Suzuki GSX-R 1000 K7 alustapäivitys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja itl
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aivan, monet osat varmasti sopivat ristiin eri mallien/merkkien välillä. Itsellä vaan ei ole riittävästi tietoa siitä. Siksi en uskalla lähteä näitä omin päin arpomaan.



Onko nyt kyse KVR:n Vehniäisestä?

Uskaltasin sanoa, että on. Ei taida muita tuon nimisiä olla tällä alalla.
 
Onko pamppu SU-888? Minulla on hyllyssä 95 N/mm jousi, jos sellaista tekee mieli kokeilla. Voisin vaihtaa sen 105:een, jonka jäykkyinen halkaisijaltaan muutaman millin suurempi jousi minulla on nyt pampussa asennettuna.

Painoin viime kesänä noin 100 kg. Edessä 10-jouset K9:ssä.
 
Onko pamppu SU-888? Minulla on hyllyssä 95 N/mm jousi, jos sellaista tekee mieli kokeilla. Voisin vaihtaa sen 105:een, jonka jäykkyinen halkaisijaltaan muutaman millin suurempi jousi minulla on nyt pampussa asennettuna.

Painoin viime kesänä noin 100 kg. Edessä 10-jouset K9:ssä.

SU-788, SU-888 jne. käyttää ilmeisesti samaa 21040 jousta, jonka pituus on 160mm ja halkaisija ?mm. Eli samat jouset pitäs kelvata ristiin ilman ongelmaa.

Edit. K7-K8 Öhlins näyttäs tulevan vakiona 105 jousella ja K9-L6 taasen 95 vieterillä, elikkäs jotain eroa noiden linkussa/haarukassa varmaankin on.

Edit 2. Mitä sulla on öljyn pinta keulassa? Ite ajoin n. 70 kilosena (ilman ajokamoja) 9,0 - 10,0 jousilla. Paras yleiskompromissi tais olla 9,5 keula. Öljynpinta muistaakseni 155 tai 165mm.
 
Onko pamppu SU-888? Minulla on hyllyssä 95 N/mm jousi, jos sellaista tekee mieli kokeilla. Voisin vaihtaa sen 105:een, jonka jäykkyinen halkaisijaltaan muutaman millin suurempi jousi minulla on nyt pampussa asennettuna.

Painoin viime kesänä noin 100 kg. Edessä 10-jouset K9:ssä.

Itse ajelen 10,0 edessä ja 100nm takana K9:llä. Painoa ajokamojen kanssa 115?
 
Onko pamppu SU-888? Minulla on hyllyssä 95 N/mm jousi, jos sellaista tekee mieli kokeilla. Voisin vaihtaa sen 105:een, jonka jäykkyinen halkaisijaltaan muutaman millin suurempi jousi minulla on nyt pampussa asennettuna.

Tuo minun iskari on SU-788 TTX RT. Jos vain jousi sopii ja on hyvä minulle niin voisin olla kiinnostunut vaihtokaupasta. Menee kuitenkin keväämmälle ennen, kuin pääsee asennushommiin jne. Voidaan silloin palata asiaan.
 
Edit 2. Mitä sulla on öljyn pinta keulassa? Ite ajoin n. 70 kilosena (ilman ajokamoja) 9,0 - 10,0 jousilla. Paras yleiskompromissi tais olla 9,5 keula. Öljynpinta muistaakseni 155 tai 165mm.

Olikohan kysymys itl:lle vai minulle? Minulla on K9:n vakiokeulassa (Showa BPF) 115 mm. Juuri peittää sisäputkessa olevat reiät, joista keulaöljy virtaa sisä- ja ulkoputken väliin ja sieltä sisäputkeen.
 
Linkkusuhteen mittaamiseen tein tällaisen työkalun, jonka voi asentaa iskarin tilalle.

katso liitettä 19017

Poikkiputket saman 10 mm kuin iskarin kiinnityspultit. M6-kierteen nousu on 1 mm eli kiersin mutteria aina 5 kierrosta ja mittasin paljonko swingi liikkui pystysuunnassa taka-akselin kohdalla.
 
Tässä liitteessä on laskeskeltuna keulan ja perän joustoa.
Ilmajousen ja renkaan joustojen arvot ovat suuruusluokaltaan jotain tuonne päin.
Linkkusuhteen saa selville mittaamalla.

Keulan ja perän jouset.png

Yksi tapa laskea takajousen jäykkyyttä on hakea tasapainoa keulan ja perän joustolle. Riippuen ottaako renkaan joustoja mukaan 9,5 N/mm keulajousien pari voisi olla 95 N/mm tai 100 N/mm takana. Vastaavasti 10 N/mm keulajousille pari voisi olla 100 N/mm tai 105 N/mm takana.

Omaan pyörääni laskin takajousen jäykkyyden ottaen huomioon nuo renkaan joustot 10 N/mm etujousille ja 1,5 N/mm ilmajouselle ja päädyin takajouseen 105 N/mm. Syy sille miksi päädyin vaihtamaan Öhlinsin vakion 95 N/mm takajousen jäykempään oli se, että en saanut takapamppua sillä jousella säädettyä niin, että takarengas kuluisi nätisti. Jäykemmällä jousella sain kulumaan nätimmin. Olen kylläkin ajanut paistoltaan vanhoilla ns. roskisrenkailla.

Osa nopeista kuskeista ei hae tuota tasapainoa, vaan ajatuksena on valita taakse löysempi jousi, kunhan liikevara ei ylity. Esimerkiksi 10-etujousten pariksi 85 N/mm takajousi. Ilmeisesti näin voidaan saavuttaa parempi pito takarenkaalle, mutta en tiedä faktoja tämän ajattelun takana.
 
K-Techin mäntäsarja + jouset olisi n. 530€
K-Techin edullisempi cartridge n. 990€
K-Techin kalliimpi cartridge n. 1940€

https://www.ktechsuspensionusa.com/

Näihin hintoihin tietysti vielä rahtikulut, verot ja tullit päälle :rant:
...

Ja asennuskulut päälle + öljyt.

Mulla on muuten TTX 36 RT omassa zx6r kawassa ja se on erittäin hieno iskari! Edessä on kallista k-techin cartridgeä ja se on vielä hienompi :grin:
Ja käytettynä ne ostin :bisseä:

Näin jälkikäteen muisteltuna takapää muuttui herkemmäksi ja tuntuma parani. Mitään erityisen suurta eroa en muista. Takarengas kuluu hienosti eri radoilla. Syy etten muista takapään toiminnan eroja niin selkeästi on se, että eka keula mulla oli ihan kauhea ja siihen meni kaikki keskittyminen. Se oli niin jäykkä, että pito tuppas loppua. Esiintyi niin, että jarrulla kun meni apeksiin, niin siinä lopussa rupes tärräämään (rengas luisti sivusuunnassa) ja tärrääminen jatkui niin kauan kunnes pääsi kaasulle. Mitä hitaampi mutka, sitä pahempana pito-ongelma esiintyi. Paikkana Alastaro 2020 kesäkuuna, joten ei se asfaltista ollut kiinni. Samoilla renkailla ajoin myös uusi iskareilla ja ne toimi silloin hienosti.

Nyt kun on kunnon keula ja kunnon setuppi siinä, niin herran jestas sentään kun toimii hienosti! Aivan mielettömän hieno kurvailla. Todella tarkka ja loogisesti toimiva. Keula tuntuu jopa vähän pehmeältä, mutta silti saa jarruttaa ihan tosissaan, eikä keula pohjaa ikinä. No siinä on se progressiivinen teknologia liikematkan lopussa, että ei edes kuulu pohjata.

Ja onnittelut hyvän iskarin ostamisesta! :thumbup:

PS. Tässä owners manual kyseiseen Öhlins TTX 36 RT -iskariin
https://www.ohlins.com/app/uploads/world/documents/2014/01/OM_07242-06.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Tänx, TTX-manuaali tulikin tarpeeseen.

Mistä muuten kannattaa ostaa Öhlinsin takaiskarin jousia, jos nyt mikään täällä tarjottu tai yksikään noista omista jousista ei ole hyvä?
 
Tänx, TTX-manuaali tulikin tarpeeseen.

Mistä muuten kannattaa ostaa Öhlinsin takaiskarin jousia, jos nyt mikään täällä tarjottu tai yksikään noista omista jousista ei ole hyvä?

Hyvin monella iskareita huoltavalla firmalla on joku kytkös Öhlinsiin, eli sellaisen kautta.
Jos MotoVilleä olit käyttänyt, niin kysy sieltä.

Uusien jousien hinnoissa tuskin on suuria eroja. Tehdas varmaan sanoo jonkun OVH-hinnan, millä yritysten niitä pitäisi myydä. Joillain huoltopajoilla saattaa olla vanhoja jousia hyllyssä, mitkä tuurilla saattaa olla sopivia. Tai sitten voi laittaa ostokyselyä vaikka tänne orgiin tai vaikka facebookin road racing kirppikselle. Nuo nyt tuli mieleen. Tietty ebayssakin on kaikkea tarjolla.

PS. Mä painan ~80 kg ilman ajokamoja ja mulla on 95 N/mm jousi. Kesällä juttelin useamman kanssa (Mm. Ram Racingin vetäjien, Petteri Gustafssonin ja Jarkko Honkasen), niin kaikki sanoi että 90 N/mm ta 95 N/mm olisi mun painolle ja vauhdille sopiva. Molemmilla saa toimivan setupin tehtyä. Ram Racingin porukka ehdotti enemmän jopa 90 jousta, koska he tuntuvat tykkäävän löysemmistä alustoista (tuo vika osuus on mun oma mielipide).

PPS. Ens kesänä kun varikolla pyörit ja odottelet omaa ajovuoroa, niin mee vaan rohkeesti kysymään tutuilta ja tuntemattomilta, saako niiden pyörien päällä käydä istumassa ja iskareita painelemassa. Useimmat ihmiset tykkää, kun niiden vehkeitä hiplataan ja niistä kysellään. Itse tätä harrastin jonkin verran viime kesänä ja kyllä siinä pieni aavistus syntyi, millainen voisi olla ok ja millainen joko liian kova tai löysä. Mutta pyörät ja jousien jäykkyydet vaikuttaa tohon paineluun, että ei siitä mitään absoluuttista ok/not ok -infoa saa kehiteltyä.
 
Viimeksi muokattu:
PS. Mä painan ~80 kg ilman ajokamoja ja mulla on 95 N/mm jousi. Kesällä juttelin useamman kanssa (Mm. Ram Racingin vetäjien, Petteri Gustafssonin ja Jarkko Honkasen), niin kaikki sanoi että 90 N/mm ta 95 N/mm olisi mun painolle ja vauhdille sopiva. Molemmilla saa toimivan setupin tehtyä. Ram Racingin porukka ehdotti enemmän jopa 90 jousta, koska he tuntuvat tykkäävän löysemmistä alustoista (tuo vika osuus on mun oma mielipide).

Tässä nyt pitää muistaa, että oikean jousen valintaan vaikuttaa se alla olevan pelin linkuston geometria. Esim. uuden gixerin linkku tarttee tyypilliseen verrattuna huomattavasti jäykemmän jousen, kun taas uus bemari sitten huomattavasti löysemmän.

Eli noita jousivakioita voi verrata suht luotettavasti eri pyörien välillä vain jos se linkuston välityssuhde ja takahaarukan pituus on tiedossa. Lisäksi toki toimivan jousen valintaan vaikuttaa jonkin verran ratastus.
 
Tämäkin projekti nytkähti hieman eteenpäin. Elämme jännittäviä aikoja.

Kävin Villen luona pähkäilemässä mitä kannattaisi pyörän etupäälle tehdä ja mikä jousi Öhlinsiin pistetään. Lopputulema oli, että laitetaan Öhlinsiin 110nm jousi ja sen lisäksi Ville halusi tutkia mitä iskari on syönyt. Keulaan tulee K-Techin SSRK mäntäsarja, FCV säätimet sekä uudet jouset. Villen kiireiden vuoksi pitää kyllä eka ratapäivä ajella vielä vakioalustalla mutta saanpa sitten paremman vertailukuvan talvitauon jälkeen päivitettyyn alustaan.
 
Nyt on sitten Gixerin alusta päivitetty.

Hankkimani Öhlins huollettiin täydellisesti - onneksi. Iskari oli peräisin kiihdytyspyörästä ja sen rebound ominaisuudet oli sen verran omituisia, ettei olisi toiminut ratapyörässä. Ville päivitti Öhlinsin vastaamaan SU7881 mallia. Öljyt oli myös outoja, ei ainakaan Öhlins Suspension Fluidia, jota sinne sitten laitettiin. Iskariin valittiin lopulta 105N jousi.

Keulaan laitettiin K-Techin SSRK kitti, FCV säätimet ja 10N/mm jouset. Lisäksi sieltä poistettiin vakiona olleet hydraulistopparit. Iskunpituudeksi tuli lopulta 125mm. Keulaan tuli jousen esijännitystä 4mm säätimen ollessa auki, öljypinta 100mm, öljynä Motul Factory Line 5W. Keulan perusastukset on nyt: Esijännitystä 4 kierrosta, Reb 10 auki, CompLS 13 auki ja CompHS 3 auki.

Olihan tuo pyörä kotiin ajettaessa kokolailla erilaisen tuntuinen. Jännityksellä odotan maanantaita, jolloin pääsee sitä Alastarolle testaamaan ja ihmettelemään uuden alusta ihmeellisyyksiä.
 

Liitetiedostot

  • IMG-6329-1.jpg
    IMG-6329-1.jpg
    97,8 KB · Katselut: 56
  • IMG-6330-1.jpg
    IMG-6330-1.jpg
    96,4 KB · Katselut: 49
  • IMG-6332-1.jpg
    IMG-6332-1.jpg
    95,9 KB · Katselut: 48
Olihan tuo pyörä kotiin ajettaessa kokolailla erilaisen tuntuinen. Jännityksellä odotan maanantaita, jolloin pääsee sitä Alastarolle testaamaan ja ihmettelemään uuden alusta ihmeellisyyksiä.
Älä sit säikähä jos siinä ei ole yhtään mitään ihmeellisyyksiä. Kiitää kuin juna, ja liitää kuin taikamatto. :;):
 
Back
Ylös