HAI !
Jääköön tuo clippi sinällään omaan arvoonsa mutta......
Turhan usein ajattelu kulkee sitä kapeaa, liian kapeaa ränniä
pitkin, jota vielä hävyttömästi markkinoidaan "erikoistumisen"
lipun alla.
Haloja-halloo ?
Mikä siinä on, että (esim. mopoilussa) pystyssä pysyminen
paranee harjoittelemalla.... ja harjoitus tekee mestarin.....
mutta kaatuilun suhteen asenne on pelkästään "shit happens" ja tottahan sitä tulee lähtökohtaisesti välttääkin kuin ruttoa.
Jos logiikassa tuntuu mielestänne olevan jotain hassusti,
ottakaa vaikka kunnioittavasti yhteyttä Loiriin ja udelkaa, mahtaako kaatuilu olla taitolaji
.
Ihan vakavasti
On päivänselvää, että mopolla(kin) tapahtuu "suistumisia"
joissa käytännössä ei auta maammelaulukaan. Kiinteään
esteeseen törmäämiset, yliajetuksi joutuminen ym. ym. ym.
kaikki kun sattuu ultimaattisen huonosti kohdalleen,
se on sitten siinä
.
Sille ei kuitenkaan mahda mitään, että käytännössä valtaosalla
katumotoristeista ei ole juuri minkäänlaista tuntumaa tai
valmiutta "kehonhallintaan" kun heittäytymisen hetki koittaa.
Asiat realisoituu ihan muuallakin kuin mopoiluasioissa.
Liukastumistilanteet, kaatuilut erilaisissa suksi/lautahommissa
lumella ja vedessä, fillarointi.... you name it....
Niin.... harjoittele nyt kaatuilua 20.000 egen vehkeillä
muutaman tonnin varusteissa.... juu ei.
Varsinainen asvalttipyllymäki onkin vähän oma hupinsa
.
Noutajan tuloon vauhdista, kehon hallintaa ja erityisesti
sitä liukumisen hallintaa voi melko turvallisesti maistella
vaikka talvisin tyhjähkössä laskettelurinteessä.
Siteet vaan löysälle, sauvotaan kunnon kyyti päälle...
ja sayonara
. Siinä kun pomppaa kunnon kyydissä
irti siteistä niin kyllä lähtee
.
Kesällä voi kokeilla hieman erilaista tuntumaa heittäytymällä
vaikka paatista 40+ solmun vauhdeista
.
"Selkäytimen tottuessa" hieman sinkoiluun... ja kropankin
,
löytyy varmasti myös pitkää, avointa heittäytymiseen sopivaa
nurmirinnettä, josta saa hyvät lähdöt isopyöräisellä skeitillä,
fillarilla tms.
Asian ydinhän on tosiaan siinä, että kaatuilu.... missä tahansa,
millä tahansa, miten tahansa, ON hyvin usein jossain määrin
taitolaji jossa ei menesty harjoittelematta.
Vaikka "nuorena oppii-vanhana taitaa" auttaa eläkeiässäkin
aina jonkin verran, suuri merkitys on kuitenkin henkilökohtaisen
fysiikan tilalla..... ja toisaalta.... koska ja missä hyvästä
fysiikasta ylipäänsä on haittaa ?
Jospa vieläkin hieman "aukaistaan ajatuskulmaa"
Mopoiluhan on lähtökohtaisesti hyvin "fyysinen laji".
........Siitä huolimatta, että sitä voi harrastaa kohtuullisen
painonsa tuplannut, vain kerroksen rappuja nousemaan kykenevä ihminen kuskaten nelisataakiloista "nakkikioskia"
munkkikahvipaikalta toiselle
.
Tässähän sitä... lauantaipäivän ratoksi
.
Kyllä se "pointti" tuolta löytyy, jos sen vaan haluaa löytää.