• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Suzuki gs 500 ei kierrä!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Grafis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Grafis

New member
Eli suzuki gs 500 e-92 kiihdyttäessä nykii ja tuumaa 6500 kierroksen kohalla. sit taas 7000 jälk lähtee.Vaihdoin ilmanputsarin ja tuntuu et vaan paheni.Jos 100km/h vauhdista lyö kaasun pohjaan ni ei tahdo millään kiihtyä nykii vaan ja kierrokset ei nouse yli 6,5t!!
omg.gif
Ja missä asennossa se tankin alla oleva hana on täysin auki?
 
Saako varmasti tarpeeksi soppaa? Saman tyylisten oireiden kanssa juuri suzukin kanssa taistelleena ja nyt toimii kun kaasarit puhdistettu ja säädetty. Tulpat?
 
Ehkäpä mopotin ei vain saa tarpeeksi korvausilmaa tankkiin? Tuossa ohjeet ko. ongelman poistamiseen: http://gstwins.com/gsboard/index.php?topic=41061.0.

Voisi kuvitella, että se tankin alla oleva hana on auki jossain 90 asteen kulmassa, liekö kokeilemalla yksinkertaisinta testata?-) Oliko tuossa mallissa bensahanassa prime -asentoa? Se normaali on -asentohan on auki alipaineen avulla, joten jos jostain alipaineletku fuskaa niin bensaa se ei kyllä kovin hyvin sitten saa.

Tulpista näet nopeasti käykö rikkaalla / laihalla, vastaavasti jos tyhjäkäynti ei vaella kaasarit saattaisivat olla edes jollain tasolla synkassa ja jos tyhjäkäynnille kierrokset tipahtavat nopeasti niin ei taida olla edes ilmavuotoa? Ym., nopeasti tarkastaa.
 
Kumpaa bensiiniä käytät? E10 vai E5 ?? E10 menee varmasti liian laihalle,sillä sopalla kun pitäis rikastaa seoksia. Helpoiten selviää kun ajaessa pistät ryyppyä päälle sillä alueella ,jos toimii paremmin seos,jolle vaikuttaa kyllä. Minusta se moottori muutenki sillä alueella laihalla,ainaki 450 gs kun laitoin gs500 putkiston,oli karmean laihalla niillä kierroksilla,nakutti pahasti,eli itse sytytti.en saanu seoksia rikastettua millään,sellaisia neuloja ei ollu saatavilla joilla olis saanu rikastettua sen alueen.Pelkillä suuttimilla jos sai sen kierros alueen toimimaan,muilla tukehtu bensaan... Ongelma poistu kun laitoin orggis 2-2 putken,pelasi hienosti sen jälkeen...
 
E5:lla ajan.Kiitoksia neuvoista.Pitää tutkia tuota ku kerkee.Siinä on motad nexxus putki..ihmetyttää vaan ku huononi putsarin vaihdon jälkeen?Pitää kattoo se hana tankin alla et täysin auki.Laitoin muka samaan asentoon ku oli mut 1 km ajon jälkeen jäin välille ku sammu..sit vaan tankki aina irti ja kokeilin missä asennos lähtee käyntiin!
omg.gif
 
Kyllähän se bensaa saa, kun toimii yläkierroksilla normaalisti, vai oliko näin?

Viasta päätellen olettaisin toisen kaasuttimen välikierrossuuttimen olevan tukossa.

Tyhjäkäynti ja matalat kierrokset toimii sekä yläkierrokset kaasu pohjassa myös isoimmalla vaihteella?

Jos näin on, piste välikierrossuuttimen tukokselle jommassa kummasssa kaasarissa.

ja taas edit;

suuttimen "tukoksella" tarkoitan suutinta ja siihen liittyvää kanavaa.
 
kyl se vähän pätkii nyt yläkierroksillakin.Jos vähän nätimmin kiihdyttää niin kiertää ihan nätististi yläkierroksille asti.kaasu pohjas ei.Jos ajaa vähän alle 6000 kierrosta ja vääntää kaasun pohjaan ni ei mee yli 6500.sit jos vähän löysää kaasua menee pikku hiljaa siitä yli...
nixweiss.gif
Paikalla ottaa hyvin kierrosta.
 
Veikkaisin näiden analyysien perusteella vikaa bensahanassa tai
kaasuttimien suuttimissa.

Kaasuttimien puhdistusaine voisi auttaa, ettei tarvitsisi purkaa.

Puhdistusaine ei toimi todellakaan nopeasti, vaan ikäänkuin viiveellä, mutta kuitenkin toimii, jos vika on tukoksen aiheuttama.

Annostele reippaasti ja aja tankillinen niin pitäisi tehota, jos vika on tukoksen (talven yli ns.liman) aiheuttama.
 
Luin jostain et näissä ollu vikaa tuos hanassa!Nyt hokasin että se  on tehny välil sitä et sammuu kesken ajon.Just niinku bensa loppus.vähän aikaa ku oottaa ni sit taas lähtee käyntiin.Millä periaatteella se hana toimii??
 
Luin jostain et näissä ollu vikaa tuos hanassa!Nyt hokasin että se  on tehny välil sitä et sammuu kesken ajon.Just niinku bensa loppus.vähän aikaa ku oottaa ni sit taas lähtee käyntiin.Millä periaatteella se hana toimii??
Kaasarista tulee ohut letku hanalle, kun koneessa on imu päällä, alipaine imee hanan auki. Noissa alipainehanoissa on aina omat ongelmansa, kannattaa tietty eka katsoa sen ohuen letkun kiinnitys.

Ethän vaan oo laittanut bensafiltteriä mihinkään letkun väliin, jos oot niin ota äkkiä pois... Aiheuttaa myös hyytymistä.

Noiden jälkeen tosiaan se tulppien väri tarkistukseen ja jos näyttää normilta niin sitten kaasareiden putsaus. Kannattaa samalla uusia kaasareiden tiivistesarjat ja tarkistella kumikurkkujen kunto.

Väliajoin on myös suotavaa laskea kaasarit tyhjäksi kohokammioiden tyhjennyspropuista, tulee roskat ulos. Oma gessu jätti aikanaan tienpäälle tokana päivänä hankinnasta, pari tuntia olin ihmetellyt ja en mitään vikaa keksinyt kunnes paikalle pysähtyi kokenut herrasmiesmotoristi. Se kaivoi esiin leathermanin, avasi kohokammioiden pohjaproput, valutti tyhjiksi, laittoi kiinni ja painoi laakista pyörän käyntiin.

Pyörän ainukainen bensafiltteri päästää aika hyvin roskaa kaasareihin ja in-line filttereillä bensan saanti lakkaa kokonaan joten kaasareiden putsaus kannattaa opetella.
 
Tulpat vaihdettu.Toinen oli melko puhdas ja toinen musta/nokinen?Kaasuttimien kohokammioissa oli punertavaa hienoo töhnää pohjalla.En tohtinu purkaa enempää ku ei tiiä saako kasaan.Olis kyl varmaan kannattanu.Nyt toimii vähän paremmin mut kaasua ei kärsi vääntää pohjaan.Vielä samoja oireita.Sit on alkanu sammuilla kesken kaiken.Sammuu ihan yht äkkiä kesken ajo.Ei tee sitä tasases ajos mut risteyksissä ja liikennevalois ym.Sen jälkeen ei suostu heti starttaamaan.Kun oottaa noin 20 sek niin lähtee hyvin käytiin??  
omg.gif
 
Kaasuttimien kohokammioissa oli punertavaa hienoo töhnää pohjalla.En tohtinu purkaa enempää ku ei tiiä saako kasaan.Olis kyl varmaan kannattanu.
Ja tätä sanotaan kaasarien puhdistukseksi? Ruuvaa suosiolla ne suuttimet irti, puhdista suuttimien reiät ja kaasarin kanavat, niin että ovat varmasti auki. Ei ne kohokammioihin kurkistamalla puhdistu!
 
omassa gs on ainakin niin että kun hanan nuoli on alaspäin niin se on auki ja sitten taas kun se on vaaka asennossa menosuuntaan niin se on varatankilla
 
Kaasuttimien kohokammioissa oli punertavaa hienoo töhnää pohjalla.En tohtinu purkaa enempää ku ei tiiä saako kasaan.Olis kyl varmaan kannattanu.
Ja tätä sanotaan kaasarien puhdistukseksi? Ruuvaa suosiolla ne suuttimet irti, puhdista suuttimien reiät ja kaasarin kanavat, niin että ovat varmasti auki. Ei ne kohokammioihin kurkistamalla puhdistu!
En sano sitä kaasarien puhdistukseksi..pikku kurkistusvaan!
biggrin.gif
 
Mitenkä tämän tapauksen kanssa menee? Itsellä samoja oireita ja vianhaku vielä päällä.
 
Itse löysin vastaavilla oireilla fzr:n kohokammioista ruostemöhnää. Möhnät sai pestyä kätevästi WD-40 öljyllä pois ja paineilmaa suuttimien läpi. Toimi jonkun aikaa putsauksen jälkeen ja oireet uusiutu. Taas oli möhnää ilmestyny. Ruosteen lähteeksi paljastui bensahanan ruuvit, jotka oli 20v aikana alkanu ruostumaan. Ruuvien uusinnan jälkeen ei ole enää möhnää tullut. Kannattaa siis samalla kun avaa tarkastaa mistä sitä ruostetta sinne tulee, ettei putsauksesta tule "viikkohuoltoa".
wink.gif
 
Noniin, itselläkin olisi tuollainen Suzuki gs 500e -98, jossa on pienen pientä ongelmaa. Ostin kyseisen pelin Kuopion Yamaha Centeriltä pari viikkoa sitten, jonka jälkeen jättänyt 3 kertaa tien päälle, viimeksi tänään. Onneksi on kuluttajansuoja, niin ovat Yamaha centerillä joutuneet pyörän aukomaan.

Niin itse oireina on, että toimii yleensä parikymmentä kilometriä ihan normaalisti, kunnes yhtäkkiä häviää tehot, vaikka kuinka kaasua antaisi, saattaa hetkellisesti reagoida kaasuun. Yleensä se käynnistyi tuon jälkeen, jonka jälkeen pystyi ajamaan muutaman kilometrin ja sama toistui. Sitten eikun jostain kyyti hommaamaan pyörälle yamaha centerille.. Ekalla kerralla antoivat vaan valohoitoa pyörälle, toimi mukamas hyvin huollossa.

Kuten uskoa saattaa, eihän viat hävinneet minnekään ja pyörä uudestaan huoltoon, jossa purkivat ja puhistivat kaasarin. Tällöin löyty jotain paskaa kaasarista. Pyörä toimi operaation jälkeen suht hyvin, ainoastaan kovemmilla vauhdilla ja tasakaasulla ajaessa nyki hieman. Pyörällä kerkesin ajaa reippaan 100 km (työajua yms) ja tänään aamulla moottoritiellä ajaessa yhtäkkiä kuului pari pamausta pakoputkesta ja pyörä hyyty heti sen jälkeen. Onneks pääsin just rullaamaan liittymään.. Pyörä siis vaihteeks Yamaha centerillä korjattavana.

Ei ole ainakaan ajamisen ilosta vielä päässyt nauttimaan pyörän kanssa.. Meinaa myös mennä luottamus tuohon pyörään, kun ei kestä edes ajaa pariakymmentä kilometria putkeen.
sad_orig.gif
Ehkä se vika nyt yamaha centerillä löytyis..
 
En tiedä olisiko jotain tyyppivikaa noissa vanhemmissa yksilöissä, koska itselläni teki vm. 94 samaa silloin kun sellaisen omistin. Sammuili omituisesti kesken ajon silloin tällöin ja sen jälkeen ei mitään ongelmaa. Kaasareita ja bensansyöttöä putsattiin, mutta ei siitä pysyvämpää korjausta ollut. Oudointa oli tosiaan se, että välillä kävi pitkäänkin hyvin ja sitten jossain vaiheessa alkoi ensin nykimään ja sitten sammui kesken kaiken.

Sitten kuulemma jossain vaiheessa oli uusi omistaja saanut koneen osittain jopa leikkaamaan kiinni!? Eli kannattaa tosiaan tarkistaa mistä vika johtuu.
 
Kannattaa tarkistaa kaikki johtoliitokset. Omani sammuskeli ajosta aikanaan, satojen röökien ja muutaman kuun kierron jälkeen syylliseksi paljastui se akun miinukselta lähtevä erillinen maajohto. Oli piuha melkein poikki ja tien päällä liikehdintä aiheutti välillä stopin.
 
On ihan jännä kuulla, että mitä sieltä huollosta viaksi löytävät. Kuhan saan joskus Suzukin sieltä takaisin, niin voisi noita sähköjohtoja ja liitoksia katsella, että löytyiskö mitään epämääräistä. Mutta jos vikaa ei sittenkään löydy, niin pitää ruveta kyllä harkitsemaan pahemman kerran kaupan purkamista.. Löytäähän sitä aina jonkun toisen pyörän, joka ei jättäisi vähän väliä tielle.
 
Back
Ylös