Suzuki GS 500 vikakysely

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja santtu-cbr
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

santtu-cbr

New member
elikästä ostettiin vaimolle tommonen pikku pörriäinen. saatiin se käymäänkin kohtalaisesti (kaasareiden putsaus,vaijerien rasvaus,imuvuotojen tukkiminen,putasarin kunnolla kiinnittäminen) mutta edelleen vetää tulpat harmaan valkoisiksi. pääsuuttimet on kokoa 120 ja neulat on toisiksi ylimmässä asennossa. niitä tiputetaan seuraavaksi. tyhjäkäynti on ok mutta välillä tuntuis poksuvan kaasarissa kun veto on päällä. kiihtyy yllättävän hyvin muuten..
cool.gif
sitten takajarrun säätö? onnistuuko mitenkään? on niin helvetin tehokas että. vähempikin riittäisi. jos siinä olisi alkuun niin lisätään kun tulee mieleen..
tounge.gif
 
Eikös sen jarrusylinterin alapuolella ole vipu jossa on "ruuvisäätö" sitä hölläämällä sylinterin liike pienenee - sillä varmaan saa höllättyä jarrua.

Ei se tosin taida muuttaa kun polkimen liikerataa.

Jos lontoo taipuu laita e-mail osoittees vaikka yv:llä ajan scannerilla kirjan kuvat
 
Onko muuten pyörässä ihan vakiovaimennin? Vaimon GS:ssä oli ostessa sellainen omatekoisen näköinen äänekäs "tehopönttö" enkä vaimenninvillan avulla saanut sitä hiljenemään. Yläpäässä tuntui olevan potkua, mutta alavääntö oli aivan hukassa. Hankin alkuperäisvaimentajan ja pyörä veti alakierroksillakin taas normaalisti. Mitään kaasarin säätöjä tms. en joutunut tekemään ja homma toimii edelleen vaikka kilometrejä on koossa lähes 80000...
 
Niinpä onkin
withstupid.gif


Laitoin tulemaan...

Näytti olevan 2M liitetiedosto jos ei tuu niin anna vinkki otan printin mukaan.
 
jarrut on nyt kunnossa mutta hieman lisää soppaa pitäs koneelle järjestää.. muistaako kukaan pääsuuttimen kokoa?
 
Itsellä vm -00 "pörriäinen", hauskasti sanottu muuten  
tounge.gif


Olen roplannut jonkin verran kaasareiden säätöjä, ja tähän asti parhaiten omani on pelannut seuraavalla konfiguraatiolla:

tyhjäkäyntisuuttimet 45
pääsuuttimet 125
ilmaruuveja tasan 3 kierrosta auki kiinni-asennosta
neulat keskimmäisessä asennossa

nämä siis vakioputkella ja -ilmaboksilla, hi-flo:n filtterillä. Putkea avartamalla saisi varmaankin kulkua vähemmän tukkoisen tuntoiseksi.

Kone saa ehkä aavistuksen liikaa polttoainetta alakierroksilla, mutta lähteepähän nätisti käyntiin eikä tarvitse ajaa imu päällä  
biggrin.gif
Jos kiinnostusta riittää, tyhjäkäyntisuuttimiksi voisi vielä vaihtaa 40:t. Nuo 45:t olivat paikollaan ostettaessa, Mrpower (tai sinne päin niminen firma) on suorittanut aikoinaan tehon noston kun pyörä oli jollain aikaisemmista omistajista 25 kw:na. Jostain syystä sama firma oli ruuvannut pääsuuttimiksi 120:set joilla tulpat värjääntyivät huomattavan vaaleiksi, eikä yläkierroksilla kone vetänyt 6000 rpm jälkeen nimeksikään (saattoi kyllä olla muutakin vikaa bensansaantipuolella, ei uskoisi että pelkillä suuttimilla tulisi noinkin selkeä hyöty)

Kokeilin käyttää neuloja toiseksi ylimmässä asennossa (eli sokkaa toiseksi alimmassa hahlossa) mutta silloin kone sai jo selkeästi liian paksua seosta.

Mutta en ole mikään asiantuntija, kokeilin vain mitä isot pojat rapakon takana gstwin.comin foorumeilla suosittelivat  
nixweiss.gif
 
jeps eli kiitoksia vastauksista! neulat säädän seuraavaksi (eipä tarvi taistella putsarin kotelon kanssa taas kun kaasareita ei tarvi irroittaa) ja jos se ei auta niin kaasarit pöydällä. kumma kyllä se toimii pirun hyvin! lähtee käyntiin todella nätisti ja pelaa muutenkin ok. eli kaukana ei olla!
smile_org.gif
vähän vaan jänittää kun tulpat kertoo seoksen olevan laiha. suutimet on siis abaut oikean kokoiset. ajattelin vain kun toi on ollut kanssa 25kw mopo että onko suuttimia vaihdettu lainkaan. nooh eiköhän se siitä. ei vaan ole hirveesti vertailu kohteita että miten tommosen pitäs liikkua ja käydä muutenkin..
confused_orig.gif
vaimo on sillä nyt jonkun lenkin ajanut ja tykkää kovasti!!
062802jumpie_prv.gif
sopivan matala ja helppo käsitellä. hyvä kapistus kyllä on!
 
neulat säädetty (nyt tulpat rupee tummumaan jo) ja jarru on kunnossa. nooh nyt mopotin lähtee työntämällä käyntiin. ainakin jännitteen säädin on rikki? (esim vilkut vilkuttaa kierosten mukaan) ja ei ilmeisesti lataa kunnolla? ei siis jaksa pyörittää itse käyntiin vaikka akkukin on kohtuu tuore..
sad_orig.gif
ja mammahan ei saa sitä itse työnnettyä..
sad_orig.gif
sad_orig.gif
eli laturia ropataan seuraavaksi....
 
neulat säädetty (nyt tulpat rupee tummumaan jo) ja jarru on kunnossa. nooh nyt mopotin lähtee työntämällä käyntiin. ainakin jännitteen säädin on rikki? (esim vilkut vilkuttaa kierosten mukaan) ja ei ilmeisesti lataa kunnolla? ei siis jaksa pyörittää itse käyntiin vaikka akkukin on kohtuu tuore..  
sad_orig.gif
ja mammahan ei saa sitä itse työnnettyä..
sad_orig.gif
sad_orig.gif
 eli laturia ropataan seuraavaksi....
Kuulostaa identtiseltä mitä olen itse käynnyt läpi GS:n kanssa.

Eli Jännitteensäädin,laturi,akku,tulpat,ilmanputsari uusiksi.
Kaasarit synkattiin, neuloja nostettiin joka oli todella väärä veto koska sen jälkeen tulpat oli mallia neekeri, joten ei muuta kun takasin oisko 3:s ylin

Seosruuvit ovat 3½ kierrosta auki ja tuntuu ainakin mutulla olevan OK!
Nyt kaasarit levällään ja putsauksessa koska keskialueella pientä nykimistä havaittavissa, se jääkö se tyhjäkäyntipiriin selviää lähipäivinä kun ehtii ihmetellä lisää.

Hyviä vinkkeja otetaan toki vastaan...ja joo puolat on OK koska penkistä ajettu ja kyllä sytyttää joka iskun
 
Jaaha....nyt on sit kaasarit purettu ja putsattu, pientä keskialueen nykimistä on vieläkin.

Pitänee hommailla kaasareihin hieman uutaa osaa ens talvella, neulat yms pientä krääsää.

Säädöt on nyt palautetty putsin jälkeen ohjearvoihin + 1/4 kierros suomilisää mut neuloja tiputettiin 2 pykälää (keskelle).
Muuten toimii hienosti.
 
Back
Ylös