Syksy saapuu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bikervepsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

bikervepsu

New member
Täällä taas. Nyt mä vasta hokasin.

Olisiko se mahdollista miksi mun prätkä ei käynnisty ja eikä toimi.

Niin minä olisin mahdollisesti tankannut väärää polttoainetta. Eli minä olisin tankannut Diseliä tankkiin? Kun taas minun olisi pitänyt tankata sitä 95 bensaa.

Miten se voi olla sitten mahdollista, että minä olen päässyt ajamaan vähän aikaa Disellillä kun olen ajanut kotiin.

blush.gif

Täällä taas. Nyt mä vasta hokasin.

Olisiko se mahdollista miksi mun prätkä ei käynnisty ja eikä toimi.

Niin minä olisin mahdollisesti tankannut väärää polttoainetta. Eli minä olisin tankannut Diseliä tankkiin? Kun taas minun olisi pitänyt tankata sitä 95 bensaa.

Miten se voi olla sitten mahdollista, että minä olen päässyt ajamaan vähän aikaa Disellillä kun olen ajanut kotiin.

blush.gif
Lämpimän koneen saa kyllä käymään dieselillä ja onhan siellä tankissa bensaa pohjalla ja letkuissa ennen tankkausta.

Veneeseen tankkasin kerran 350L löpöö.
bawling.gif
Siis bensa kone oli siin ja tankissa vissi 200 sataa jäljellä. Kävi ja savutti mut ei oikee kulkenu. Eiku tankki iha täytee bensaa ni kyllä sillä pääsi

Täytyy varmaan sitten tyhjentää tankki Diselistä. Ja tankata sinne tavallista bensaa. Ja kokeilla jospa se sitten lähtisi käyntiin.
sport05.gif

Kaveri ehti kerran laittaa noin 3-5 litraa D:tä ja loput 95:tä.
Se ajoi edellä ja savutti hieman, mutta muuten kulki ihan OK.
Ajoi gasot loppuun ja sitten taas normaalisti 95:tä.
blush.gif

Toisin päin lienee vielä pahempi, siis dieselkoneiseen bensaa, siitä tulee kallista jälkeä. Mutten silti kokeilisi sitäkään, mitä diesel mahdollisesti saa aikaan bensakoneessa, ainakin voi alkaa syttymään ennen aikojaan, tms. Eli ei enempää ajoa vaan tankinletkut irti, tankki tyhjäksi, jos on kaasarit niin ne myös, ja bensaa tilalle.

Itse olen ottanut tavaksi pitää hetken ylimääräisen tauon, kun on letku kädessä (bensaletku siis!) ja varmistan vielä, että olen tankkaamassa oikeaa ainetta. Jos olisi prätkän ohella käytössä dieselauto, sitten varmaan saisi asiaa miettiä vielä tarkempaan.

Tota mä aina pelkään, kun menen tankille "touho-serkkuna"
biggrin.gif

Pakko varmistaa pariin kertaan et varmasti on oikee kapula käes.
blush.gif

Toisin päin lienee vielä pahempi, siis dieselkoneiseen bensaa, siitä tulee kallista jälkeä. Mutten silti kokeilisi sitäkään, mitä diesel mahdollisesti saa aikaan bensakoneessa, ainakin voi alkaa syttymään ennen aikojaan, tms. Eli ei enempää ajoa vaan tankinletkut irti, tankki tyhjäksi, jos on kaasarit niin ne myös, ja bensaa tilalle.

Itse olen ottanut tavaksi pitää hetken ylimääräisen tauon, kun on letku kädessä (bensaletku siis!) ja varmistan vielä, että olen tankkaamassa oikeaa ainetta. Jos olisi prätkän ohella käytössä dieselauto, sitten varmaan saisi asiaa miettiä vielä tarkempaan.
Ei siinä välttämättä mitään paukahda jos dieselkoneeseen bensaa tyrkkää. Se ei vaan käy. Itsekkin kuvittelin pannun räjähtävän kunnes tuli kokeiltua. Volkkarin kaverit sanoi jotta pumppu on oikeastaan ainoa mikä on vaarassa kun ei bensa voitele sitä, mutta yleensä vehje vaan sammuu ennenkuin pumpulle mitään on käynyt.

Kyllä diisseli bensaa kestää, ainakin vanhemmat ja ainakin jonkin aikaa; on ennen käytetty dieselin pakkaskestävyyden nostamiseen. 10 % bensaa menee, joku puhuu 25 % määristäkin mutta taitaa olla hevosmiehesten tietotoimiston juttuja jo... Itse en laittas kyllä kuin äärimäisessä hädässä (=hengenhätä) enkä kyllä näinhin uusiin pumppusuutin -juttuihin. No, tais mennä vähä OT...

e: kirotusvihre

Jos olisi prätkän ohella käytössä dieselauto, sitten varmaan saisi asiaa miettiä vielä tarkempaan.
Täältä löytyy! Ja se bensa-autokin on tuon diesel-auton lisäksi. Eikä kertaakaan ole mennyt letkut sekaisin - ainakaan vielä. Tosin se olen minä joka talon kulkineet tankkaan, rouvaa ei siihen uskalla päästää kun sekin välillä ajelee joko bensa- tai diesel-nelipyörällä, kummassa nyt vain tankissa nestettä yhä on
talktohand.gif

Minäkin olen aina tarkistanut aina minkä pistoolin otan käteen. Onko se varmasti 95:sta. Jotenkin nyt on vaan tullut sellainen aavistus, että minä en varmaan sitten viimeisessä tankkaus yhteydessä olisi ollut tarkka. Vaan tankkasin sitä Diseliä tai 98:sia.

Mutta miten on mahdollista, että sillä pystyy ajamaan vielä. Vaikka tankissa on väärää löpöä? Vaikka matkaa kotiin oli / on vieläkin 38km Lappeenrannasta.

blush.gif

Kovilla pakkasille( silloin kun niitä vielä oli) bensaa lisättiin pahimmoillaan juuri tuo 25% joka piti suodattimet auki ja koneen käynnissä. Tämä oli sellainen hätävara, joka pidenpään käytettynä kyllä käy syöttöpumpun päälle.

Back