään sillä ainoastaan kesälomalla, pari tankillista eli reilut 500 km vuodessa. Isompaa pyörää ei tuollaiseen maaseutuajeluun lauantain toivottuja levyjä odotellessa tarvitse.

Olen huoltanut sitä niin että olen vaihtanut syksyisin öljyt, alkuaikoina myös suodattimen kun ajoa tuli pari tuhatta kesässä.Viime aikoina suodatin ehkä joka kolmas vuosi. Venttiilit olen tarkastanut 6000 km välein, ei niissä pahemmin säätötarvetta ole ollut. Ilmansuodatin on pestävä superlonimalli. Lämmintä vettä ja Fairya. Uudelleen öljyäminen käy näppärästi niin että laitttaa suotimen isoon minigrip pussiin ja moottoriöljyä perään ja puristellaan hetki.

Ketjut ja rattaat ovat edelleen alkuperäiset vaikka mittarissa on jo 22 000 km. Ketjusprayta olen käyttänyt säännöllisesti.Ihan hyvässä kunnossa ketjut&rattaat ovat, ehkä joutuu kiristelemään useammin. Pari akkua on mennyt kun ei talvella ole tullut ladattua. Mitään sytkäyksikköongelmia ei ole ollut.

terveisin, NipaN

Back