SV1000S jousituksen säätö?!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Micky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Micky

Ratavastaava
Olen ajellut pari kesää 1000SV:llä ja ollut aina sitä mieltä, että jousitus voisi varsinkin edessä olla jämäkämpi. Joku (en muista mikä) britti-mplehti kertoi, että vakioita säätämällä SV:stä saa huomattavasti paremman.
Onko näin?
Ja jos joku on löytänyt hyvä säädöt SV1000S:ään, ni kertokaa ihmeessä!!
 
Jousivakiot ainakin RaceTechin mukaan (?? 0,98kg/mm ??) on aika kohillaan noin 90-95 kiloselle eli pelkästään vaimennuksia puljaamalla pitäisi parantua.

Millä tavalla tuo mielestäsi saisi olla jäykempi? Kuvaile nykyistä löysyyttä. Mitään yleispätevää hyvää säätöä ei ole olemassa, koska ihmiset on erilaisia ja vakioputkissakin olevat öljyt ovat erilaisia. Vaimennusöljyn vaihto voisi olla ensimmäinen tehtävä asia jos sinun aikana niitä ei ole vaihdettu.
 
"Ongelma" on, että keula painuu turhan herkästi ja turhan syvään jarruttaessa..
Kuinka paljon keulaöljyjen vaihdolla saa korjattua asiaa?
 
Joo, kaikki säätömahdollisuudet (esijänn., paluuvaim., ja vaimennus) on edessä ja takana.

Ja kuskilla painoo 74kg ilman ajokamoja.

Pitäskö sitä alottaa jäykistämään esijännityksestä ja vaimennuksesta? Vai?
 
Ensiksi laitat painumat kohdalleen jolloin pääset kartalle myös jousivakioiden sopivuudesta (epäilen tuota RaceTechin ilmoittamaa). Esijännitys ei jäykistä keulaa. Tämän jälkeen joko päädyt vaihtamaan etujouset tai et. Jos päädyt, niin vaihdat samalla öljyt ja jos et päädy niin öljyt olis hyvä vaihtaa siltikin. Seuraavaks olis vuorossa vaimennuksen säätöjen kanssa puljailu mikä onkin sitten makuasia. Liian herkkään sukeltamiseen auttaa menovaimennuksen kiristys. Painumista ja jousivakioista tuota tulis kuitenkin alkaa rakentamaan.
 
Etupään esijännityksen säädin kaksimerkkiä kireemmälle, paluuta 1/2 kierrosta kireemmälle, puristusta 1/4 kierrosta kireemmälle. Takana esijännitystä noin 1cm kireemmälle, paluuta ja puristusta saman mitä edestäkin. EN ole mikään asiantuntia jousituksesta mutta tollasilla säädöillä ainakin oma mopo tottelee paljon paremmin, ja painoa itelä on 70-75kg.
 
Etupään esijännityksen säädin kaksimerkkiä kireemmälle, paluuta 1/2 kierrosta kireemmälle, puristusta 1/4 kierrosta kireemmälle. Takana esijännitystä noin 1cm kireemmälle, paluuta ja puristusta saman mitä edestäkin. EN ole mikään asiantuntia jousituksesta mutta tollasilla säädöillä ainakin oma mopo tottelee paljon paremmin, ja painoa itelä on 70-75kg.
Veikkaisin, että suurin käytöksen muutos johtuu tässä tapauksessa perästä. Sentti esijännitystä tarkoittaa useampia senttejä perän korkeutta, mikä taas tarkoittaa jyrkempää keulaa ja jyrkempää takahaarukan kulmaa, jotka molemmat noin periaatteessa tarkoittavat parempaa kääntyvyyttä. Mutta paljonkos noilla säädöillä jäi painumaksi? Todennäköisesti ulosjoustovara jäi turhan vähäiseksi.
 
Etupään esijännityksen säädin kaksimerkkiä kireemmälle, paluuta 1/2 kierrosta kireemmälle, puristusta 1/4 kierrosta kireemmälle. Takana esijännitystä noin 1cm kireemmälle, paluuta ja puristusta saman mitä edestäkin. EN ole mikään asiantuntia jousituksesta mutta tollasilla säädöillä ainakin oma mopo tottelee paljon paremmin, ja painoa itelä on 70-75kg.
Veikkaisin, että suurin käytöksen muutos johtuu tässä tapauksessa perästä. Sentti esijännitystä tarkoittaa useampia senttejä perän korkeutta, mikä taas tarkoittaa jyrkempää keulaa ja jyrkempää takahaarukan kulmaa, jotka molemmat noin periaatteessa tarkoittavat parempaa kääntyvyyttä. Mutta paljonkos noilla säädöillä jäi painumaksi? Todennäköisesti ulosjoustovara jäi turhan vähäiseksi.
olisin kyllä persjalkasena huomannu jos olis noussu "millinkin" jalka tuntuma tiehen on kyllä aivan sama. Kääntyvyys ei itse asiassa parantunu vaan menosta tuli vakaanpaa. Painumaa en kyllä mitannu, mutta näin mutu tuntumalla pieneni jotain 2-3cm tietämillä. Ulos jousto varasta en osaa sanoa mitään sen ihmeenpää kuin, jos jalat yltää samoin maahan niin jousto ulos on sama kuin ennen (EHKÄ).

Mielenkiinnolla otan kyllä tietoa vastaan jos sitä on tarjolla!
 
Etupään esijännityksen säädin kaksimerkkiä kireemmälle, paluuta 1/2 kierrosta kireemmälle, puristusta 1/4 kierrosta kireemmälle. Takana esijännitystä noin 1cm kireemmälle, paluuta ja puristusta saman mitä edestäkin. EN ole mikään asiantuntia jousituksesta mutta tollasilla säädöillä ainakin oma mopo tottelee paljon paremmin, ja painoa itelä on 70-75kg.
Veikkaisin, että suurin käytöksen muutos johtuu tässä tapauksessa perästä. Sentti esijännitystä tarkoittaa useampia senttejä perän korkeutta, mikä taas tarkoittaa jyrkempää keulaa ja jyrkempää takahaarukan kulmaa, jotka molemmat noin periaatteessa tarkoittavat parempaa kääntyvyyttä. Mutta paljonkos noilla säädöillä jäi painumaksi? Todennäköisesti ulosjoustovara jäi turhan vähäiseksi.
olisin kyllä persjalkasena huomannu jos olis noussu "millinkin" jalka tuntuma tiehen on kyllä aivan sama. Kääntyvyys ei itse asiassa parantunu vaan menosta tuli vakaanpaa. Painumaa en kyllä mitannu, mutta näin mutu tuntumalla pieneni jotain 2-3cm tietämillä. Ulos jousto varasta en osaa sanoa mitään sen ihmeenpää kuin, jos jalat yltää samoin maahan niin jousto ulos on sama kuin ennen (EHKÄ).

Mielenkiinnolla otan kyllä tietoa vastaan jos sitä on tarjolla!
Ok. Tottelun vaan ymmärtää kääntymiseen liittyväksi.

Jousen esikiristys vaikuttaa linkuston suhteista riippuen, mutta kuitenkin moninkertaisena perän korkeuteen. Eli esikiristyksen lisääminen lisää sisäänjoustovaraa ja vähentää ulosjoustovaraa. Jos jousesi ei ollut jo lähtökohtaisesti vallan tapissaan, niin silloin perän korkeus on noussut. Ja jos painumakin on kerran muuttunut niin tottakai perän korkeuskin on.
 
Etupään esijännityksen säädin kaksimerkkiä kireemmälle, paluuta 1/2 kierrosta kireemmälle, puristusta 1/4 kierrosta kireemmälle. Takana esijännitystä noin 1cm kireemmälle, paluuta ja puristusta saman mitä edestäkin. EN ole mikään asiantuntia jousituksesta mutta tollasilla säädöillä ainakin oma mopo tottelee paljon paremmin, ja painoa itelä on 70-75kg.
Veikkaisin, että suurin käytöksen muutos johtuu tässä tapauksessa perästä. Sentti esijännitystä tarkoittaa useampia senttejä perän korkeutta, mikä taas tarkoittaa jyrkempää keulaa ja jyrkempää takahaarukan kulmaa, jotka molemmat noin periaatteessa tarkoittavat parempaa kääntyvyyttä. Mutta paljonkos noilla säädöillä jäi painumaksi? Todennäköisesti ulosjoustovara jäi turhan vähäiseksi.
olisin kyllä persjalkasena huomannu jos olis noussu "millinkin" jalka tuntuma tiehen on kyllä aivan sama. Kääntyvyys ei itse asiassa parantunu vaan menosta tuli vakaanpaa. Painumaa en kyllä mitannu, mutta näin mutu tuntumalla pieneni jotain 2-3cm tietämillä. Ulos jousto varasta en osaa sanoa mitään sen ihmeenpää kuin, jos jalat yltää samoin maahan niin jousto ulos on sama kuin ennen (EHKÄ).

Mielenkiinnolla otan kyllä tietoa vastaan jos sitä on tarjolla!
Ok. Tottelun vaan ymmärtää kääntymiseen liittyväksi.

Jousen esikiristys vaikuttaa linkuston suhteista riippuen, mutta kuitenkin moninkertaisena perän korkeuteen. Eli esikiristyksen lisääminen lisää sisäänjoustovaraa ja vähentää ulosjoustovaraa. Jos jousesi ei ollut jo lähtökohtaisesti vallan tapissaan, niin silloin perän korkeus on noussut. Ja jos painumakin on kerran muuttunut niin tottakai perän korkeuskin on.
teoriasi kuulostaa oikealta, mutta kantapäät ottaa maahan samoin kun ennenkin. Ei ollu joustovara tapissaan kun rupesin säätämään (luultavasti alkuperäiset asetukset ennen säätöä). Ulosjoustovara mutu tuntumalla on jotain 5cm paikkeilla (takana). Mopoa on kyllä madallettu "koiranluut" taakse ja edestä putkia nostamalla, mahtaa noillakin olla tekemistä ajotuntumaan.
nixweiss.gif
 
teoriasi kuulostaa oikealta, mutta kantapäät ottaa maahan samoin kun ennenkin. Ei ollu joustovara tapissaan kun rupesin säätämään (luultavasti alkuperäiset asetukset ennen säätöä). Ulosjoustovara mutu tuntumalla on jotain 5cm paikkeilla (takana). Mopoa on kyllä madallettu "koiranluut" taakse ja edestä putkia nostamalla, mahtaa noillakin olla tekemistä ajotuntumaan.
nixweiss.gif
No eipä ollut pelkkää teoriaa mitä kirjoittelin. Ota mittanauha käteen, kääntele sitä esijännitystä vaikka sen sentin verran mittaile perän korkeutta. Kyllä se vaan muuttuu. Ja varmasti vaikuttaa pyörän käytökseen myös koiranluut ja etuputkien korkeus.
 
Joo, kaikki säätömahdollisuudet (esijänn., paluuvaim., ja vaimennus) on edessä ja takana.

Ja kuskilla painoo 74kg ilman ajokamoja.

Pitäskö sitä alottaa jäykistämään esijännityksestä ja vaimennuksesta? Vai?
1. Huolla(ta) etu- ja takaiskarit. Eteen öljyt kannattaa vaihtaa väh. 2v välein, jos haluaa että se pysyy hyvässä kunnossa. Takana sama juttu.

2. Säädä esijännityksillä painumat kohdalleen. (Pyörä + kuski aiheuttaa n.30-35mm painuman.)

3. Jätä esijännityssäädöt rauhaan, toistaiseksi. Edellä tehdyt asetukset ovat hyvä lähtökohta, mikä on tärkeää seuraavissa askelissa.

4. Aseta vaimennukset tehdassäätöihin.

5. Avaa etupään paluuvaimennus kokonaan ja lähde ajelulle, jotta tiedät miltä tuntuu liian vähäinen paluuvaimennus. Etupää tuntuu epävakaalta ja pomppaa jarrutusten jälkeen ylös hyppykepin lailla. Lisää paluuvaimennusta niin että ylimääräinen "heijaus" poistuu, ei enempää. Kaikki liika vaimennus vain huonontaa renkaan kosketusta tiehen.

6. Säädä paluuvaimennus takana samalla periaatteella.

7. Säädä sisäänmenovaimennus edessä niin että jousitus ei pohjaa tiukoissa jarrutuksissa, mutta melkein kaikki joustomatka on käytössä. Nippuside etuputkessa on hyvä köyhän miehen tiedonkeruujärjestelmä.

8. Säätä takapään sisäänmenovaimennus niin että etu- ja takapää tuntuvat olevan balanssissa keskenään jouston suhteen.

9. Kirjaa säätösi muistiin!

Paras tapa olisi tietenkin aloittaa koko homma hankkimalla kuskin mukaan mitoitetut jouset, mutta kyllä noilla vakio-osillakin varmaan pääsee hyvään tulokseen, jos painumat saa kohdalleen järkevillä esijännityksillä. Säätämisessä on vaikeata se, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos vaikka takapää on liian jäykkä, tuntuu etupää helposti liian löysältä, vaikkei se sitä todellisuudessa olisikaan. Säätäminen voi siis olla vaikeaa, jos toinen pää on jo valmiiksi aivan päin mäntyä. Balanssi on tärkeää.
 
teoriasi kuulostaa oikealta, mutta kantapäät ottaa maahan samoin kun ennenkin. Ei ollu joustovara tapissaan kun rupesin säätämään (luultavasti alkuperäiset asetukset ennen säätöä). Ulosjoustovara mutu tuntumalla on jotain 5cm paikkeilla (takana). Mopoa on kyllä madallettu "koiranluut" taakse ja edestä putkia nostamalla, mahtaa noillakin olla tekemistä ajotuntumaan.
nixweiss.gif
No eipä ollut pelkkää teoriaa mitä kirjoittelin. Ota mittanauha käteen, kääntele sitä esijännitystä vaikka sen sentin verran mittaile perän korkeutta. Kyllä se vaan muuttuu. Ja varmasti vaikuttaa pyörän käytökseen myös koiranluut ja etuputkien korkeus.
No niin nyt on mittanauhalla mittailtu (pyörä pystyssä ilman kuskia). Etupää nousee edellä mainitulla säätämisellä 2mmulosanti on noin 45-50mm. Takapää kiristys ei tarkasti mitattuna ollut sitä sanomaani 1cm vaan 5mm, ja tällä se nousi sen 2-3mm, ulosanti jää 45-50mm. Olinpa taas väärässä(huono perstuntuma), kyllä se nousi sen 2mm kokonaisuudessa korkeammaksi
withstupid.gif
. Mun mielestä toi ei muuta juurikaan alkuperäistä keulan kulmaa, mutta saatanpa olla taas väärässä, ainakin säädöt muuttaa mopon paljo vakaanmaksi ajella.
 
Kannattaa muistaa säätää paluuvaimennus molemmista päistä ensin ja tämän jälkeen sisäänmeno. Tämä siitä johtuen että paluuvaimmenuksen säätö vaikuttaa myös sisäänmenoon johtuen yleisimmin käytettyjen vaimentimien rakenteesta (sekä keulassa että perässä).
 
Back
Ylös