Joo, kaikki säätömahdollisuudet (esijänn., paluuvaim., ja vaimennus) on edessä ja takana.
Ja kuskilla painoo 74kg ilman ajokamoja.
Pitäskö sitä alottaa jäykistämään esijännityksestä ja vaimennuksesta? Vai?
1. Huolla(ta) etu- ja takaiskarit. Eteen öljyt kannattaa vaihtaa väh. 2v välein, jos haluaa että se pysyy hyvässä kunnossa. Takana sama juttu.
2. Säädä esijännityksillä painumat kohdalleen. (Pyörä + kuski aiheuttaa n.30-35mm painuman.)
3. Jätä esijännityssäädöt rauhaan, toistaiseksi. Edellä tehdyt asetukset ovat hyvä lähtökohta, mikä on tärkeää seuraavissa askelissa.
4. Aseta vaimennukset tehdassäätöihin.
5. Avaa etupään paluuvaimennus kokonaan ja lähde ajelulle, jotta tiedät miltä tuntuu liian vähäinen paluuvaimennus. Etupää tuntuu epävakaalta ja pomppaa jarrutusten jälkeen ylös hyppykepin lailla. Lisää paluuvaimennusta niin että ylimääräinen "heijaus" poistuu, ei enempää. Kaikki liika vaimennus vain huonontaa renkaan kosketusta tiehen.
6. Säädä paluuvaimennus takana samalla periaatteella.
7. Säädä sisäänmenovaimennus edessä niin että jousitus ei pohjaa tiukoissa jarrutuksissa, mutta melkein kaikki joustomatka on käytössä. Nippuside etuputkessa on hyvä köyhän miehen tiedonkeruujärjestelmä.
8. Säätä takapään sisäänmenovaimennus niin että etu- ja takapää tuntuvat olevan balanssissa keskenään jouston suhteen.
9. Kirjaa säätösi muistiin!
Paras tapa olisi tietenkin aloittaa koko homma hankkimalla kuskin mukaan mitoitetut jouset, mutta kyllä noilla vakio-osillakin varmaan pääsee hyvään tulokseen, jos painumat saa kohdalleen järkevillä esijännityksillä. Säätämisessä on vaikeata se, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos vaikka takapää on liian jäykkä, tuntuu etupää helposti liian löysältä, vaikkei se sitä todellisuudessa olisikaan. Säätäminen voi siis olla vaikeaa, jos toinen pää on jo valmiiksi aivan päin mäntyä. Balanssi on tärkeää.