taas siitä ece-todistuksesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gixeri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

gixeri

New member
Joo, kyselempä että onko kellään tullu samaa ongelmaa vastaan. Eli tuossa käytin pyörää rekisteröintikatsastuksessa, ja kaikki meni niinku pitiki, kunnes se katsastusmies huomas että ece-lapusta puuttuu pari merkintää (päästöt ja mittaristo). Kyselempä vaan että onko tuolta tüv-nordista joku saanut uuden lapun kun on vaikka faksannu puutteellisen sinne. Ei oikeen huvittas tilata kokonaan uutta. Onneks tässä on kuukausi aikaa hommata tuo lappu.

Sitten vielä, huomasin tüv:n kotisivuilta että niiillon suomessakin joku toimipiste. Pystyisköhän tuota kautta kyseleen lappua tai yleensäkki noita ece-asioita? Yhteystiedot alla.

TÜV Nord e.V.
Finland Office
Herr Jaakko Prokki
Tekniikantie 14
FIN-02150 ESPOO
Tel. +358 9 25175280, Mob. +358 40 7278260
Fax +358 9 25175288
E-Mail jaakko.prokki @ innopoli.fi

Ainiin, kauankos on muuten kestänyt tampereen tullissa veropäätösessä ?
 
TÜVillä on myös toisenmoinen ja hiukan laajempi papru, josta nuo(kin) löytyvät. Itse jouduin kerran tällaiseen laajempaan todistukseen turvautumaan. Kerrot vain heille, mitä kaipaat, niin saat asianmukaiset todistukset...
 
Paperit sisään 26.4.2004 ja lasku kilahti kotiin vajaan kahden viikonpäästä. Työkiireet häiritsivät sen verran, että kilvet oli kiinni pyörässä vajaan kolmen viikon päästä papereiden viennistä.
 
Joo, kyselempä että onko kellään tullu samaa ongelmaa vastaan. Eli tuossa käytin pyörää rekisteröintikatsastuksessa, ja kaikki meni niinku pitiki, kunnes se katsastusmies huomas että ece-lapusta puuttuu pari merkintää (päästöt ja mittaristo). Kyselempä vaan että onko tuolta tüv-nordista joku saanut uuden lapun kun on vaikka faksannu puutteellisen sinne. Ei oikeen huvittas tilata kokonaan uutta. Onneks tässä on kuukausi aikaa hommata tuo lappu.
Tuo mitä Saksassa konttorilla todistukseen laittavat riippuu myös siitä mitä vaatimuksia siellä oli ensirekisteröinnin ajankohtana. Kotilopuolellakin on tapauksia 90-luvun autoista että kun pilkkua viilataan niin et vain saa kilpiin koska päästönormit eivät vastaa Suomen vaatimuksia!
Muutama vuosi takaperin oli esillä tapauksia joissa nopeusmittarista ei löytynyt E-hyväksyntää ja TüV ei munkaan pyörän tosdistukseen voinut laittaa. Jotkut taisivat joutua jopa AKE:n testiradalle mittauksiin! (itse selvisin silloin valitsemalla oikean konttorin) Nykyään ainakin maahantuoja kirjoittanee todistuksen mittarista jos vastaava mitä suomeen uutena tuoduissa.
HD-puolella oli viime (?) Kopterissa jenkeistä uitettu vehje, ja HD:n suomen maahantuoja ei kirjoita todistusta ennen kuin huoltopuoli tarkasti että vastaa eurooppamallia. Taisi olla niin että alkuperäiset tehtaan jenkkiputket eivät kelvanneet, lisäksi katsoivat läpi bensa- ja sytkäpuolen että ei ole muutoksia. Ja lasku tietty omistajalle.
Toivotaan asioissa maalaisjärjen käyttöä
veryangry.gif

Huu... toivottavasti tämä ei säikäyttänyt ketään
biggrin.gif
 
Sain Saksan-päässä puutteellisen ECE-paperin, josta nousi katsastuksessa äläkkä. Faksasin sen takaisin kirjoittajalle ja mainitsin puuttuvista kohdista. Täydennetty paperi tuli faksilla 4 päivää myöhemmin.

- Tero
 
Sain Saksan-päässä puutteellisen ECE-paperin, josta nousi katsastuksessa äläkkä. Faksasin sen takaisin kirjoittajalle ja mainitsin puuttuvista kohdista. Täydennetty paperi tuli faksilla 4 päivää myöhemmin.

- Tero
Mitä paperissa oli vialla ? Sain itse aikanaan ECE-paperin jossa todettiin että päästöt ja valot katsottava erikseen ? Oliko ongelmasi samantyyppinen ?
 
Mitä paperissa oli vialla?
Siitä puuttui maininta mm. ohjauslukon ja takakahvojen määräystenmukaisuudesta. Kyseessä oli vuoden vanha pyörä, joten mitään "katsottava erikseen" -tyyppisiä juttuja ei ollut. Pyörän rekisteriotteessa oli jo valmiiksi EU-tyyppihyväksyntä, joten koko prosessi oli jo alun alkaenkin täysi farssi.

No niin... (fanfaari)... sata lasissa!!

- Tero
 
Sitten vielä, huomasin tüv:n kotisivuilta että niiillon suomessakin joku toimipiste. Pystyisköhän tuota kautta kyseleen lappua tai yleensäkki noita ece-asioita?
Laitoin tuolle hepulle tiedustelun tuossa tammikuun aikana prätkäasioihin liittyen, eikä vielä ole vastausta kuulunut. Kuuluu ilmeisesti niihin ihmisiin, jotka eivät osaa sanoa tai kirjoittaa "en tiedä asiasta mitään".
 
Jeps, eli otin tuossa yhteyttä saksaan samaan tyviin mistä hommasin lapun. Siellä ne ihmetteli että kyllä ton lapun pitäis kelvata. Perhana mitenkähän tässä sitten pitäis tehdä, onhan noita -92 gsx:riä tuotu miljoona suomeen.

EDIT: Oliks jollaki halpistyvi tiedossa mistä täs voi sit vaikka uuden tilata jos tarve tulee ?
 
Perhana mitenkähän tässä sitten pitäis tehdä
Laita selvä maininta menemään, että pyörä seisoo niin kauan kuin täydennetty lappu viipyy, ja että lapussa pitää lukea se ja se. Niin minunkin piti tehdä. TÜV on sellainen pulju, joka hoitaa asiat niin kuin pitää, kun vaan on tietoa siitä, mitä pitää tehdä. Jotkut TÜVin konttorit tietävät alusta alkaen, että Suomeen matkaavat ajoneuvot vaativat pitkän paperin (sen näkee jo naamasta kun lappua pyytää, paperin kirjoittamiseen meni mun kohdalla tunnin verran ja jäi silti vajaaksi), mutta sun käyttämä konttori ilmeisesti vielä harjoittelee. Eräs ammatikseen autoja Saksasta tuova ukkeli kertoi taannoin, että TÜVin porukka ei ole ollut järin ilahtunutta siitä, että heidän paperinsa ei useinkaan kelpaa AKElle. Valittelin tätä samaa TÜVille hieman ylemmälle portaalle, kun oma sotku oli käynnissä. Ilmeisesti muutosta ei ole tapahtunut.
 
Tämä johtuu siitä että Saksan ja Suomen määräykset ovat tuona ajankohtana kun pyörä on otettu ensikertaa käyttöön erilaiset.

Joten vaikka pyörä on ollut Saksassa täysin hyväksytty ja E: hyväksytty ei se täytä Suomen vaatimuksia koska suomi on ottanut tietyt direktiivit käyttöön Saksaa nopeammin.

Smoto on yrittänyt ratkaista ongelmaa jo 3 vuotta, mutta tuki etenkin kentältä on ollut varsin "laihaa".

Teimme esimerkiksi valmiin lomakkeen jolla voisi valittaa tällaisista ongelmista ja saamastaan kohtelusta EU:n komissiolle. 3 vuoden aikana tuli 5 valitusta
ghostface.gif
.

Samoin kun olemme tiedustelleet esimerkkitapauksia rekisteröintiongelmista on niitä meille ilmoitettu muutamia, alle kymmentä / kysely.

Hävisimme kantelumme asiasta EU:n komissiolle. Hommaa voidaan vielä jatkaa, mutta vain jos tämä todetaan riittävän pahaksi ongelmaksi.

Esitänkin nyt kysymyksen:

Ovatko nämä rekisteröintivaikeudet todellinen ongelma vai pelkkä ”pieni harmi”?

Haluatteko tähän ratkaisua?

Jos tähän halutaan ratkaisua niin tarvitsemme kyllä enemmän aktiivisuutta kentältä. Muutama yksittäinen esimerkki ei riitä.

Pistäkääpä vastauksia tähän jatkoksi, niin voin tehdä tarpeen mukaan muutaman ehdotuksen aktiivisuuden kehittämiseksi.

Hanski
SMOTO
hannu.virta@smoto.fi
 
Back
Ylös