• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Suzuki V-strom virtalukko jumissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hapsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Hapsu

New member
Elikkä avain ei käänny lukossa mihinkään suuntaan, mitä mä nyt teen?

Tuomas oli oikeessa
062802jumpie_prv.gif

Itte olen suihkauttanut voitelevaa lukkosulaa noissa tapauksissa, aina on auttanut. CRC tai WD40 varovasti käytettynä ajaa asian kanssa. Ehkä syksyllä jäänyt kosteutta lukkoon ja haitat nyt jumittaa.

broidi rasvasi 190 mersusta virtalukon kun kangerteli ,sen jälkeen toimi automaattisesti ja meni vauhdissa lukkoon mutta onneksi suoralla tiellä.

No sitä öljyä koitin tietty ihan ensimmäisenä, mutta lukko oli ihan kuin yhdestä palasta tehty, ei liikettä suuntaan eikä toiseen. Nyt on pyörä Heinolla tutkittavana

Laittaisitko viestin kun selviää mistä on vika. Mulla lukko joskut aina takertelee. On kuitenkin toiminut kun jaksaa yrittää. Onkohan noissa joku tyyppivika?

Mul oli kans aikanaan samanlaisia ongelmia ison strommin kanssa.

Homma ratkesi sillä, kun stongaa käänti vasemalle lisää, kun se oli asetettu seisontalukkoon. Jos sitä yritti saada pelkästä avaimesta kääntämällä, aivan varmaan olisi mennyt avain poikki.

Ja sit joskus se lukko vittuili sillä lailla, että avainta pohjaan työntäessä ja kääntäessä se ei auennut, vaikka ohjausta ei ollutkaan laitettu seisontalukkoon. Tilanteesta selvisi sillä, ettei sitä avainta painanut niin helvetillisesti sinne pohjaan, ennen kääntämistä...

Samoin lukon ölyäminen ja juuri öljyämisen jälkeen auki-kiinni -remppaaminen sai tilanteen helpottamaan.

Lukko oli huollossa purettu ja öljytty, taas pelaa. Haitta oli vaan mennyt niin jumiin ettei liikkunut mihinkään suuntaan
nixweiss.gif
että tiedä sitten minkä takia...

Ainakin vanhemmissa Suzukeissa toi virtalukon takertelu on ihan normi juttu. Siitä yleensä selviää, kun virta-avainta kääntäessä samalla "työntää" sitä mittareita kohti. Ei siis paina väkisin pohjaan päin vaan kampeaa eteenpäin. Outoa mutta toimivaa. Toki toi virtalukon voitelukin aseöljyllä tms. helpottaa asiaa..

Ne on tuskin maailman laadukkaimpia virtalukkoja, aika kaukana siitä itse asiassa. Mutta täysin jumiin saataessa vikaa on tavallisesti myös lukkopesän voitelussa.

Itse asiassa tossa mun ensimmäisessä suzukissa virtalukko poltti pääsulaketta, eli oisko tuo virtalukko sitten se "heikoin lenkki"

Lukkosulaa ei kannata laittaa, jos lukko ei ole jäässä. Tavallinen lukkoöljy parempi vaihtoehto. ( kaikki ohuet öljyt käy. )  
idea3.gif

Ei se kummoista hiekan jyvää tarvi väärään paikkaan, kun haitta jää jumiin, sen verran pienet tolerannissit siellä on.  
wink.gif

Back