Taekwondotaidot pelastaa kolaarissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jumppanen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
linkki http://www.stara.fi/2011....ideolle
olisko ollu siiderilla asiaa kun oli noin rentona
smile_org.gif
 
Eli karskeinkin prätkäjätkä balettitunnille. Nääytti ihan joutsenlammen hypyiltä
 
pitää myös osata valita törmättävä ajoneuvo oikein, kuten myös törmäyskohta siihen. Avolava taisi säästää kaverilta niskat.
 
Itselläni ukemin iskostuminen refleksiksi, pelasti kyllä pahemmalta vahingolta kun polkupyörällä jouduin onnettomuuteen ja lensin pitkällä kaarella kohti kivikovaa asfalttia. Oikealla kädellä vastaan, nopea kierähdys ja varsin pehmeähkö alastulo. Hassu detalji oli että kun nousin ylös, niin tupakka oli vielä suussa ja jatkoin polttelua
biggrin.gif


Olen 100% varma että ilman jujutsu-pohjaa, olisin tullut turpa eellä asfalttiin ja rikkonu naamaani (toistamiseen). Tuli tuosta episodista kylläkin murtuma kämmenluuhun, kun kämmenen ulommainen luu otti käytännössä 70-kilosen miehen kineettisen energian vastaan. Mutta mitään muita ruhjeita ei tullut ja olin kyllä ihmeissäni, että miten kehoni tuolleen osasi reagoida ja noin nopeasti.
 
Eipä paljon ohikulkijoita kiinnostanut,siihenhän se jäi romukin keskelle tietä
crazy.gif
 
HAI !
bowdown.gif


Jääköön tuo clippi sinällään omaan arvoonsa mutta......
idea3.gif


Turhan usein ajattelu kulkee sitä kapeaa, liian kapeaa ränniä
pitkin, jota vielä hävyttömästi markkinoidaan "erikoistumisen"
lipun alla.

Haloja-halloo ?

Mikä siinä on, että (esim. mopoilussa) pystyssä pysyminen
paranee harjoittelemalla.... ja harjoitus tekee mestarin.....
mutta kaatuilun suhteen asenne on pelkästään "shit happens" ja tottahan sitä tulee lähtökohtaisesti välttääkin kuin ruttoa.

Jos logiikassa tuntuu mielestänne olevan jotain hassusti,
ottakaa vaikka kunnioittavasti yhteyttä Loiriin ja udelkaa, mahtaako kaatuilu olla taitolaji
biggrin.gif
.

Ihan vakavasti
omg.gif
biggrin.gif
talktohand.gif


On päivänselvää, että mopolla(kin) tapahtuu "suistumisia"
joissa käytännössä ei auta maammelaulukaan. Kiinteään
esteeseen törmäämiset, yliajetuksi joutuminen ym. ym. ym.
kaikki kun sattuu ultimaattisen huonosti kohdalleen,
se on sitten siinä
nixweiss.gif
.

Sille ei kuitenkaan mahda mitään, että käytännössä valtaosalla
katumotoristeista ei ole juuri minkäänlaista tuntumaa tai
valmiutta "kehonhallintaan" kun heittäytymisen hetki koittaa.

Asiat realisoituu ihan muuallakin kuin mopoiluasioissa.
Liukastumistilanteet, kaatuilut erilaisissa suksi/lautahommissa
lumella ja vedessä, fillarointi.... you name it....

Niin.... harjoittele nyt kaatuilua 20.000 egen vehkeillä
muutaman tonnin varusteissa.... juu ei.

Varsinainen asvalttipyllymäki onkin vähän oma hupinsa
biggrin.gif
.

Noutajan tuloon vauhdista, kehon hallintaa ja erityisesti
sitä liukumisen hallintaa voi melko turvallisesti maistella
vaikka talvisin tyhjähkössä laskettelurinteessä.
Siteet vaan löysälle, sauvotaan kunnon kyyti päälle...
ja sayonara
biggrin.gif
. Siinä kun pomppaa kunnon kyydissä
irti siteistä niin kyllä lähtee
biggrin.gif
.

Kesällä voi kokeilla hieman erilaista tuntumaa heittäytymällä
vaikka paatista 40+ solmun vauhdeista
thumbs-up.gif
.

"Selkäytimen tottuessa" hieman sinkoiluun... ja kropankin
biggrin.gif
,
löytyy varmasti myös pitkää, avointa heittäytymiseen sopivaa
nurmirinnettä, josta saa hyvät lähdöt isopyöräisellä skeitillä,
fillarilla tms.

Asian ydinhän on tosiaan siinä, että kaatuilu.... missä tahansa,
millä tahansa, miten tahansa, ON hyvin usein jossain määrin
taitolaji jossa ei menesty harjoittelematta.
Vaikka "nuorena oppii-vanhana taitaa" auttaa eläkeiässäkin
aina jonkin verran, suuri merkitys on kuitenkin henkilökohtaisen
fysiikan tilalla..... ja toisaalta.... koska ja missä hyvästä
fysiikasta ylipäänsä on haittaa ?

Jospa vieläkin hieman "aukaistaan ajatuskulmaa"
lookaround_orig.gif


Mopoiluhan on lähtökohtaisesti hyvin "fyysinen laji".
........Siitä huolimatta, että sitä voi harrastaa kohtuullisen
painonsa tuplannut, vain kerroksen rappuja nousemaan kykenevä ihminen kuskaten nelisataakiloista "nakkikioskia"
munkkikahvipaikalta toiselle
biggrin.gif
.

Tässähän sitä... lauantaipäivän ratoksi
biggrin.gif
.

Kyllä se "pointti" tuolta löytyy, jos sen vaan haluaa löytää.
 
Tosi kuin vesi että kaatuminen eteen tai taaksepäin on taitolaji. Kärrynpyöristä puhumattakaan. Niinku videon ninja heitti "perhosvoltin"

Itsekkin kerran fillarilla törmäilleenä totesin sen, sarvien yli asfaltille. 16 vuotta hojohojo lajia harrastaneena/valmentaneena ei tullut skraadua isompaa farkut ja t-paita yhdistelmällä.
 
Moottoripyöräilijän käsikirjasta: Mitä turvallisinta tehdä kun kaadut moottoripyörällä?
- jos olet ninja tai jedi, laskeudu jaloillesi
- muuten hyödynnä suojavarusteitasi ja hidasta vauhti liukumalla

biggrin.gif
 
Löytyi tällainen:
http://www.conanstevens.com/tall-ac....an.html

Siinä kaveri kertoo jostain vastaavasta tilanteesta, vähän pitkä juttu.

Jutussa hän myös kertoo siitä ajan hidastumisesta, jota sivuttiin tuossa etunen lukossa -topicissa.

Ehkä se sopii vähän paremmin tänne ninja-osastoon.

sanoi:
Immediately my adrenaline kicked in and everything went in slow motion, like the "Bullet Time" from the Max Paine 3D shooter computer game. You see once you have been in a lot of situations like this you can control the adrenaline rush, professional fighters get this, long term stuntmen, people who put themselves in 'danger' repeatedly. I got it from working at really bad nightclubs where fighting would be the normal condition for the night.

So as the adrenaline kicked in I had plenty of time to think and assess my best options.

Eli jos jollain nyt on enemmän kokemuksia siitä niin, sana on vapaa
smile_org.gif
 
Back
Ylös