• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Suzuki GS500E

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kygä
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kygä

New member
Uudehko käyttäjä tervehtii!

Pientä projektia ollut vireillä syksystä saakka kun tuon pörröttimen hommasin. Ensin piti vaihtaa vain öljyt ja vähän kiilloitella mutta loppupeleissä koko talvihan tuossa meni. Nopea ja taatusti hiomaton projektikertomus:


Hylsy on vuoden 1992 Suzuki GS500E, n 60 tuhatta rullattu(eli sisäänajettu). Ei taatusti mikään raketti mutta tyydyttää ensimmäistä pyörää hommaavan köyhän kotilokuskin elämännälän. Oli halpa ja hyvä. Eniten harmitti kun sain tuon vasta -08 syksystä ostettua ja nautittua kilometreistä vain pari viikkoa ennen talviteloille laittamista. Onneksi löytyi lämmin talli missä pyörää säilyttää. Epäonneksi, teknisin laite mitä tallista löytyi, oli peltosen murtsikkasuksi eli ei kauheita resursseja remontoinnille.

Lähtötilanne oli:


---

Siitä pientä viilausta; tuplavalot, tanko ja kymmenen senttiä lisää perskorkeutta:




Perskorkeus tuli ihan katteita muokkaamalla ja tukkaa raapimalla, ei hyvä. Ja kromiset tuplavalot näkyivät joka toisessa nettimoton pyörässä.

---

Sitten löytyi edullinen jammun R6- perä ja pitihän se lunastaa:



Perin ikävähän tuo oli naittaa istumaan runkoon kiinni, ei vaatinut kuin paljon kiukkua ja dremeliä. Tuossa hommassa, jos jossain; millin heitto voi v#tuttaa.
Samalla tein uudet seitsemän milliä lyhyemmät koiranluut, jälkeepäin kun tunnustelee niin ei nuo ainakaan ajotuntumaa heikentäneet.
---

Vannetta hinkkaamaan:






Kevättä odotellessa alkoi rupuisenvalkoiset vanteet ahdistaa niin paljon että nappasin molemmat kainaloon ja painuin kotiin hiomapaperin kanssa... Noin kuukausi myöhemmin, ehkä hieman uusia psykedeelisiä kokemuksia maalinpoistoaineen kanssa kokeneena/ paikallisen rautian hiomavälineistä tyhjentäneenä saatoin todeta että vanteiden pinta on jopa tasainen. Ei enää uritettu, appelsiininen, tekstitetty tai mitään mikä viittaisi siihen etteikö noihin kahteen helvetinpyörään olisi kulutettu kaikkea sitä aikaa jonka olisi voinut (vaimokkeen mielestä) käyttää kotona tiskaamiseen, siivoamiseen, seinien imurointiin yms. Loppupeleissä kuitenkin tulin katsoneeksi internetistä kuvia oikeasti kiillotetuista vanteista ja päätin taas keskittyä vain tiskaamiseen, siivoamiseen, seinien imurointiin yms... Kaikenkaikkiaan vanteet näyttävät nyt paljon paremmilta, pitää vain vahailla hieman useasti.

---

Sinipunainen, kulunut ja kauttaaltaan ruma pyörä sai riisuuntua katteistaan ja lähteä maalarille, iso kiitos Kanta-Hämeen Koritekniikalle:




Pakko myöntää että jos on muutama satanen jemmassa niin kannattaa ottaa se muutama satanen jemmasta ja tilittää maalarille. "Väriä elämään" on kuulostanut ennen kaikelta muulta kuin lihaasyövän heteromiehen jutulta mutta kun käytti pyörän maalarilla niin mietteet ovat toiset. Että voi muutaman markan lypsyjakkara muuttua kun näyttää himan sivellintä.

---

Tuosta ei ollutkaan enää niin pitkää aikaa kevääseen ja ensimmäisiin kuiviin keleihin joten eikun uusi etulamppu kiinni ja baanalle, kierroslukumittari sai väistyä toistaiseksi odottamaan jotain edullista digimittaria. Kutakuinkin valmis eli aina vaiheessa:




Seuraavaksi varmaan hieman äänekkäämpää pönttöä kiinni niin alkaa olemaan siinä. Hitsausvehkeet jos olisi, tuosta voisi tehdä jopa villin mutta tyydytään siihen mitä on, eli ride on.

Seuraavassa kuvassa vielä tissi jolla on tonttulakki. En tiedä miksi, mutta en kyllä keksi miksi ei olisi:



Sitten vain rakentavaa palautetta odottamaan.
idea3.gif


Tästä on hyvä jatkaa. Turvallista matkaa.
 
Jau. ihan hienon oot väsänny. Itellä on kans tollanen 500 -97. Halpa ja hyvä vehje, mut nyt kyl kuumottais jo hankkii vähän isompaa. Mut köyhänä opiskelijana ei oo paljo varaa... mihinkään.

Oon aatellu hankkia uuden röörin ja suutinsatsin (todennäkösesti) ja sitten säätö dynolla. Ehkä sytytyksenkin säätöä. Eiköhän sieltä hopo tai kaksi irtoa. Ja vähän toisenlainen ääni ku se jääkaapin kompuraa muistuttava surina
biggrin.gif
Tasasemman tehorekisterin ja paremman alaväännön sillä todennäkösemmin saa. Sit vois vähän maalata ja vanteille uutta ilmettä ja pikkasen muuta pientä säätöö, vilkut, peilit jne. Mutta kaikki tämä sitten kun on oikeesti rahaa. Eli ei ihan lähiaikoina
bawling.gif
 
Mä luulen että putkella ja suutinsarjalla on huomattavaa vaikutusta vain ääniin
tounge.gif


Gstwin- sivuilla oli muistaakseni joskus jotain dynokäppyröitä ennen ja jälkeen ja muutos ei ollut mikään päätä huimaava.

Itselläni on vain vapaavirtaussuodatin ja isommat suuttimet, ääni muistuttaa jääkaapin kompuran sijasta ehkä virvokeautomaattia
cool.gif


Tuossa erään toisen GS- kuskin kanssa mietittiin pitäisikö järjestää jotain pk-seudun miittiä. Mukaan saisi tulla muutkin upeet ja kapeet "pikkupyörät", piikkisistä ylöspäin ja 600cc rivinelosista alaspäin?

Olisiko tuossa ideaa? Jos kiinnostus herää, ylipäänsä jos joku sattuu täältä tätä lukemaan, niin viskatkaa viestiä...
 
No oisko kellään käyttöä Haynesin gs500 twinin korjausoppaalle (kieli ameriikka..) 89-06 mallit sais halvalla?? Taajuus? -ahven-?
laittakaa yksityisviestiä jos kiinnostaa
smile_org.gif
 
No oisko kellään käyttöä Haynesin gs500 twinin korjausoppaalle (kieli ameriikka..) 89-06 mallit sais halvalla?? Taajuus? -ahven-?
laittakaa yksityisviestiä jos kiinnostaa  
smile_org.gif
Löytyy jo yksi kappaletta. Ehdoton opus pyörän omistajalle, löytyy huolto-ohjeet kuvineen ja kaikki tarvittavat arvot.

Uusi oli muistaakseni jotain 40e joten kyllä tuosta helposti luulisi parikymppiä saavan kun laittaa nettivaraosaan tms.
 
Mä köyhänä latasin tehtaan virallisen opuksen netistä
biggrin.gif
pääsee venat säätään seuraavaks.

Kyl se perus putki tossa ahistaa sen verran et niillä vaparisuodattimilla ja suuttimilla ei tee hevon häntääkään sen vakioputken kanssa. sytkä, putki, suuttimet, suodatin. Suodattimen oon vasta saanu vaihettua...

Mitä luulette meneekö liian rikkaalle jos nostais neuloja luisteissa naksun ylös?
 
Juu tehtaan korjausmanuaali löytyy minultakin. Ja peukalot keskeltä kämmentä
blush.gif


Minulla pönttö vaihdettu, ei muuta. Toistaiseksi en ole havainnut mitään oireita että ainakaan liian laihalla sen takia kävisi, kun killerit on kiinni. Tuskin kaasarien säätö pahitteeksi olisi tietenkään.
 
Back
Ylös