SV650 naku vs. katettu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vehje
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Vehje

New member
SV650:stä olen jo pitempään himoinnut ja nimenomaan tota nakumallia. Myynnissä tuntuu olevan lähes ainoastaan noita katettuja malleja mutta kuinkas suuri homma se on muuttaa nakuksi? Onko isoja eroja etukolmioissa, mittareissa, sähköissä ym. Vähän himottaisi hakea AVK:lta tollanen katettu SV ja heittää siitä rikkinäiset katteet veks ja tehdä naku. Onkos muuten noin byrokraattisesti raskas prosessi tehdä AVK:n mällipyörästä ihan ajopyörä? Missä voi teettää rungonmittauksen ja mitä se maksaa?

Ja vielä noista SV:stä; onkos tuossa 2003-> mallissa jotain merkittävästi etevämpää tai sitten kehnompaa verrattuna 1999-2002 malliin?

S -> N on jonkin verran homma.
- Erilainen yläkolmio S on clipareilla N tangolla
- Etuhäkki; valot ja mittaristo on erilaiset

Kyllä modaus varmaan onnistuu, mutta aikapaljon siinä on hommaa ja varmaan palaa jonkin verran Eurojakin.
Itse siirryin nakusta tähän bikini-katettuun S:ään eikä ole harmittanut.

03 eteenpäin on ruisku runko on myös uusisa erilainen, mutta geometria on vissiin sama.

Foorumilta löytyy haulla aika paljon SV asiaa.

Kyllähän noita N-malleja löytyy jonkun verran myytävänä. Varsinkin tuontipyöriä löytyy aika hyvin.

Nettimotosta katsomaan, sieltä pitäisi löytyä.

Itse tyytyväinen SV650N-mallin omistaja, vuodelta -99.
sport05.gif

uuemmassa moottorissa jonkin verran parannuksia, esim öljynkiertoa parannettu. vanhemman mallin motteja jonkin verran paukkunut keuliessa kun etuveivi ei saanut voitelua.

Lainataanpa aihetta, kun alkuperäisen postaajan kanssa vähän sama tilanne... (tosin pyöräkorttikin vielä uupuu, mutta saahan sitä silti pyöriä jo valita, eikös?
cool.gif
)

Alunperin ensipyöräksi pohdin GS500:sta, mutta erehdyin katselemaan videoita SV650:stä ja kyllähän se oli V-koneeseen rakkautta ensi korvakuulolta.

Nakumalli tuntuisi paljon houkuttelevammalta ulkonäkönsä ja sen selittämättömän "fiiliksen" vuoksi, mutta niitä tosiaan on myynnissä huomattavasti vähemmän (ja kalliimmalla) kuin puolikatettuja. Toisaalta taas viisaammat ovat hokeneet että hommaa vaan puolikatettu, kun on matka-ajossa paaaaljon kivempi.

Joten lisää niitä mielipiteitä naku vs. katettu osalta? Itse olen koittanut järkeillä että naku varustettuna ilmaa ohjaavalla pikkupleksillä olisi unelmaratkaisu. Mutta koittakaas nyt puolikatteellistakin kehua, jos vaikka erehtyisin sitten joskus siihen...

EDITTIÄ vielä, onko tuo puolikatteellisen ajo-asento merkittävästi "kyykympi" kuin nakun?

Nakumalli tuntuisi paljon houkuttelevammalta ulkonäkönsä ja sen selittämättömän "fiiliksen" vuoksi, mutta niitä tosiaan on myynnissä huomattavasti vähemmän (ja kalliimmalla) kuin puolikatettuja. Toisaalta taas viisaammat ovat hokeneet että hommaa vaan puolikatettu, kun on matka-ajossa paaaaljon kivempi.

Joten lisää niitä mielipiteitä naku vs. katettu osalta? Itse olen koittanut järkeillä että naku varustettuna ilmaa ohjaavalla pikkupleksillä olisi unelmaratkaisu. Mutta koittakaas nyt puolikatteellistakin kehua, jos vaikka erehtyisin sitten joskus siihen...

EDITTIÄ vielä, onko tuo puolikatteellisen ajo-asento merkittävästi "kyykympi" kuin nakun?
Ruiskumalli (K3-->) S-versio kyllä on valitettavasti aika kyykky. Kaverillani oli samaan aikaan K1 650S, ja vaihdeltiin välillä pyöriä, kyllä sillä vanhemmalla ajoi mieluummin matkaa. Uudemman ajoasento toki sopi sporttiajoon vastaavasti paremmin, mutta sanoisin että se oli kyllä matka-ajoon aika luokaton.

K3:eenkin tosin ainakin muutama vuosi sitten sai korotetut clip-onit, jotka paransivat asentoa selkeästi. Lisäksi kyllä muuttaisin jalkatappien paikan alemmaksi, ja hommaisin paremman tarvikesatulan. Nekin on äkkiä 1000e arvoiset muutostyöt.

K3 nakua joskus kokeilin pikaisesti, ja se vaikutti kyllä olevan ajoasennoltaan oleellisesti rennompi. Penkki taitaa tosin olla sama paska.

Pikku pleksit nakupyörissä voi vähän auttaa tuulenpaineen vähentämisessä, mutta ei ne niistä mitään matkapyöriä silti tee. Toki se riippuu suuresti esim. ajokeleistä, voiko nakulla tehdä matkaa, tai kai sitä aina voi, jos vaan on tarpeeksi masokistinen tapaus, mutta voin luvata että jossain alle 10C keleissä sitä alkaa kaipaamaan tuulensuojaa oli varusteet miten hyvät tahansa. Meillä Suomessa on ehkä 3 kuukautta semmoista ajoaikaa, milloin ei noin kylmiä kelejä todennäköisesti osu eteen.

Alle 75km/h nopeuksissa ei katteella juuri ole merkitystä, mutta sen jälkeen se on kyllä ihan kiva.

Makuasia, mutta seuraava moponikin on ainakin bikini katettu.

Olis muuten -02 pimpattu SVS myynnissä ;)

Mulla olis ylimääräisenä pre -03 malliseen SV hen täyskatteet ja asennussarja.

Tossa ne on vaatekaapin päällä pölyyntymässä.

ainakin ite ajan mielummin oikeassa asennossa nakupyörällä kuin kuin katetulla kyykyssä. Mun SV (katteeton) menee ainakin ihan mukavasti kun pitää vauhdit siinä pääosin alle 120km/h, mielummin 100km/h paikkeilla.
Kun sen oikean rennon ajoasennon löytää niin hyvä on. Tietysti vähän pidemmässä koeajossa tuokin selviää mikä itseä miellyttää. Ainakaan omat kyykyt eivät ole vakuuttaneet suojaavuutensa puolesta niin paljoa, että enää sellasta mielisin.
No, myönnän kyllä että se katteellinen varmaan suojaa enemmän.

Itellä on -03 S eli uudempi malli ja voin sanoa, että ajaa silläkin matkaa, mutta alle 80km/h nopeudet on aika tuskaa pidemmän päälle, kun tuuli ei juuri kanna. Tälläselle nysälle ainakin. 500 km päivässä ei oo mikään ongelma, jos tiet on sopivia eli reilusti mutkaa ja sopivaa nopeutta.

Itellä oli aikoinaan -99 sv650s, ei siitä mitää pahaa sanottavaa oikeestaan oo. No löysähkö jousitus, mut jos rauhassa ajelee, ni ei sekään haittaa..

Ja jos meinaat S mallista tehdä nakun, ni jätä ihmeessä clip-on tanko, siitä saa sillon aikas komeen "cafe racerin" ku vähän vielä panostaa ulkonäköönki..(oma mielipide)
Niinku tähän tyyliin: Ihan tyylikäs

Back