Suzuki TLS kaasuläppien synkronointi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoTwin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

IsoTwin

MotOrg ry
Suzuki TLS kaasuläppien synkronointi

Tänä keväänä päätin suorittaa tuonki operaation, kun tasakaasulla veto oli nykivää jo jonku aikaa. Ensin kokeilin säätää korvakuulolta, mutta eihän se toimi niinku moottorisahassa, että kierrokset korkeimmalla on paras säätö. Siinä kohtaa kyllä netissä annettiin harhaanjohtavaa tietoa tai sitten se kierrosten nouseminen tapahtuu vasta kun alipaineet on just eikä melkein tasan. Kierrosten pitäminen samassa lukemassa oli kyllä pirun vaikeaa.

Seosruuvien asetus 1,5 kierrosta auki. Piti ottaa alipainemittari avuksi ja käyttää pyörän omaa takaiskuventtiiliä että lukemista sai jotain tolkkua. Sain tarpeeks lähelle. Ennen säätöä kylmästartti onnistui ilman nopeaa tyhjäkäyntiä ja jäi heti käymään. Säädön jälkeen tarvii käyttää reilusti kyseistä vipua että jää käymään, mutta kierrokset nousee nopeasti ja ottaa pois noin 10 sekunnin jälkeen jolloin käy 1100 tyhjäkäyntiä eikä sammu. Lämpimänä tyhjäkäynti 1200. Veto kyllä tasaantu huomattavasti, mutta perstuntumalla käy rikkaammalla kuin aiemmin. Kaasuläpän anturi oli pakko säätää tarkotuksella rikkaammalle, koska normaaliasetuksella pintakaasun ja tyhjäkäynnin välissä oli selvä pykälä enkä tykänny siitä yhtään. Tyhjäkäyntiä kyllä kävi tasasemmin. Nyt kaasunvaste on mukavan pehmeä siirryttäessä moottorijarrulta pintakaasulle.

Toinen pakoputki lämpee aiemmin. Venttiilinvälykset tarkistin takimmaisesta pytystä ja kyllä ne spekseissä oli. venakoppien ruuvinkannoista päätellen molemmissa on käyty.
 
...Toinen pakoputki lämpee aiemmin. Venttiilinvälykset tarkistin takimmaisesta pytystä ja kyllä ne spekseissä oli. venakoppien ruuvinkannoista päätellen molemmissa on käyty.

Omassa SV1000:ssa samaa, toisen putken kaasut selvästi viileemmät ku toisen. Ei pelkästään lämmetessä vaan myös käyntilämpimänä.

En nyt ulkoo muista kummanko, mutta päättelemällä vois arvella etupytyn putken puhaltavan pakokaasut ulos viileempänä (kulkee pitemmän matkan, joten kerkee jäähtyä, voisko olla?)
Tuskin johtuu venttilien välyksistä tms.
 
takaputkihan noissa meinaa mennä punahehkuun jos paikallaan käyttää pitkään. pimeässä näkee
 
Muutama seikka tässä nyt ihmetyttää...
Ensinnäkin tyhjäkäyntikierrosluvulla ei ole mitään tekemistä sen kanssa ovatko kaasuläpät synkassa vai eivät.
Toisekseen tuossa ei ole mitään seosruuveja niinkuin ei ole ruiskupeleissä yleensäkään. Ne ovat kaasuläppien ohivirtausruuvit eivätkä ne säädä seosta.
Myöskään kaasuläpän anturilla ei kannata yrittää seoksia säädellä.
 
Totta sinänsä, mutta juuri TL suzukissa TPS eli kaasuläpän anturilla kannattaa vähän säätää sitä kohtaa josta rikastus alkaa. millin siirto rikkaaseen suuntaan parantaa ajettavuutta huomattavasti.
 
Omassa SV1000:ssa samaa, toisen putken kaasut selvästi viileemmät ku toisen. Ei pelkästään lämmetessä vaan myös käyntilämpimänä.

En nyt ulkoo muista kummanko, mutta päättelemällä vois arvella etupytyn putken puhaltavan pakokaasut ulos viileempänä (kulkee pitemmän matkan, joten kerkee jäähtyä, voisko olla?)
Tuskin johtuu venttilien välyksistä tms.

Niin sitä samaa mietin vaan eihän tuossa niin älyttömän suuri ole tuo pituusero, mutta todennäkösesti selittää. Onhan siitä alla mutkaaki
 
Muutama seikka tässä nyt ihmetyttää...
Ensinnäkin tyhjäkäyntikierrosluvulla ei ole mitään tekemistä sen kanssa ovatko kaasuläpät synkassa vai eivät.
Toisekseen tuossa ei ole mitään seosruuveja niinkuin ei ole ruiskupeleissä yleensäkään. Ne ovat kaasuläppien ohivirtausruuvit eivätkä ne säädä seosta.
Myöskään kaasuläpän anturilla ei kannata yrittää seoksia säädellä.

Ei ollut tarkoitus sekoittaa seos- ja ohivirtausruuveja. Ohivirtausruuvia säätelin jo -86 turbo Volvosta, että sai tyhjäkäynnin säätimen keskiasentoonsa :grin:
 
Kirjoitin aikasemmin ongelmasta vedenlämpöanturin kanssa, kun lämpömittari ei näyttäny oikein vaikka olin vaihtanu uuden termostaatin koppineen ja anturi termostaatissa kiinni. Ennen synkronointia ei edes käynnistyny kunnolla uudella anturilla jossa vastusarvo 20 asteessa 2,5k oomia(service manualin ohjearvo). Vanha anturi 3,5k oomia. Lämpömittari näytti 10 astetta vähemmän kuin termostaatin aukeamislämpötila 87 astetta. Uudella anturilla oikein 83-86 astetta. Tänään vaihdoin uuden anturin ja käynnisty heti ekalla.

Tästä voi päätellä, että kun kaasuläpät on pielessä, joutuu tyhjäkäyntiä nostamaan ja kaasuläpän anturia säätämään laihemmalle, että se pieni viiva "dealer modessa" näyttää mittaristossa oikein. Nyt kun säädöt on kohillaan niin tuntus että toimii tällä speksien mukaisella uudella anturilla. Vanha anturi saattaa ollakin oikea -97 malliin kun lämpöanturi on ollut jäähdyttäjän kuumassa päässä. Toinen vaihtoehto on että joku on sen joskus laittanu siihen, että sais seoksia rikkaammalle. Aattelin lähteä koeajolle niin selviää miten toimii.
 
Back
Ylös