• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sytytys hukassa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ali-baba
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ali-baba

New member
Eli kone pyörii ja sylinterit saa bensaa mutta sytytystulppiin (testasin 1 &4) ei tule kipinään.

Moottoriin on tehty juuri remonttia ja pitäisi saada käyntiin.

Mistä vikaa kannattaisi ruveta hakemaan? Lisätietoja kysymällä!
 
Mopoissa yleensä kait laitimmaiset tulpat saa virran samalta puolalta, eli joko puola paskana tai sitten se ei saa virtaa. Mittailepa se puola vaikka, ohjeet löytynee jostain internetin syövereistä :)
 
Mopoissa yleensä kait laitimmaiset tulpat saa virran samalta puolalta, eli joko puola paskana tai sitten se ei saa virtaa. Mittailepa se puola vaikka, ohjeet löytynee jostain internetin syövereistä :)

Hyvä vinkki:) Kaikki tulpat ovat pimeänä:blink:. Mittasin puolia ja molempiin tulee virtaa... Mistäs tässä kannattaisi jatkaa? Pystyykö ne tulpanjohdot ja -hatut jotenkin tsekkaamaan? Entäs muuta?
 
Maallikkona voisin arvella että jos puolat tsekattu ja ok ja tulpat edelleen pimeät niin ensin kokeilisin uusilla tulpilla ja jos ei auta niin tulpanjohdot ja -hatut vaihtoon.

Itsellä kävi viime kesänä niin että kakkospytyn tulpanhattu+johto antautui, on se kumma kun ei kestänyt kuin 20 vuotta ennenkuin joutui vaihtamaan nimittäin originaaleilta vaikuttivat. :grin:

PS: Ja sulla näyttää olevan saman aikakauden pyörä alla. Tosin aika kumma jos kaikkien pyttyjen johdot olisi yhtäkkiä syynä mutta yrittänyttä ei laiteta. Vaan pannaan. :D
 
Mulle kävi takavuosina niin, pyöränä XJ900 -90, jossa elektroninen sytytys, että tarvikeakku antoi virtaa sen verran että kone jaksoi pyöriä melko normaalin tuntuisesti, mutta akun napajännite oli niin alhainen, että se transitorisytytys ei herännyt. Ja kuitenkin jaksoi pyörittää pitkän aikaa. Tuuppaamalla lähti saman tien käymään.

Ja aikanaan koneremontin jälkeen CB500 -76:n kanssa niin että oli ollut tankki pois ja tyhjennetty. Sitten kun piti laittaa pannu tulille laitoin litran tai kaksi bensaa ja luulin että saa bensaa. Tosiasiassa CB:n tankki oli sellainen että tuolla määrällä ei letkusta vielä tullut mitään. Ja tietty älysin tarkistaa sen vasta kun oli potkittu kickstarttia melko kauan...
 
Olen yrittänyt vikaa paikallistaa ja mietin josko sytytin (vai mikä se musta boxi on engl. cdi ecu igniter) olis pimeenä? Mistä sen tietää toimiiko se? Kuinka sen voi testata?

Puolat ovat kunnossa ja niihin tulee virtaa. Ohmeja en ole mitannut. Mutta siinä on kaksi puolaa ja kaikki tulpat ovat pimeänä (Jos kyseessä olisi Rellu voisi puolaa epäillä, mutta).
Tulpat ovat uusia ja kunnossa, johdot ja hatut silmämääräisesti arvioituna kunnossa.

Lisävirtaa olen antanut autosta, eli ei luulis siitä olevan puute.

Bensaakin on ja kun konetta pyörittää käynnistysnapista ja tulppa on pois niin reiästä tulee bensaa ulos:)

Ideoita ja ajatuksia kaivataan!!!
 
Jos toi käyvästä koneesta purettiin ja kasattiin, niin ei se kipinä itsekseen minnekään häviä!
Kannattaa tarkistaa, että kaikki rempan ajaksi irrotetut sähköliittimet tuolta "virranjakajalta" (eli pulssigeneraattoreilta) on paikoillaan, ja tulevat eculle. Jos puolille tulee virta, eikä kuitenkaan kipinöi, niin vikahan on silloin siinä, että ecu ei katko virtaa (kipinä ei synny virrasta, vaan sen katkeamisesta), ja toi taas voi johtua siitä, että ecu ei saa pulssia tuolta jakajalta.
 
Sytytys edelleen hukassa ja niin olen kohta mäkin.

Mietin, että voisiko kaasukahva vaikuttaa kipinään? Eli kahva ei ole kunnolla paikallaan. Vaikka miten asennan sitä niin sen palautus ei toimi. Kahva kyllä kääntyy normaalisti mutta... Voisiko siinä olla joku maadotus tai jotain?

Alkaa pikkuhiljaa v*tuttaa:rant:
 
On aika omituista joo, jos kaikki toimi ennen koneremonttia.

Voihan noi puolien ensiö- ja toisiopuoletkin mitata jos olisi arvot mihin verrata mittaustuloksia. Tai näkeehän sen ilman ilmoitettuja raja-arvojakin jos resistanssi on ääretön -> puola kaputt.

Mut aika kumma jos molemmat puolat tai sytytysyksikkö olisi konerempan jälkeen menneet yhtäkkiä paskaksi, Komppaan kyllä noita muita vastaajia että liittimet pitäisi käydä huolella läpi.
 
Eihän tuossa vaan olisi seisontatuen kytkimestä tai muuten vaan tappokytkimestä kyse?
 
Ei toimi vieläkään:itkupilli:

Onko tietoa: voiko se että kaasukahva ei ole kunnolla asennettu tehdä sen että kipinää ei tule tulpille???
Kiinnostaisi ihan oikeasti tietää jotten vie pyörää sähköpajalle sen takia kun en osaa kaasuvaijereita asentaa:dunno:
 
Sytytys edelleen hukassa ja niin olen kohta mäkin.

Mietin, että voisiko kaasukahva vaikuttaa kipinään? Eli kahva ei ole kunnolla paikallaan. Vaikka miten asennan sitä niin sen palautus ei toimi. Kahva kyllä kääntyy normaalisti mutta... Voisiko siinä olla joku maadotus tai jotain?

Alkaa pikkuhiljaa v*tuttaa:rant:


Kaasun puoella ei ole, mutta kytkinkahvassa on. 2-napainen pistoke kahvaklunsiin ulkopuolella. Lähti itellä irti ku vaihdoin tangon ja sai hetken ettiä että missä vika..

-vk-
 
Kaasun puoella ei ole, mutta kytkinkahvassa on. 2-napainen pistoke kahvaklunsiin ulkopuolella. Lähti itellä irti ku vaihdoin tangon ja sai hetken ettiä että missä vika..

-vk-


No näin on. Huomasin eilen, Kygän avustuksella:bye:, että se kytkinkahvan (muovitappi) turvakytkin on varsin lyhyt. Eli olisiko poikki? Näkisikö joku zetorman tai kawaman kuinka paljon se tulee esille sieltä kahvasta?

Gaagamel tossa laitoi että se 2-napainen mut mulla on kolme napainen? Niin kuinkas sen voisi ohittaa jos tarve on?
 
Sytytys löytyi. Ropellettiin eilen ja tänään kytkimen turvakatkaisinta ja 3 ja 4 tulikin kipinä.
Eikun romppeet paikalleen ja starttailee->

Autosta apuvirtaa, bensaa tulee tulpille mutta ei käynnisty! Kyllä moottoripyöräily on hieno harrastus:dunno:
Varmaan noin 40 käynnistysyritystä, lupasi ihan vähän pari kertaa ja jokin poksahti (ei paukahtanut/pamahtanut) jossain pari kertaa.

Mitäs tässä tekis seuraavaksi?:blink:
 
:jippikaijee:

Jos kipinää tuli kuitenkin jo niin ei olla kaukana maalista? Oliko kipinä kuinka terveen näköinen? Koititko ruiskia starttipilottia kaasareille ennen käynnistystä?
 
Eli kone pyörii ja sylinterit saa bensaa mutta sytytystulppiin (testasin 1 &4) ei tule kipinään.

Moottoriin on tehty juuri remonttia ja pitäisi saada käyntiin.

Mistä vikaa kannattaisi ruveta hakemaan? Lisätietoja kysymällä!

Toimiko kaikki enenn remonttia?
 
Back
Ylös