• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Suzukin takuu 6 päivää Lappeenrannassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Davinci
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Davinci

New member
Hei,

Mitä olette mieltä tapauksesta: 6 päivää käytössä olleesta uudesta Suzuki moottoripyörästä pimeni akku. Vaikka sitä yritettiin ladata liikkeestä saatujen ohjeiden mukaan ei eloa tullut ja niinpä pyörän myynyt Harpmotor Oy Lappeenrannasta MÖI tilalle uuden akun 85 euron hintaan. Akku ei kuulema kuulu takuuseen koska "mahdollinen" parkkivalon päälle jääminen on aiheuttanut hyytelökennoakun pintaan "kiteitä" ja se on mennyt rikki.

Minun henkilökohtainen mielipiteeni on että tällainen toimintatapa on käsittämätöntä. Voiko hyytelökennoakku olla niin herkkä, että parkkivalon päällejääminen rikkoo uuden akun ja tästä syystä se voidaan jättää takuun ulkopuolle? Onhan esimerkiksi Biltemassa myytävissä, melkein puolet halvemmissa tarvikeakuissakin takuu. Naurettavaksi tilanteen tekee vielä se, että Suzukin kotisivujen mukaan "Suzuki laadun takaa pitkä tehdastakuu". Tässä tapauksessa Suzuki laatu kesti takuineen melkein 6 vuorokautta.

Asiasta valitettiin paikalliselle kuluttaja-asiamiehelle. Hän oli yhteydessä Suzukin maahantuojaan ja ilmoitti tämän jälkeen ettei asiasta kannata valittaa kenellekään.
==================================

06.06.2006
Jatkoa ja tiedoksi: Asia on sovittu Harp Motor Oy:n kanssa tänään käytyjen keskustelun päätteeksi.

Kiitos Harp Motor Oy:lle tänään hyvässä hengessä käydystä keskustelutilaisuudesta ja asian selvittämisestä maahantuojan kassa. Asiakassuhde tulee jatkumaan Harp Motor Oy:n kanssa normaaliin tapaa.

Kiitos myös teille kaikille keskusteluun osallistuneille henkisestä tuesta, sillä on saattanut olla arvaamattoman paljon painoa asiassa, kuka tietää…

Mitä me tästä opimme? Omalta osalta ainakin sen että tuloksiin pääsee kunhan jaksaa neuvotella ja pyrkii pysymään asialinjalla. Kirjoitin - pyrkii - sillä itse on aina tällaisissa tapauksissa jäävi arvioimaan omien tekojen asiallisuutta. Kukapa ei koskaan itse syyllistyisi virheisiin?

Asia on siis sovittu ja elämä jatkuu. Jatketaan moottoripyöräilykautta ja orgissa keskustelua iloisempien aiheiden merkeissä.

Nämä jutut on myyjästä kiinni. Mulla teki suzuki samat ja vaikka jopa maahantuojalta oltiin aika vittumaisella asenteella liikkeellä niin paikka josta moton ostin lähetti mulle uuden akun veloituksetta.

Niin ja akku kuoli mullakin jossain parissa päivässä, ei ollut valot päällä tai mitään. Noi nykyiset akut on tosi tarkkoja laturista, tavallisilla latureilla tulee vaan sutta ja sekundaa.

Elvytin just Clas Ohlosonin älylaturilla talven aikana kuolleen akun jota ei mopon oma laturi eikä tavislaturi saanut pitämään latausta.

confused_orig.gif
todella kummalta kuulostaa... luulis että ei mopokaupalla olis varaa menettää varteenotettavaa asiakasta yhden akun takia...

ja ihmetyttää kyllä toi asiamies... yleensä ei tarvi ku mainitä ko. virkamies niin tapahtuu jo ihmeitä.
sad_orig.gif

Toisaalta tämä voi olla niin tekninen aihe ettei paikallisella asiamiehellä ole asian suhteen riittävää osaamista ja homma tyssäsi siihen paikkaan.

smile_org.gif
Pyllistä perse moiselle liikkeelle ja asioi muualla tästä lähtien. Puljun nimi tänne niin pannaan boikottiin koko paska lafka.

Asiasta valitettiin paikalliselle kuluttaja-asiamiehelle. Hän oli yhteydessä Suzukin maahantuojaan ja ilmoitti tämän jälkeen ettei asiasta kannata valittaa kenellekään.
Siis tarkoitatko, että kuluttaja-asiamies otti tässä asiassa saman kannan kuin maahantuoja? Ja että sinun on turha valittaa "kenellekään"? Ihme tyyppi...

Minusta homma on niin, että liikeen/maahantuojan on osoitettava, että vika on johtunut käyttäjän huolimattomuudesta. Pelkkä "mahdollisuus" ei siihen riitä.

Ja ei kyllä jotenkin ihmetytä enää yhtään tuo Harpin toiminta. Aika nihkeää siellä on tuo asiointi aina, jos vähänkin on kyse jostain muusta kuin perushuollosta tai tarvikkeiden ostosta.

Voipi olla täyttä mutua, mutta muistelisin että akku ja renkaat ei kuulu ns. takuun piiriin.

Eli lainopillisesti liike toimi oikein, mutta mutta...joskus olisi ihan hyvä myöskin muistaa PR.

Voipi olla täyttä mutua, mutta muistelisin että akku ja renkaat ei kuulu ns. takuun piiriin.

Eli lainopillisesti liike toimi oikein, mutta mutta...joskus olisi ihan hyvä myöskin muistaa PR.
Jep, normaalisti takuun ulkopuolelle rajataan kaikki kulutusosat, joihin akku luetaan.

Mielestäni olisi kuitenkin hyvän kauppiastavan mukaista korvata takuuseen uusi akku, jos uudesta pyörästä kovin nopeasti se menee.. Kunhan käyttäjä ei tosiaan ole sitä itse aiheuttanut.

Ota itse puhelimitse yhteyttä Suzukin maahantuojaan, ja tiedustele ASIALLISESTI mikä mahtaa heidän kanta ja yleinen käytäntö Suzukeissa olla tämän ongelman suhteen.
smile_org.gif

Minäpä olen joskus onnistunut vaihtamaan akun takuuseen ihan akkuliikkeessä, kyllä niilläkin takuu on.

Kannattaa ehkä asioida Bike Worldissä koska siellä takuu pelaa näin (kliks)

Taas kerran tämä sama juttu: Ihan sama mitä luvataan takuuksi, vaikka liike myisi pyörän ilman takuuta niin silti on olemassa kuluttajansuoja (takuu on vapaahtoinen myyjän antama lisäturva, joka ei voi olla kuluttajasuojaa heikompi).
Kyllä akullkin jonkinlainen odettavissa oleva käyttöikä on, ja se tuskin on alle viikon...

Edit: Itse kun asioin näissä vika-asioissa liikkeessä niin en edes puhu mitään takuusta. Puhun virheestä ja myyjän vastuusta... Ei tartte edes mennä siihen keskusteluun, että korvaaako takuu vai ei. Tätä on tullut kokeiltua mm. uuden ja käytetyn auton kaupassa ja elektroniikkakaupassa.

Taas kerran tämä sama juttu: Ihan sama mitä luvataan takuuksi, vaikka liike myisi pyörän ilman takuuta niin silti on olemassa kuluttajansuoja (takuu on vapaahtoinen myyjän antama lisäturva, joka ei voi olla kuluttajasuojaa heikompi).
Kyllä akullkin jonkinlainen odettavissa oleva käyttöikä on, ja se tuskin on alle viikon...

Edit: Itse kun asioin näissä vika-asioissa liikkeessä niin en edes puhu mitään takuusta. Puhun virheestä ja myyjän vastuusta... Ei tartte edes mennä siihen keskusteluun, että korvaaako takuu vai ei. Tätä on tullut kokeiltua mm. uuden ja käytetyn auton kaupassa ja elektroniikkakaupassa.
Näinhän se on. Tavarassa on virhe, jos se ei vastaa sitä, mitä kuluttajalla on perustellusti aiheellista odottaa. Akun kyllä pitää kestää huomattavasti pidempään kuin 6 päivää.

Jos moposta jää valot päälle niin selvää on että akku tyhjenee ja se on ladattava uudelleen. Mutta jos se menee siitä rikki ja vieläpä kuuden päivän sisään, on mopossa/akussa vika eli virhe ja se on myyjän korvattava, oli siinä sitten takuu tai ei. Sama kuin jos jarrupala räjähtää ensimmäisessä jarrutuksessa rikki. Kyllä siinä on silloin valmistusvirhe ja myyjän on se korvattava, vaikka takuu ei jarrupaloja kattaisikaan.

Elikkäs meet sinne myyjän luokse ja sanot, että uusi akku tänne tai tulee käkättimeen! Samaten, mikäli mopossa on vikaa kun se kerran rikkoo akun, vikakin on korjattava.

Hei,

Akku ei kuulema kuulu takuuseen koska "mahdollinen" parkkivalon päälle jääminen on aiheuttanut hyytelökennoakun pintaan "kiteitä" ja se on mennyt rikki.

Voiko hyytelökennoakku olla niin herkkä, että parkkivalon päällejääminen rikkoo uuden akun

No johan juttua pukkaa... Mikään valon päälle jääminen ei voi kyllä kunnollista hyytelöakkua pilata (ainakaa noin nopeasti), mutta jos on jo valmiiksi viallinen akku, niinkuin ilmeisesti on, niitä kiteitä voi sinne syntyä tai sitten niitä siellä on jo ollutkin.

Kyllä tuossa pitää uusi akku saada. Jos ei onnistu, niin peru koko kauppa liikkeen kanssa ja osta suitsa jostain muualta halvemmalla.

Jep, normaalisti takuun ulkopuolelle rajataan kaikki kulutusosat, joihin akku luetaan.

Mielestäni olisi kuitenkin hyvän kauppiastavan mukaista korvata takuuseen uusi akku, jos uudesta pyörästä kovin nopeasti se menee.. Kunhan käyttäjä ei tosiaan ole sitä itse aiheuttanut.
Juuri näin. Ja mielestäni kyseinen pulju todellakaan ole osoittanut kovin asiakasmyönteistä palvelua, jos uutta prätkää on ostanut, eikä liike suostu etes antamaan uutta akkua pyörään, oli syy mikä tahansa. Olisivat edes antanut sen akun sisäänostohintaan, mutta tuo 85 eemeliä pärräakusta ei oikein kuullosta sisäänostohinnalta, tai sitten sulla on about kallein akku ikinä
confused_orig.gif

On mahdollista että valo on voinut jäädä päälle. Pitää sanoa näin koska itse ei uskalla sanoa 100% varmasti että valot eivät olisi jääneet päälle. Jos näin on käynyt niin parkkivalo on ollut yön yli päällä elin noin 10 tuntia. Akun lataaminen suoritettiin moottoripyörän akkulaturilla.

Aika erikoinen juttu! Itse olen saanut viallisen akun tilalle uuden. Tuo akkukin oli ollut jonkin aikaa käytössä. Samaten talven seisoneesta 13 tonnia ajetusta Äffästä meni etupään stefat takuuseen. Suzukin ja Kawasakin maahantuojien kanssa on saanut asiallisesti asiat toimitettua.

7vrk on kaupan purkuunkin mahdollisuus, jos tavara ei ole sitä mitä pitäisi.

Melkein aiheeseen liittyen, vuosia sitten ostin MP-Saloselta käytetyn mopon, kuukauden päästä akku simahti, MP-Salonen antoi uuden akun mukisematta.

No hei haloo...

Miksi siinä pyörässä on akku ja parkkivalot?
No siksi että sen voi (joutua) jättä(mä)ä jonnekkin missä pitää olla parkkivalot päällä. Jos tuo akku ottaa tuosta siipeensä, niin pitäisi käyttöohjekirjassa lukea isolla: HUOM ! PARKKIEN PÄÄLLE JÄTTÄMINEN RIKKOO AKUN MOPOSTASI, ethän jätä mopoa parkit päällä minnekkän vaikka siihen on sellaiset suunniteltu.

Toi liikehän on ihan ****** jos se tuollaista höpöttää.

Back